Wat voor schildpad heb ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:45

Birdie60 schreef:
Het is een geelbuik schildpad.Ik heb een schildpadden opvang en heb er 16 zitten. Roodwang, geelwang en geelbuik.

[ [url=m/FwGztR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/c1TDS9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/on5kRz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/97gD2T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw wat tof dit!

GDG

Re: Wat voor schildpad heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:35

Wat fijn dat je nu weer een goede helling gemaakt hebt, daar zal je schildpad wel blij mee zijn!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:28

Kabayo schreef:
Leuk dat je een schildpad hebt! Heb je er wel aangedacht dat je een vergunning moet hebben om hem te houden aangezien het een exotisch dier is? Je kan er veel gedonder mee krijgen..

https://www.licg.nl/terrariumdieren/roo ... schildpad/

Nogal kort door de bocht. Het is misschien handig om je iets verder te verdiepen in de materie voordat je iets roept. :)*

https://www.licg.nl/nieuws/europees-ver ... ersoorten/

licg.nl schreef:
Per 3 augustus 2016 geldt een Europees verbod op bezit, handel, kweek, transport en import van een aantal schadelijke exotische planten en dieren. (...) Op dit moment staan onder andere de rood- en geelwangschildpad, de geelbuikschildpad, bepaalde eekhoornsoorten en de wasbeer op de Unielijst. Deze dieren mogen per 3 augustus dus niet meer gehouden of verhandeld worden. Er geldt echter een overgangsregeling voor mensen die deze dieren op dit moment nog bezitten. Particulieren die in bezit zijn van een gezelschapsdier dat opgenomen is in de Unielijst, mogen deze dieren houden tot de natuurlijke dood van het dier. Zij moeten er zorg voor dragen dat de dieren niet kunnen ontsnappen. Ook fokken is niet meer toegestaan.

Voor de TS geldt de overgangsregeling, aangezien de schildpad al meer dan twee jaar bij haar woont. Geen vergunning nodig iig. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 19:20

Dankjewel Karin om dit in het topic te zetten. Dit is Europese regelgeving en dus ook van toepassing op België. Dat had ik inderdaad toen al opgezocht.

Duurde even voor ik weer reageren kon. Wilde er foto's op zetten en dat lukte niet meteen.

Ben blij dat Goliath nu gebruik maakt van de helling, voel me nu ook wat schuldig dat het arme dier waarschijnlijk niet boven kon landen maar het gekke is dat ie nog steeds niet op het eiland gaat zitten maar op de helling blijft.

Wat leuk, zo'n bende schildpadden Birdie60. Weet je het zeker? Begon er net aan te wennen dat het een roodwang is :D

Blijkbaar ben ik minder eng dan eerst dus ik heb wat foto's kunnen maken en ik hoop dat iemand me kan vertellen of de soort nu klopt en, heel misschien, of het een hij of zij is? En hoe oud zou zo'n formaat ongeveer zijn?

Verbaas me wel over het wantrouwen naar mensen toe, als de hond recht boven de vijver zit te blaffen beweegt ze geen poot, kom ik te snel aan gewandeld, dan duikt ze meteen onder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:42

Ik vind haar wel super schattig trouwens!

Zijn schildpadden eigenlijk dieren die je met meerdere moet houden of niet?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:55

Zij of hij is in elk geval wel prachtig!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 20:00

Leuk is ze hè :D
Ik heb er vroeger wel twee tegelijk gehad. Waren roodwangen maar ze schijnen niet echt een partner nodig te hebben van wat ik heb gelezen. Sowieso wat lastig omdat je ze niet meer mag nemen en de kleintjes die hier nog in dierenwinkels zitten zouden zomaar een pootje kunnen verliezen door Goliath. Dat durf ik niet aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:57

Percy schreef:
Ben blij dat Goliath nu gebruik maakt van de helling, voel me nu ook wat schuldig dat het arme dier waarschijnlijk niet boven kon landen maar het gekke is dat ie nog steeds niet op het eiland gaat zitten maar op de helling blijft.

Komt dat niet door hoe je het ingericht/gemaakt hebt? Het eiland is niet droog zo te zien, er staat water in dus dat nodigt al niet erg uit denk ik?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:08

c_alsemgeest schreef:
Het is volgens mij een roodwang/roodsierwang schildpad.
Die heb ik vroeger ook gehad... die zijn trouwens toen ook mega groot en oud geworden :+

Ze kunnen 50 worden. Hoe oud is oud bij jou?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 01:44

GDG schreef:
Percy schreef:

Komt dat niet door hoe je het ingericht/gemaakt hebt? Het eiland is niet droog zo te zien, er staat water in dus dat nodigt al niet erg uit denk ik?

Klopt nu maar normaal gezien is het eiland droog maar omdat het niet gebruikt werd heb ik er geen werk meer in gestoken. Een deel is nog wel droog maar ik ga er wat stenen op leggen zodat het misschien wat aantrekkelijker gaat worden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 05:50

Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes.
Mannetjes hebben lange voor nagels,en aan de onderkant een holle schild ( anders kunnen ze niet op de vrouwtjes klimmen) en de staart is erg lang.
Zo te zien heb jij een vrouwtje.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:34

Holle/bolle buikschild is niet waar, dat gaat alleen op voor landschildpadden, bij waterschildpadden zegt dat helemaal niets.
Aan de nagels en de staart kun je het wel zien, maar geeft geen garantie, is niet 100% betrouwbaar. Je ziet het het beste aan de hand van de cloaca. Maar goed daar moet je hem wel voor kunnen optillen en omkeren :P

Het zijn in principe wel groepsdiertjes maar kunnen ook alleen leven.

Is ie nog gegroeid in de 2 jaar dat jij hem hebt? Meestal zijn ze vanaf hun 2e jaar wel een beetje uitgegroeid/volwassen, maar hoe hard ze groeien en hoe groot ze uiteindelijk worden is ook geheel afhankelijk van hoe ze gehouden worden. (leefruimte/temperatuur/voeding etc.)
Maar als hij nu al 30 cm is, het schild is ook al flink bruin, dan is dit wel een volwassen exemplaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:17

Of ze (ga er maar vanuit dat het een zij is) gegroeid is , daar zijn de meningen over verdeeld. Mijn man zegt van wel, ik denk van niet.

Dat holle bolle buikschild niet op gaat voor waterschildpadden, dat wist ik inderdaad inmiddels wel.

Dat optillen zal nog niet meevallen :D
Vandaag hadden we bezoek en mooi dat ze niet boven kwam, ze hadden hun hielen nog niet gelicht of ze was weer boven water. Gek beest.