Bob mijn vis is ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:57

little_birdy schreef:
Ben indd in overleg en aan het zoeken naar een ander aqurium .
Plantje heeft hij en decoratie ook
Staat alleen niet op de foto
Kan zo gauw nog geen bak vinden hier in de buurt alleen maar kleintjes van 16 L

Oh dat had ik niet gezien inderdaad. Goed dat hij dat al heeft :j En vind het goed dat je zo je best voor hem doet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:17

Erg he dat dierenzaken dat nog steeds doen, ik kan alleen maar met je meeleven. Heb het zelf ook meegemaakt, je wilt het beste voor de dieren die je in huis neemt daarom vraag je ook juist die medewerkers bij de visafdeling om tips, en dan krijg je dit. Geen enkele dierenliefhebber wil dit voor zijn dieren...

Laat je weten hoe het straks met hem gaat, ik duim dat hij het haalt. Als je nog iets van medicatie wilt proberen, lees dan ook zeker weten even goed de gebruiksaanwijzing, het kan zijn dat je dan een periode beter helemaal geen water mag verversen.

Ps, niet een heel chique oplossing, maar ik heb hier wel eens grote plastic dozen gebruikt als tijdelijk onderkomen. (Mijn sluierstaarten waren te groot en pastten nergens anders in, een reserve aquarium pastte niet in mijn kamer). Als je in korte tijd niks kan vinden dan is dat misschien nog een optie, moet je wel zorgen dat de bak stevig genoeg is, niet lek is, en schoon genoeg is voor vissen (ik zou het schoonmaken en daarna heel goed afspoelen, zodat er zeker weten geen zeepresten over blijven of andere potentieel giftige narigheid). Als je hem gaat overzetten in een andere bak, hou dan in gedachten hoe je hem de eerste keer thuis in je kom hebt gedaan: zakje vullen met water uit zijn huidige kom, dan visje vangen en in dat zakje doen. Dan het zakje met je vis een kwartiertje/halfuurtje laten drijven in je nieuwe grotere bak, dan wat water uit de nieuwe bak erbij in het zakje en dan weer een kwartier/halfuurtje laten rusten, dan pas de vis loslaten in het water. Zo kan hij wat geleidelijker wennen aan de verandering in temperatuur en de andere waterwaardes. Als je vis niet in orde is dan zou ik hier echt de tijd voor nemen, en hem rustig en geleidelijk aan het andere water laten wennen.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 29-03-18 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Bob mijn vis is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:19

water volledig verschonen is ook niet goed, noot alles in 1 keer doen
Dat de kom niet geschokt is is al meerdere malen gezegd
Een grote bak, filter erin, voorkeur zand of donker grond en geen grove stenen, waterwaarden controleren, zit er nog lood of steenwol om de wortels van het plantje?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:23

Daphne__ schreef:
Naast een groter aquarium, zou ik zsm beginnen met behandelen. Esha2000 zou hier wss kunnen helpen, volgens mij wel te krijgen bij elke winkel waar ze vissen verkopen.

Oh en doe in je aquarium zand of van die kleine balletjes bodemspul, goudvissen woelen graag in de bodem. Ze filteren het graag op voer. Met stenen gaat dat niet of verwonden ze zichzelf.

Ah, dat was het, Esha2000, kon even niet op de naam komen. Hier ook een aquarium gehad, maar als vissen uitslag kregen werkte dat heel goed...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:23

Maar die bubbeltjes boven op het water is ook niet goed.
Vaak is dat zuurstof gebrek

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:26

Maartje1990 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat een paracetamol in het water helpt.... maar ik zou dat hoogstens als laatste optie doen.

NOOIT zomaar humane medicatie aan dieren geven. En al helemaal niet "omdat je gehoord hebt dat het helpt".
Dit soort adviezen kunnen dodelijk zijn.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:33

Och, arme lieve kleine Bob!! Heel veel beterschap en sterkte in deze moeilijke tijd!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:01

Wat een mooie adviezen lees ik weer voorbij komen. Arme vissen...

TO, grotere bak en vooral een pomp erin. Goudvissen zijn net biggen, maken snel je bak vies. Daarnaast elke week water verversen. Mag gewoon kraanwater zijn hoor. Als het maar op temperatuur is. En doe een fijn soort bodembedekking in je bak, goudvissen grondelen graag. Dat houdt ze ook lekker bezig.
Ik vind goudvissen niet geschikt voor een aquarium, sluierstaarten zijn wat mij betreft beter, maar ook die hebben minimaal 50 liter per vis nodig.
Ik hoop dat BOB het overleeft.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:31

Hopelijk kun je anders spoedig op Marktplaats een tijdelijk aquarium vinden en als Bob opknapt, in de zomer op zoek naar iemand met een mooie vijver.
Succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 17:11

Het lijkt beter te gaan met bob :D
Misschien was het verse water toch niet zo heel slecht voor hem :D
Vriend wil geen vis meer hierna dus al bob beter word toch een ander huisje voor hem zoeken denk ik want het is niet de eerste keer indd dat hij ziekjes is maar nu was het wel heel erg ineens .
Oftewel ik wil niet dat als bob beter is dat hij dan nog steeds in zon zielig klein hokje zit
Hij is wat levendiger nu .

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 17:02

Helaas heeft bob net het leven gelaten -O- ;(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:18

Ach wat jammer... Sterkte!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:33

Dat is sneu, arme Bob ;(

Heel veel sterkte ermee!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:36

Sterkte

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:40

Hè bah. Wat naar. Troost je met de gedachte dat je niet een baasje was van “krijg maar de ^***^ stomme vis”. Je hebt je best gedaan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:59

Ah nee! Veel sterkte :(:) je hebt je best gedaan!

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:14

Ohh sterkte ! :(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 01:20

Wat zonde ik was er al bang voor, sterkte!!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 03:03

Sterkte, en als je nog eens huisdieren neemt, lees je dan eerst even goed in over wat voor verzorging en huisvesting goed is

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 04:26

Ach, Je was best gehecht aan Bob zei je..sterkte!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 09:23

Sabri schreef:
Sterkte, en als je nog eens huisdieren neemt, lees je dan eerst even goed in over wat voor verzorging en huisvesting goed is

Ik heb niks aan een wijzend vingertje achteraf ...
Heb al mijn hele leven dieren gehad en vroeger ook vissen en dit is de enige keer dat er dingen fout zijn gegaan .
Dus zon bericht kan ik niks mee.
En ja ik vind het erg .
Gisteren nog best wat tranen over gelaten.
Kan het ook niet opbrengen om hem zelf te begraven dus dat doet mijn vriend voor me nu

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:28

Sabri schreef:

Dat is dus het probleem bij vissen hè, er staat heel veel foutieve informatie op het internet bijvoorbeeld. En als je navraagt bij een dierenwinkel (als consument ga je er gewoon vanuit dat zij weten waar ze het over hebben) krijg je ook foutieve informatie. Je moet echt weten waar je moet zoeken.

Interessant boek over de belevingswereld van vissen is ‘What a fish knows’ of in het Nederlands ‘Het geheime leven van vissen’. Gaat niet over het houden ervan, maar je leert ze wel wat beter begrijpen, zodat je de informatie die je overal vindt iets beter kan filteren.

Sterkte met Bob, en geef jezelf nou niet te veel de schuld hè?