Oude kat harde ontlasting tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carolinetjes

Re: Oude kat harde ontlasting tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:43

Hier geven we altijd rijst (vlies) olie. De katten zijn er gek op zodra de dop gaat komen ze allemaal krijsend aan lopen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:47

Ik gebruik psylliumvezels (vlozaad) bij problemen met de ontlasting. Te dun of te hard, werkt bij allebei.

Het is belangrijk dat ze er genoeg vocht bij innemen, dus in geval van brok zou ik de brok in lauwwarm water weken met een dosis psyllium. De vezels zijn smaakloos dus het zou geen probleem moeten geven.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:05

Moonfish; dat is interessant ik ga er even naar kijken! Bedankt voor je aanbod, heel lief, maar ik ga het liefst voor iets dat voor dieren is goedgekeurd.
Brainless en Lukasje, hebben jullie ervaring met zalmolie? Dank je Lukasje; ik zeg altijd tegen hem dat hij minstens 20 moet worden anders kan de da rekening niet uit :D
Elena, ja dat zou kunnen, hij speelt op zich nog wel vrij wild voor een kat met artrose, maar hij springt niet overal meer makkelijk op. Mooi dat jouw kat dat door het voer wilde eten, helaas wil die van mij dat echt niet, ook niet met superlekker voer. Ben wel benieuwd hoeveel jij er per keer door deed als je dat nog weet...
Minikatje; wat heftig; wat werkte bij jullie kat het beste?
Carolinetjes; klinkt goed, koop je dat gewoon bij de supermarkt?
Black kelpie; dat heb ik al geprobeerd, lust ie helaas ook niet.

Ik ben eerst maar eens begonnen met meer blikvoer en extra water erdoor. Vanavond probeer ik olijfolie (milde, daar zit niet zoveel smaak aan) dat heb ik in huis, kan ik even zien of hij dat lust.
Andere dingen moet ik even uitvogelen wat het handigste is in onze situatie en wat meneer lust.

Iedereen heel erg bedankt voor de vele tips en het meedenken! Ik houd jullie op de hoogte.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:12

Tonijn in zomnebloemolie doet vaak wonderen, scheutje koffiemelk ook inderdaad.
Sowieso zou ik deze kat veel meer (aangelengd) natvoer gaan geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:15

Ik zou 'm even laten checken door de da. Oudere katten krijgen vaak nierklachten en harde ontlasting kan daar een symptoom van zijn. Bij mijn kater was het over toen hij eenmaal een nierdieet kreeg.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:21

Wildgirl; dit gaan we sowieso doen. Tonijn kan ik proberen, maar hij is niet zo'n viseter, hij is zo ontzettend kieskeurig :?
Koper; hij heeft nog recent een bloedonderzoek gehad vanwege alvleesklierontsteking vorig jaar, het ontlastingsprobleem heeft hij altijd al min of meer gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:23

Die van mij heeft 't ook vanaf kitten gehad, en sinds hij nierdieet krijgt is het over.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:31

Anna79 schreef:
Elena, ja dat zou kunnen, hij speelt op zich nog wel vrij wild voor een kat met artrose, maar hij springt niet overal meer makkelijk op. Mooi dat jouw kat dat door het voer wilde eten, helaas wil die van mij dat echt niet, ook niet met superlekker voer. Ben wel benieuwd hoeveel jij er per keer door deed als je dat nog weet...

half theelepeltje op een eetlepel natvoer ongeveer, met nog een eetlepel water..
even 40 seconden in de magnetron (dan wordt t stroperige meer vloeibaar en ruikt t natvoer sterker).
prakken met een vork tot een zachte bijna papachtige substanties was en dat vond ze lekker.

die van mij speelde ook nog met fikse artrose en klom nog boven in de grote krabpaal om daar te gaan liggen knorren.. de kittens die ik er inmiddels bij had, hadden diep respect voor haar (uit eigen belang had ze ze gelijk op dag 1 een flink lesje geleerd zodat ze niet perongeluk met hun 5 maanden oude puberlijfjes over haar heen zouden denderen). ze ging in stealth zitten en als er dan 1 te dicht langs kwam dan was ze nog net een bliksemschicht.. en die kittens van geen kwaad bewust schrokken zich werkelijk de rambam en hielden en zeer respechtvolle ruimte van een ruime 1.5 meter als ze om haar heen liepen :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 20:07

Haha, prachtig Elena!
Vandaag olijfolie geprobeerd (milde, nauwelijks smaak), werd helaas niks...
Vandaag nog even met de da gebeld, over de olie, of dat wel verstandig is vanwege zijn alvleesklier. Dan moeten ze nl. zo weinig mogelijk vet Op zich is zijn alvleesklier nu weer goed, maar ik loop liever geen risico. Ik hoor het maandag.

