Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaus schreef:De kooikers die ik ken zijn allemaal vrij angstig. Nerveus, blafferig, happerig naar andere honden. Naar vreemden wel lief maar aaien is wel héél spannend dus liever niet.
Ik weet niet precies wat je plannen zijn met een hond maar je zou ook eens naar een Sheltie of Markiesje kunnen kijken?
Nienke98 schreef:Ik wilde ook even mijn ervaring delen.
Ons gezin bestaat uit mijn ouders, mijn broertje (18) en ik (19) en onze kooiker reu Loki. Hij is in januari 1 geworden en een geweldig lief dier dat graag wil spelen en mee uit gaat.
Hij is niet per se eenkennig. Als wij visite hebben begroet hij iedereen even enthousiast (soms een beetje te enthousiast) en hij wordt ook erg graag geaaid. Hij gaat soms mee naar de korfbalvereniging als mijn broertje daar een wedstrijd heeft en dan speelt hij gerust met alle kinderen daar. Ik heb hem een tijdje terug ook de hele dag mee gehad naar een ander huis met 2 andere honden. Daar was hij ook erg leuk tegen, wel heel erg onderdanig. Hij is zo wie zo wel vrij onderdanig, ligt ook heel erg snel op zijn rug. Met uitlaten wil hij de meest honen uitgebreid begroeten. Een enkele hond heeft ie niets mee, maar dat heeft elke hond wel zo. Tegen mensen is hij ook vriendelijk met uitlaten, wil altijd graag snuffelen aan voorbijgangers. Ik heb wel 2x gehad dat als mensen mij uit het niets aanspreken tijdens het uitlaten (beide keren vroegen ze om de weg) dat hij dan een paar keer blaft en in de verdedigingsmodus schiet, maar als ik er dan iets van zeg is het ook weer klaar. Wat hij ook nog weleens wil doen is blaffen naar gekleurde mensen. Laatst lag hij op het dakterras terwijl mijn moeder de was aan het ophangen was en in een paar tuinen verder was een gekleurde man in de tuin bezig en telkens als Loki hem zag blafte hij even. Ook als er in huis iets omvalt of iemand hard de trap af komt bonken laat hij nog wel eens van zich horen. Dan blaft hij even gealarmeerd, maar daarna is het goed. Hij blaft eigenlijk zelden. Van vuurwerk heeft hij ook helemaal geen last gehad met oud en nieuw. Hij gaat overal met plezier mee naartoe, heeft veel energie. Mee gaan in de auto vindt hij ook geweldig.
Hij heeft zowel de puppycursus, de basiscursus en de vervolgcursus gevolgd bij onze hondenschool en wat wij merkten is dat hij vooral in het begin erg snel afgeleid was door alle andere honden en overal naartoe wilde behalve naar waar hij heen moest. Als je zijn aandacht hebt dan krijg je er ook wel wat voor. Commando's heeft hij erg snel geleerd en hij kan ze ook goed uitvoeren, alleen moet je hem er wel echt toe zetten en consequent zijn. Als we thuis zijn kan hij uren liggen slapen op de bank, maar hij is ook wel echt verzot op spelen. Hij is nooit echt vandalistisch geweest, heeft hoogstens als puppy ene keer aan de deur gekrabbeld. Hij is wel erg goed in het slopen van zijn speelgoed, dat gaat altijd erg hard.
BarbaLala schreef:Kooikers, tja, prachtig ras, zo op het eerste oog..
Als je beter kijkt helaas niet, net als vele andere rassen is ook dit ras compleet doorgefokt en dus defect.
Zowel mentaal alsook lichamelijk hebben ze veel problemen.
Moet je niet aan willen beginnen, als je van dieren houdt.
Wil je een leuk hondje?
Ga dan voor een herplaatser.
Die zijn er in alle leeftijden met de meest uiteenlopende kwaliteiten en zowel van rassen als kruisingen.
Zeker niet allemaal met een rugzak van hier tot Tokio en zeker óók pups!
Op die manier red je ook nog eens leven ipv enkel aan je eigen belangen te denken.
BarbaLala schreef:Jammer dat je het zo negatief opvat!
Natuurlijk is het beter om bij een juiste fokker een hondje te kopen, echter is het aantal goede fokkers op 2 handen te tellen zo ongeveer.
En dat de meeste rassen doorgefokt zijn is juist een reden om daar niet voor te moeten willen gaan, ipv dat als argument te gebruiken om er wel voor te gaan.
Jij als consument bepaalt namelijk wat er verkocht wordt, en dat vergeten mensen al te vaak.
Ik bedoel er mee te zeggen dat het juist goed is om een hondje te kiezen dat al op de wereld is, juist omdat er al teveel honden zijn (die geen baasje hebben), zoals je zelf ook aangeeft.
Weet inderdaad dat de asiels vol zitten met langzitters en moeilijk plaatsbare dieren, maar; Met goed zoeken en geduld kun je er zeker leuke hondjes vinden.![]()
Of kijk eens naar een buitenlands hondje wat al in een Nederlands gastgezin verblijft, (via een goede organisatie) die hondjes heb je ook in alle soorten en maten en daar zitten echte pareltjes tussen!
Marieke_963 schreef:Ik wil even aan BarbaLala vragen: hoe kom jij erbij dat dit ras juist zo doorgefokt is? Mentaal valt nog over te discussiëren, maar ik vind het vooral een beetje apart dat je zegt dat dit ras ook fysiek helemaal defect is. Imo zijn kooikers namelijk fysiek 1 van de minst doorgefokte rassen. Just curious
Verder ben ik het helemaal met Nienke eens
BarbaLala schreef:Kanker, nierproblemen, allergieën, Syringomyelie, hartafwijkingen zijn allen het ras niet vreemd.
