Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:04

Ach wat een schatje is dat een dikstaart?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 16:09

Ze bij de staart oppakken was nog niet in mij opgekomen. Weet namelijk dat dat voor ratten heel slecht is. En dat doet mijn broer gelukkig ook niet.

Deze gerbils zijn dan blijkbaar heel braaf want ze knagen echt nergens aan :D Maar voor de zekerheid ga ik toch maar gewoon voor glas in plaats van zo'n duna van plastic. Al is die qua vervoeren natuurlijk wel weer echt een stuk handiger.

Denk dat ik mijn vader wat betreft het dak maar even heel lief aan ga kijken. Want ben daar zelf nou ook niet bepaald handig mee...

Hihi, hamsterscaping vind ik inderdaad heel gaaf (alleen daarom zou ik ooit wel eens een hamster willen :+ ) Maar wat ik begreep zijn gerbils nogal goed in het verbouwen van hun verblijf, dus ik weet niet of dat dan allemaal zo mooi blijft.

@emmaudb: Ooh, zo'n rad heb ik voor mijn ratten ook. Dus die is gewoon geschikt? Deze is dan wel in ratten formaat, weet niet of dat nog uitmaakt?

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:15

@telpeva
Ja klopt. Ik heb er 2. Ze zitten wel in aparte bakken. Heb hiervoor al eerder dikstaartjes gehad maar ook de Mongoolse. De mongoolse waren veel drukker als je ze vast had. De dikstaartjes blijven gewoon zitten. En ze kunnen zo heerlijk boos kijken :')
Afbeelding

@ joey_lover
Als ik ze verschoon heb ik ze wel in een plastic bakje maar daar zitten ze niet zo lang in. Voor een korte tijd kan het wel even hoor.

Hahah klopt. Ze zijn goed in verbouwen. Mijn gerbils slapen ook de ene nacht in een hoekje en de volgende nacht aan de andere kant van de bak in een huisje. Soms graven ze de huisjes ook helemaal in.

Op zich maakt het niet uit als het looprad groter is. Het is belangrijk dat de staart er niet tussen kan komen. Mijn gerbils hebben een korter staartje dus die zal minder snel ergens tussen komen dan die van een Mongoolse gerbil.
Ik weet niet of de grootte van het gaas bij een groter formaat ook groter is?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:23

Wat een schatjes <3 ik heb enkel Mongoolse, indeedaad adhd exemplaren en ze verbouwen de boel altijd wel. Waar ik met hamsterscaping rekening mee zou houden is dat alles knaagdierproof is in de zin dat het veilig is wanneer ze het binnen krijgen. Zoals veilige houtsoorten, veilige lijm, veilige kleurstoffen. Ze knagen overal aan, alles gaat in dat bekje.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 16:38

Aaah, wat een lieverds! De 2 van m'n broer zijn volgens mij ook gewoon Mongoolse.

Hamsterscaping ga ik ook verder niet aan beginnen hoor. Daar mag m'n broer zich in gaan verdiepen als hij het er allemaal wat mooier uit wil laten zien. Zal hem wel wat foto's sturen ter inspiratie.

Ik denk trouwens dat het gaas van een ratten rad niet echt groter is dan van zo'n klein radje. Het is in ieder geval voor ratten ook niet goed om groot gaas te hebben. Dus dan denk ik dat ik er maar zo'n rad in zet, die heb ik namelijk nog over. Scheelt toch weer wat in kosten.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 17:23

Nou, mijn broer vond de kooi goed :D
Dus nu maar hopen dat ik hem snel op kan halen.

Nog even een vraagje. Als ik wat meer spulletjes (huisjes, tunnels, bruggetjes) voor ze wil kopen, kunnen dit dan hamsterspullen zijn qua formaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:36

joey_lover schreef:
Paris_ schreef:
Terrarium 100x40, flinke laag bodembedekking en chinchillazand erin (geen speelzand!!) lijkt me meer geschikt.

Ik dacht dat een terrarium minder geschikt zou zijn, omdat die vaak de deuren aan de voorkant heeft zitten en je zo dus nog niet veel bodembedekking erin kwijt kan.

Ben momenteel op marktplaats aan het kijken, maar een aquarium van een beetje een grote afmeting is nog best wel prijzig -O- En als iemand nog tips heeft voor het deksel, dan ook graag. Want daar loop ik ook nog wel tegen aan, hoe je dat dan weer het beste kunt maken.

Telpeva, dank je wel voor de tips! Zal ze zo alvast wat toiletrolletjes geven, kunnen ze zich daar in ieder geval al mee vermaken.

Lianne schreef:
probeer een oud aquarium op de kop te tikken, dan kun je een gaasdeksel voor maken. Meng kinder speelzand (zandbakzand, is ook veilig voor dieren) met aarde en houtkrullen zodat ze lekker kunnen graven. Want ze graven veel tunnels etc. en probeer een plateau op pootjes te maken die net boven deze grondmengsel uit komt voor vers drinkwater en het voerbakje.