Nieuwe drinkfontein is besteld!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:06

@ts, onze kat is door de da anaal ingespoten met spoelmiddel om het allemaal eruit te krijgen.
Nu staat ze op verwendekattendieet, vleesbrok met vezels en natvoer met olie/ zalmoliecapsule.
Daarnaast krijgt ze 1 keer per week preventief catalax.
Als ze echt niets wil dan spuit ik het in het bekje, gewoon kleine beetjes per keer.

Onze kat is 4 jaar geleden aangereden door een auto, bij haar is de moeilijke ontlasting niet erfelijk of door ouderdom maar puur door het ongeluk.
Vlozaad is een goede tip, maar dat moet dan wel gelijk gegeten worden.
Vocht is ook heel belangrijk, misschien vochtinjecties door de dierenarts? Ik heb 2 zuiperds, maar die zijn van kitten af aan al gewend om veel te drinken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:37

als ze niet veel drinken, maar wel van blikvoer houden, gewoon blikvoer aanlengen met water, dan is het een papje en krijgen ze toch flink wat meer vocht binnen. zeker bij oudere katten is dat de manier om ze wat meer vocht binnen te laten krijgen..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 00:31

Elena; daar ben ik al mee begonnen! Verder kreeg ik via pb een tip over Lactulose van de drogist, dit is schijnbaar smaakloos, is een poging waard! Ik schrok me wel rot van het prijsverschil 120ml Laxatract bij de dierenarts (dit is Lactulose) kost 20 euro. 300 ml Lactulose bij de D.A. drogist kost 3,95.

Minikatje; heftig hoor! Fijn dat je het zo wat in de hand kunt houden.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:23

Onze kat heeft hier ook last van ook een oudje die krijgt nu 2x per dag natvoer met wat lauwwarm water eroverheen en een klein beetje monopolie. Neutraal van smaak en het lauwwarme water zorgt ervoor dat de kokosolie smelt

Onze kat drinkt te weinig waardoor hij last krijgt van blasgruis en harde ontlasting

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 03:57

Ik zou idd de fontein weer maken zodat hij weer stromend water heeft en daarnaast nog een aantal drinkgelegenheden maken. Katten drinken significant meer als ze meerdere plekken hebben om te drinken. Iemand opperde een bak met waterplantjes, daar zijn ze inderdaad vaak dol op.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 06:22

Mijn kat word ook een dagje ouder, dus ik was op zoek naar een vloeibaar supplement om hem te ondersteunen. Uiteindelijk bij deze uitgekomen: http://www.pharmox.nl/producten/hond-kat-glucosamine/ Hij vind het echt super heerlijk :~ ik meng het onder zijn brokjes, 5 ml 1 x per dag (hij krijgt heel beperkt nat voer), samen met 2 ml zalmolie van Cranenbroek (Smulti). Sinds ik het geef is hij weer lekker actief en speels :D
Ik weet niet wat het voor je kat zijn ontlasting zou doen, de mijne heeft hier nooit problemen mee gehad. Maar omdat je aangaf dat hij ook artrose heeft dacht ik laat ik mijn ervaring even delen.
Een fonteintje heb ik al jaren (helaas een kat verloren aan chronische nierinsufficiëntie |( ) en dit vind ik echt ideaal.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 11:02

Fonteintje is besteld! Heb de oude weer aangezet maar heb daar geen filter meer bij. Aangezien de filters voor deze nogal duur zijn en het motortje minder wordt heb ik maar een nieuwe besteld!

Mooi dat het zo'n goed effect heeft CRJ! Ik moet alleen wel specifiek iets voor de ontlasting hebben, gezien dit iets is waar hij toch wel aanleg voor heeft...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 18:51

Update:

Het gaat hier heel goed! We geven momenteel lactulose van de apotheek, volgens de apotheker is dit hetzelfde als de laxatract van de dierenarts, ik had de bijsluiter meegenomen. Enorm prijsverschil, dus dan is de keuze snel gemaakt.

We mengen de lactulose met gourmet, dat is het enige voer waarbij hij het toch opeet, verder wat warm water erdoor. We geven het twee keer daags, 2,5ml per keer. Hij poept nu als een tierelier :D , had em zelfs een keer in de diarree, oeps, iets teveel :o

De nieuwe fontein is ook populair!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:56

Wat goed om te horen! En fijn dat hij de humane medicatie wel gewoon wil eten. :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 19:38

Ja ben er heel blij mee!!!
Het was zo'n gedoe om het hem telkens te geven, dus ideaal dat hij het nu gewoon door zijn voer wil eten!