Ras kat op straat of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:18

Vjestagirl schreef:
Ik heb geen onderzoeken, geen nieuwsartikelen, niets. Ik kan me alleen voorstellen dat ze sneller gestolen worden.

Okee, we hebben het dus alleen over jouw aannames. Prima, dan weten we dat ook weer :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:20

Koper schreef:
Jessix schreef:
Ik denk trouwens dat we heel veel htk katten voor raskatten aanzien, enkel omdat het een langhaar kruising is.

Ja.... of een oosters korthaar of balinees die als siamees wordt aangeprezen. Dan ben je ook een domme dief.

En je bent een domme koper als je je een "raskat" laat aansmeren zonder de papieren er bij. Volgens mij is het echt niet zo makkelijk om zo'n gejatte kat kwijt te raken hoor. Los nog dat 't altijd een kwestie van smaak zal blijven. Geef mij maar een rooie in theemutsmodel, bij voorbeeld. Wil iemand die even ergens voor me gaan gappen? :P

Die zonder stamboom zijn ook gewoon prima te krijgen via bijvoorbeeld MP. De kittens durven ze nog best wel een bedrag voor te vragen, maar de herplaatsers gaan mogen vaak voor een symbolisch bedrag naar een nieuw baasje.

Diefstal is sowieso niet goed te praten natuurlijk, maar als je er eigenlijk ook nog niets mee wint is het al helemaal treurig. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:24

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb geen onderzoeken, geen nieuwsartikelen, niets. Ik kan me alleen voorstellen dat ze sneller gestolen worden.

Okee, we hebben het dus alleen over jouw aannames. Prima, dan weten we dat ook weer :)

Oh sorry, ik wist niet dat je alleen mee mocht praten in dit topic als je een universitaire graad in kattendiefstalkunde had.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:25

Voor mij is ras/htk niet bepalend, maar woonsituatie. Wij wonen in klein dorpje, met de kont in het bos, geen drukke weg in de buurt. We hebben met 1200 m2 de kleinste tuin van de wijk en er zijn hier meer mensen met buiten lopende katten. Dus die van ons komt lekker buiten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:26

Jessix schreef:
Die zonder stamboom zijn ook gewoon prima te krijgen via bijvoorbeeld MP. De kittens durven ze nog best wel een bedrag voor te vragen, maar de herplaatsers gaan mogen vaak voor een symbolisch bedrag naar een nieuw baasje.

Diefstal is sowieso niet goed te praten natuurlijk, maar als je er eigenlijk ook nog niets mee wint is het al helemaal treurig. :')

Ja, er zijn af en toe echt mooie herplaatsers. Ik ken iemand die snowshoes fokt en die heeft ook heel af en toe een kitten wat dan blijkbaar niet showwaardig is. En bij mijn zus op de praktijk hebben ze een klant die russen fokt. Die had een keer een kitten met pointing :wow: Maar die is als raskat dan blijkbaar waardeloos.

Overigens is het alsnog bizar wat mensen soms anderen wijs proberen te maken: nestje kittens, 50% pers, 25% noor en 25% coon. Dus 100% raskat :j Ze moesten 400 euro kosten :')

daantjuhhh

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:29

Mijn Maine Coon en mijn htk kat blijven allebei veilig binnen.
Ik woon aan een drukke weg en bovendien 3 hoog

Mijn onderbuurman heeft 2 Maine Coons die wel allebei buiten komen. Soms ligt die dikke slome midden op de weg te pitten :oo

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:30

Mijn (ras)katten komen niet op straat, ik woon aan een weg waar iedereen denkt dat ze op een race track rijden..

Buiten dat ben ik bang voor vergiftiging, diefstal en andere ongelukjes.

Ze komen in de afgezette tuin en aangezien ze niet weten wat ze missen, missen ze het ook niet. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:34

Koper schreef:
Ja, er zijn af en toe echt mooie herplaatsers. Ik ken iemand die snowshoes fokt en die heeft ook heel af en toe een kitten wat dan blijkbaar niet showwaardig is. En bij mijn zus op de praktijk hebben ze een klant die russen fokt. Die had een keer een kitten met pointing :wow: Maar die is als raskat dan blijkbaar waardeloos.

