vreemd gedrag kat... meedenkers gezocht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:06

RaafSmits schreef:
12 jaar is toch niet de leeftijd dat je aan dementie gaat denken?
Bij honden zou ik zeggen dat kán, afhankelijk van het ras, maar bij katten?

Katten en honden hebben toch een vergelijkbaren levelspan?

Het is wel een raskat. Dat maakt ook een verschil.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:57

Jacquel schreef:
Schildklier en hormonen zijn al genoemd, maar bij gedragsverandering denk ik aan dementie of hersentumor. Zelf zou ik eerst de hersenscan doen, dan heb je hopelijk het ernstigste uitgesloten.

Dat is een zeer onlogische volgorde. De kosten van een hersenscan zijn namelijk van een heel andere orde dan die van bloedonderzoek en daarnaast is het bloedonderzoek ook gewoon echt het aangewezen onderzoek om te doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:36

Kosten maken me niks uit... alled voor mijn harige gek :')
maar het is voor hem wel heel erg ingrijpend het roesje en de scans. Dus daarom laat ik eerst het bloedbeeld doen.

Bloeddruk was al opgemeten, net als hart beluisteren en andere basis zaken nakijken. Ook ontlasting en urine is nagekeken op afwijkingen.
Maar dat was allemaal goed.

Ik ga even zo veel mogelijk reageren.

Volwassen worden zal het niet zijn... gezien zijn leeftijd :P
dat zijn ze allemaal al een tijdje en ook in "pubertijd"
E.d. is het altijd goed gegaan.

FatCat schreef:
Ik denk dat de enige niet medische reden zou kunnen zijn mocht de relatie tussen Gustav en Heidi is veranderd. Cookie is dan plots the outsider - en nu moet die zichtzelf bezig houden en entertainen.

Maar dat lijkt me niet aangezien ik heb gelezen dat Heidi niet zo van tutten houdt em Gustav Cookie wel degelijk mist.

Relatie tussen Gustav en Heidi is hetzelfde gebleven. Die twee doen nog precies hetzelfde naar elkaar toe.
Heidi naar Cookie is wel veranderd, en Gustav naar Cookie en Cookie naar alles :')

RaafSmits schreef:
12 jaar is toch niet de leeftijd dat je aan dementie gaat denken?
Bij honden zou ik zeggen dat kán, afhankelijk van het ras, maar bij katten?

Vanaf 10 jaar komt het regelmatig voor blijkt uit verschillende onderzoeken en hersenscans. Alleen wordt het niet snel herkend. Gaf mijn DA aan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:45

Hele drastische maatregelen gaan we ook niet nemen. Zo lang ze allemaal gewoon fijn en zonder ongemakken kunnen leven. Het apart hebben is misschien voor ons als eigenaar even lastig. Maar als het niet anders kan zullen we het zo houden en eventueel aanpassingen doen in huis. (En ja... wij zijn niet goed bij ons hoofd :+ )

Oh iemand vroeg om foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Roze kale is Heidi en de Grijzige Kale met bruine oren is Gustav.
Die foto's dat ze samen liggen is trouwens van vorige week. Toen waren ze weer even best friends 4 life :P

7ofhearts

Re: vreemd gedrag kat... meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:19

Omdat katten vaak ouder kunnen worden als een hond, was mijn idee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 19:30

RaafSmits schreef:
Omdat katten vaak ouder kunnen worden als een hond, was mijn idee.

Klopt... maar hun leven veroudering loopt anders dan bij honden. Ze zijn een stuk langer onvolwassen zeg maar.
Als je het in een curve zou zetten is een 11 jarige rond de 65 jaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:52

Zat ook te denken aan hyper door te snelle schildklier, meer (willen) eten en niet aankomen of afvallen past daar ook bij. Of dement, Hersentumor kan ook nog.

Hoop dat het meevalt en je snel achter de oorzaak komt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:53

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:03

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:07

Wat een fantastische katten! Complimenten voor je plan, ik zou niets kunnen bedenken om het aan te vullen. Hopelijk valt het mee, ik duim voor jullie!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:09

c_alsemgeest schreef:
Hele drastische maatregelen gaan we ook niet nemen. Zo lang ze allemaal gewoon fijn en zonder ongemakken kunnen leven. Het apart hebben is misschien voor ons als eigenaar even lastig. Maar als het niet anders kan zullen we het zo houden en eventueel aanpassingen doen in huis. (En ja... wij zijn niet goed bij ons hoofd :+ )

Ik had samen met mijn voormalige partner 3 katten. Plots begon er 1tje een andere kat aan te vallen. Tijdelijk hebben we ze ook apart gezet, maar helaas nooit goedgekomen dus tijdelijk werd 2 jaar.

