Stevige lange looplijn/rollijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:38

dierenfan schreef:
Verkeerde conclusie ;)
Ik gebruik stem en mezelf (houding) voor controle. Geen lijn, geen tuig en geen vrouw op afstand dat zijn hulp middelen

Nee hoor, prima conclusie.
Ook gezien je OP en andere reactie hierboven over je "trainen".
Snap nu het probleem inderdaad. :=
Maargoed zal me verder afzijdig houden want dit gaat offtopic en dat is niet de bedoeling. :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:16

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 00:09

BarbaLala schreef:
dierenfan schreef:
Verkeerde conclusie ;)
Ik gebruik stem en mezelf (houding) voor controle. Geen lijn, geen tuig en geen vrouw op afstand dat zijn hulp middelen

Nee hoor, prima conclusie.
Ook gezien je OP en andere reactie hierboven over je "trainen".
Snap nu het probleem inderdaad. :=
Maargoed zal me verder afzijdig houden want dit gaat offtopic en dat is niet de bedoeling. :)

???? Dus 1 naam zegt hoe ik train??
Welk probleem moet ik hebben?
Problemen heb ik niet hoor. Ik zoek een betrouwbare rollijn. Nou kennelijk de variant die ik al heb is de enigste geschikte. Helaas niet fijn aan heupgordel maarrr hij is geschikt dus die gaat er nog 1x bij komen.

Qua trainingen ik pik overal uit waar ik wat aan heb. Staar mij niet blind op 1 persoon of op 1 methode. Ben ook niet tegen corrigeren maar ook niet perce voor. Ik kijk naar de hond en wat die nodig heeft.

Heb meestal erg goed controle over mijn honden zelfs aan lange lijnen. Gewoon de kracht vanuit mezelf. Zou anders onverantwoord zijn de 6 tegelijk mee te nemen. Ze zijn samen 180 kg dat red je niet qua kracht of ze nu 1 meter of 10 meter lijn hebben ;)

Gaat mij puur om de veiligheid die ik graag heb. Wil lijnen hebben waar ik op kan vertrouwen. Het kan altijd mis gaan maar het risico kun je erg klein maken. Daarom dit topic en ben blij want weet nu wat ik het beste aan kan schaffen!
Omdat ik niet vanuit de riem mijn honden begeleid maar met stem vermoed ik ook mocht er eens iets gebeuren dat een lijn breekt of los schiet dat er gewoon geluisterd wordt. Ze zijn immers gewend te luisteren. Zelfs dus mijn uitvallende hond geef ik als het even kan zelf de keuze te beslissen om de situatie te mijden. Dit werkt voor mij en mijn honden erg goed. Hij is ook nog erg jong hij gaat met de maand de goede kant op

superpony

Re: Stevige lange looplijn/rollijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 00:53

Wat heb je voor heupgordel??

Ik zoek ook een nieuwe rollijn, maar twijfel nog. Wij lopen hier in de buurt met gewone riemen, maar in het bos is het aangelijnd gebied vanwege het wild. Ik vind het dan fijn dat ze wel wat bewegingsruimte hebben. Lange lijnen vind ik lastig, omdat ze ook overal doorheen gaan en die rollijnen netjes terug rollen. Ik zie mezelf met 2 niet steeds lijnen langer en korter laten worden.

Had eerst van die koord dingen met laatste stuk een riem. Nu mn oude flexi gepakt met lijn, maar die is wat kort.
Onze hondjes zijn maar 9kg, maar wel oersterk. Niet in de zin voor ons, maar als er wat gebeurt, wil ik niet dat de lijn breekt. Helaas zijn de sluitingen meteen zo zwaar bij de grotere kasten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 00:55

Dierenfan, je hoeft je niet te verantwoorden, het klinkt alsof je er verstandig mee omgaat en doet wat binnen je macht ligt om het veilig te houden en toch de hond(en) hun loopje te geven +:)+
Ik heb deze (volgens mij ook degene die jij nu hebt?) in 8m tape en na 4 jaar nog niet kapot ondanks dat er een lompe herder aan hangt. Zit al 3 jaar een rafeltje in de tape omdat de lijn ergens achter bleef hangen maar zelfs die rafelt niet verder door. http://m.zooplus.nl/shop/honden/halsban ... rge/431445

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 04:24

superpony schreef:
Wat heb je voor heupgordel??

