Edelpapegaai, nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 20:08

Ja, hij begint Hallo te zeggen, maar hij is echt nog op zoek naar de juiste toon. Soms zegt hij het heel duidelijk, maar vaak is het nog wat gebrabbel :+ De meeste edelpapegaaien hebben dat pas na een jaar tot zelfs 2 jaar echt onder de knie. Maar het zijn wel goede praters! Wanneer ik aan de telefoon hallo zeg, probeert hij het ook steeds te zeggen. Echt hilarisch :')

Dit is niet Mango, maar wel een voorbeeldje hoe goed ze het kunnen leren.
Vanaf ongeveer 20 seconden <3 Hoor hem nou toch leuk zingen :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-04-18 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:08

Ik wist niet dat mango een eigen topic had, ik volg jullie in het vogeltopic <3 Ik vind het fantastisch om te zien dat hij zo slim en is en zo zachtaardig <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:11

Knight_Rider op Bokt heeft een edelpapegaai. Ze is niet heel actief hier dus je kunt haar mss het beste even een pm sturen. :)

Haar vogel logeert weleens hier als ze op vakantie is. Heel lief dier, echt een allemansvriend (niet zoals sommige grote papegaaien heel eenkennig). Kan ook goed praten. De vogel heeft wel een behoorlijk specifiek dieet, dagritme en douche schema. :D Maar daar kan zij je meer over vertellen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:13

Cayenne, wat gaaf! Wil zo graag een papegaai, maar mijn partner is bang van deze vogels.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 20:16

Mango is idd ook heel vriendelijk naar anderen toe! Helaas schrikken veel mensen van de grootte van zijn snavel en zijn ze bang om gebeten te worden, maar hij is echt net zo zachtaardig als mijn valkparkieten en hij komt ook rustig bij mijn man zitten.
Het dieet om ze gezond te houden is inderdaad best heel intensief! Mango eet tegenwoordig duurder als wij en onze koelkast en vriezer zitten stampvol. Ik heb nog nooit zoveel gezonde dingen in huis gehad :')

Indestal: dat hoor ik vaker maar het karakter van (met name) de mannelijke edelpapegaaien zijn juist over het algemeen supervriendelijk! De dames kunnen wel wat bitchy worden als ze hormonaal zijn, maar de edelpapegaai is echt superleuk! Ik moest ook even aan ze wennen, maar ik kan hem echt niet meer missen! <3

Dit filmpje heb ik toevallig vandaag gemaakt.

Indestal

Re: Edelpapegaai, nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:17

Ha wat leuk, wat lief!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:10

Doet ie je ook nooit per ongeluk pijn? de neiging om je hand weg te trekken bij een harder hapje lijkt me toch erg lastig onderdrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:26

Kijk dat nou :D en Halo :+:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 00:08

Anke98 schreef:
Doet ie je ook nooit per ongeluk pijn? de neiging om je hand weg te trekken bij een harder hapje lijkt me toch erg lastig onderdrukken

Nee, ik heb hem nu ruim 6 weken geloof ik, maar hij heeft me nog geen enkele keer per ongeluk of expres pijn gedaan!
Een papegaai gebruikt zijn snavel als 'derde poot' bij het opstappen, maar Mango zet daar helemaal geen kracht bij.
Hij komt onder toezicht regelmatig samen Halo (mijn jonge valkparkiet) uit de kooi, maar Halo is hem echt de baas en ze is minstens 4 keer kleiner _O-

Jans :D Halo is even een paar dagen 'op ontdekkingstocht' in de voliere geweest, maar dat vond ze wel erg spannend en nu met de koudere temperaturen heb ik haar weer even binnen gehaald zodat ze het kan verwerken. Als het straks weer ruim 20 graden is mag ze het opnieuw proberen.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:18

Wauw wat een ontzettend mooi dier, werkelijk prachtig <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 00:29

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:08

Als ie lions sleeps tonight zingt wil ik m overnemen :')

Ik wist niet dat vogels ook zo'n duidelijke rangorde hadden om eerlijk te zijn wel heel speciaal. En nu heb je mango natuurlijk al weer wat langer heb je een idee hoeveel die nou kost per maand aan voedsel?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 08:39

Ja, vooral in de voliere is er duidelijk een rangorde. Dat merk ik wanneer ik bijvoorbeeld een nieuw speeltje of groente geef. Of wanneer er een vreemde vogel (duif of ekster) buiten de voliere zit. Dan is Marabi er als de kippen bij om te inspekteren of het wel veilig is. Pas als hij er op af gaat, volgt de rest.
Het is soms net of ze hem vooruit sturen om te kijken of hij niet ontploft ofzo :') En als de kust veilig is gaan de anderen er op af.
Marabi is dus de leider (samen met zijn popje Dainty). Daarna komt Yeti en daarna Daiquiri.

