Rechten gekochte "doodzieke" hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:29

beatje schreef:
dierenfan schreef:

Waarom moet iemand geregistreerd staan? De chip staat toch ook bij wie de fokker is ? Zelfs in paspoort staat de fokker vaak ;) dus is toch duidelijk wie de hond gefokt heeft? Iedereen die nest puppen heeft liggen bij zijn teef is automatisch een fokker of diegene dat nu wil of niet. En als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je gefokt hebt. Of dit nu oeps nest of pret nest of bewust en getest is maakt niet uit.
Je bent verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet ;)

Echter onlangs ook gelezen over 2 duitse herder pubers met zeer slechte heupen. Geen idee of ouders getest waren maar uitspraak was daar van dat duitse herders zo vaak HD ontwikkelen dat de koper dit van te voren al had kunnen weten. De duitse herder is een gebrekkig product dus je kan geen gezonde hond verwachten.....
Daar sta je dan met je stamboom hond, met je rashond...

Dit is niet waar.Er is een verschil of je particulier een oeps nest fokt of dat je bewust een fokker bent.En dat verzin ik niet maar google maar even op internet.De vergelijking word letterlijk gemaakt met de garantie van kopen van een 2e hands bankstel bij een particulier. Het aankopen een van hond valt onder de zelfde wetgeving.Anders word het als jij geregistreerd staat als fokker dan word verwacht dat je weet wat je doet. En ik vermoed dat je ook wel een zaak kan halen als iemand als particulier 3 boomloze nesten fokt, je verkoopt tenslotte ook geen 3 bankstellen per jaar.

Er zijn wel degelijk zaken geweest waarbij een particuliere fokker aan het kortste eind trok.
Als jij 6 pups hebt en je verkoopt ze voor €5-600 per pup dan is dat gewoon handel. Als het een oepsnestje is en vermeld is dat dit zo is en de pups voor €200 weg gaan is het een ander verhaal maar de meeste pups gaan voor dik geld weg en als er dan iemand terugkomt kon de fokker er niks aan doen.. dat is stierenpoep want als er niet getest is neem je een risico en bij bewust dekken weet je dat.

De fokker kan bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om erfelijke gebreken te voorkomen als er getest is, als dat niet zo is kan dit niet bewezen worden en zou ik daar wel mee verder gaan als het echt ernstig is en de fokker niet thuis geeft.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:33

Fokker is een groot woord voor zo iemand. Vermeerderaar klinkt beter.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:34

Vriendin heeft een hond gekocht van 2500 euro. Op van alles getest, ouder dieren vrij.
Hond bleek ook HD te hebben, en nog een paar zaken (iets met ellebogen en atrose?) Vriendin kon er niets tegen doen.. fokker zei dat zij moest bewijzen dat ze hem niet als pup te veel heeft laten lopen en spelen. En dat ze het juiste voer heeft gegeven voor dit soort honden ivm snel groeien..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:40

Ik ben nou wel benieuwd om wat voor hond het gaat.
Maar een pup kopen voor de sport waarbij van de ouders geen uitslagen bekend zijn is sowieso niet slim.
Een Hubertusklauw zegt niks, komt bij meer rassen voor, bij oa de Beauceron is een (dubbele)Hubertusklauw zelfs verplicht.
Ik heb zelf een kruising Lab/Ierse setter, die had aan de ene poot een enkele en aan de andere poot een dubbele.
HD en ED zijn idd erfelijk, maar vaker is de omgeving een groter probleem dan erfelijkheid. Gladde vloeren, veel met een bal spelen, en te zware belasting heeft nogal wat invloed.
De vraag is dan ook of ze hget hard kan maken dat het aan de ouders ligt.
De broer met Radius Curvus, heeft die ook HD en ED? Dan zou ze sterker kunnen staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:51

"Indien er geen sprake is van een consumentenkoop wordt de pupkoper niet extra beschermd. Koper en fokker staan dan gelijkwaardig tot elkaar.

Vertoont de pup een gebrek kan de fokker toerekenbaar tekort zijn geschoten. Om in aanmerking te komen voor schadevergoeding moet worden gekeken of de tekortkoming aan de fokker kan worden toegerekend.

De wet

In de wet staat: ‘Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend’.

Een fokker is dus in principe verplicht om de schade uit wanprestatie te vergoeden, tenzij dit hem niet valt toe te rekenen.

