Hond van partner blijft andere huisdieren lastig vallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:54

Als hij iets om jou geeft...??
Sorry hoor maar misschien geeft hij ook net wel iets om zijn hond en laat hij hem daarom niet graag alleen achter?
Hij kent die hond al veel langer dan hij jou kent dus eigenlijk is die man net bewonderenswaardig dat hij zijn dier niet aan de kant schuift voor iemand die hij net mee beginnen scharrelen is!
Als jij iets om die man geeft, kun jij misschien oplossingen bedenken om samen met hem en zijn hond te trainen aan dit probleem... zo kun je het ook bekijken hé?!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:58

Er zit een wezenlijk verschil tussen het respecteren van de wensen van je (allergische) partner in haar eigen huis en je hond 'aan de kant schuiven' :')
Je kunt het ook overdrijven natuurlijk.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:59

Dan kun je toch ook helemaal niet relaxt zitten als je continue die hond in de gaten moet houden. :=

Hond kan er weinig aan doen imo, die ziet voor het eerst in z'n leven een gevleugelde vriend in een groot metalen ding. :Y)

Optie om de hond óf de vogels af te schermen? Dus; hond in de gang of andere ruimte, of juist een laken over de kooien heen?
Je zult iéts moeten doen, nu gaat het om een uurtje (waarin je nieuwe vriend best zijn hond thuis kan laten) maar als dit later weekenden worden dan gaat dat lastig.

Straffen heeft nooit zin, gedrag ombuigen tot iets positiefs kan wel. Maak iets anders interessanter dan die kooien, bv. een Kong of ander denkspel voor de hond.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:01

De hond snapt niet hoe het wel moet, als er nooit mee geoefend is, is dat begrijpelijk.
Heel veel met hem oefenen, positief gedrag belonen, straffen helpt niet.

Met dat beessie naast het hok gaan zitten, negatief gedrag negeren, en positief gedrag belonen.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met de clicker training, die vond ik altijd heel fijn met dit soort dingen!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:06

plutolover schreef:
De hond een vaste plaats geven. Elke keer als hij na de kooi gaat, stuur je hem op zn plaatst. Desnoods ga je voor de kooi staan, blokeer je de hond en zet je hem op zn plaats. DAar blijft hij maar liggen tot hij rustig is.

Zodra hij rustig is mag hij van zn plaats maar zodra hij weer gaat focussen op de vogels, weer op de plaats.

Eenmaal zou hij door hebben dat het geen zin heb, en als hij de vogels negeert dat hij dan wel vrij mag lopen. Is even conseqent zijn. en misschien lange adem.

Ik ga hier in mee.
Wij hebben 4 honden, waaronder net een nieuwe Jack Russell.
Buiten 3 konijnen. Eerste tijd vloog ie er keihard op af. Weggestuurd en op zijn plek. Nu interesseert het hem niets meer.

De hond is natuurlijk ook niet constant bij jou, dus iedere keer is het weer spannend.

Een schokband vind ik absoluut een not done, dan gaat hij dadelijk ook nog narigheid associëren met jou of jouw huis. Bovendien is het een soort instinct, daar kun je hem niet voor straffen.

Ik zou ook hem steeds (heel consequent) naar zijn plek wijzen. Hij mag rustig wat doen, tot hij weer bij de andere diertjes gaat kijken. Dan direct weer op zijn plek. Ik zou hem dan ook negeren als hij daarom weer op zijn plek moet. Is hij braaf en gaat hij niet naar de diertjes toe, even extra belonen met een praatje, aai, of een klein snoepje.

Succes TS!

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:18

Ii mis vooral het stukje wat je partner hieraan doet
(Of lees ik eroverheen?)

Je vriend is kennelijk niet duidelijk naar de hond toe
Nee is nee
Hij grijpt naar ik vermoed steeds te laat in

Lat de hond liggen aan de voet.
Zodra je ziet dat de hond focust of wil opstaan richting je dieren ,direkt corrigeren.

Als hij braaf blijft liggen kun je de hond aandacht geven

Al er vertrouwen is kun je de hond steeds meer ruimte geven,zoals Boender reacties ook zeggen
Er zijn al goede tips gegeven

Ik vindt t eerlijk gezegd nogal wat dat je vriend toch steeds zijn hond steeds meeneemt ,hoewel hij weet wat je er van vindt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:03

LibertyLucky schreef:
Lat de hond liggen aan de voet.
Zodra je ziet dat de hond focust of wil opstaan richting je dieren ,direkt corrigeren.

