Kat van broer plast op alles dat van mij is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:54

Geen blaasproblemen? Daar kunnen katten ook rare dingen van gaan doen. Maar klinkt eerder als afbakenen territorium, zeker omdat het enkel jouw spullen zijn. Is dit al zo sinds jullie de kat hebben? Of pas sinds kort?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:56

Dierenmishandeling of niet maar bij een hond werkt het wel. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een dierenvriend maar er zijn grenzen. Kom op zeg, je laat toch niet de hele tent onderzeiken door een dier??!! Het dier is en blijft te gast bij je, die hoort toch echt niet de baas in huis te zijn. *duikt weg voor de reacties die komen gaan*. Wat ts probleem betreft, ik zou het wel weten: hard aanpakken en als dat niet mag kat eruit. Als dit ook geen optie is, als de wiedeweerga een zware deurdranger op je kamerdeur zetten zodat die direct dichtvalt en blijft.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:59

Heeft die kat geen blaasgruis?
Ik kan me serieus niet voorstellen dat een kat het doet omdat die een hekel aan iemand zou hebben....
Of je hebt een of ander parfum waar die kat niet van houd

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:59

Lizz schreef:
Grote kans dat jouw spullen naar een andere kat ruiken, misschien stalkat ofzo?
Klinkt toch als territorium afbakenen.

Een kat gaat echt niet op je spullen plassen omdat ze je niet mag :=

En inderdaad, wat hier boven ook genoemd wordt. Wat kan je broer hier aan doen? Iemand vergeleek het met een buurkat, maar dat is toch wel iets anders. Die komt toch niet in je huis als het goed is. Deze kat is gewoon in eigen woning.

De broer van ts kan er misschien niet veel aan doen, maar kan wel meedenken en iets voor zijn kat betekenen in dit gedrag. Ongelukjes gebeuren, ongelukkige samenloop van karakter en bijvoorbeeld het ruiken van andere katten kan ook gebeuren... Maar als je als broer het grappig vindt dat je kat alles van je zus beplast en het normaal vindt dat je zus de lens dan zelf maar moet vervangen... Das een ander verhaal.

Mijn hond maakt bijvoorbeeld ook wel eens wat stuk van mijn ouders, maar dan verontschuldig ik mij bij mijn ouders en ga nadenken waarom ze het heeft gedaan, ik ga dan niet lachen.

Neus door de plas is uiterst vervelend voor een dier en levert veel stress op. Je kunt dan nog beter een stroomband omdoen op een lage stand en op het knopje drukken als hij plast. Linkt hij het niet aan de situatie, alleen aan het plassen ( buiten de bak )..... En dat vind ik al een uiterst traumatische correctie voor dit gedrag. Als je over wilt gaan op deze stress bezorgen aan een dier, kun je het imo beter herplaatsen.

Kleding op het bed van je broer leggen zou ik niet doen, dit verspreid het probleem alleen maar. Ga na waarom het dier het doet en zorg dat je een correcte schadevergoeding krijgt voor je lens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:00

frankiej schreef:
Dierenmishandeling of niet maar bij een hond werkt het wel. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een dierenvriend maar er zijn grenzen. Kom op zeg, je laat toch niet de hele tent onderzeiken door een dier??!! Het dier is en blijft te gast bij je, die hoort toch echt niet de baas in huis te zijn. *duikt weg voor de reacties die komen gaan*.

Maar hoe moet zo'n dier weten wat wel en niet mag? Dat kun je hem niet vertellen (en als je dat wel kan moet je Martin Gaus misschien eens bellen), dat kun je hem alleen maar leren. Een beest wat bang voor je is gaat echt niet harder voor je werken, gaat je niet leuker vinden. Gewoon geduld en je realiseren vóór je een beest in huis neemt dat ongelukjes gaan gebeuren...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:00

Lizz, idd, kat is wel in eigen woning. En niet meteen, ik ga naar unief, de paarden... maar ze zijn nogal gek op paardengeur, daar plassen ze niet op. We hebben ook geen stalkat, en naast mijn eigen kat Ayla die op al mijn spullen slaapt en constant in mijn buurt is, kan ik niet opkomen wat :/ Ayla is het zusje van de kat van mijn broer, en ze zijn ook samen opgegroeid en liggen vaak samen in de zetel of gaan samen overal heen.

