Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:13

Shirley schreef:
Daarom hebben wij er zoveel, het ziet hier in de zomer wit van de netels en paars van de distels :D

Hier ook ! :') :+ Tot grote verbazing van de buren elk jaar weer :roll: :D

Wat een fijne tip om die hommels te kunnen redden ! Moet ik onthouden voor als er ééntje voor pampus ligt !

Vjestagirl

Re: Wauw Wat gaaf om een hommel te kunnen redden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:54

Hier ook hoor. Ik heb mijn hele tuin zo insectvriendelijk mogelijk ingericht, en mijn voortuin gonst altijd helemaal, vooral de lavendel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:01

Wat goed van je! Ik zou het echt niet durven vrees ik. Ben als de dood voor hommels, bijen en wespen. Hoewel ik weet dat hommels zelden steken, zie ik ze toch liever gaan dan komen :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:07

janouk schreef:
[ Video ]

Hier even op youtube een voorbeeld filmpje gezicht. Ik zag ook dat mondje zo uitrollen en drinken.

Al had ik geen handschoenen en kap op haha wel een beetje overdreven.

Zo te zien zijn het imkers die met hun werkkleding nog aan tussendoor even een hommel op de been helpen. :D
Er zegt er eentje dat de bijen ook in de gaten krijgen dat er suikerwater is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:08

Ik heb het ook al eens gedaan +:)+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:44

Aranel schreef:
Wat goed van je! Ik zou het echt niet durven vrees ik. Ben als de dood voor hommels, bijen en wespen. Hoewel ik weet dat hommels zelden steken, zie ik ze toch liever gaan dan komen :o

Zo spannend is het niet hoor. Ze doen echt he-le-maal niets, behalve zoemen :P.
Maar ik heb hier ook ladingen insectenhotelletjes hangen, verschillende vogel-voer mogelijkheden en ik heb zelfs van de oude stoeptegels-met-poeren een grote insectenmuur gebouwd. (bijna) al mijn planten zijn uitgezocht op insect vriendelijkheid en de vijver heeft meerdere plekken waar zwemmende beesten zoals kikkers er veilig in en uit kunnen.

In ruil daarvoor krijg ik ieder jaar een weelderig bloeiende tuin met de mooiste bloemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:40

Vjestagirl schreef:
Aranel schreef:

Zo spannend is het niet hoor. Ze doen echt he-le-maal niets, behalve zoemen :P.
Maar ik heb hier ook ladingen insectenhotelletjes hangen, verschillende vogel-voer mogelijkheden en ik heb zelfs van de oude stoeptegels-met-poeren een grote insectenmuur gebouwd. (bijna) al mijn planten zijn uitgezocht op insect vriendelijkheid en de vijver heeft meerdere plekken waar zwemmende beesten zoals kikkers er veilig in en uit kunnen.

In ruil daarvoor krijg ik ieder jaar een weelderig bloeiende tuin met de mooiste bloemen.

Leuk inderdaad.Komen er in die insectenhotels ook echt insecten?En welke dan?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:30

Vjestagirl schreef:
Hier ook hoor. Ik heb mijn hele tuin zo insectvriendelijk mogelijk ingericht, en mijn voortuin gonst altijd helemaal, vooral de lavendel.

Ik zit ook elk jaar weer te genieten van mijn lekker ruikende lavendel met de familie hommel die er gezellig in zit te zoemen :D
Die lavendel gaat dus echt nooit meer m’n tuin uit!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:36

Afbeelding

:D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:41

Ik heb een hommelnest in mijn tuin, dus zo nu en dan vang ik ook amechtige hommels op met een lepeltje suikerwater. Vooral in het voorjaar als het dan toch net effe te fris is. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, voelde me af en toe toch een beetje vreemd. Al komt dat misschien ook omdat ik regelmatig met kikkers en padjes sjouw, spinnen groet en slakjes van de straat trek. :')

Mijn tuintje heeft ook allerlei bloemen, plantjes, en drinkgelegenheden voor minibeestjes. Afgelopen zomer zitten kijken naar een bij die na elk rondje even een slokje kwam nemen. Zo leuk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:25

Hommels hebben, net als wespen, geen weerhaak aan hun angel en gaan dus niet dood als ze steken.. maar ze zijn hartstikke vriendelijk en steken alleen als ze echt klem zitten bijvoorbeeld.