En precies daarom werkt een bench ook niet. Er moet ingegrepen worden als de focus er is op de vogels, een hond in de bench kan ook focussen en wordt dan niet gecorrigeerd omdat die in de bench ligt. Daarmee los je alleen het gevolg op, maar pak je het niet bij de bron aan. Je moet ook weten wanneer een hond op een verkeerde manier kijkt, wat gefocussed kijken is, daarom stelde ik een goede trainer voor.
Zelf trainen wij hiervoor met een trainer bij kinder en hobbyboerderijen, kijken naar beesten mag maar het ligt er helemaal aan op welke manier er gekeken wordt. Focussen mag helemaal niet en dat wordt gecorrigeerd.
In onze groep zitten ook diverse type honden, en ze reageren allemaal anders. Sommigen reageren totaal niet, sommige reageren omdat ze het andere dier als een speeltje zien, en er zijn er die loeren naar beesten omdat het een prooi is. Verschillende manieren van kijken en die hebben ook een verschillende aanpak nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:27

Angeliquee18 schreef:
De hond snapt niet hoe het wel moet, als er nooit mee geoefend is, is dat begrijpelijk.
Heel veel met hem oefenen, positief gedrag belonen, straffen helpt niet.

Hoe kóm je erbij dat straffen/corrigeren niet helpt in hondentraining?
Negatief/ongewenst gedrag negeren werkt niet áls dat gedrag zelfbelonend is.

In geval van de TS zou ik voor de simpele, voor de hand liggende oplossing gaan;deze hond niet in dezelfde ruimte te laten als haar kleine huisdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:59

Eerst je vriend "opvoeden" in het respecteren van jouw wensen en grenzen en daarna met de hond aan de slag.

BigOne

Re: Hond van partner blijft andere huisdieren lastig vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:01

Ga je toch naar hem toe wanneer je elkaar wil zien??

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:14

Is dit niet vanaf het begin al fout gegaan? Een hond die kleine huisdieren niet gewend is kan daar natuurlijk op reageren. Dus de hond gezellig los te laten zodat hij de woonkamer en de bewoners kan leren kennen op eigen houtje is onhandig.
Nu zul je er dubbel zoveel tijd in moeten steken. Dus gezellig samen op de bank kun je even vergeten. 100% aandacht voor de hond. Ruim belonen als het goed gaat, direct op de plek en streng zijn als het niet goed gaat.

Staffords zijn slim en geven veel om 'hun' familie. Op de juiste manier aanpakken en hij heeft vlot door dat jouw dieren zijn familie zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:04

Cayenne schreef:
Er zit een wezenlijk verschil tussen het respecteren van de wensen van je (allergische) partner in haar eigen huis en je hond 'aan de kant schuiven' :')
Je kunt het ook overdrijven natuurlijk.

Die allergie heeft hier niks mee te maken, immers daar gaat dit topic niet over en heeft TS niet een probleem mee. Wel het gedrag naar vogels en konijnen toe en dat kun je ofwel willen oplossen, ofwel over janken maar er niks aan doen... niks overdrijven lijkt mij ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:09

kiwiwitje schreef:
Opzoek gaan naar een goede trainer die dit met jullie op wil lossen. Het is niet mogelijk om een deel van de tuin af te zetten waarbij hij dus niet bij de andere beesten kan?

dit dus. Een goede gedragstherapeut of trainer zoeken die met jullie. de hond en het probleem aan de slag gaat. Want wat nou als de relatie goed blijft gaan tussen jullie en jullie op een gegeven moment willen gaan samenwonen. Dan moet er een oplossing komen....

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:48

Niet om je bang te maken, maar ik ben bang dat dit een lastig gevalletje gaat worden waarbij je er rekening mee moet houden dat je nooit 100% kan ontspannen, hoe goed je nu ook met het probleem aan de slag gaat. De hond heeft nu al een aantal keer de mogelijkheid gehad om te reageren op de triggers bij jouw thuis. Gezien het type hond en de oorzaak van de prikkels (vogels en konijnen zijn nu ook niet echt voorspelbare dieren) kan het heel lastig worden om dit gedrag om te draaien naar gewenst gedrag. De prikkels voor nu zoveel mogelijk weghouden, dus hokken afschermen of hond niet in huis laten en dan met een goede trainer/therapeut met echte kennis van het ras er aan gaan werken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:24

Lastig, vooral omdat hij zelf klaarblijkelijk niet in staat blijkt om zijn hond op de juiste manier te begeleiden. Hond sowieso aangelijnd laten of als jullie even tijd voor elkaar willen in de hal leggen oid.