Volgens de wet is een tekortkoming niet aan de fokker te wijten als deze niet door zijn schuld is veroorzaakt. Er is sprake van schuld als de fokker bij het uitoefenen van de verbintenis niet voldoende zorg heeft betracht en daardoor schade heeft veroorzaakt. Om te toetsen of de fokker onzorgvuldig heeft gehandeld, wordt deze fokker vergeleken met een geobjectiveerde zorgvuldige ‘fokker’. Met andere woorden, hoe had een fokker die wel zorgvuldige handelde in hetzelfde geval gehandeld of moeten handelen. Blijkt nu dat de onzorgvuldige fokker niets te verwijten valt (bijvoorbeeld een onbekende, zelden binnen het ras voorkomende ziekte), dan is er sprake van een niet-toerekenbaretekortkoming. Een tekortkoming is dus niet aan de fokker toe te rekenen als dit niet zijn schuld is. Daarnaast is een tekortkoming de fokker niet aan te rekenen;

krachtens de wet;
krachtens rechtshandeling;
krachtens in het verkeer geldende opvattingen.
Specifieke wetten kunnen bepalen dat een tekortkoming juist wel of juist niet is toe te rekenen aan de schuldenaar. Daarnaast kan de fokker zich van te voren vrijtekenen voor bepaalde voorvallen (bijvoorbeeld: de hond is alleen geschikt als huishond). Als laatste spreekt de wet (art. 6: 75 BW) over de verkeersopvatting. Ook dit is een ruim begrip. Denk hierbij aan zaken die mensen in de samenleving normaal vinden. Wat is maatschappelijk geaccepteerd en wat niet. Wat is gebruikelijk in de kynologie. Was bijvoorbeeld een en ander voorzienbaar. Als iets voor een fokker van te voren zeer duidelijk is, bijvoorbeeld hij weet dat er schade gaat ontstaan, dan is er sprake van toerekenbaarheid. Andersom is dat natuurlijk niet het geval. Ook kan onervarenheid van de fokker in de meeste gevallen niet leiden tot overmacht (niet-toerekenbare tekortkoming)."

Hoe had een zorgvuldige fokker gehandeld? Die had de ouderdieren laten testen.
Komen deze afwijkingen vaker voor binnen het ras? Zo ja dan had de fokker dit kunnen voorzien. De ouders zijn niet getest, hond is niet nadrukkelijk als huishond verkocht. En fokker kan niet bewijzen dat het niet erfelijk is zolang de ouders niet getest zijn.

Als de ouderdieren getest zijn is het idd een heel ander verhaal en kan je er niets mee tenzij er een duidelijk koopcontract is waarin staat dat het dier met een doel is gekocht en het dier niet aan dat doel kan voldoen. Fokken blijft gokken en soms heb je pech en heeft een pup iets wat beide ouders niet hebben.

Tazzey

Re: Rechten gekochte "doodzieke" hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:52

Het beste advies hier is om een jurist in te schakelen. En komen zoveel misverstanden voorbij. Laat haar het juridisch loket bellen, dat is de enig juiste stap die ze nu kan maken.

Succes!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 17:57

Bigone ;
R loopt al vanaf pup zijnde bij de dierenarts. Echter bij een dierenarts die verkeerde informatie gaf. Zoals bij de entropion dat het na een jaar wel over gaat. En zo dus ook de kreupelheid. Even rustig aan doen was het advies. En dan liep ze inderdaad weer goed. Ging R wandelen was het weer mis. Verstapte de hond zich, weer mis. Even spelen, je raad t al. Weer mis. Zodoende heeft de hond bijna een halfjaar in huis en de tuin geleefd omdat dat het advies was. Kort houden en rust. Dit word als eerste-hond-eigenaar natuurlijk geloofd. Dierenarts heeft immers verstand van zaken. Tot een maand terug was R het echt zat. Er was geen verbetering. Zodoende ging ze naar een andere dierenarts en kwam dit alles op tafel.
Dat goedkoop mogelijk klopt echt niet. De pup heeft nu al dik 1300 euro gekost. In principe voor een "dood" dier want oud word de hond niet. R is niet van plan om allerlei operaties te doen (behalve voor entropion)

De fokker word zeker geinformeerd over deze problemen voor ze aan een nieuw nestje begint!

Sammyoo ; R heeft wel onderzoek gedaan naar de gebreken. Op internet staat HD ED en Entropion. De hond komt van een kennis uit het dorp waar ze eerder woonde. Ze was inderdaad naïef. Dat zegt ze zelf ook. Ze verwachtte niet dat de hond alle ziektes zou hebben die er zijn.

Billy behendigdheid zou voor de fun zijn. Niet de sport. Excuses dat dit onduidelijk was. R neemt contact op met de eigenaar van haar broer.