Overigens is het alsnog bizar wat mensen soms anderen wijs proberen te maken: nestje kittens, 50% pers, 25% noor en 25% coon. Dus 100% raskat :j Ze moesten 400 euro kosten :')

Ja belachelijke prijzen zie je soms, maar blijkbaar hebben mensen dat er voor over. Ook zo'n dooddoener: "Ja ouders hebben stamboom maar wij vinden het niet belangrijk, dus hebben het voor de kittens niet aangevraagd." Ik begreep van de fokster van mijn katten dat een stamboom aanvragen 10 euro kost, dus waarom zou je dat niet doen als je aan alle regels voldoet. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:34

10 euro uitgeven om 200 euro meer aan een kat te kunnen verdienen. Ja je zou wel gek zijn natuurlijk.

daantjuhhh schreef:
Soms ligt die dikke slome midden op de weg te pitten :oo

Gelijk heeft 'ie. Weet je hoe lekker warm asfalt wordt in de zon.

Balou_k schreef:
Buiten dat ben ik bang voor vergiftiging, diefstal en andere ongelukjes.

Vergiftiging. Heb je altijd zo weinig vertrouwen in je medemens of kan een raskat minder goed tegen gif dan een htk?

Grootste probleem met mijn blauwtje is dat ze stoeptegelgrijs is. Ik zie d'r niet altijd wanneer ik d'r zoek. Pas wanneer ik d'r roep komt er een stukje "stoep" in beweging en dat racet dan de brandtrap op om 10 seconden nadat ik d'r geroepen heb over de galerij mijn kant op te galopperen.

Of niet natuurlijk, als ze geen zin heeft om thuis te komen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-03-18 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:36

Mijn 3/4e raskat komt niet op straat. Heeft niet persè een heel bijzonder uiterlijk maar is gewoon veel te lief. Ook wordt er nu hier achter gebouwd wat nog wel even gaat duren. Dus ik zit rustiger als hij lekker binnen is. En ik denk dat hij het stiekem buiten ook niks vind :+. Kost meneer te veel stress. Op het balkon vind hij heerlijk en hij geniet van de sneeuw!

En terugkomen op het stelen van raskatten, ik denk niet dat je die nog terug ziet in Nederland als ze kwijt zijn. Of ergens in Nederland in de broodfok of ergens buiten Nederland. Iets verder kijken dan shows imo ;). Shows zegt niks voor een gewone kattenliefhebber die een gezinskat zoeken. Die willen gewoon een knappe kat voor een leuke prijs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:40

Jikkeee schreef:
Of ergens in Nederland in de broodfok of ergens buiten Nederland.

Ook buiten Nederland kun je er niet zo veel mee zonder de stamboom en het paspoort. Enne, broodfok? Ik weet dat het een heel andere discussie is om open katten op straat te laten maar hier in de omgeving zijn ze (bijna) allemaal geholpen hoor.

Ik zie al voor me hoe een dief een kat van straat grist, kat van alle kanten bekijkt, onder de krassen komt te zitten, concludeert dat er met de kat niet te broodfokken valt en dus maar op zoek gaat naar de volgende. Echt een mooi beroep, kattendief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:42

Jikkeee schreef:
Mijn 3/4e raskat komt niet op straat. Heeft niet persè een heel bijzonder uiterlijk maar is gewoon veel te lief. Ook wordt er nu hier achter gebouwd wat nog wel even gaat duren. Dus ik zit rustiger als hij lekker binnen is. En ik denk dat hij het stiekem buiten ook niks vind :+. Kost meneer te veel stress. Op het balkon vind hij heerlijk en hij geniet van de sneeuw!

En terugkomen op het stelen van raskatten, ik denk niet dat je die nog terug ziet in Nederland als ze kwijt zijn. Of ergens in Nederland in de broodfok of ergens buiten Nederland. Iets verder kijken dan shows imo ;). Shows zegt niks voor een gewone kattenliefhebber die een gezinskat zoeken. Die willen gewoon een knappe kat voor een leuke prijs.

Ik snap je punt, maar een gestolen kat is geen raskat meer omdat je het stamboom er niet bij hebt. Dus eigenlijk zou het niet meer dan € 50,- op kunnen leveren als je hem dan onderbrengt bij een gezin als herplaatser.

Wat fokken betreft hetzelfde, zonder stamboom is het een htk kat. Daarbij zijn hopelijk de katten die op straat lopen gecastreerd.

Ik weet dat ze gejat worden hoor, maar eigenlijk word niemand daar veel wijzer van, i.m.o.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:48

Hier binnenkort een ragdoll maar deze gaat ook niet uit de tuin. Behalve een drukke weg die heel aantrekkelijk is om over te steken (weiland met konijntjes er achter) vind ik jet ook geen fijn idee dat mijn kat in iemand anders zijn tuin loopt.
Ook hierdoor besloten om een raskat te nemen die bekendstaan om het binnenshuis prima te vinden.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:50

Mijn Bengalen hebben beschikking over onze hele woning en een hele grote buitenren met boomstammen om te klimmen en ander speelgoed. Zij mogen van mij absoluut niet los op straat.
Zouden het HTK katten zijn trouwens ook niet, ik moet er niet aan denken dat er eentje wordt aangereden of gejat.