Mijn hond kon niet met katten toen ik hem kreeg, maar ik had al wel een kat. Dat betekende dus 3 dagen lang ALTIJD aangelijnd houden wanneer kat en hond in dezelfde ruimte waren. Na 3 dagen begreep de kat dat de hond geen gevaar was en rende dus niet meer weg voor de hond. Dat icm de hond die gewend raakte aan de kat maakte dat ze daarna tegen elkaar op de bank konden liggen. Maar hij heeft in het begin de kans dus niet gekregen.

En nu heeft de stafford geleerd dat piepje/klappen met vleugels of whatever = hoog in adrenaline en opspringen. Dat zul je dus weer om moeten gaan trainen. En kost veel tijd, moeite en vooral: kunde.

Ik zou dus ook zeggen haal er eens een trainer bij bekend met de stafford en laat de hond tot die tijd thuis/ga bij hem op bezoek.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 01:05

Dank voor alle reacties :D

Ik moet zeggen dat vriendlief veel te lief is, ook naar mij toe :P
Hij kan wel boos worden op de hond, maar ik hoor te weinig verheffing in zijn stem,
Voor hem staat zijn hond op 1, snap ik, logisch, maar als hij hem mee naar mij wil nemen zal zijn gedrag moeten veranderen.
De hond heeft een kussen met verschillende speeltjes en botten, hij blijft tijdens het spelen/kauwen de vogels in de gaten houden.
De kooien afschermen met lakens ga ik niet doen.
Met het aanlijnen in huis vind ik een goede tip, zo kun je gelijk een reactie geven, en zal hij niet zo dicht bij de kooien kunnen komen.
Als hij naar de kooi schiet, en ik of mijn vriend loopt erheen om hem op zijn plaats te zetten ( hij weet dat dat het kussen is) dan probeert hij eerst langs ons te lopen naar de andere kant van de kooi. Als ik of mijn vriend dan boos wordt gaat hij wel op zijn plek.
In zijn eigen huis kan hij lopen en liggen waar hij wil, daar zijn geen andere dieren.
Het zal een hele opgave worden, ik was er gewoon helemaal klaar mee, dat weet vriendlief ook, hij zit er ook mee.
Ik wil hier echt nog wel moeite in investeren, maar wel als er vooruitgang in gaat zitten.
Over mijn allergie, mocht ik er echt meer last van krijgen, dan blijft de hond voortaan bij hem thuis.
En samenwonen moet ik voorlopig echt nog niet aan denken :x

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 05:02

Little_Gift schreef:
Als hij iets om jou geeft...??
Sorry hoor maar misschien geeft hij ook net wel iets om zijn hond en laat hij hem daarom niet graag alleen achter?
Hij kent die hond al veel langer dan hij jou kent dus eigenlijk is die man net bewonderenswaardig dat hij zijn dier niet aan de kant schuift voor iemand die hij net mee beginnen scharrelen is!
Als jij iets om die man geeft, kun jij misschien oplossingen bedenken om samen met hem en zijn hond te trainen aan dit probleem... zo kun je het ook bekijken hé?!

Bekijk het van mijn kant!
Blijft hetzelfde hoe hij over zijn hond denkt en ik over mijn dieren
Ik schuif mijn dieren ook niet aan de kant voor iets of iemand.
Zoals eerder gezegd: mijn huis!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 07:02

Nou zo is het ook hoor.

Hij hoeft zijn hond ook niet aan de kant te zetten van TS.
Maar de hond veroorzaakt wel stress bij haar dieren in haar huis.
Haar dieren hoeven niet te lijden in hun eigen huis.

Ik zou hem ook aanlijnen zodat je de hond voor kan zijn.
Daarnaast misschien eens kijken naar iemand die jullie thuis kan begeleiden
En misschien toch vriendlief overtuigen dat het ook wel fijn is als de hond niet altijd mee hoeft te komen

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 07:40

Ik begrijp iets niet.. jij stelt eisen (in mijn ogen terecht).
Je vriend zoekt een oplossing en vindt die niet meteen. Hij wil nu de teletac proberen (zou ook niet mijn eerste keus zijn). Wie ben jij om dat af te wijzen? Het is toch zijn hond en nota bene doet hij het om aan jouw eisen tegemoet te komen.

