beatje schreef:dierenfan schreef:
Waarom moet iemand geregistreerd staan? De chip staat toch ook bij wie de fokker is ? Zelfs in paspoort staat de fokker vaakdus is toch duidelijk wie de hond gefokt heeft? Iedereen die nest puppen heeft liggen bij zijn teef is automatisch een fokker of diegene dat nu wil of niet. En als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je gefokt hebt. Of dit nu oeps nest of pret nest of bewust en getest is maakt niet uit.
Je bent verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet
Echter onlangs ook gelezen over 2 duitse herder pubers met zeer slechte heupen. Geen idee of ouders getest waren maar uitspraak was daar van dat duitse herders zo vaak HD ontwikkelen dat de koper dit van te voren al had kunnen weten. De duitse herder is een gebrekkig product dus je kan geen gezonde hond verwachten.....
Daar sta je dan met je stamboom hond, met je rashond...
Dit is niet waar.Er is een verschil of je particulier een oeps nest fokt of dat je bewust een fokker bent.En dat verzin ik niet maar google maar even op internet.De vergelijking word letterlijk gemaakt met de garantie van kopen van een 2e hands bankstel bij een particulier. Het aankopen een van hond valt onder de zelfde wetgeving.Anders word het als jij geregistreerd staat als fokker dan word verwacht dat je weet wat je doet. En ik vermoed dat je ook wel een zaak kan halen als iemand als particulier 3 boomloze nesten fokt, je verkoopt tenslotte ook geen 3 bankstellen per jaar.
Er zijn wel degelijk zaken geweest waarbij een particuliere fokker aan het kortste eind trok.
Als jij 6 pups hebt en je verkoopt ze voor €5-600 per pup dan is dat gewoon handel. Als het een oepsnestje is en vermeld is dat dit zo is en de pups voor €200 weg gaan is het een ander verhaal maar de meeste pups gaan voor dik geld weg en als er dan iemand terugkomt kon de fokker er niks aan doen.. dat is stierenpoep want als er niet getest is neem je een risico en bij bewust dekken weet je dat.
De fokker kan bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om erfelijke gebreken te voorkomen als er getest is, als dat niet zo is kan dit niet bewezen worden en zou ik daar wel mee verder gaan als het echt ernstig is en de fokker niet thuis geeft.