Dit was gewoon niet fijn, voor ons en voor de diertjes. Maar ik kon maar niet los laten. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan en heeft hij 2 katten en ik 1tje. Het moment dat we apart woonden zijn we allemaal helemaal opgebloeid. We hadden niet door hoe groot de impact was op ons leven.

Natuurlijk mis ik mijn andere 2 katten. Maar hun geluk weegt niet op tegen mijn gemis.

Ik hoop dat het voor jou niet zo moet lopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:38

Aangezien het bij mij ws iets medisch is hoop ik inderdaad niet dat dat de uitkomst is. Cookie eet namelijk niet als hij zonder die andere twee is hebben we ooit gemerkt... en andere katten/mensen is die extreem bang voor. :(:)
Maar scheiden van elkaar is in ons huis juist geen probleem eigenlijk, het is anders als je in een appartement of kleine eensgezinswoning oid woont dan heeft het veel impact op je eigen leefomgeving. Wij kunnen ons huis makkelijk aanpassen naar 2 losse delen van elk 100m2 met een buiten stuk zeg maar. En boven is nu toch mijn man zijn kantoor waar hij nu ook al vaak zit :P Waardoor het makkelijker scheiden is.
Voor ons zal het best impact hebben... maar we zijn niet van plan kinderen te nemen, dus hebben tijd zat :')

jibberjabber schreef:
Jis_ schreef:

Wat een stoere kat !

Ja hij is zo knap :+

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:25

Ik zet mijn geld in op een overactieve schildklier, of dementie.

Maar ik wil vooral even zeggen dat je een mens naar mijn hart bent! Ik duim voor jullie!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:49

Bij mijn vriend thuis hebben ze ooit een cattery gehad met dit soort katten. En ze hebben er nu nog 2 (balinezen). En die zeggen ook altijd dat 12 jaar al een flinke leeftijd is voor zo'n kat. Dus zou zeker rekening houden met eventuele dementie. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 15:19

Klopt, ik was er ook een beetje verbaasd over. Mijn eerste kat is 22 geworden. Dus daardoor heb ik misschien ook een beetje een vertekend beeld wat 'oud' is.
Mijn DA had een aantal jaar geleden meegewerkt aan een onderzoek van universiteits kliniek Utrecht. En de gemiddelde leeftijd van katten die ingeslapen moesten worden door ziekte was 12. Ik hoop nog steeds op een schildklier probleem...
Medicatie slaat meestal goed aan en Cookie is heel erg makkelijk met medicatie. Als je er een snoepje overheen wrijft is het weg :+

@catnip (toepasselijke naam :D )
Tnx

Maandag ochtend gaan we de bloedonderzoeken laten doen.
Voor nu zijn wij zelf nog steeds aam het herintroduceren :')
Ze kunnen al max 5 minuutjes samen in een neutrale kamer.
Daar houden we het voor nu even bij tot na de uitslagen van het bloed.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:36

GDG schreef:
Lizzyy schreef:
Waarom denken jullie dat het medisch is? Het klinkt mij eerlijk gezegd meer als een kat die volwassen wordt en aan begint te geven wat hij wel/niet wil.

Op z'n 12de :') ? Naast de leeftijd past het gedrag er mijns inziens ook helemaal niet bij.

Als de kat jonger was, of onder behandeling zou ik zeggen dat hij zich eindelijk goed voelt. Een driejarige kater die ik ken, is eindelijk dankzij veel behandelingen van zijn diarree af, en die is ook zo druk en enthousiast, want hij voelt zich duidelijk beter dan ooit.
Maar dat klopt helemaal niet met zijn leeftijd en met het feit dat hij daarvoor niet ziek was. Dementie of een ander hersenprobleem zou de oorzaak kunnen zijn.

Sterkte!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:21

Nou... hij is inderdaad druk en spelerig. Maar toch voelt hij zich niet beter denk ik. Hij is de hele tijd ook erg zenuwachtig beetje nerveus en dwangmatig. Net ook weer even speelgoed afgepakt omdat die weer bijna omviel van het uitputtende spelen. Omruilen met een snoepje en meneer is tevreden :Y)
Je merkt ook dat die met vlagen heel bang is voor de andere katten. Vanmorgen ook heel kort blazen naar Heidi. Maar die draait zich om en gaat met haar rug naar hem toe zich zitten wassen :')
Dan blijft Cookie ook rustig zitten.

Met Gustav samen gaat het nu redelijk. Maar ze zitten wel met een grote ruimte ertussen bij ons op schoot. En dan krijgen ze lekker een snoepje of even spelen.
Maar we doen ze steeds niet lang bij elkaar. Gustav ging zichzelf net rustig wassen toen ze samen in de kamer zaten en Cookie ging slapen. Dus dan zijn ze best relaxed.
Tot Gustav rond gaat lopen... ook al is het juist verder bij Cookie vandaan. Dan raakt Cookie een beetje in paniek. Gustav is goed af te leiden met eten of speelgoed, Cookie helaas niet.