Ik zou m’n handen in elkaar wrijven als iemand bereid was om zo ver te gaan in het zoeken naar een oplossing voor iets waar ik last van heb. Kijk eens in de spiegel, dame. Als ik lees wat je over hem schrijft en vooral de toon waarop, heb ik maar een advies.. “zoek een ander”

(en misschien is dat nog wel vooral een advies aan hem)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:09

Aanlijnen zal niet het gewenste effect hebben en kan zelfs meer frustratie voor de hond opleveren. Als dat zo is, kan het heel naar escaleren. De hond zit namelijk al veel hoger in z'n stress-levels dan je ziet. Als je dus je dieren niet wil afschermen, laat de hond dan voorlopig niet meer meenemen tot jullie een goede trainer hebt gevonden.

Het kauwen en focussen zijn al stress-indicatoren en daarvoor moet je gaan zoeken naar de eerste signalen, die bij dit ras al lastiger te zien zijn. Waarschijnlijk zijn die er al zodra de hond bij jou de straat in komt en moet je er daar al iets mee gaan doen om dit op te kunnen lossen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:18

sabine1979 schreef:
Bekijk het van mijn kant!
Blijft hetzelfde hoe hij over zijn hond denkt en ik over mijn dieren
Ik schuif mijn dieren ook niet aan de kant voor iets of iemand.
Zoals eerder gezegd: mijn huis!

Maar de hond thuislaten is toch niet 'aan de kant schuiven'?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:41

Ik heb niet alles gelezen, want die discussie over corrigeren VS negeren ben ik klaar mee. Ik vind het inzetten van een ecollar helemaal niet gek, MAAR zorg eerst voor een goede instructeur die jullie leert hoe je hem goed en eerlijk inzet. Het is namelijk de bedoeling om je hond uit de focus te halen en niet om hem te straffen met een veel te hoge stroomstoot als hij naar de beesten gaat. Dus 1. Zorg voor iemand die je er goed mee leert omgaan en 2. Koop een goede (en dus dure) band. Ik zie ze ook op Mp en AliExpress en ik weet van mijn instructie dat die zelfs op de zachtste stand een veel te harde schok geven. En dat is iets wat je totaal niet wil. Het grote voordeel van de band is dat je zonder emotie de hond uit de focus haalt en als ik lees ‘boos worden dan gaat hij wel naar zn plaats’ dan schiet je een beetje je doel voorbij.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:42

Er is hoop TS!
Maar dat vergt veel opvoeden en dus tijd & geduld. Vooral heel consequent en duidelijk tegenover de hond zijn.

Onze eerste hond was een engelse staff van 1,5 jaar oud met 0 ervaring met andere dieren. Ik had destijds 1 konijn in huis en 2 konijnen in de tuin die honden gewend waren. Toen het binnenkonijn bewoog ging de staff compleet door het lint en stortte zich op de kooi. Met 3 man eraf moeten trekken. Man oh man dat ging echt nooit meer goedkomen dachten we.....na een intensieve training had ik de staff zover dat de konijnen samen met hem in de mand konden liggen bij wijze van <3
Vergde heel veel aan de riem houden en corrigeren als hij zich dreigde op te winden. En vooral belonen als hij rustig bleef.

De hond van de andere dieren weghouden of afschermen heeft geen zin, daar leert hij niks van. Leer hem dat hij zich niet mag opwinden.

Succes!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 08:44

jazza schreef:
Ik begrijp iets niet.. jij stelt eisen (in mijn ogen terecht).
Je vriend zoekt een oplossing en vindt die niet meteen. Hij wil nu de teletac proberen (zou ook niet mijn eerste keus zijn). Wie ben jij om dat af te wijzen? Het is toch zijn hond en nota bene doet hij het om aan jouw eisen tegemoet te komen.

Ik zou m’n handen in elkaar wrijven als iemand bereid was om zo ver te gaan in het zoeken naar een oplossing voor iets waar ik last van heb. Kijk eens in de spiegel, dame. Als ik lees wat je over hem schrijft en vooral de toon waarop, heb ik maar een advies.. “zoek een ander”

(en misschien is dat nog wel vooral een advies aan hem)

Het is zijn hond ja, die mijn dieren over de rooie krijgt. Ik vraag er niet om. Die band zal hem niks doen.
Ik schrijf niks slecht over hem, blijkbaar wel in jou ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:12

Hoe weet je zeker dat die band niet gaat helpen?

Ik heb er goede resultaten meegeboekt met mijn ene hond. Heb nu een ontspannen hond mee op wandeling. Die rustig rondsnuffelt ipv omgeving continu in gaten houden. En ook geen zachte ontlasting meer tijdens de wandelingen.

Maar doe dit eerst wel onder begeleiding.