Buikvulling voor kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 00:09

Waarschijnlijk moet ik het volhouden inderdaad, en hem niet alsnog maar wat in zijn bakje gaan geven. Zijn eerste reactie is ook om meteen naar zijn bakje te lopen en daar te miauwen, ipv de brokjes van het spel proberen te pakken te krijgen. Begeleiden is inderdaad zeker nodig in dit stadium!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:21

Century schreef:
Waarschijnlijk moet ik het volhouden inderdaad, en hem niet alsnog maar wat in zijn bakje gaan geven. Zijn eerste reactie is ook om meteen naar zijn bakje te lopen en daar te miauwen, ipv de brokjes van het spel proberen te pakken te krijgen. Begeleiden is inderdaad zeker nodig in dit stadium!

Ja precies! Haha, hij weet goed wat hij wil :+ . Maar als jij er echt even tijd in steekt (en hem niet meer vanuit een bakje voert - die kun je vanaf nu gewoon opbergen :P ) en hem helpt bij de overgang dan ga je daar snel de vruchten van plukken hoor, en hij ook.

Straks wordt hij nog zo handig dat je allerlei capriolen moet uithalen om het hem toch nog een beetje lastiger te maken :+ . Is niet bij alle katten zo natuurlijk, maar sommige worden er zo 'vingervlug' in dat het alsnog bijna net zo snel gaat als vanuit een gewoon bakje eten :') .

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 03:12

Herkenbaar mijn kater kent stoppen niet met eten :(

Voor de maag vulling en te voorkomen dat hij minder dik wordt geef ik Hill's Metabolic, naast dat is mijn kater gevoelig voor overgewicht.
Dit voer hielp hem ook met afvallen en op het juiste streef gewicht te blijven !
https://www.medpets.nl/zoeken/?search=Hill%27s%20Metabolic%20katten&gclid=Cj0KCQjw_ZrXBRDXARIsAA8KauRMpHyE0gVCDwj71Go7xBGwGcBANk9uX8OwGmHurw15hU9H86D79foaAqu5EALw_wcB

Om hem langer te laten doen over het eten gebruik ik verschillende voorwerpen, voertoren, voerbal, maar ook een dolhof.
Hierdoor schrokt hij minder snel zijn eten op en gedraagt hij rustiger bij het eten.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:39

Hier een kat met hetzelfde probleem. Helaas kunnen wij niet goed doseren want dan krijgt de andere kat niets meer binnen die net goed is.

Wij zijn sinds 2-3 weken overgeschakeld op Hills Metabolic. Merk nog niet meteen verschil met het vorige eten dat we gaven. Ook krijgen ze hun voer al langere tijd in een voedertoren en andere dingen waar ze er zelf voor moeten werken. Al heb ik dan helaas zo’n kat die zo slim is dat hij bijna even snel eet uit een voedertoren dan uit een bakje (brokjes naar buiten schuiven en daar opvangen met zijn bek i.p.v. helemaal naar beneden laten vallen. En dan nog graag met enkele tegelijk.)
Sinds enkele maanden geven we de brokjes uit antischrokbakken van Ali Express, deze zorgen ervoor dat het eten toch net wat trager gaat (al moet ik binnenkort een volgende moeilijkheidsgraad bestellen denk ik).
Een voederbal is hier helaas geen optie want dan zijn de honden met alle brokjes weg (al lost dat ineens wel al vet probleem van een te dikke kat op :+ )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:02

Citaat:
Ik houd me ook niet aan de porties op de verpakking maar heb gewoon uitgeprobeerd wanneer hij goed op gewicht bleef en er goed uitziet. Volgens de verpakking zou hij nog ruim 1/3e meer moeten krijgen dan hij nu krijgt (en als ik hem niet wil laten afvallen zelfs bijna het dubbele!) Maar dan wordt hij gewoon echt te dik. Maar dat soort dingen maken me wel onzeker of ik het wel goed doe en hij niet honger lijdt.

Lees dit zelf eens terug. Hij krijgt dus eigenlijk de helft van de normaal aanbevolen dosering. En dan vind je het raar dat hij honger heeft.

