In geval van nood-sticker, wie heeft hem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: In geval van nood-sticker, wie heeft hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:23

in geval van katten.. waarom staat er niet nog een regel bij, waar de meest voor de hand liggende plek is waar jouw kat heen verdwijnt in paniek..

want sorry, maar katten kunnen compleet verdwijnen in het meest kleine appartement. En zelfs al lijkt het nog ok, een hulpverlener kan in grote problemen komen als die achter huisdieren aangaat.

mijn grote rode racemonster zal 90% zeker onder de bank verdwijnen, daar kom je niet op, want de doorgang is niet breed genoeg voor een volwassen kat.. maar reken maar (ik heb een paniekhaas), die gaat met z'n achterpoten in de split net zo lang liggen watertrappen tot hij onder de bank zit.. de laatste tien procent kans, is helemaal achter de krabpaal strak tegen de muur.. een blik in de kattenkamer is niet voldoende om m te spotten..

imo zou een extra regel met waar de kat dan mogelijk zit echt geen overbodige luxe zijn..

Ik hang m zelf overigens niet op.. geen haar op mijn hoofd die er aan denkt iemand ook maar te vragen een paar procent kans te nemen dat hij of zij ernstig letsel of de dood vind op jacht naar mijn huisdier. Hoe erg ik het ook zou vinden.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:42

Ik heb er een van de Sophia vereniging.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:58

elenaMM77 schreef:
in geval van katten.. waarom staat er niet nog een regel bij, waar de meest voor de hand liggende plek is waar jouw kat heen verdwijnt in paniek..

want sorry, maar katten kunnen compleet verdwijnen in het meest kleine appartement. En zelfs al lijkt het nog ok, een hulpverlener kan in grote problemen komen als die achter huisdieren aangaat.

mijn grote rode racemonster zal 90% zeker onder de bank verdwijnen, daar kom je niet op, want de doorgang is niet breed genoeg voor een volwassen kat.. maar reken maar (ik heb een paniekhaas), die gaat met z'n achterpoten in de split net zo lang liggen watertrappen tot hij onder de bank zit.. de laatste tien procent kans, is helemaal achter de krabpaal strak tegen de muur.. een blik in de kattenkamer is niet voldoende om m te spotten..

imo zou een extra regel met waar de kat dan mogelijk zit echt geen overbodige luxe zijn..

Ik hang m zelf overigens niet op.. geen haar op mijn hoofd die er aan denkt iemand ook maar te vragen een paar procent kans te nemen dat hij of zij ernstig letsel of de dood vind op jacht naar mijn huisdier. Hoe erg ik het ook zou vinden.

Ik denk dat de brandweer zelf wel kan bepalen of ze nog naar binnen kunnen. Zou het ze natuurlijk niet kwalijk nemen als ze dit niet doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:43

klopt Jis, maar als ze besluiten wel naar binnen te gaan.. en onverhoopt sodemietert daar de hele zooi in en een brandweerman is voor t leven beperkt, of sterft daar omdat ik mijn dier graag wilde laten redden..
dan vergeef ik mijzelf dat nooit.. Brandweermannen kunnen inschatten, maar ze hebben geen glazen bol bij zich.. anders zou er immers nooit 1 brandweerman omkomen tijdens hun dienst. En over de rug van de brandweerman jumpt dan nog net je kat de vrijheid tegemoet, maar voor welke mogelijke prijs..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:51

elenaMM77 schreef:

Alsof die van mij zich laten vangen door een onbekende die er ook nog eens niet als mens uitziet (want helm, zuurstoffles enz.). Deur open zetten en zorgen dat ze er zelf uit kunnen is de enige manier waarop ze een kans maken. Ze zullen zich alleen maar nog verder verstoppen als er iemand in huis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:55

@koper, en met brand is een deur openzetten niet zo handig :)

Lastige situatie! Ik heb geen dieren in huis, maar ik zou als ik dieren heb, denk ik alleen aangeven waar de dieren zitten die niet weg kunnen. Dus dieren in een kooi of aquarium zoals hamsters. Die kunnen zich namelijk ook niet door het hele huis verstoppen.