Overigens snap ik het ook nooit zo goed, die katten los op straat. Je fiets zet je op slot, maar je huisdier loopt gewoon voor het grijpen los...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:52

Koper, im vind je enorm arrogant en vervelend op mensen reageren. Hou effe lekker op zeg, bah.

Hier raskat en htk katten die in de tuin komen, maar niet op straat. Belamgrijkste reden is dat ik mijn katten niet uitgesmeerd op de weg terug wil vinden, en ik wil niet dat ze overlast veroorzaken bij andere mensen.
Maar de raskat ziet er heel gaaf uit met haar luipaarden-uiterlijk en die zou een grote kans hebben om gejat te worden. Ze vindt ook iedereen tof en zou overal gezellig naar binnen gaan. Hier worden namelijk ook katten van straat geplukt die er duur genoeg uitzien, om via internet verkocht te worden. Het was op een gegeven moment zo erg, dat de politie begon te waarschuwen. Gelukkig is die golf van kattendiefstallen over, de dief/dieven zullen wel verder getrokken zijn ofzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:55

Ocean_Child schreef:
Overigens snap ik het ook nooit zo goed, die katten los op straat. Je fiets zet je op slot, maar je huisdier loopt gewoon voor het grijpen los...

Weet je, die van mij hebben pootjes. Ze kunnen weglopen als ze niet met iemand mee willen (en dat willen ze niet, zelfs in huis verstoppen ze zich voor vreemden.). Mijn fiets maakt 't geen donder uit wie 'm mee neemt hoor. Daarom dat die op slot staat.

Moest mijn fiets gejat worden dan gaat het nog een flinke zoektocht worden. Terwijl als één van mijn katten ontvreemd zou worden het aantal potentiële daders op één hand te tellen is. En zelfs daarvan vraag ik me af of ze ze buiten te pakken kunnen krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:57

Essentieel is ook dat mijn fiets er geen last van heeft als hij aan een ketting staat. Er mist toch een stukje bewustzijn ofzo. Mijn kat daarentegen is een stuk gelukkiger als hij buiten loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:58

Gelukkig maar dat fietsen willoze objecten zijn. Anders zou het me nooit gelukt zijn om mijn fiets zonder hulp in te rijden :+

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:59

Katten moeten helemaal niet op straat. Geen 1 kat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:00

Nabster schreef:
Katten moeten helemaal niet op straat. Geen 1 kat.

En jij moet jouw mening niet als feit presenteren :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:00

Raskat en htk kat die in de tuin blijven. Als ik alleen htk katten zou hebben zou dit hetzelfde zijn. Wil weten waar mijn dieren zijn, voor hun veiligheid en dat ze geen overlast bezorgen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:02

GamblersCup schreef:
Koper, im vind je enorm arrogant en vervelend op mensen reageren. Hou effe lekker op zeg, bah.

+1

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:04

Ik wil niemand overlast bezorgen. Daarbij zijn veel raskatten al generaties lang veel meer gedomesticeerd dan htk katten. Veel makkelijker te pakken en zien geen gevaar in het verkeer.

Htk of raskat, ze zouden me even lief zijn en ik zou beiden dus niet buiten de tuin laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:04

Ik vind het eigenlijk bizar dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen raskatten en katten zonder stamboom in dit soort gevallen. Ik snap dat het misschien een iets kostbaarder bezit is maar katten horen ruimte te hebben imo, ik ken maar weinig katten die écht binnenkatten zijn. Als je katten het gewend zijn en je woont in hartje Amsterdam, soit, maar als je achteraf woont vind ik het persoonlijk niet meer dan normaal om in ieder geval je tuin dusdanig in te richten dat je katten erin kunnen en als je dat wilt niet eruit.

Wij hebben in onze buurt ontzettend veel katten en die lopen dus ook allemaal gewoon los en buiten. Ook raskatten. Je houdt een paard met stamboom toch ook niet alleen maar in stal omdat je bang bent dat er iets gebeurt als hij in de wei staat :o Het is en blijft een dier.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:05

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat raskatten sneller gestolen worden. Ze hebben vaak toch een bijzonder uiterlijk.

Ja. Alleen hebben ze daar dus een chip voor, met een gestolen kat gaat het zo lastig op show, denk je niet?

Ja. Alleen is het een nogal beperkte visie als je denkt dat mensen alleen een kat met een bepaald uiterlijk/karakter willen om mee te nemen naar een show, denk je niet?