Ik denk dat Mango er qua groente en fruit ongeveer 50 euro per maand kost. Soms iets meer of iets minder want ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen omdat het dan niet bespoten is. En ter afwisseling zitten er soms wat aparte dingen tussen die wat meer kosten.
En dan komt er nog zijn zaadmengsel bij, rijst/pasta/bonenmix etc wat hij ook nog krijgt. Het is echt totaal anders als een valkparkiet. De dingen die zij krijgen zijn voor hem vaak giftig en andersom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:03

Wat een leuke vogel! Kan je hem ook kleuren leren (dus als je om de blauwe kraal vraagt, dat hij weet welke dat is)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:59

Cayenne schreef:
Dank je wel!

Dit is de ergste nachtmerrie van mijn man haha :') https://www.facebook.com/PixelEclectusP ... P0rKxwZemM
(We zijn al druk aan het oefenen O:) )

Oh verschrikkelijk :D

Maar verder vind ik het ontzettende leuke dieren.
En Mango vind ik een toffe naam!

Geniet van je prachtige vogel :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:18

Ik heb 2 edels, man en pop. Heb al jaren edels, helaas ook een koppeltje doodgegaan. Heb meer papegaaien. Vroeger alles binnen maar dat liep uit de hand haha. Nu na mijn scheiding nog 2 grijsjes en dus 2 edels en een bont boertje.
Ik doe niet zo moeilijk met voeren als jij hoor. Wel dagelijks een fruit/groente salade en daarnaast of zaad, of pellets of gekiemd zaad.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:21

ohww wat een schatje <3 ik heb geen klik met edel papegaaien maar ik vind ze zooo schattig! ik kan met elke gaai omgaan maar edels hebben een hekel aan mij 2x een pop in mn handen gehad en een keer een man geen idee wat ik fout heb gedaan :')

(ik krijg binnenkort eindelijk mijn droom in huis een blauw gele ara :D:D <3 )

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:26

Wat is hij prachtig! <3 Ik zie een vogel/papegaai in huis niet goed komen met de binnenhuiskat en hond, dus ik volg jouw avonturen graag uit interesse mee! Wat mooi zeg, als hij aan komt vliegen en je het rode van zijn vleugels ziet <3 Op het laatste filmpje lijkt hij te lachen :D

Wat is de gemiddelde levensverwachting? En hoe eenhandig zijn ze, hoe doe je het als je vb. een weekendje weg bent?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 12:42

Danique: Ja kleuren kun je ze zeker leren! Mango is nog niet zover maar hiji laat al wel goed zien dat hij bijv rood van geel kan onderscheiden.

Bhriseis: Over de gemiddelde levensverwachting is nog niet zoveel bekend omdat het pas sinds een jaar of 20 huisdiervogels zijn. Maar de verwachting is wel dat ze zeker een jaar of 50 moeten kunnen worden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:05

Dat oud worden, houd ons tegen...daar moet je een testament op kunnen maken en dit in overleg met bv familie....maar echt gaaf vind ik.... <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:16

Eigenlijk weten ze nog niet eens hoe oud Edelpapegaaien kunnen worden in gevangenschap. Ze worden nog niet zo lang als huisdier gehouden en de oudste Edels zijn nu ongeveer 20 jaar. Maar in het wild kunnen ze ruim 50 tot 60 jaar oud worden idd :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:04

_O- Filmpje tot het einde afkijken. Hij apporteert gewoon het complete speeltje _O-
Van de week vloog hij er ook een rondje mee door het huis. Dat was iets minder lollig als je er onder zit :=

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:12

Halo op de achtergrond ook: "ik wil ook een zaadje":')
En die open snavel wat betekend dat in papagaaientaal? Wel heel knap en goede verrijking lijkt mij

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:14

Ze gebruiken hun snavel als 'derde poot'. Hij wil er steeds mee opstappen op mijn hand, vandaar dat hij hem uitsteekt (en hij weet dat hij wat lekkers krijgt als hij het goed doet). Maar hij bijt er absoluut niet mee.
Hij is echt enorm slim! Hij heeft dit speeltje sinds zaterdag en zondag wist hij al wat ik bedoelde.

Halo wil ook een zaadje maar ze lust ze helemaal niet :')

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:17

Dat trekje van halo had mn hond ook: Hee konijn eet gras.. hmm ik wil ook en nu vreet ze gras :')
Alles is lekker van een ander totdat je t krijgt :')

En owhh wist ik helemaal niet gister als dappere dodo een papagaai geaaid en nu zag ik dit