Ik zoek ook een nieuwe rollijn, maar twijfel nog. Wij lopen hier in de buurt met gewone riemen, maar in het bos is het aangelijnd gebied vanwege het wild. Ik vind het dan fijn dat ze wel wat bewegingsruimte hebben. Lange lijnen vind ik lastig, omdat ze ook overal doorheen gaan en die rollijnen netjes terug rollen. Ik zie mezelf met 2 niet steeds lijnen langer en korter laten worden.

Had eerst van die koord dingen met laatste stuk een riem. Nu mn oude flexi gepakt met lijn, maar die is wat kort.
Onze hondjes zijn maar 9kg, maar wel oersterk. Niet in de zin voor ons, maar als er wat gebeurt, wil ik niet dat de lijn breekt. Helaas zijn de sluitingen meteen zo zwaar bij de grotere kasten.

Ik zou de sluiting t minst grote probleem vinden. Als je het hebt over de giant lijnen van flexi(hierboven staan ergens linkjes van mij) dan gaat een hondje van 9 kg dat niet met gemak uitrollen. Ik heb staffords. En ik heb de riemen toen mijn reu jong was niet echt kunnen gebruiken. Dit omdat er zoveel druk op stond als hij uitrolde dat de hond of stil gaat staan of echt gaat trekken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 06:26

XSCWx jep die heb ik 2x. Ideale lijnen voor de husky's. Ik heb de heupgordel van furka workingdog. Oersterk en degelijk met ringen gelijk aan de band zelf. Heb grote haken uit de klimsport waarmee ik de rollijnen aan de gordel bevestig. Er tussen heb ik rubber schokdemper voor de ergste klappen op te vangen. Aan de heupgordel heb ik zelf ook nog aan beide zijden 2 korte vaste riemen gemaakt (kan zelf lijnen maken dus) die dus direct aan de gordel vast zitten en zo nooit los kunnen schieten. Zo kan ik altijd wat honden kort aan lijnen. Scheelt hoop gesjouw met extra lijnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:57

hmmm, als ik het goed begrijp hangt het handvat dus vrij "los" te bengelen?
Ik gebruik bij de paarden een simpele elastische canicross band (een van de goedkoopste van duvo)
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... nen/190197
maar ik haal de riem door het handvat heen, waardoor de flexi dichter bij mijn lijf hangt en minder bengelt.
door de elastische riem worden schokken wel een beetje opgevangen, maar de grote flexi (ik heb de vario 8 m én de professional 10 m) is idd ook te zwaar om zo comfortabel te zijn.
Eigenlijk zou je moeten kunnen een tasje fabriceren waardoor de flexi op 2 of drie punten gefixeerd wordt aan je heupgordel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 11:59

Nee dat valt wel mee dat vrij lis bengelen. Ze zijn gewoon onhandig groot, log, zwaar en ja ze bewegen wel mee maar echt bungelen niet zo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:00

kiwitje, ze zijn 9kg, maar echte spierbundels. We hebben al grotere rolbanden, omdat je dan meer meters krijgt. 10 Meter vind ik nergens voor laag gewicht en dan krijg je zo een zware sluiting. Hebben ze op zich geen last van en een heel kleintje of dunnetje, vind ik niks voor ze.

Ik had er al eentje stuk en nu weer een. Nu de ude flexi gepakt, maar die is korter en dan hebben ze niet allebei evenveel lengte. Ik vind hem wel fijner dan de andere.

Zo een heupgordel lijkt me wel handig, maar zou er nooit aan denken met die rolbandkasten eraan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:17

superpony schreef:
kiwitje, ze zijn 9kg, maar echte spierbundels. We hebben al grotere rolbanden, omdat je dan meer meters krijgt. 10 Meter vind ik nergens voor laag gewicht en dan krijg je zo een zware sluiting. Hebben ze op zich geen last van en een heel kleintje of dunnetje, vind ik niks voor ze.