En dan nog twijfel ik om eerdergenoemde redenen.
Brandweermannen kunnen goed risico's inschatten, maar ik zou het me nooit kunnen vergeven als een brandweerman/vrouw gewond of erger raakt, alleen omdat ik een kat had.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:45

Koper schreef:
elenaMM77 schreef:

Alsof die van mij zich laten vangen door een onbekende die er ook nog eens niet als mens uitziet (want helm, zuurstoffles enz.). Deur open zetten en zorgen dat ze er zelf uit kunnen is de enige manier waarop ze een kans maken. Ze zullen zich alleen maar nog verder verstoppen als er iemand in huis is.

die rooie van mij zal zich misshien nog laten pakken omdat die letterlijk bevriest in zijn schuilplek. mijn oude lap zal onder geen voorwaarde zich laten pakken.. die blijft rondjes voor je uit rennen, 1 stap harder dan jijzelf.. mijn schilpad is misschien degene die zich direct richting de deur begeeft zodra ze een luchtstroom voelt ongeacht het pak en masker van die enge gast die binnenkomt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:09

Geval van nood kan van alles zijn
Hoeft echt geen brand te zijn
Ik heb de sticker van de sophia stichting liggen maar nog niet geplakt
Heb wel een hier waak ik bord en de honden kondigen zichzelf vrij duidelijk aan

Gaat er mij meer om dat ze niet zomaar bij me binnen moeten komen baggeren :')

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:10

Wij hebben deze bij de voor- en achterdeur.
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:19

Wij hebben twee katten, waarvan je er een echt nooit te pakken zult krijgen als ‘vreemde’. Ze gaat op zolder achter het schot, achter alle dozen, zitten in paniek.
In het geval dat er iets anders met mij gebeurd ga ik er vanuit dat mijn omgeving voldoende bij verstande is om te bedenken dat er iets met de dames zal moeten gebeuren. Hier geen sticker dus, maar vind het wel een goed attentiemiddel voor mensen op leeftijd of met bijvoorbeeld een wat kleinere sociale kring.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:21

Zo'n sticker van de Sophia stichting vind ik wel een hele goede :j Een noodsituatie kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen brand. Poes zal zich ook wel verstoppen, maar dan weten ze er in ieder geval dát ze ergens is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:42

elenaMM77 schreef:
klopt Jis, maar als ze besluiten wel naar binnen te gaan.. en onverhoopt sodemietert daar de hele zooi in en een brandweerman is voor t leven beperkt, of sterft daar omdat ik mijn dier graag wilde laten redden..
dan vergeef ik mijzelf dat nooit.. Brandweermannen kunnen inschatten, maar ze hebben geen glazen bol bij zich.. anders zou er immers nooit 1 brandweerman omkomen tijdens hun dienst. En over de rug van de brandweerman jumpt dan nog net je kat de vrijheid tegemoet, maar voor welke mogelijke prijs..

Ze besluiten alleen naar binnen te gaan als het echt nog kan, de kans dat er een brandweer omkomt bij een normale huis brand is vrij klein. Het is ook niet zo dat 1 brandweerman nog even zelf mag beslissen of hij nog naar binnen gaat. Grotere gebouwen zoals flats zorgen voor meer risico's, ze weten echt wel wat ze doen. Als ze weten dat alle mensen er uit zijn en het is al een uitslaande brand gaan ze voor een dier niet meer naar binnen.

Hier in de buurt was een paar weken geleden een brand s'nachts mensen zijn gelukkig gered hond van het gezin niet. Ik ga er van uit dat dat gewoon niet meer mogelijk was om die er nog uit te halen, huis is helemaal uitgebrand en onbewoonbaar nu.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:54

Ik wil eigenlijk ook wel zo'n sticker :j
Er zijn tal van situaties dat het relevant is om te weten dat er dieren binnen zijn... Stel ik bel 112 omdat ik ben gevallen, dan zullen ze waarschijnlijk de deur openbreken. Dan weet er in elk geval iemand dat de deur wel een beetje dicht moet blijven anders gaan de katten er misschien vandoor. :)*
Bij brand is de kans trouwens groot dat je kat of hond al tegen de vlakte is gegaan door de rookontwikkeling, of in elk geval versuft, dan is ie misschien wel te pakken. Ik zou het mezelf ook weer niet vergeven als m'n katten "makkelijk" nog gered hadden kunnen worden maar dat dit niet gebeurt omdat de hulpdiensten niet wisten dat er dieren binnen waren...

