Vers vlees voor kleine hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:19

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:
Brokkenhonden kunnen bot niet netjes verteren als ze het maar nu en dan krijgen.

Vertel eens, waar baseer je dit op?
Imo één van de vele mythes over honden voeding en vertering die onder "vers vlees voerders" de ronde doen. Zonder enkele basis in de realiteit.

Al eerder in het topic genoemd. Door de zuurtegraad van maagzuur.
Staat ook op barfplaats.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=801

https://www.oervoer.com/knowledgebase/f ... tten-eten/

Maar, heb hier niet direct iets ''wetenschappelijks'' van. Wel een artikel op voerwijzer met foto's.

https://www.voerwijzer.com/mediatheek/v ... rsus-brok/

shiroihebi

Re: Vers vlees voor kleine hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:29

Dat zijn allemaal pro-vers sites. Bij mij op de uni werd toch echt verteld dat dit een hardnekkig fabel is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:46

Wat mona ook aangeeft.
Bij een versleverancier zijn penslapjes te bestellen (of je gaat naar een slachthuis en haalt een geiten-of lamspensje wat je in lapjes van 20 x 20 knipt ; ) ) . Daarvan kun je er 1 of 2 x per week eentje geven. Pens is taai, goed als tandenborstel en ze zijn er een poos mee bezig. Helemaal kleine hondjes. Verder niet al te moeilijk doen over zuurgraad, balans en weet ik wat nog meer. Als je het als lekkernij geeft maakt het niet zoveel uit. Ik zou het alleen even iets opbouwen door een week lang elke dag wat kleinere stukjes te geven. Het boterhammetje zou ik eerder weglaten, dat is wel lekker maar heeft ie als hond niets aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:54

Riraito schreef:
Dat zijn allemaal pro-vers sites. Bij mij op de uni werd toch echt verteld dat dit een hardnekkig fabel is.

Word gezegd? Maar ook daar zie ik geen onderbouwing van... die pro vers sites geven wel onderbouwing.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:35

Topic van BP is uit 2003 he... die rottige gerookte botten uit de dierenwinkel zijn veel slechter. Een beetje weldenkend mens snapt ook wel dat ie niet gelijk een runderrib moet gaan geven. Schenkel is net zo slecht; veel te hard bot en als het merg eruit is kan bij zo'n klein hondje de kaak erin vast komen te zitten. Kippennekje of karkasje kan prima, desnoods even een mep met de platte kant van de hamer erop geven (wel even in een plastic zak doen om niet even later de ramen te hoeven lappen ;) ) maar een penslapje is nog steeds prima tandenpoets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:18

oh. en als je pens hanteert, doe van die plastic handschoentjes aan, die geur krijg je nl 2 dagen niet uit je huid :D.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:09

Da's wel fijn ja. Anders is het echt genieten...zo'n apart geurtje bij je boterham, koffie, wijntje, en zo :P

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 08:10

Duhelo schreef:
oh. en als je pens hanteert, doe van die plastic handschoentjes aan, die geur krijg je nl 2 dagen niet uit je huid :D.

Hahaha dat is wel een goeie tip _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:52

kiwiwitje schreef:
Kuggur schreef:

Vertel eens, waar baseer je dit op?
Imo één van de vele mythes over honden voeding en vertering die onder "vers vlees voerders" de ronde doen. Zonder enkele basis in de realiteit.

Al eerder in het topic genoemd. Door de zuurtegraad van maagzuur.
Staat ook op barfplaats.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=801

https://www.oervoer.com/knowledgebase/f ... tten-eten/

Maar, heb hier niet direct iets ''wetenschappelijks'' van. Wel een artikel op voerwijzer met foto's.

https://www.voerwijzer.com/mediatheek/v ... rsus-brok/

Dat zijn inderdaad de kringen waar deze mythes de ronde doen. Zoals je in die links kunt lezen, ongebaseerde beweringen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:04

Ik vind het wel apart dat er commentaar gegeven word over de Mythes, maar dat niemand met bewijs van het tegendeel komt?!