Dé vitaminen en mineralen zijn ingesteld op die hoeveelheid. En aangezien ze al ruimte geven op de verpakking om af te vallen nog een beetje meer. Maar zelfs dan voer je nog een derde minder. Normaal houd ik minimaal 75% van de adh aan. Maar aangezien hier al een afvalgedeelte op de verpakking staat zou ik daar minimaal 80% van voeren en gezien hoe het op de verpakking staat, zou ook zelf waarschijnlijk gewoon de 75% van de gewone dosering voeren.

Voer je al de light versie? Daar zit ruim 10% minder kcal in.
http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenv ... oer/624325

Persoonlijk zou ik, als hij geen allergieën heeft, een deel van de voeding vervangen voor royal canin satiety. Dit bevat 30% minder kcal dan het gewone orijen-voer en is samengesteld om minder van te geven (dus geconcentreerder met vitaminen en mineralen). En het is gemaakt om goed te vullen. Zelfs katten die om wat voor reden dan ook onbeperkt moeten krijgen en toch veel moeten afvallen, krijgen dat voor elkaar op dit voer.

Als je de helft van het voer vervangt, mag je kat dus ruim meer eten (als je nu 40g voert, mag hij dan 46g. Dat is 15% meer. Vergeleken met menselijk afvallen: dat voelt als het verschil tussen 1200kcal en 1400kcal per dag mogen).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:46

tesseke schreef:
Hier een kat met hetzelfde probleem. Helaas kunnen wij niet goed doseren want dan krijgt de andere kat niets meer binnen die net goed is.

Dat is natuurlijk eenvoudig af te vangen. Je kunt bijv. driemaal daags voeren waarbij ze allebei hun eigen afgemeten portie krijgen. Je kunt ook de kat die goed op gewicht is zijn eigen plek geven waar hij de hele dag brokjes heeft staan. Dat kun je doen middels een chipluikje, die je in een deur inbouwt of in een hokje waar je zijn eten in zet, of je schaft een chip-voerbakje aan van surefeed.

tesseke schreef:
Een voederbal is hier helaas geen optie want dan zijn de honden met alle brokjes weg (al lost dat ineens wel al vet probleem van een te dikke kat op :+ )

Een voederbal kun je ook gewoon geven met een maaltijd. Dus je geeft ze driemaal daags ieder een voederbal met afgepaste portie (of alleen de dikke) en blijft er gewoon bij (of sluit de honden even weg).

Er zijn echt veel meer mogelijkheden dan ze maar allebei ad lib te geven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:03

Katten zijn onverzadigbaar... Als je een bak brokken neerzet voor een dag, dan doen ze alsof het de laatste keer is dat ze ooit eten zullen krijgen. Honden horen altijd 'trek' te hebben, ik weet niet hoe het zit bij katten.

Onze katten krijgen 2x per dag droge brok (wij voeren ook op het oog), soms blijft er wat staan, meestal niet. Ze 'zeuren' alleen net voordat ze eten krijgen, soms 's avonds wat vroeger dan normaal.

Als hij goed op gewicht is en geen gal spuugt, dan zal het echt wel snor zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:11

Quellian schreef:
Katten zijn onverzadigbaar... Als je een bak brokken neerzet voor een dag, dan doen ze alsof het de laatste keer is dat ze ooit eten zullen krijgen. Honden horen altijd 'trek' te hebben, ik weet niet hoe het zit bij katten.

Onze katten krijgen 2x per dag droge brok (wij voeren ook op het oog), soms blijft er wat staan, meestal niet. Ze 'zeuren' alleen net voordat ze eten krijgen, soms 's avonds wat vroeger dan normaal.

Als hij goed op gewicht is en geen gal spuugt, dan zal het echt wel snor zitten.

Heel veel mensen voeren onbeperkt en dat is geen probleem.

Sommige brokken zijn wat meer "dikmakers" wij gaven onze hond eerst dogloversgold en hij was daardoor wel wat steviger ondanks iets aangepaste portie. Toen overgestapt op Purizon (graanvrij, 65% vlees) en hij werd meteen een mooie slanke hond. Al was ook de beweging wel iets meer.