En oh jawel! Ze kunnen dat wel degelijk :') Uit wraak, zelfs. Verschillende katten gehad die specifieke mensen aanvielen, en we hadden een grote, rosse kater die graag op de oprit lag. Mijn mama is destijds per ongeluk over een teentje gereden van hem (was een ienemini beetje haar weg, de luiwammes wilde niet opzij gaan en zij zag hem niet goed liggen) en hij plaste in de periode daarna (ongeveer drie maanden) op zowat alles dat van haar was. Tegen haar been, op haar kleren, sproeien tegen haar auto, plassen in de documenten van haar werk,... het was grappig, een kat met een doel, maar niet zo grappig als jij het deze keer bent die het moet meemaken |o

Ze plast al op mijn spullen sinds... goh, ik kan het mij niet meer herinneren. Ze doet het allesinds al sinds ze kitten-af is. Ze zien hier ook opgegroeid. Ze gaan wel allemaal regelmatig naar de dierenarts als er iets mis is, maar die zegt gewoon dat het een perfect gezond katje is, de gezondste van de drie, zelfs, naast onze kater die nogal dik is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:02

Hoe veel kattenbakken zijn er in huis?
Waar staan die?
Wat voor vulling zit er in?
Hoe vaak worden ze schoon gemaakt?
Zijn ze voldoende groot voor je kat?

De makkelijkste optie is gewoon je kamerdeur dicht doen, snap niet waarom je dat na de eerste keer nog niet hebt gedaan.

Verder: nooit plasplek schoonmaken met chloor. Daar plassen ze maar wat graag weer overheen.

Je zou nog kunnen proberen een feliway verstuiver in huis op te hangen. De kat plast waarschijnlijk overal omdat ze slecht op haar gemak is. Niet uit 'haat' naar jou toe, zoals je zelf omschrijft. Dieren kennen dat niet. Ook zien dieren geen verschil of ze op je oude trui plassen, of dure camera lens. Dat heeft ze echt niet expres zo uitgezocht ;)

Edit: ik lees 3 katten in 1 huis. Dat is behoorlijk dicht op elkaar, zeker als ze niet buiten mogen. De feliway verstuiver kan zeker hier in ook helpen! Voor drie katten zouden er minimaal 4 kattenbakken beschikbaar moeten zijn. Is dat ook zo?
Kijk inderdaad eens rond op die kattengedragssites hier boven, daar kun je al een hoop info vinden.

Kirania

Re: Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:10

Er zijn er inderdaad vier, we hebben al verschillende vullingen gebruikt om het probleem op te lossen, nu zit er een soort heel fijne bruine zandkorrel in. Daar doen ze het tot nu toe het beste op. Ze worden wekelijks volledig schoongemaakt, en de kakjes worden er om de twee dagen uitgehaald.

De deur gaat inderdaad dicht sinds vroeger, maar soms denk ik er gewoon niet aan, en als ik een keertje ongeluk heb, is het dan weer van dat :')

Nope, chloor is idd een no-go. Aangezien we al sinds de jaren stillekes katten hebben, weten we dat ook ondertussen, en urine-off werkt het beste tot zover!

Dat ze slecht op haar gemak is kan ik inderdaad begrijpen, het is ook een vrij schrikkerig katje. Maar om echt alleen maar op mijn spullen te plassen? Ik zal een eng persoon zijn :') Dat ze geen verschil ziet in een trui of camera weet ik, maar ze weet wel dat het mijn spullen zijn :P Of specifiek toch spullen met dezelfde geur.