Dierenkliniek sleeuwijk is voor R 2 uur rijden. Dit is niet te doen voor de hond die erg wagenziek is.

Voor iedereen waar we nog niet op gereageerd hebben, hopelijk staat jullie antwoord tussen een van deze. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:57

Ik wordt altijd zo droevig en boos van dit soort topics. Mensen zeuren altijd dat stamboomhonden zo duur zijn. Wel hier zie je de redenen maar weer eens. Want bij 99% van de neit stamboomnesten wordt er geen enkele dna-test, röntgen test of oogonderzoek gedaan. Mensen willen voor een dubbeltje op eerste rang zitten en houden zo de broodfok in stand. Dan gaan ze enkele maanden later huilen dat ze een kapotte hond gekocht hebben.
Sorry dit is misschien wel cru en nu heb je er niets meer aan. Maar als iemand die enorm veel geld heeft uitgegeven aan alle mogelijke testen voor mijn dekreu doet het enorm veel pijn om te zien hoe mensen het kapot maken van een ras in stand houden door bij malafide fokkers te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:57

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:00

Zoe_97 schreef:
Ik wordt altijd zo droevig en boos van dit soort topics. Mensen zeuren altijd dat stamboomhonden zo duur zijn. Wel hier zie je de redenen maar weer eens. Want bij 99% van de neit stamboomnesten wordt er geen enkele dna-test, röntgen test of oogonderzoek gedaan. Mensen willen voor een dubbeltje op eerste rang zitten en houden zo de broodfok in stand. Dan gaan ze enkele maanden later huilen dat ze een kapotte hond gekocht hebben.
Sorry dit is misschien wel cru en nu heb je er niets meer aan. Maar als iemand die enorm veel geld heeft uitgegeven aan alle mogelijke testen voor mijn dekreu doet het enorm veel pijn om te zien hoe mensen het kapot maken van een ras in stand houden door bij malafide fokkers te kopen.

Deels gelijk en deels...hoeveel stamboom border collies lijden aan een vorm van epilepsie in werkelijkheid? Om even iets te noemen...stamboom is niet heilig

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:01

dierenfan schreef:
Zoe_97 schreef:

Deels gelijk en deels...hoeveel stamboom border collies lijden aan een vorm van epilepsie in werkelijkheid? Om even iets te noemen...stamboom is niet heilig

Er zijn natuurlijk ook slechte fokkers met stamboom en je noemt nu een ziekte die niet te testen is. De dingen uit de OP zijn allemaal te testen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:02

allereerst voor alles op de fokker wordt gegooid....
"de hond loopt al minimaal 8 maand kreupel"
"De dierenarts vermoed..."
na 8 maand nog niet uitgesloten wat het dier mankeert?

wolfsklauw is erfelijk, je vriend heeft gekocht om te kunnen fokken?
liggen op de buik met de benen gestrekt naar achter hoeft geen indicatie voor HD te zijn, eerder het tegendeel.
HD kan ook ontstaan door verkeerde beweging tijdens de groei (bijv.. traplopen) En ouderdieren zonder HD kunnen pups geven met HD en vv.

Handig is eerst eens uit te vinden wat het dier mankeert, en of het allemaal erfelijk is wat die heeft en of het misschien ook te wijten valt aan verkeerde voeding(te energierijk wat een snellere groei bevorderd kan ook debet zijn aan het correct opgroeien van de hond) en beweging (traplopen, springen (met name grotere rassen) aan de fiets etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:04

June, dat klopt, maar in mijn hele stuk komt het koopcontract niet voor. Alleen in het feit dat de fokker zich daarmee in had kunnen dekken door zelf aan te geven dat de hond alleen geschikt is als huishond en dat hij/zij niet weet of er schade gaat onstaan.
Mijn reactie over het koopcontract gaat over de reactie van de dure rashond waarvan de ouders wel getest waren en die toch gebreken bleek te hebben.
Welke dingen vind jij nog meer niet toepasbaar?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:06

Volgens mij worden erfelijke gebreken die voorkomen hadden kunnen worden door te testen niet eens vergoed door de verzekering... Zonde dat het dier er zo onder moet lijden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 18:06

Zoe:
Het gaat R echt niet om het geld. Ze kent de fokker en het kwam er zo van. En de fokker is geen broodfokker. Dit is het eerste nest en dat is dus niet goed uitgepakt.