Ik had er al eentje stuk en nu weer een. Nu de ude flexi gepakt, maar die is korter en dan hebben ze niet allebei evenveel lengte. Ik vind hem wel fijner dan de andere.

Zo een heupgordel lijkt me wel handig, maar zou er nooit aan denken met die rolbandkasten eraan.

Ik vraag me inmiddels vooral af wat voor hondjes je hebt :P

De sluitingen van de flexi 10 meter zijn niet zo zwaar. En ook niet echt groot. Alleen zeker van de 10 meter is het uitrollen best zwaar. Ik heb staffies dus spierbundel en kracht genoeg. Maar ook die had er als jonge hond gewoon moeite mee. Die ging gewoon stil staan omdat er echt best druk op bleef staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:11

Oke, touw of band? Ik heb nu 8 meter met touw steeds gehad en die rollen makkelijk uit. Het was alleen een goedkoper merk en de rem gaat op den duur kapot.

Ze zijn mops*jack russell en echt enorm atletisch en sterk. Zie ze maar als mini pitbulletjes. Lopen vele km's, klimmen, klauteren, springen etc. We hebben tuigjes, dus vandaar dat ik naar het gewicht van de sluiting kijk en niet wil dat die zwaar op hun rug valt.

De flexi 5 meter met band had ik nog en doet het goed, maar is eigenlijk iets te kort en ben ook bang dat die het niet lang vol zal houden. We lopen met die rolbanden voornamelijk in het bos. Bij huis met gewone riemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:40

superpony schreef:
Oke, touw of band? Ik heb nu 8 meter met touw steeds gehad en die rollen makkelijk uit. Het was alleen een goedkoper merk en de rem gaat op den duur kapot.

Ze zijn mops*jack russell en echt enorm atletisch en sterk. Zie ze maar als mini pitbulletjes. Lopen vele km's, klimmen, klauteren, springen etc. We hebben tuigjes, dus vandaar dat ik naar het gewicht van de sluiting kijk en niet wil dat die zwaar op hun rug valt.

De flexi 5 meter met band had ik nog en doet het goed, maar is eigenlijk iets te kort en ben ook bang dat die het niet lang vol zal houden. We lopen met die rolbanden voornamelijk in het bos. Bij huis met gewone riemen.

band. de flexi 10 meter (en 8 meter) is alleen in band verkrijgbaar...
grappige kruising mops X Jack :P ik kan straks wel even foto's maken van de 8 meter. de 10 meter ligt in de auto.

Ik heb net even gekeken. Maar, wij hebben toen de vario kapot ging de Giant L 8 meter van Flexi gekregen. Deze is toen aangepast. Omdat daar eigenlijk geen ledslang aan kan. Wij gebruiken de led slang en bij flexi hebben ze toen de lijn aangepast. Dus daar zit nu niet de originele clip aan.
Ik heb wel net de clip van de Vario gewogen en deze is 40/42 gram. (weegt zo lastig met de lijn eraan). De clip die we aan de lichtslang en dus aan de 8 meter hebben zitten weegt t zelfde. Maar als vriendlief thuis is zal ik de clip van de 10 meter ook wegen. En een vergelijkingsfoto maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:57

Nou ik heb de vario, de giant L 8 meter en giant l 10 meter naast elkaar gelegd.(bleek nog een nieuwe 8 m in de doos te hebben)
Alle 3 de clips wegen hetzelfde namelijk 40/42 gram. En zijn even groot

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:09

Ik geloof trouwens dat wij de giant XL hebben voor onze herders. Een flex vind ik juist fijn op plekken waar ze niet los kunnen, maar wel meer ruimte kunnen krijgen en mogen hebben, net zoals jij dus. Inderdaad niet in een woonwijk op 8 meter, daar hebben we normale lijnen voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:26

Dank jullie wel!!! Zit ik net te kijken, heeft onze kleine flexi een grotere klip dan de goedkopere lange rolband.

Wij hebben nu instaptuigjes, maar wil anderen. Dan scheelt het misschien ook wel dat ze niet op hun rug vallen.
Bij mn ene riem is de sluiting ook groter dan bij de andere, maar die is net ietsjes anders ook.