Over de feliway heb ik veel goeds gehoord! Ze mogen inderdaad geen van de drie buiten, komen wel buiten aan een leiband (er zitten een paar kattenhaters in de buurt, plus een grote steenweg waar ze de 70 fel overschrijden..). Die van mijn broer is daar nu wel echt te angstig voor... Die flipt bij het minste geluid. Dus wie weet helpt de feliway inderdaad!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:11

Vjestagirl schreef:

Kan je dit motiveren aub? Ik heb het van meerdere mensen gehoord en mijn nonkel deed dit ook en die hond is perfect zindelijk nu. Zoals ik schreef heb ik dit zelf nooit toegepast (ik heb geen honden...), maar wat zou er dan dierenmishandeling aan zijn dan?

Tip van de kattenbak is ook een goede![/quote]

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... it-in-huis
https://www.medpets.nl/mijn-kat-plast-in-huis/

Er staat overal dat straffen het alleen maar verergerd. En de kat gaat de TS natuurlijk veel leuker vinden als die haar met haar neus in de urine drukt...

Zindelijkheidstraining bij een hond vraagt om geduld en om een positieve benadering, niet om straf bij een ongelukje. Bij katten geldt precies t zelfde. We rollen jou toch ook niet in je luier tot je snapt dat je het op de wc moet doen?[/quote]

Ok dat is helder, dank je! Als ik het goed lees, is het een erg ouderwetse manier die nu inmiddels achterhaald blijkt te zijn? Vreemd dan dat het toch nog zo ingeburgerd blijkt te zijn in mijn omgeving. Ik ken geen enkele hond die hierdoor gedragsproblemen heeft ontwikkeld, maar positief belonen zal idd beter zijn. (Normaals, heb zelf nooit honden gehad en wij zijn gezegend met alleen maar zindelijke katten.)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:16

Maar dan is het een geur waar ze opgaan en dit met hun geur willen afbakenen.
Ik geloof niet in revenge, het is een bepaalde geur die ze associeren met vijand oid en door er over heen te plassen is het eigen. Daarnaast geloof ik ook dat het een gewoonte/gewenning kan worden. Dus steeds weer over hetzelfde heen plassen en dan moet de cirkel doorbroken worden.

Onze kat heeft ook een tijd op de mat geplast, waarom was gissen. Geuren die we mee naar binnen namen? Geur van buiten (voordeur is gelijk straat) die naar binnen kwam?
Het mat plassen is gestopt toen we haar daar zijn gaan voeren. Mat van van 2 meter, dus verschillende bakjes voer neetgezet en nu plast ze er niet meer (ff afkloppen).

Maar soms komt het plassen wel terug, vriendin die eens langskwam liet haar tas een keer achter bij ons, uur later ondergepiest, zat een andere geur aan.
En ik had laatst een tas van werk mee naar huis, daar zijn geen dieren, kat was er door geobsedeerd en heb hem maar opgeruimd voordat ze er op kon plassen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:21

Skyefate schreef:
Dat ze slecht op haar gemak is kan ik inderdaad begrijpen, het is ook een vrij schrikkerig katje. Maar om echt alleen maar op mijn spullen te plassen? Ik zal een eng persoon zijn :') Dat ze geen verschil ziet in een trui of camera weet ik, maar ze weet wel dat het mijn spullen zijn :P Of specifiek toch spullen met dezelfde geur.

Wellicht zijn jouw spullen in huis het enige waar ze nog op durft te plassen? Omdat ze het gevoel heeft dat alle andere spullen al geclaimd zijn door de huisgenoten?