Wat bedoel je met ongebaseerd? Omdat er niet uitgelegd word waarom bot een hogere zuurtegraad heeft?
Misschien vind je dan hier je uitleg?
https://vetsallnatural.com.au/digesting ... dogs-cats/

Maar als je het echt wil weten stuur Mizora dan een berichtje. Die heeft er namelijk voor gestudeerd. :)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 10-04-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:04

ik durf persoonlijk het risico niet te nemen bij een hond die geen vers vlees gewend is.
Zelfs mijn grote hond die volledig op vers staat, deels kvv, deels stukken vlees, deels bot, zie ik vaak hele stukken bot onverteerd in de ontlasting zitten, behoorlijke scherpe ook. En deze is het gewend van vlees te verteren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:07

kiwiwitje schreef:
Ik vind het wel apart dat er commentaar gegeven word over de Mythes, maar dat niemand met bewijs van het tegendeel komt?!

Wat bedoel je met ongebaseerd? Omdat er niet uitgelegd word waarom bot een hogere zuurtegraad heeft?

Maar als je het echt wil weten stuur Mizora dan een berichtje. Die heeft er namelijk voor gestudeerd. :)

Tsja zo werkt dat, als je met een nogal onwaarschijnlijke bewering komt, in dit geval "broketende honden hebben een andere pH in hun maag en verteren vers vlees daardoor slecht", dan ligt de bewijslast bij jou.
Het is niet nodig te bewijzen dat er géén theepot in een baan om de zon draait.

N.B. nog afgezien van het feit dat ze niet deelneemt in deze discussie, Mizora is iemand die in homeopathie gelooft, niet echt een indrukwekkende referentie...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:14

Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:

Tsja zo werkt dat, als je met een nogal onwaarschijnlijke bewering komt, in dit geval "broketende honden hebben een andere pH in hun maag en verteren vers vlees daardoor slecht", dan ligt de bewijslast bij jou.

Het heeft niks met bewijslast te maken. Eerder met fatsoen wat mij betreft. Blijkbaar heb jij info waar deze ''mythe'' door ontkracht word. Wat zou je tegen houden om deze info te delen? Want blijkbaar heb je moeite met de info die er gegeven word en ben je overtuigd dat de info die gegeven word niet klopt. Als je daar geen info over wil geven en dus het ''bewijs'' dat het een mythe zou zijn, dan ben je dus gewoon lukraak aan het roepen?

Als je het dus niet eens bent met de info, heb je dus info waar het tegendeel bewezen word(gezien). Roepen dat je het niet eens bent met de info en alles afkraken maar niet onderbouwen waarom, met de dan volgens jou wel kloppende info is natuurlijk erg vreemd. Waarom zou je de, volgens jou, juiste info niet willen delen? Zodat iedereen zich bewust is van Mythes en waarheid? Want daarom roep je. Omdat je het er niet mee eens bent. Maar onderbouwing krijgt niemand terug.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:28

Als je niet begrijpt waarom je omkering absurd is heb je dermate weinig verstand van wetenschappelijke methodologie dat hierover discussieren met jou vrij zinloos is.
Het betekent namelijk dat je vind dat alles wat door jou beweerd wordt absluut "waar" is tot het iemand lukt het te ontkrachten met solide bewijzen. En zó werkt dat niet.
Met " fatsoen" heeft dat niets te maken. Wel een leuke poging.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:35

Ik word steeds benieuwder naar het bewijs wat blijkbaar wel klopt :)
Wat ik me afvraag ook, als die phwaarde onzin is. Hoe kan het dan dat honden op vers vele malen minder snel last hebben van parasieten? In mijn geval, niet, sinds we vers voeren... Is dat dan ook onzin? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:37

Zin en onzin kan je lezen in het boek “rauw voer natuurlijk in de voerbak”. Te verkrijgen bij bol.com

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:38

Kuggur schreef:
Als je niet begrijpt waarom je omkering absurd is heb je dermate weinig verstand van wetenschappelijke methodologie dat hierover discussieren met jou vrij zinloos is.
Het betekent namelijk dat je vind dat alles wat door jou beweerd wordt absluut "waar" is tot het iemand lukt het te ontkrachten met solide bewijzen. En zó werkt dat niet.
Met " fatsoen" heeft dat niets te maken. Wel een leuke poging.

