Kat miauwt ons en de buren wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:11

Yessy schreef:
De vraag is bij dit soort problemen altijd wie het eerder zat is, jij of je kat :D bij de katten die enkel herrie maken win ik dat, desnoods met oordopjes of een extra deur ertussen. Maar toen er eentje besloot dat urenlang aan de (dure) deur krabben een goed idee was heb ik de stofzuiger voor de deur gezet met een lang verlengsnoer. Stofzuiger op standje aan, verlengsnoer op standje uit naast m’n bed zodat ik bij gekrab gewoon op de aan/uit-knop van het verlengsnoer kon rammen. Kat weg, probleem opgelost. 2 nachten gedaan en daarna nooit meer nodig gehad.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik 3 katten heb die het prima met elkaar kunnen vinden en de dus lekker spelen en elkaar vermaken. Als er eentje zeurt dan check ik eerst of ze nog water hebben en er niet per ongeluk een deur dichtzit. Want daar mogen over zeuren, graag zelfs :)

wij hebben een airbus (waarmee je bijvoorbeeld je toetsenbord schoon kunt blazen).. 1 staat er op de computer kamer, 1 op de slaapkamer.. als ze lopen te irriteren is het heel makkelijk even knop je indrukken en ze zijn weg... 1 blaast terug voordat hij m smeert zelfs :')

voor het kerstdorp hebben we met kerst zo'n luchverfrisser met sensor.. ze kruipen namelijk achter t doek dat op tafel ligt om dan van achter op het dorp te klimmen (wel voorzichtig, maar toch).. Dus als er nu een z'n neus onder het doek door doet reageert de luchtverfrisser.. kat gelijk weg en wij weten gelijk ook welke kat er probeert onder te komen.. want die ruikt lavendelfris :')

bij ons is het niet zo zeer miauwen, al hebben we er wel een die niet houd van gesloten deuren en nog wel eens een keel wil opzetten.. maar de twee 3 jarigen gebruiken ons apartement als racebaan met miniknokpartijtjes en een gezellig potje facesitting bij elkaar. De oplossing is, even een flinke tijd spelen zodat ze moe zijn voor je gaat slapen.. dan gaan zij ook slapen.. En wij hebben dan nog de luxe dat we een logia hebben, en die hebben we omgebouwd tot kattenkamer. dat is echt hun stekje en daar vind je ze ook heel vaak uit zichzelf wel (totdat ze denken dat je ze in wilt sluiten vanzelfsprekend, dan zijn ze er met geen mogelijkheid in te branden :') )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:21

Vroeger toen ik ook op een flat woonde, deed mijn katje het ook.
Hij was snachts actief, en verveelde zich.
Is ook logisch, is een heel klein oppervlak.
Ik vond het toen best sneu voor hem.
Toen ik ging verhuizen en hij naar buiten kon heeft hij het nooit meer gedaan, toen was hij veel gelukkiger.
Een kat erbij kan misschien helpen, dan zou ik wel kiezen voor een kat die je goed binnen kan houden, uit een asiel bijv die gewend is binnen te zijn, anders gaat die straks ook miauwen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:04

Bedankt allemaal voor de reacties en tips! We gaan vanavond proberen hem weer op de slaapkamer te laten dus alle deuren open.
Ons appartement is ongeveer 70 vierkante meter.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:30

AnneJ1995 schreef:
Katten zijn van oorsprong solitaire dieren, dus hoeven het niet leuk te vinden als er een soortgenoot bij komt (zeker in een relatief kleine ruimte). Bij mijn ouders 4 katten die totaal geen enkele aandacht voor mekaar hebben, maar veel ruimte en kunnen elkaar daardoor kunnen ontlopen. Samen in een afgesloten ruimte en ze vechten elkaar de tent uit (ookal kennen ze elkaar al van jongs af aan, Feliway maakte dat ze elkaar in grote ruimte niet afslachten, maar ook niet mooier dan dat).
Het zou dan ook niet mijn eerste keuze zijn er nog een kat bij te nemen in een appartement.

Ik denk ook dat het met het karakter van de kat te maken heeft. Sommige katten zijn nu eenmaal zelfstandiger dan andere.

Misschien moet je je echt even goed verdiepen in kattengedrag en wat ze nodig hebben. en niet af gaan op maar een enkele ervaring. Huiskatten/straatkatten zijn niet zo solitair als wordt gezegd. Klopt dat niet alles zomaar bij elkaar kan, zeker niet als er niet genoeg ruimte is, maar dat geldt voor honden ook. Wij zetten maar alles bij elkaar zonder naar karakter te kijken, daar gaat het mis. :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:41

Yessy schreef:
De vraag is bij dit soort problemen altijd wie het eerder zat is, jij of je kat :D bij de katten die enkel herrie maken win ik dat, desnoods met oordopjes of een extra deur ertussen. Maar toen er eentje besloot dat urenlang aan de (dure) deur krabben een goed idee was heb ik de stofzuiger voor de deur gezet met een lang verlengsnoer. Stofzuiger op standje aan, verlengsnoer op standje uit naast m’n bed zodat ik bij gekrab gewoon op de aan/uit-knop van het verlengsnoer kon rammen. Kat weg, probleem opgelost. 2 nachten gedaan en daarna nooit meer nodig gehad.