Als kat echt zo slecht op haar gemak en angstig is, waarom dan niet ergens herplaatsen waar ze alleen zit?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:24

Ze trekt zich enorm op aan haar zusje (zijn twee pootjes op een buik, als het ware) en bij mijn broer durft ze echt alles. Het is geen schootkat, totaal niet, maar bij hem wel. Ze is volledig gek op hem, behandelt hem als een kitten als het ware. Als hij verdrietig is, zit zij er gegarandeerd bij, recht in zijn gezicht :')

Dus ze voelt zich in feite perfect op haar gemak bij hem, dus lijkt me overplaatsen enorm oneerlijk, zowel tegenover haar als tegenover mijn (soms een etter, maar live and let live, ik ben geen beul) broer.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:24

Skyefate schreef:
Er zijn er inderdaad vier, we hebben al verschillende vullingen gebruikt om het probleem op te lossen, nu zit er een soort heel fijne bruine zandkorrel in. Daar doen ze het tot nu toe het beste op. Ze worden wekelijks volledig schoongemaakt, en de kakjes worden er om de twee dagen uitgehaald.

Dat vind ik persoonlijk al veel te weinig, hier worden de bakken soms wel drie keer per dag gezeefd

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:25

Wow, drie keer per dag? Wij hebben nooit zoveel uitwerpselen...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:34

Ik zou eerst met de kat naar de dierenarts gaan en als daar niets uitkomt een gedragstherapeut inschakelen.

Selka

De bakken hier worden s ochtends en s avonds geschept. Ik vind het ook een beetje weinig. Die van mij gaat niet meer op de bak als er in gepoept is vandaar. Maar ik lees niet dat ze is nagekeken door de DA? Mijn kat was plots niet meer zindelijk. Toch blaasgruis. Nu aangepast voer en geen problemen meer.

Sterkte TS! Het is een rot probleem. Mijn oude kat was niet zindelijk en een huis + spullen altijd onder de zeik is echt niet leuk.

Shenavallie

Hier worden de bakken sowieso dagelijks uitgeschept en eigenlijk zelfs 2 keer per dag. Ook al komen ze graag buiten, ze komen steevast naar binnen om hun behoefte op de bak te doen. We hebben twee katten, dus dat is zeker twee keer per dag scheppen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:39

Ik mest de bak ook dagelijks uit, lijkt mij echt minimum. Het duurt ook echt geen 2 minuten.

Straffen/plantenspuit werkt niet.

Ik lees: timide kat in een druk huishouden (5 mensen? En nog 2 katten) met maar matig schone bakken. Daar doen veel katten het goed op, maar ook veel katten niet. Het is gewoon geen ideale situatie voor een kat. Plassen in huis is haast altijd een uiting van stress.

Heeft elke kat een eigen veilige plek en eigen veilige vluchtroutes vanuit elke kamer naar de eigen plek?
Hoe worden de katten beziggehouden? Doe je iets met voedselverrijking? Spelen?

Vanuit dit verhaal kees ik geen haat maar angst en stress. En dat is niet eenvoudig op te lossen. Nu er toch al 300 euro overboord is, je zou echt nog wel wat dingen kunnen proberen:

Bakken strategischer neerzetten. Weg van het voer en op verschillende plekken. Elke kat moet een veilige weg hebben vanuit elke ruimte naar minstens 1 bak waar die zich ook veilig voelt.

Check op blaasgruis.

Geef elke kat voldoende veilige plaatsen en routes. Katten delen niet.

Ruim persoonlijke spullen op. Geuren veroorzaken bij een gestresste kat nog meer stress.

Herplaatsen klinkt heftiger dan het is. Dit gedrag is vaak heel moeilijk op te lossen en het enige wat vaak lijkt te helpen is herplaatsen.

Succes!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:04

Pfoe wat vervelend zeg TS!
Veel reacties in een korte tijd, heb het vluchtig doorgekeken maar misschien toch overheen gelezen, dus sorry als dit dubbelop is.

Eerste wat in mij opkomt is dat de kat probeert haar geur met die van jou te vermengen. Is volkomen normaal en meestal doen ze dat door gezellig met je te kroelen of op je (gedragen) kleding te liggen. Jij hebt de pech dat dit beest het wat rigoureuzer aanpakt :\ Als jij in huis degene bent met wie ze het minst contact heeft, zou je nog kunnen proberen om jullie band aan te halen (als je je over al het gebeurde heen kunt zetten dan, want bah!).