Dus ja... we zijn nog lekker bezig :+
We houden het nu ook steeds bij die korte momenten een paar keer per dag. Dat is tot nu toe goed totdat we meer weten qua gezondheid.

Ik zei wel vandaag tegen mijn man dat het makkelijk was geweest als we 3 Heidi's hadden gehad :')
Die heeft namelijk echt overal schijt aan :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:38

Heeft hij geen last van zijn schildklier?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 09:04

Hevonen schreef:
Heeft hij geen last van zijn schildklier?

Geen idee :+
Daarom laten we morgen uitgebreid bloed afnemen.

Sinds gister is het trouwens weer dit op de korte momenten dat ze samen zijn;

Afbeelding

Van het een op het andere moment sprong Cookie bij Gustav op de bank... wij een halve hartstilstand en de heren gingen elkaar uitgebreid wassen en samen slapen :')
Gustav kijkt dan ook even vreemd... maar Cookie doet alsof er nooit iets gebeurt is.

Het enige nadeel is dat Cookie nu dus ook niet meer apart wil zitten van Gustav en hem steeds aan het zoeken en brullen is als ze weer gescheiden zitten.
Gelukkig is zijn geheugen op dit moment niet zo lang... dus als je even speelt is die vergeten dat hij aan het zoeken was :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:23

Vandaag geweest bij de dierenarts en van alles nagekeken.
Het was al snel duidelijk en na een echo helemaal.
Cookie heeft een tumor in zijn schildklier.
Verder uitgebreid bloed onderzoek om zijn nierfunctie, schildklier functie en Tcellen e.d. te bekijken om zo te kunnen bepalen wat het vervolg is qua behandeling.
De kans is gelukkig groot dat het een goedaardige tumor is... dus dan is behandeling met medicatie of een jodiumslok.
Speciaal voer en supplementen gaat hij sowieso krijgen.
De dokter had er veel vertrouwen in dat hij weer "normaal" ging doen als de schildklier waarden gingen dalen.
Ik moest hem nu vergelijken met een opgefokte man aan de speed :')
Dus wel logisch dat je dan ruzie krijgt met je omgeving.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:30

Afbeelding
Je hebt precies een zelfde kat als ik. Ik heb Kuro, een zwarte oosters korthaar, en nog een siamees, en nog een dottet (gestippeld) Oosters korthaar.
Komt die van jou uit Utrecht?

Fijn dat ze de oorzaak hebben kunnen vinden. Ik hoop dat het goedkomt, beterschap voor Cookie.
Laatst bijgewerkt door Quro op 19-03-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:31

Ha, goed nieuws dus. Dat is fijn.
Is dit vergelijkbaar met Cushing?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:35

senna21 schreef:
Ha, goed nieuws dus. Dat is fijn.
Is dit vergelijkbaar met Cushing?

Qua tumor wel en dat het vaak goedaardig is.
Voor de rest niet. Cushing zit in de hypofyse en heeft effect op de bijnieren. Het zijn hele andere hormonen die afgegeven worden doordat de schildklier te snel werkt. Behalve de gedragsveranderingen is het ook schadelijk voor het hart en de organen.
Ik ben erg blij dat we de oorzaak weten en dat hij niet dement, of gewoon 'gek' is geworden :')
Nu heel hard hopen dat het goed aardig is, en niet te veel schade is aan de rest. Want dan is er veel aan te doen.
Is het kwaadaardig wordt het natuurlijk wel een ander verhaal, maar dat zie we dan wel weer.

Voor nu ligt meneer met een geschoren nek lekker bij te komen in de zon van deze drukke dag :P
Een ander voordeel van zijn 'gekte'
Hij was nu niet zo bang voor de dierenarts als normaal :+

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:00

Mocht je radio actief jodium etc overwegen kan ik zeker Gent aanraden om daarheen te gaan. :) wel fijn dat je nu een oorzaak hebt gevonden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 17:09

Bedankt voor de tip, maar als het de jodium wordt, gaan we naar onze eigen kliniek... die staat goed aangeschreven en is ook lekker dichtbij zodat we langs kunnen gaan.

Tot nu toe neigen we (als de uitslagen dit toelaten) naar medicatie en daarna speciaal voer en supplementen.
De jodiumslok is vaak wel blijvend. Maar dan moet hij ook een langere periode daar blijven. En de laatste keer dat hij op een kliniek moest blijven had hij zichzelf helemaal kapot gebeten van de stress (alleen maar castratie) :+
Cookie is niet zo geschikt voor verblijf buiten de deur :')