Wat heeft het niet te maken met Fatsoen als je de info die je dus hebt niet wil delen? Zeker omdat je roept dat dit niet klopt en het een mythe is.
Heeft ook niets te maken met Discussiëren. Als jij wetenschappelijk onderbouwde info geeft waarom dat dit een mythe is dan is het aan mij welke info ik waarom geloof. De info die het tegendeel bewijst van de info die ik heb en die een hoop anderen met mij hebben kom ik nog nergens tegen.
Als je het zo'n punt vind dat de info niet klopt, zou je geen moeite moeten hebben met de juiste info delen. OF je eigen visie hierop te delen.
Daarnaast beweer ik niets. Ik deel de info die ik heb. Dus nee, ik vind niet dat wat ik beweer waar is. Ik heb deze info en tot ik andere info heb geloof ik dat dit klopt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:46

maar kuggur: jij zegt dat het niet onderbouwd is dat er een andere zuurtegraad nodig is voor brok tov vers, en je dus prima een brokkenhond kan bot geven zonder dat ze vers gewend zijn, toch?
waar is je wetenschappelijke onderbouwing voor deze stelling, dat dit effectief zo is/kan en het geen kwaad kan dat ts eens per week haar brokkenhond een kippenpoot geeft?

Zoals ik zeg, als ik zie welke stukken bot er vaak onverteerd weer uitkomen bij mijn hond (en echt stukken van 1-2 cm met scherpe punten), vind ik het toch wel eng dat dit door het hele spijsverteringsstelsel gepasseerd is, een scheurtje zit er nl zó, en dan heb ik een grote hond met wss grotere diameter van darmen, bij een klein hondje lijkt me de kans van schade op zich wel nog groter?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:48

rien10 schreef:
Zin en onzin kan je lezen in het boek “rauw voer natuurlijk in de voerbak”. Te verkrijgen bij bol.com

Wetenschappelijk bewijs is hier te vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:56

ik vermoed dat het ook wel ergens online staat zonder dat we er boeken voor moeten kopen? :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:29

Denk ik wel

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:14

kiwiwitje schreef:

Dus Mizora geloof je wel en mij niet, terwijl het toch echt dezelfde uni is >;) Mizora heeft meer vakken gedaan, dat geef ik toe. Ik kan ook niet meer bij mijn bronnen, omdat ik vorige maand ben uitgeschreven. Wageningen is niet heilig, maar ik hecht toch meer waarde aan hun info dan pro-vers sites.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:28

Riraito schreef:
kiwiwitje schreef:

Dus Mizora geloof je wel en mij niet, terwijl het toch echt dezelfde uni is >;) Mizora heeft meer vakken gedaan, dat geef ik toe. Ik kan ook niet meer bij mijn bronnen, omdat ik vorige maand ben uitgeschreven. Wageningen is niet heilig, maar ik hecht toch meer waarde aan hun info dan pro-vers sites.

Welk deel van onderbouwde info is niet duidelijk? Of welk deel van ''bewijs van het tegendeel'' ? Daarnaast weet ik van Mizora welke opleiding ze gedaan heeft. o.a. door het contact wat ik met haar gehad heb en wat er op haar website staat. Hoe zou ik dat van jou moeten weten dan?
Je zegt namelijk niets meer dan '' Bij mij op de uni werd toch echt verteld dat dit een hardnekkig fabel is.''
Geen onderbouwing. En geen info over welke studie je volgt op de uni. :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:18

Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:

N.B. nog afgezien van het feit dat ze niet deelneemt in deze discussie, Mizora is iemand die in homeopathie gelooft, niet echt een indrukwekkende referentie...

Ik zie dat je je reactie aangepast hebt :')
Wat je van Mizora vind moet je helemaal zelf weten maar zij is wel degene met een degelijke opleiding wbt voeding.