Verder ga ik mee met velen hierboven dat je broer en/of ouders minstens een deel van jouw schade zouden moeten vergoeden.

Tenzij jij toevallig op korte termijn uit huis gaat, is een nieuw thuis voor de kat wel zo verstandig. Dagelijks ruzie om een huisdier is voor het hele gezin vervelend - zijn ze straks hun dochter/zus kwijt...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:05

Ik zou ook echt vaker de bakken schoonmaken. Eén keer in de twee dagen is echt te weinig. Probeer elke dag 's ochtends en 's avonds de bakken te doen. Hoef je ze niet geheel te verschonen, maar wel de poep en de plasklonten eruit. Grote kans dat ze de vieze bakken gewoon niet prettig vindt, zeker niet als er meerdere katten in huis zitten.

Extra lang haar plas in houden zodat ze je cameratas onder kan plassen, dat werkt zo niet. Zo denken katten niet. Ik zou wel met je ouders om tafel gaan om te kijken hoe het verlies van de lens opgelost kan worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:09

Eerlijk gezegd zou ik ook checken op blaasontsteking en blaasgruis. Mijn poes plaste ook altijd op allerlei bijzondere spullen (ook grote plassen) en die bleek wel al tijden blaasontstekingen (en gruis) te hebben.

Is nu opgelost door een drinkfontein. Sindsdien drinkt ze veel meer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:19

Valt dit niet onder inboedel of aansprakelijkheidsverzekering?

kat even laten doorlichten door de da lijkt me verstandig, om blaasproblemen uit te sluiten.
Verder is het ook belangrijk dat poes veilige eigen plekjes heeft om terug te trekken, dat werkt stressverminderend :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:25

Neenee, ze is recent nog naar DA geweest! Had het hier ergens gepost, maar er is bij haar niets aan de hand :p Gewoon ja... altijd gestressed. En nee, ik had het ook niet per se over haat, da's veel te sterk, maar gezien de kater die toen mijn mama over zijn pootje had gereden ook echt alles van haar ondersproeide dat duidelijk hierom deed, vroeg ik me af wat ik haar ooit misdaan had :')

Meerdere keren kattenbak kuisen kan ik idd doen - niemand in het huishouden doet het behalve ik dus soms is het al eens "Ah ja, die moeten nog gebeuren! Maar de konijnen ook nog" en dan ben je met hen een bezig en vergeet je de rest :P It happens! Maar ik zal er zeker op letten dat ik het vaker doe, of een lijstje ophang om toch de anderen ervan te overtuigen het ook te doen.

Er zijn overal wel speciaal hoekjes waar de katten zich kunnen verschuilen, hebben nogal een ouderwets huis op dat vlak, vinden ze heerlijk. Mittens, de kat waar het over gaat, kruipt meestal in de slaapkamer van mijn broer om op hem in slaap te vallen, en anders zet ze zich in een doos die wat van de drukte af staat.

De drukte is overigens niet enorm - mijn oudere broer komt zijn zolder niet uit (en ik bedoel echt niet, soms denken we euhm, leeft die nog? Na drie dagen), mijn jongere broer (baasje Mittens) komt meestal zijn kamer niet uit, en de mensen die eigenlijk bewegen zijn mijn ouders en ik. :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:26

banketstaaf dat jij voor de kosten opdraait :( Ik vond het idee van de ondegepiste spullen op je broers' kamer leggen wel een goede.

Misschien moet jij eens in het mandje van de kat plassen? :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:29

Het is de poes van je broer en hij maakt zelf de bakken niet schoon :? Niemand lees ik behalve jij. Lekker dan. :n

Ik maak ook 2x per dag mijn bakken schoon, doe ik dat niet plast er ook eentje wel eens ergens anders...helaas is dan meestal mijn bed de dupe. :x