Wat betreft zand, ik las dat je dan instortingsgevaar hebt en je beter iets van zaagsel gemengd met hooi/kartonsnippers kunt doen. Weet natuurlijk verder niet in hoeverre dit waar is. Dat van dat plateautje op pootjes is sowieso een goede, dank je!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:40

Als het voor formaat Syrische hamster is kan het vaak wel. De spulletjes voor dwerghamsters zijn vaak te klein. Maar als je een huisje bijvoorbeeld wil waar ze met z’n 2’en in kunnen zou ik voor iets groter gaan.
Ik heb verschillende formaten bruggetjes. Die op mijn eerste foto staat op het plateautje staat is een maat s. Mijn dikstaartjes passen daar niet onder maar ze kunnen hem wel gebruiken om op het volgende plateautje te komen. Het huisje waar hij op staat op de foto past hij echt niet in

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 17:50

ok, dus formaat syrische hamster. Ik zal er op letten. En als ik iets zie zal ik ook wel even hier vragen of het voor ze geschikt is :)

@Lianne, ik snap niet helemaal wat je met de quote bedoelt? Of is er iets mis gegaan?

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:54

Ja. Maar met kartonnen doosjes zijn ze vaak ook al heel blij. Maar dat gaat niet zo lang mee natuurlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:57

Hamster artikelen passen niet altijd, meestal past het wel redelijk maar soms zijn artikelen echt meer voor dwerghamsters en dan passen gerbils er niet goed doorheen of er in. Jonge gerbils lukt dan soms nog wel, maar als ze ouder en groter zijn (of als het dikkerds worden) dan past het niet.

Dit is de mijne trouwens. Kooi staat op de nominatie om weer opnieuw gevuld te worden maar het geeft een idee van het formaat en speeltjes.
Door sterfte heb ik momenteel nog maar 1 gerbil, dit is een bejaard mannetje. Ik heb normaal 2 gerbils in deze kooi maar door zijn hoge leeftijd durf ik deze niet meer te koppelen, hij woont hier nu alleen.
Afbeelding

Rechtsbovenin hangen hamstertentjes, daar is hij fan van (de blauwe is eigenlijk kapot, moet ik er nog uit halen) dan kan hij lekker hoog zitten en de kamer in de gaten houden terwijl hij zelf lekker zacht en verscholen zit. 1 verdieping naar beneden staat de zandbak met chinchilla badzand, bakje gerbilvoer, en weer daarnaast zit een bakje met snacks. De bodembedekker is Supasoft Bedding, de witgrijzige laag die daar bovenop ligt dat komt door de vele kartonsnippers die van bovenin de kooi naar beneden vallen wanneer hij knaagt. Onderin de kooi onder de bodembedekker liggen nog 2 huisjes, tunnels en nog meer houten bruggetjes. De rest spreekt denk ik voor zich.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:14

Kokosnoot vinden ze vaak ook erg leuk ts ! :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 19:56

Wat een leuke kooi, Telpeva! Deze kooi ben ik volgens mij ook wel tegen gekomen toen ik naar geschikte kooien zocht. Helaas is deze tweedehands niet hier in de buurt te vinden en nieuw vind ik hem wat te prijzig. Ben jij trouwens niet bang voor bumblefoot met de tralie plateaus? Of is dat bij gerbils minder een issue? Ik weet dat tralie plateaus voor ratten namelijk een no-go zijn.

Kartonnen huisjes krijgen mijn ratten inderdaad ook regelmatig, kunnen ze uren zoet mee zijn :j
En een kokosnoot is ook een goede tip, dank jullie!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:12

Niet veel nuttigs te melden, weet namelijk niets van gerbils, maar vind het echt tof dat je dit toch zo aan het regelen bent voor de gerbils +:)+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:36

Er liggen normaal gesproken eigenlijk ook van die buigbare houten bruggetjes hier op de tralies, met name op de looproutes maar die heb ik laatst weggedaan en stomweg vergeten te vervangen. Snel maar weer een paar bestellen...

Maar ik heb bumblefoot gelukkig nog nooit mee hoeven maken, of dat komt omdat ik ze ertegen probeer te beschermen door de tralies af te dekken of omdat ze er minder vatbaar voor zijn durf ik echt niet te zeggen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:34

NoTwixLeft schreef:
Niet veel nuttigs te melden, weet namelijk niets van gerbils, maar vind het echt tof dat je dit toch zo aan het regelen bent voor de gerbils +:)+

Dat vind ik lief, dank je! Maar ik ergerde mij gewoon echt dood aan de kooi, en dan kan ik er wel over blijven zeuren, maar ik kan ook gewoon zorgen dat het verbeterd :+ Al was het niet helemaal de bedoeling om er geld aan uit te gaan geven, maar ach, dan weet ik in ieder geval dat ze het straks goed hebben.