Overigens is er ook zo'n kaartje voor als je buitenshuis iets overkomt:
https://www.notzohot.com/a-43830828/in- ... d-4-stuks/
Staat iets op van "in geval van nood contacteer X over de zorg voor mijn huisdieren" . Kan zeker nuttig zijn als je alleen woont!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:00

Wij hebben zo'n algemene sticker. 'Hulpdiensten let op: huisdieren aanwezig'. Dat is eigenlijk wel te algemeen ja...
Het ligt natuurlijk helemaal aan de situatie of dieren nog gepakt kunnen worden.
Bij mijn zusje is de ondergrondse parkeergarage een keer uitgebrand. In huis was eigenlijk niets aan de hand, maar ze moesten wel geëvacueerd worden en pas 1,5 dag later mochten ze het huis weer in. Dan zou het best veilig zijn als er iemand gaat zoeken.
Ze is overigens toen uiteindelijk zelf het huis ingeslopen toen de brandweer niet keek om te katten te vangen.
In gevaarlijke situaties gaat de brandweer echt niet het huis nog even op goudvissen checken hoor.

Als ik met spoed opgenomen wordt of iets dergelijks weet mijn gezin/familie wel dat er voor de dieren gezorgd moet worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:10

Cerilene_ schreef:
Als ik met spoed opgenomen wordt of iets dergelijks weet mijn gezin/familie wel dat er voor de dieren gezorgd moet worden.

Klopt, maar ik denk zelf toch dat als het mij zou gebeuren het niet het eerste is wat in mijn ouders opkomt. En dan zitten ze misschien al een dag zonder eten :oo :(:)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:50

ik had er al heel lang over nagedacht om een sticker op te hangen, ik ga vandaag zelf 1 maken (ik heb nog geen site gevonden waar het op Duits te bestellen is)

er zijn genoeg hulpverleners die dieren redden, natuurlijk wanneer het mogelijk is en zij het weten dat daar dieren in het pand wonen.

daarom denk ik dat het niet overbodige luxe is om een sticker op te hangen met welke dieren en hoeveel, dieren zijn ook Familie..

wanneer hier een brand uitbreekt, weten een paar mensen dat ik 4 ratten thuis heb. helaas ( of juist goed :') )
Maar als de hulpverleners hier de bewoners eruit moeten halen (meerendeels mensen met pensioen, slecht lopend/horend), dan is het voor de hulpverleners goed te weten waar ook dieren wonen. en wanneer mogelijk is dat zij de dieren er ook uit kunnen halen.

nog een toevoeging: mijn kooi Staat op wieletjes, is eenvoudig uit de deur te rollen, en niet zwaar.

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Arashah op 07-03-18 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:54

Siepie schreef:
Wij hebben deze bij de voor- en achterdeur.
[ [url=m/Murz0u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vind ik nog steeds heel onduidelijk.
'Er zijn mogelijk huisdieren aanwezig'. Dan weten de hulpdiensten nog weinig. Zijn ze er nou wel of niet, wat zijn het en hoeveel...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:13

Bestaan er eigenlijk stickers die je kunt customizen om aan te duiden hoeveel dieren er zijn (2 in mijn geval), wat het zijn (cavia's) en waar ze zitten (woonkamer)?

Of bestaat er een website waar je zelf een sticker kunt ontwerpen/samenstellen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:13

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:14

Bedankt!! :D
Als er ook een mogelijkheid was geweest om te vermelden waar de dieren zich bevinden, was hij helemaal fantastisch geweest ...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:45

Ik heb zonet zelf 1 gemaakt op A4, hangt aan raam naast voordeur. Kan geen 1 mens missen.

En nu weet de hele buurt dat ik 4 ratten thuis heb XD

Mijn duits is niet perfekt, maar mensen kunnen dit lezen en begrijpen. En ik zie nu pas dat ik woorden fout geschreven heb XD

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:30

Ja zelf een A4je beschrijven/uitprinten kan altijd!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:38

maximuss schreef:
[ [url=m/PRGQ7R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bovenstaande bestaat in België.

Die heb ik. Ik hoop dat de brandweer of andere hulpdiensten dan zo lief zijn om er rekening mee te houden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:49

Ik heb ook die van de sophia vereniging.
Aantallen zijn wel beter. Maar mijn aantallen qua ratten wisselt enorm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:04

Ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar weet niet precies hoe ik het zou moeten aanpakken; vermelden dat er vier paarden buiten of op stal staan? (Afhankelijk van het tijdstip waarop de brand uitbreekt).

Op zich vind ik het wel goed om de hulpdiensten te attenderen op de aanwezigheid van betreffende huisdieren. Ik zou niet gauw de oproep "redt mijn huisdieren" plaatsen. Attenderen lijkt me voldoende, en het aan de hulpdiensten overlaten wat ze met die informatie doen.