_O- _O- _O- _O-

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:00

Jis_ schreef:
AnneJ1995 schreef:
Katten zijn van oorsprong solitaire dieren, dus hoeven het niet leuk te vinden als er een soortgenoot bij komt (zeker in een relatief kleine ruimte). Bij mijn ouders 4 katten die totaal geen enkele aandacht voor mekaar hebben, maar veel ruimte en kunnen elkaar daardoor kunnen ontlopen. Samen in een afgesloten ruimte en ze vechten elkaar de tent uit (ookal kennen ze elkaar al van jongs af aan, Feliway maakte dat ze elkaar in grote ruimte niet afslachten, maar ook niet mooier dan dat).
Het zou dan ook niet mijn eerste keuze zijn er nog een kat bij te nemen in een appartement.

Ik denk ook dat het met het karakter van de kat te maken heeft. Sommige katten zijn nu eenmaal zelfstandiger dan andere.

Misschien moet je je echt even goed verdiepen in kattengedrag en wat ze nodig hebben. en niet af gaan op maar een enkele ervaring. Huiskatten/straatkatten zijn niet zo solitair als wordt gezegd. Klopt dat niet alles zomaar bij elkaar kan, zeker niet als er niet genoeg ruimte is, maar dat geldt voor honden ook. Wij zetten maar alles bij elkaar zonder naar karakter te kijken, daar gaat het mis. :j

Ik baseer het niet op alleen die ene ervaring, hoor :) maar die ervaring ondersteunt die theorie.

Mijn bericht had met name als doel om ts er voor te behoeden ‘gewoon een leuke tweede kat’ er bij te gooien, zonder er rekening mee te houden dat dat wel eens heel mis zou kunnen gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:31

Toch vind ik het kort door de bocht om te zeggen, katten leven solitair, omdat dat gewoon niet zo is. Ze jagen solitair. En een enkeling leeft graag solitair, meestal gaat dat dan om een dominante kater.

Wil je een kitten halen bij een stichting of asiel (veel erkende fokkers ook) dan krijg je bij de meeste een nee als je het maar bij 1 wil houden.

AnnetteFlame

Re: Kat miauwt ons en de buren wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:48

Afbeelding

Dat katten solitaire dieren zijn ben ik absoluut niet mee eens. Ja het zijn solitaire jagers maar ze jagen niet 24/7 ;)

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:57

Ik heb er hier 1 die het al bijna 11 jaar volhoudt en 1 die het al bijna 9 jaar volhoudt :+
Ze hebben zichzelf een paar keer kunnen belonen doordat de deur per ongeluk open ging toen ze de deurklink raakten (er staat een kast naast de deur of ze springen hoog). Dus ze hopen natuurlijk dat dat nog een keer gebeurd.
Ik heb standaard een paar slippers en tijdschriften naast bed liggen. Zodra ik gekrab hoor gooi ik wat tegen de deur aan. Meestal schrikken ze zo dat het weer een week of 3 rustig is. Meestal....
Die van de stofzuiger ga ik ook eens proberen inderdaad.

Overigens zijn mijn katten met 3 en kunnen het prima vinden. Ze vinden mij alleen leuker dan elkaar :+
En die verboden kamer met de deur dicht is gewoon veel interessanter dan de rest van het huis waar je wel mag komen :x

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:26

Ik denk dat het beestje zich gewoon doodverveelt en eenzaam is zo'n hele nacht alleen in een enkele kamer.
Probeer hem zoveel mogelijk te doen te geven en zoveel mogelijk ruimte. Toen wij in een appartement woonden mochten ze in alle kamers komen omdat we het niet fair vonden van die beperkte ruimte nog meer ruimte af te halen.
Nu hebben we een groot huis met afgeschermde tuin en mogen ze nog steeds bijna overal komen. Alleen niet op de kamer van de jongste als die slaapt.
Ook bij ons hebben ze veel aan elkaar. Toen we er nog maar 1 hadden (in een appartement) merkten we dat die duidelijk behoefte had aan gezelschap. Hij mauwde ook veel snachts in die periode en sinds we er eerst een en later nog een bij namen is dat helemaal over.
Let inderdaad wel op dat de karakters een beetje matchen, maar dat is met elke diersoort zo. Bij mijn ouders had kat 1 veel bonje met de andere jeweetwel kater die we hadden, dus hebben we er voor gekozen er twee poezen bij te nemen om de kans op onenigheid te verkleinen. Zij gaan prima met elkaar.
Krabpaal waarin ze hoog kunnen zitten (liefst voor het raam) en klimmen is voor veel katten ook een echte aanrader.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:43

Het zou kunnen dat een vriendje erbij de oplossing is, zo kunnen ze samen spelen.