Onze hondjes zijn super lief, braaf en leuk. Maar we lopen veel in het bos en als ze wild ruiken, moeten we weleens een beetje met ze werken om de aandacht te krijgen.

Kiwitje, ik heb nog een foto van toen ze 6 maanden waren op mn bokt voorraad foto's staan. Plaats deze wel even. Ze zijn nu een stuk breder. In tegenstelling tot wat je misschien bij mops verwacht, zijn ze echt enorm atletisch.

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 02:44

OOHHH! Maaar die ken ik wel! Of nouja herken :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:19

Afbeelding

Afbeelding

de tre-ponti tuigjes hebben een handvat op de rug met een ring die erover glijdt, dat zijn hele fijne tuigen voor flexi wandelingen, ze trekken bijna niet scheef en de gesp knalt niet constant op die rug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:21

kiwiwitje schreef:

Oke, beroemd en berucht :D

Ik moet eens zien hoe ik een nieuwe foto op Bokt krijg. Ze zijn echt super snel, atletisch en krachtig. Met spelen zijn ze ook best heftig. Maar verder super lief........als ze slapen ;) }>

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:22

superpony schreef:
kiwiwitje schreef:

Oke, beroemd en berucht :D

Ik moet eens zien hoe ik een nieuwe foto op Bokt krijg. Ze zijn echt super snel, atletisch en krachtig. Met spelen zijn ze ook best heftig. Maar verder super lief........als ze slapen ;) }>

Heel offtopic. Ik ben ze eerder tegen gekomen. Maar ik weet niet waar. Misschien in een powerbreed topic of t topic met kruisingen.. Maar ik volg meestal stil.. :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:23

Duhelo, mooie hond! Ik heb naar die tuigjes gekeken ook. Kijk ook naar die K9 tuigjes, maar onze hondjes hebben onmogelijke maten vaak, dus hebben nu nog steeds zo een instap tuig. Ze zijn veel te breed voor hun maat zeg maar.

kiwitje, dat klopt. Zijn echt mini powerbreed hondjes. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:31

de k9 zijn ook fijn, maar ze hebben er minder bewegingsvrijheid in, de tre-ponti vind ik een stuk fijner . (ik heb ze allebei nl :P )
Wat je kan doen is bv een tre-ponti model laten maken in biothane, bv bij dabo's desing of hippe hoofdzaken voor paard en hond.
Dan kan je het model en de maten doorgeven, en maken ze ze op maat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:33

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:29

Duhelo, misschien is dat ook een optie. Wat we nu hebben is af en toe niet prettig. Ze reageren nogal heftig op het wild in de bossen en zag dat het iets geschuurd had, deze instaptuigjes.

Kiwitje, die link werkt niet helemaal. Probeer er later op te zoeken. Zag wat bredere hondjes voorbij komen, dus zullen wel wat hebben.

Ze hebben ook de perfect fit harnas, maar moet je er naartoe. Verkopen ze alleen ter plekke als je past.

Zeker als je met rollband loopt is een goed tuig wel fijn. Die van ons moesten in het begin echt leren wat het einde van de band is. Maar ze gaan los echt flink tekeer met rond rennen, dus snapten het nog niet goed. Maar goed, dan zijn we beperkt waar we mogen lopen en welke tijden.

Ik vind overigens mensen met rolbanden in de buurt wel vervelend eigenlijk. Vandaag weer 2. Komt er eerste en hond en dan later pas een baas. Dan snuffelen en doen en zitten we in de knoop.

Zag er gister zelfs iemand mee fietsen. Hond 6 meter vooruit de straat op. Ik vind dat toch eng. Je ziet die lijn amper en de afstand in een drukker gbied of bij verkeer vind ik gewoon teveel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:00

oeps, ja, rollijnen moet je wel weten te gebruiken, de mijne loopt gewoon kort op voetpaden of drukkere paden, en loopt enkel los (aan de 10 m lijn dus) indien we overzicht hebben (en zelfs dan nog zijn we vaak verrast van fietsers die blijkbaar geen bel hebben en het een goed idee vinden om tussen drie herdertypes te gaan fietsen die aan de lange lijn lopen ...