Er is ook een kattenvariant van Purizon, de meeste hebben overigens 70% vlees (maar wij hebben deze omdat ee ivm allergieën niet alles konden geven).

Wellicht is dat iets om te proberen? Qua kwaliteit zeker zelfde wel als
Orijen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 11:32

Mizora schreef:
Lees dit zelf eens terug. Hij krijgt dus eigenlijk de helft van de normaal aanbevolen dosering. En dan vind je het raar dat hij honger heeft.

Tja, in het begin voerde ik wat op de verpakking staat. Maar hij was op een bepaald moment ruim 2kg zwaarder dan nu. En dat vinden zijn pootjes dan weer niet zo fijn.
Ik denk dat het nog altijd beter is om te kijken naar je kat dan de verpakking te volgen.

Light versie is maar één smaak, ik wissel wel graag af.

Royal Canin zie ik toch als een mindere brok eigenlijk. Wil het liever wel op Orijen of vergelijkbaar houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:34

Maartje1990; dat klopt, maar niet iedere kat kan daarmee omgaan :D
Wij hebben 7 katten en krijgen tijdens onze vakantie onbeperkt te eten (eens per dag komt er iemand de bakken tot aan de rand vullen) en na de vakantie liggen ze boerend op hun rug. Niet allemaal, sommigen zijn wijs en denken om hun lijf.

Wij voeren ook minder dan geadviseerd wordt op de verpakkkng, maar dan nog... Hollands welvaren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:44

Ik voer sinds een tijd een soort brok. Ik merk dat ze dan gelijkmatiger eet. Het is niet de meest favoriete brok, dus eet ze ook wat minder.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:31

Ik lees even mee voor tips.

Die van mij kwam aan nadat ik overschakelde van porta21 graanvrij naar Purizon.
Beest at amper altijd en was veel te mager.
Stond altijd onbeperkt.
En nu ineens moet ik sinds de overstap dus dagelijkse porties afwegen.
Wellicht speelt bij de mijne dat hij altijd gestrest was, dat vreet natuurlijk.
Die stresfactor is weg, dus misschien dat hij daardoor zo dik werd ineens, of i.c.m. het voer.

Onbeperkt krijgt ie niet meer, want toen ging ie met gewicht echt heel rap omhoog :=
Nu met afwegen zakt zijn gewicht heeeeel langzaam, hij loopt ook wat meer buiten nu met dat het weer beter word.

Wellicht kan ik hier nog wat tips weghalen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:11

Nou, Gizmo was het er niet mee eens dat hij geen eten in zijn bakje kreeg, maar ging toch met het voerbord aan de slag. Hij heeft er al redelijk wat uit gekregen. Helaas eet hij ze nu wel erg enthousiast op, wat weer andere problemen veroorzaakt. We kijken even aan hoe dit gaat.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:15

Waarom hou je hem perse op Orijen? Blijkbaar is dit niet hét voer voor jouw kat. Heb je al wat andere merken geprobeerd?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:25

Hij stond op Royal Canin (Fit32) toen ik hem kreeg, maar daar ben ik niet zo'n fan van, ik heb zelf liever een brok met wat meer (vlees)inhoud. Ik ben wat voorzichtig met overstappen omdat ik hem verder er erg goed op vind doen.
Maar ik heb er geen aandelen in ;), dus ik wil na deze zak best een ander merk voor een tijdje proberen, als die verder kwalitatief vergelijkbaar is.
Zak is wel net open dus dat duurt een paar maanden :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:21

Century schreef:
Nou, Gizmo was het er niet mee eens dat hij geen eten in zijn bakje kreeg, maar ging toch met het voerbord aan de slag. Hij heeft er al redelijk wat uit gekregen. Helaas eet hij ze nu wel erg enthousiast op, wat weer andere problemen veroorzaakt. We kijken even aan hoe dit gaat.

Goed dat hij nu toch zelf met het voerbord aan de slag gaat! Waarschijnlijk trekt de gulzigheid nog wel wat bij.