Wat ook wil helpen, is hem erg moe maken voor het slapen gaan, dmv een goed uur met hem spelen.

En bij je laten slapen kan een oplossing zijn, ik heb er 2 en die willen niets liever dan altijd in mijn buurt zijn. Slapen 's nachts gewoon bij mij op bed. Ik woon ook in een appartement en mijn jongens ogen zeer tevreden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:12

Katten zijn solitaire sociale dieren.
Maw: de meeste katachtigen leven grotendeels alleen, maar zoeken wel regelmatig sociaal contact op.
Ideale situatie is dus 2 of meer katten samen, met karakters die niet teveel botsen, in een omgeving die ruim genoeg is dat ze elkaar kunnen uitwijken, maar ze ook lekker sociaal kunnen wezen met elkaar :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:59

Ik verkondig het ook nergens als de waarheid, hè :D
Daarom gebruik ik ook woorden als ‘van oorsprong’ en ‘ze HOEVEN het niet leuk te vinden als er een kat bij komt’.

Anyway, als TS er wel graag een 2e kat bij neemt, moet ze dat vooral zelf weten haha *D ik deel alleen mijn ervaring.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:04

Ik had al een nachtelijke zangeres en heb er nu een drummer bij! :')
Soms gaat het een tijdje goed, en dan ineens houden ze het weer weken vol. Heel vervelend. Tip van oordopjes of desnoods die stofzuiger ga ik onthouden.

Nu het weer steeds vroeger licht word en de vogels weer volop fluiten zullen ze ook weer steeds vroeger actief zijn en naar buiten willen. (en dat mag niet van mij)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:58

AnneJ1995 schreef:
Ik verkondig het ook nergens als de waarheid, hè :D
Daarom gebruik ik ook woorden als ‘van oorsprong’ en ‘ze HOEVEN het niet leuk te vinden als er een kat bij komt’.

Anyway, als TS er wel graag een 2e kat bij neemt, moet ze dat vooral zelf weten haha *D ik deel alleen mijn ervaring.

Snap jouw punt ook zeker hoor. Ik denk dat er ook wel eens te gemakkelijk over gedacht wordt. 2 honden die elkaar niet leuk vinden kun je nog wat sturen, 2 katten die bonje maken wordt lastiger. Voor kittens zeker een + om een soortgenoot te hebben om mee te spelen.

Gewoon een zo goed mogelijke match maken, zeg wel gewoon maar dat is nog best lastig.

Ken iemand met 2 Coons, over het algemeen socialer dan de Europese korthaar, broer en zus en ze leven naast elkaar en niet met elkaar, ik heb 2 katten met totaal verschillende achtergronden en die leven veel meer met elkaar. De 1 is een beetje een rare snuiter omdat hij met 3 weken oud al zonder moeder kwam te zitten en mijn andere kat is met 14 weken gescheiden van moeders en zo relaxed dat ze goed om kan gaan met die rara snuiter. Beide zacht van karakter.

https://youtu.be/PRv0r1pcSCY

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:22

Jessix schreef:
Ik had al een nachtelijke zangeres en heb er nu een drummer bij! :')
Soms gaat het een tijdje goed, en dan ineens houden ze het weer weken vol. Heel vervelend. Tip van oordopjes of desnoods die stofzuiger ga ik onthouden.

Nu het weer steeds vroeger licht word en de vogels weer volop fluiten zullen ze ook weer steeds vroeger actief zijn en naar buiten willen. (en dat mag niet van mij)

ik had ooit een kat, die had ontdekt dat de meeste deuren, al zitten ze dicht, iets speling hebben.. dus die ging gewoon tegen de deur zitten meppen, omdat je dan je stembanden kunt sparen totdat het echt ernst is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:51

Ja dit is bij mij dus al de tweede keer dat ik een drummer in huis heb. Ik trek het blijkbaar aan! Gelukkig doet hij het wel zonder nagels maar hij kan zijn solo’s behoorlijk lang volhouden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:53

Ik reageer even alleen op de OP, heb niet de andere antwoorden gelezen: waarom zet je niet alle deuren open? Een kat zit meestal niet graag opgesloten en gaat graag op onderzoek uit. En zorg voor klim-mogelijkheden en een krabpaal. Ook zo'n kartonnen exemplaar met kattenkruid is een goede afleider.