BarbaLala schreef:Marieke_963 schreef:Ik wil even aan BarbaLala vragen: hoe kom jij erbij dat dit ras juist zo doorgefokt is? Mentaal valt nog over te discussiëren, maar ik vind het vooral een beetje apart dat je zegt dat dit ras ook fysiek helemaal defect is. Imo zijn kooikers namelijk fysiek 1 van de minst doorgefokte rassen. Just curious
Verder ben ik het helemaal met Nienke eens
Kanker, nierproblemen, allergieën, Syringomyelie, hartafwijkingen zijn allen het ras niet vreemd.
Marieke_963 schreef:Bedankt voor je antwoord! Mag ik je misschien vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Ik sta inderdaad zeker achter je uitspraak dat 1 zwaluw nog geen zomer maakt, maar zelf kan ik eigenlijk niet zo heel erg veel vinden over deze dingen, en zou er dan graag meer over willen lezen, omdat ik dat interessant vind. En mijn eigen ervaring is inderdaad ook dat het verder over het algemeen heel gezonde honden zijn. Ja, onze vorige hond had nierproblemen, maar ze was dan ook al 15 jaar
.
BarbaLala schreef:Marieke_963 schreef:Bedankt voor je antwoord! Mag ik je misschien vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Ik sta inderdaad zeker achter je uitspraak dat 1 zwaluw nog geen zomer maakt, maar zelf kan ik eigenlijk niet zo heel erg veel vinden over deze dingen, en zou er dan graag meer over willen lezen, omdat ik dat interessant vind. En mijn eigen ervaring is inderdaad ook dat het verder over het algemeen heel gezonde honden zijn. Ja, onze vorige hond had nierproblemen, maar ze was dan ook al 15 jaar
.
Je bedoelt dat je het bewijs wil zien met je eigen ogen omdat je mijn woorden niet gelooft.![]()
![]()
Ik raad je aan om even contact te zoeken met de Wagenrenk hierover, die kunnen je meer vertellen. Dr. Mandigers oa, en in Utrecht kunnen ze je ook verder helpen. Al weet ik niet hoe graag ze er over praten met een volslagen vreemde.
Er wordt helaas nog steeds een boel in de doofpot gestopt als er centen verdient kunnen worden, dat is niet enkel bij paarden het geval, vergeet dat niet.
Nienke98 schreef:Ik wilde ook even mijn ervaring delen.
Ons gezin bestaat uit mijn ouders, mijn broertje (18) en ik (19) en onze kooiker reu Loki. Hij is in januari 1 geworden en een geweldig lief dier dat graag wil spelen en mee uit gaat.
Hij is niet per se eenkennig. Als wij visite hebben begroet hij iedereen even enthousiast (soms een beetje te enthousiast) en hij wordt ook erg graag geaaid. Hij gaat soms mee naar de korfbalvereniging als mijn broertje daar een wedstrijd heeft en dan speelt hij gerust met alle kinderen daar. Ik heb hem een tijdje terug ook de hele dag mee gehad naar een ander huis met 2 andere honden. Daar was hij ook erg leuk tegen, wel heel erg onderdanig. Hij is zo wie zo wel vrij onderdanig, ligt ook heel erg snel op zijn rug. Met uitlaten wil hij de meest honen uitgebreid begroeten. Een enkele hond heeft ie niets mee, maar dat heeft elke hond wel zo. Tegen mensen is hij ook vriendelijk met uitlaten, wil altijd graag snuffelen aan voorbijgangers. Ik heb wel 2x gehad dat als mensen mij uit het niets aanspreken tijdens het uitlaten (beide keren vroegen ze om de weg) dat hij dan een paar keer blaft en in de verdedigingsmodus schiet, maar als ik er dan iets van zeg is het ook weer klaar. Wat hij ook nog weleens wil doen is blaffen naar gekleurde mensen. Laatst lag hij op het dakterras terwijl mijn moeder de was aan het ophangen was en in een paar tuinen verder was een gekleurde man in de tuin bezig en telkens als Loki hem zag blafte hij even. Ook als er in huis iets omvalt of iemand hard de trap af komt bonken laat hij nog wel eens van zich horen. Dan blaft hij even gealarmeerd, maar daarna is het goed. Hij blaft eigenlijk zelden. Van vuurwerk heeft hij ook helemaal geen last gehad met oud en nieuw. Hij gaat overal met plezier mee naartoe, heeft veel energie. Mee gaan in de auto vindt hij ook geweldig.
Hij heeft zowel de puppycursus, de basiscursus en de vervolgcursus gevolgd bij onze hondenschool en wat wij merkten is dat hij vooral in het begin erg snel afgeleid was door alle andere honden en overal naartoe wilde behalve naar waar hij heen moest. Als je zijn aandacht hebt dan krijg je er ook wel wat voor. Commando's heeft hij erg snel geleerd en hij kan ze ook goed uitvoeren, alleen moet je hem er wel echt toe zetten en consequent zijn. Als we thuis zijn kan hij uren liggen slapen op de bank, maar hij is ook wel echt verzot op spelen. Hij is nooit echt vandalistisch geweest, heeft hoogstens als puppy ene keer aan de deur gekrabbeld. Hij is wel erg goed in het slopen van zijn speelgoed, dat gaat altijd erg hard.