Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:39

Vlees en brokken mengen is echt niet goed heb ik me laten vertellen. Het is of vlees, of brokken.

Met alle respect denk ik dat je het probleem een beetje in stand houdt door het af te wisselen. Je hond heeft zoiets van, gister kreeg ik vlees en vandaag moet ik brokken eten? :+

Wat kan helpen om het aantrekkelijker te maken is wat zalmolie over de brokken te doen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:39

Wat trouwens ook wel helpt bij mij is om de brokken op de grond te leggen ipv in het bakje.. Of in het mandje los te gooien. Echt vreselijk, maar het helpt wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:42

Blikvoer eet ze wel inderdaad, maar ik had altijd het idee dat het troep is :o Heb me daar verder niet in verdiept, maar ze heeft nogal snel last van haar darmen en daarom was ook mijn gedachte (en dat van de dierenarts) dat een goede brok haar daarmee kan helpen.
Cavom werd me aangeraden door een vriendin die eveneens een herder heeft met darmproblemen. Die van haar doet het er goed op en dat is ook een selectieve eter. In eerste instantie begon ze er hier ook heel enthousiast aan, maar KVV en kipfilet etc is natuurlijk veel aantrekkelijker en daar wacht ze op.
Pfoe, qua merken weet ik ze niet allemaal meer. Oa Back to the Wild, Lotgering, ProCani, Barfmenu.
Prins bevalt me eigenlijk wel. Ze krijgt nu Prins TotalCare Active. Volgens de dierenarts en de voedingsdeskundige was het geen goed idee om bij gevoelige darmen de brokken en het KVV te gaan mixen of op 1 dag te voeren. Dan kon ik beter 3 dagen achter elkaar KVV voeren en dan 4 dagen brokken.

eva1969

Re: Hond vertikt het om brokken te eten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:45

Cavom is een zware brok en zou zeker niet mijn eerste keus zijn voor een hond met darmproblemen. Ik heb altijd begrepen dat een geperste brok zoals Cavom lastiger te verteren is...

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:47

Ik wissel kvv af met blikvoer. Duits merk, geen idee hoe het heet, kan ik voor je nakijken.
Waar je vooral op moet letten dat je met blikvoer geen kilo moet geven om aan de adh te komen, wat bij veel huismerken van supermartken het geval is.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:55

Hier krijgen ze smorgens brokjes en savonds vlees. Mijn herder is inmiddels 9 en heeft ook wel eens dagen dat ie smorgens de brokjes laat staan.
De 1e keer ben ik ook bij de DA geweest. Alles laten controleren maar er kwam niks uit.
Ze eten wel als ze honger hebben..
En zo niet.. Dan krijgen ze savonds pas weer..
Ik maak me er niet meer druk om. Hihi..

Natuurlijk wel belangrijk dat je brokjes moet zoeken die die lekker vind en medisch alles is uitgesloten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:01

Onze honden kregen en huidige hond krijgt 2x per dag brokken aangeboden. Bak blijft maximaal 5 minuten staan. Bij huidige hond is dat geen probleem omdat het binnen 30 seconden gefixed is. Vorige hond at af en toe een week niet (altijd rond haar loopsheid) .... Dan gaf ik ze een klein potje kant en klaar vlees er onder door en dan begon het eten weer. Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:15

Welke brok soorten heb je al geprobeerd?

Hier krijgen ze brok en barf dit kun je prima combineren zodra er maar 12u tussen zit ivm andere vertering idd

Ik heb helaas ook een slechte eter de een die bunkert n bak brok binnen enkele seconde op en de ander doet uren over n bak

Vanalles geprobeerd echt n ellende acana at ze het beste dus dat ben ik blijven voeren

Ik zet de bakken tegelijk neer maar ze gaat altijd na de bak van de andere teef... eet daar dan niets uit
Het liefste gooit ze de bak om en gaat dan over haar brokken heen rollen of blijft met de bak schuiven of blijft de brokken in de bak schuiven

Uit de hand vertikte ze ook meestal komt ze heel blij naast me zitten omdat ze dan denkt dat ze idd iets anders te eten krijgt...
gaat gerust dagen in honger staking

Op een gegeven moment was ik t zeg maar beu en ben eens boos geworden “ga nu eten!” En waarempel mevrouw ging eten in het begin met lange tanden maar tegenwoordig gaat ze toch eten al moet ik 9 van de 10 keer “boos” worden
Het is niet dat ik schreeuw of dergelijke maar wel streng zeg dat ze moet eten

Het is gelukkig steeds minder nodig mevrouw is al een lastige eter (ook met barf en KVV) dat ze ook niet dikker te krijgen is
Ze is gelukkig niet brood mager maar mag wel iets wat aanzetten zeker omdat het een hele bonk energie is

Ts ik ben benieuwd welke brok soorten je geprobeerd hebt overigens kun je ook gaan barfen ip moet dat voor de tanden voldoende zijn
Wat de darmen dan gaan doen is denk ik een qwestie van proberen