Alane
De hond is zeker niet gekocht om mee verder te fokken. De hond heeft ook nog nooit trap gelopen.
De hond is inderdaad nooit verder onderzocht omdat R de dierenarts vertrouwde. Die gaf aan dat zo jong röntgenfotos geen zin had omdat alles kraakbeen is

R gaat zowiso nog contact opnemen met de genoemde instanties. :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:12

Als je in deze moderne tijd nog geen 5min(!) op google kunt zitten om meer te leren over het ras en de algemene richtlijnen voor het kopen van een pup ja dan ..
Klinkt heel cru maar als je nog geen internetpagina wilt opendoen om iets bij te leren voor hetgene waar jij verantwoordelijk bent 15jaar lang .. En als na 8 maand mijn DA niet had kunnen helpen was ik al lang naar een andere geweest..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:15

Ben nog steeds benieuwd naar het ras....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:19

Billy schreef:
Ben nog steeds benieuwd naar het ras....

Ik gok zomaar dat TS dat niet wil laten weten..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:29

maava schreef:
Zoe:
Het gaat R echt niet om het geld. Ze kent de fokker en het kwam er zo van. En de fokker is geen broodfokker. Dit is het eerste nest en dat is dus niet goed uitgepakt.

Alane
De hond is zeker niet gekocht om mee verder te fokken. De hond heeft ook nog nooit trap gelopen.
De hond is inderdaad nooit verder onderzocht omdat R de dierenarts vertrouwde. Die gaf aan dat zo jong röntgenfotos geen zin had omdat alles kraakbeen is

R gaat zowiso nog contact opnemen met de genoemde instanties. :)

Ik vind wel dat het een vorm is van broodfokker, want die verkoopt slechte puppys zonder dat de ouders zijn getest en zonder dat er papieren zijn. En ze zijn ook nog eens van plan om door te gaan met het fokken. Geen goede serieuze fokker dus en vangt er geld voor.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:35

Als de hond geen stamboom heeft, R. geen koopcontract heeft getekend e.d. dan wens ik haar veel succes.
Ik ben met de afwijking van mijn hond tot aan de rechter gegaan tegen de fokker (en in het gelijk gesteld) maar man man man, wat een ellende.
Via pb wil ik best het hele verhaal uitleggen hoor maar wat een gezeik was dat en puntje bij paaltje kost het je bijna altijd gewoon veel geld.
En dan had de mijne een stamboom, had ik een koopcontract én had ik zwart op wit staan dat ik voor de koop nog heb gevraagd of beide ouders PL vrij waren en dit bevestigd gekregen.
En dan nóg.... pffff moet je een hele lange adem hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:38

hoe weet je nu of de ouders niet getest zijn?
ED en HD kunnen erfelijk zijn, maar ook HD vrije ouders kunnen een pup geven met HD en andersom.

Wanneer het dier al 8 maand kreupel loopt en de DA vermoed en doet, en niet uitsluit, dan andere DA
dier hoeft geen pijn te lijden.

Traplopen was een voorbeeld, achter een bal aan springen kan ook ED veroorzaken, lange wandelingen, te snel groeien.

Zolang je niet weet wat het dier precies mankeert kun je niet de fokker zomaar de schuld geven.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:47

Ik vind het vooral raar dat de eigenaar gewoon zelf geen topic opent, gezien ze hier ook op bokt zit. Net zoals dat de eigenaar enkele maanden geleden een topic opende, waarbij ze aangaf dat ze in de toekomst graag 1 nestje zou willen fokken met de hond..terwijl ze dan toch al wist welke gebreken er waren, zeker met de tijdlijn die jij nu aangeeft. Maar eigenaar had onderzoeksplicht en blijkbaar heeft ze deze niet gebruikt, een dure les. De Hubertusklauw was ook al bekend, gezien het hele nest van deze hond het heeft.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:10

Nu ben ik wel heel benieuwd Jolynne :P

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:13

Naam ga ik zelf niet vernoemen, maar wat nadenken doet meer als goed :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:19

Jolynne schreef:
Ik vind het vooral raar dat de eigenaar gewoon zelf geen topic opent, gezien ze hier ook op bokt zit. Net zoals dat de eigenaar enkele maanden geleden een topic opende, waarbij ze aangaf dat ze in de toekomst graag 1 nestje zou willen fokken met de hond..terwijl ze dan toch al wist welke gebreken er waren, zeker met de tijdlijn die jij nu aangeeft. Maar eigenaar had onderzoeksplicht en blijkbaar heeft ze deze niet gebruikt, een dure les. De Hubertusklauw was ook al bekend, gezien het hele nest van deze hond het heeft.

Het is niet netjes haar/hem zo te kijk te zetten, je had haar/hem beter even een PB kunnen sturen als het je zo hoog zit blijkbaar.