@Telpeva, aah, dus jij past er toch ook wel voor op. Hier hebben ze namelijk ook tralie plateaus in de kooi en ik wist niet zeker of dit nou wel of niet kan bij hen. Maar dan beter het zekere voor het onzekere. Houten bruggetjes erop is trouwens wel goede tip!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:05

Aquarium is binnen *\o/*
Hij is 40x120cm ipv 50x120cm, maar dus nog steeds een stukje groter dan wat ze nu hebben. Morgen even kijken of we een deksel kunnen maken en dan kunnen ze er hopelijk snel in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:26

Is voor de gerbils geen probleem, die gaan het zo al heeeeel tof vinden dat ze de beschikking hebben over die 120, daar kunnen ze lekker in sprinten wanneer ze willen!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 15:32

Ja, ik hoop ook dat ze er blij mee zijn. Zelf vind ik het nog steeds klein ogen, maar dat ligt denk ik aan mij, want ik merk dat ik steeds minder blij ben met het houden van dieren in kooitjes :o
Maar in ieder geval is het een hele vooruitgang. Ook omdat er nu lekker veel bodemmateriaal in kan en ze dus lekker kunnen gaan graven.

Nog een vraagje, zou het verstandig zijn om ze langzaam te laten wennen aan steeds meer ruimte, ivm territoriaal gedrag, of zou ik ze zo over kunnen zetten?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:37

Geweldig Telpeva, zo hoort het :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:47

SweetVanille schreef:
Geweldig Telpeva, zo hoort het :D

Dankje :o Ik doe veel voor ze en heb ook veel voor ze over :) momenteel is dit voor mij het best haalbare wat de kooi betreft, als ik in een volgend huis ruimte heb ervoor dan wil ik eigenlijk graag een een terrarium als roomdivider. Hoe groter hoe beter :o mijn bankrekening is vanaf dan nog het enige limiet. In dit huis wil ik die moeite niet meer doen want ik wil verhuizen.

Joey lover, ik heb geen eigen ervaringen met overplaatsen naar een grotere kooi, daarover durf ik daarom ook geen advies te geven. Wat ik weleens heb gelezen is dat het (bij het koppelen van gerbils, om ruzies te voorkomen) kan helpen om met een relatief kale kooi te beginnen, aankijken of dat goed gaat, en dan om de zoveel tijd (dagen, weken) eens een huisje of speeltje erbij te doen zo lang dat goed gaat. Maar deze informatie heb ik ook maar ooit eens gelezen, geen eigen ervaring.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:34

Oooh, een terrarium als roomdivider is wel heel erg gaaf!! Dan hebben ze zeker lekker veel ruimte!

Hier schiet het helaas nog niet zo op. M'n vader is een beetje druk, dus het dak is nog niet af. Ik denk dat ik ze voor deze week dus maar in hun huidige kooi laat, en dan kunnen ze zondag bij m'n broer over gezet worden. Is voor die beestjes misschien ook wat fijner, anders moeten ze nu verhuizen en dan zondag eerst weer terug naar deze kooi, om dan het aquarium naar mijn broer te verhuizen, om ze daarna weer terug naar het aquarium te verhuizen. Dat geeft ze misschien iets teveel stress. Dus jammer dat ze deze week nog de hele tijd in het kleine kooitje moeten, maar ik ben in ieder geval erg blij dat ze daarna gewoon een goed formaat kooi krijgen, met lekker veel bodembedekking om in te graven *\o/*

Wat jij trouwens zegt, Telpeva, over het koppelen van gerbils, zo gaat het bij ratten inderdaad ook. Alleen dit lijkt mij best een stabiel koppeltje, dus ik weet niet zeker of dit dan nog nodig is. Maar ik zal het er met m'n broer over hebben, en het aan hem laten, aangezien ze er dus pas vanaf zondag in gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:49

Ik zou ze in ieder geval tegelijk erin zetten met evt wat oude bodembedekking er in. Dan ruikt het gewoon nog eigen!

Van tralies hoorder ik juist weer wat anders..nl dat ze er aan kunnen blijven hangen tijdens het knagen en dat ze niet meer loskomen.

Blijkbaar heeft niemand hier die ervaring.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 14:58

IMJ schreef:
Ik zou ze in ieder geval tegelijk erin zetten met evt wat oude bodembedekking er in. Dan ruikt het gewoon nog eigen!

Dit was ik inderdaad van plan :j, dan is de nieuwe kooi niet helemaal vreemd voor ze.

Ze gaan sowieso toch een stukje tralies krijgen, ik wil namelijk de bovenkant van de huidige kooi, dus het tralie gedeelte, op het aquarium maken, dan hebben ze nog iets meer ruimte. En daar kan ik dan ook hun huidige drinkfles hangen. In eerste instantie dacht ik dan ook mooi hun huidige loopwiel daar te kunnen laten hangen, maar ik kom er net achter dat deze maar 17.5cm groot is -O- Volgens mij moet deze minimaal 20cm zijn, toch? Dus ze krijgen nu sowieso het ratten loopwiel. Het enige nadeel is dat die wel meteen weer een stuk meer ruimte inneemt.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 16:20

Afbeelding

Het dak is af *\o/*
Waar het gat in het midden zit, daar komt het tralie gedeelte van de huidige kooi op te staan.