Ik heb altijd onbewerkte honing van de lokale imker thuis, die geef ik meestal, en anders idd suikerwater :j

Afbeelding
Hier zaten we met onze boot midden op de Waddenzee, en deze hommel is met ons meegevaren van halverwege de Waddenzee naar Den Oever, die had zichzelf toch wat overschat :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:41

:wow: Een passagier meer aan boord :D
Kleine overschatting idd :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 11:07

8nnemiek wat mooi. Een verstekeling aan boord

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:09

Had je hem wel ergens in gedaan?
Zou als de dood zijn dat hij in zijn overmoed weg zou vliegen en in het water zou belanden ;(

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:13

Ahh wat lief!!

Ik had gisteren ook een hommel in mijn gang liggen, mijn hond had hem bijna opgegeten. Maar ik had er niet aan gedacht dat hij misschien water en suiker nodig had. Heb hem gewoon in de tuin gezet.. Weet ik het in ieder geval voor de volgende keer +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:36

Shirley schreef:
Zou als de dood zijn dat hij in zijn overmoed weg zou vliegen en in het water zou belanden ;(

Nee, ik heb hem zo min mogelijk gestoord.
Normaal vliegen ze heel snel weer weg, maar hij had schijnbaar toch door dat dat niet slim was, want hij heeft zeker een uur daar gezeten. Pas toen de kade echt dichtbij kwam ging hij er vandoor :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:40

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:40

Hier net vorige week een nieuwe struik geplant die blijkbaar erg in trek is bij de hommels.
Van het weekend elke keer 1 of 2 gezien die zich voeden aan de struik. Prachtige beesten!

Goed van je Janouk, om er 1 te helpen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:50

8nnemiek schreef:
Shirley schreef:

Nee, ik heb hem zo min mogelijk gestoord.
Normaal vliegen ze heel snel weer weg, maar hij had schijnbaar toch door dat dat niet slim was, want hij heeft zeker een uur daar gezeten. Pas toen de kade echt dichtbij kwam ging hij er vandoor :))

Wat een slimmerd +:)+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:00

gaaf hoor

ik zelf ren hard weg bij het zien van hommels/bijen en vooral wepsen...

vind ze dood eng haha..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:25

Afbeelding
Meet hommie de hommel, lag verdwaald bij ons in de woonkamer: met bokt in mijn achterhoofd hem op een schoteltje buiten gezet met een lepel water met suiker waar gretig gebruik van werd gemaakt. Hommie is nog niet weggevlogen, maar hopelijk heb ik hem op weg kunnen helpen <3
Thanks voor de tip!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:30

Super tof van je TS!! Mooie daad.

Macs, heb je nog tips in wat voor struiken/bloemen? Ik heb enorm veel staan en ook de weides zijn niet perfect maar voor de zekerheid wat extra's planten kan geen kwaad natuurlijk :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 16:39

Deni11 schreef:
[ [url=m/BIgL8C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Meet hommie de hommel, lag verdwaald bij ons in de woonkamer: met bokt in mijn achterhoofd hem op een schoteltje buiten gezet met een lepel water met suiker waar gretig gebruik van werd gemaakt. Hommie is nog niet weggevlogen, maar hopelijk heb ik hem op weg kunnen helpen <3
Thanks voor de tip!

Super!!! hopelijk dat ze zo weer weg vliegt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:19

Hij is gevlogen :D **\O/**

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:30

Oh wat leuk!
Heb zoeits ook een keer gedaan, was idd leuk om te zien. Lijkt misschien zo'n klein, onbelangrijk beestje, maar het is toch leuk om er iets voor te doen.
Ik red ook altijd mestkevers van de verdrinkingsdood wanneer het weer hard geregend heeft. :')