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:17

Mijn kat is ook zo'n zeikerd met eten := Waar hij het nu al 2 jaar goed op doet is een variant Purina One 50/50 gemengd met een andere (beter kwaliteit) brok in een visvariant. Als ik 'm te lang hetzelfde geef gaat ie ook in staking.
Als je hond weigert te eten na blikvoer zou ik dat gewoon even niet meer geven. Als je een goede brok voert zit daar alles in wat ze nodig heeft.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:20

Vanillia schreef:
Mijn kat is ook zo'n zeikerd met eten := Waar hij het nu al 2 jaar goed op doet is een variant Purina One 50/50 gemengd met een andere (beter kwaliteit) brok in een visvariant. Als ik 'm te lang hetzelfde geef gaat ie ook in staking.
Als je hond weigert te eten na blikvoer zou ik dat gewoon even niet meer geven. Als je een goede brok voert zit daar alles in wat ze nodig heeft.

Hond krijgt ook geen blikvoer, maar vers vlees afgewisseld met brok.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:21

Je kan eens puppybrokken proberen. Misschien is het geen kwestie van niet lekker, maar van niet aangenaam om op te kauwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:21

Die van mij is ook een lastige eter. Altijd geweest. Ik wissel sowieso na iedere zak voer af met een ander merk om het interessant te houden.
En wat ik ook doe, en die tip zag ik al voorbij komen, is zalmolie over de brokken.
Maak het lekker voor je hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:23

Hier ook van die lastige eters, veel merken kvv gehad en alles in het begin werd met smaak gegeten en na een aantal weken was het weer raak.
Ik bestel nu het voer via zooplus.nl daar bestel ik verschillende smaken brok en die meng ik door elkaar, van diezelfde lijn bestel ik ook vlees en dat gaat er nu al ruim 2 maanden met smaak in.
https://www.wolf-of-wilderness.com/shop ... c/CZ533628

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:30

Cayenne schreef:
Blikvoer eet ze wel inderdaad, maar ik had altijd het idee dat het troep is :o Heb me daar verder niet in verdiept, maar ze heeft nogal snel last van haar darmen en daarom was ook mijn gedachte (en dat van de dierenarts) dat een goede brok haar daarmee kan helpen.
Cavom werd me aangeraden door een vriendin die eveneens een herder heeft met darmproblemen. Die van haar doet het er goed op en dat is ook een selectieve eter. In eerste instantie begon ze er hier ook heel enthousiast aan, maar KVV en kipfilet etc is natuurlijk veel aantrekkelijker en daar wacht ze op.
Pfoe, qua merken weet ik ze niet allemaal meer. Oa Back to the Wild, Lotgering, ProCani, Barfmenu.
Prins bevalt me eigenlijk wel. Ze krijgt nu Prins TotalCare Active. Volgens de dierenarts en de voedingsdeskundige was het geen goed idee om bij gevoelige darmen de brokken en het KVV te gaan mixen of op 1 dag te voeren. Dan kon ik beter 3 dagen achter elkaar KVV voeren en dan 4 dagen brokken.

Toch iets meer verdiepen in blikvoer dan. Er is echt wel kwaliteitsvoer in blik beschikbaar.

Cavom is dus alleen door een vriendin aangeraden. Dus als ik zeg, mijn kieskeurige eter eet heel goed kivo en als brok wolf of wilderness is dat genoeg? Bedoel, t laat nu wel zien dat t om de een of andere manier niet goed gaat.

Je weet niet waarom haar darmen gevoelig zijn? Kan zomaar dat ze er een best goede reden voor heeft en bijvoorbeeld kvv gewoon niet geschikt is voor haar. Dus om zomaar te zeggen als DA of Voedingsdeskundige dat het geen goed idee is?
Daarnaast zal je iets moeten. Kvv volledig doet ze t niet goed op, dus dat volledig voeren is dus geen optie. En als ze niet eet zal t ook geen positieve uitwerking geven op maag/darm. Maar DAT weet je dus, KVV volledig is geen optie want ze doet t er niet goed op, maar op niet eten ook niet. Waarom probeer je t niet?

Cayenne schreef:
Volledig op vers vlees reageren haar darmen overigens niet goed op. Dat hebben we al geprobeerd (ook al met verschillende merken). Dat is dus geen optie.
Dit in combinatie met dat de dierenarts vind dat ze erg snel tandsteen ontwikkeld, maakt dat hij heeft geadviseerd om haar 3 dagen vers vlees te geven en verder op brokken te houden.
Nog steeds vind ik haar niet fijn reageren op vers vlees, maar goed, dan heeft ze die 3 dagen in ieder geval maagvulling, dus dat houden we nu vol.

Dit heb je zelf net gezegd, dus dan spreek je jezelf tegen? Ben je nu wel of niet tevreden over vers?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:37

Zo herkenbaar :j

Vaak als ik het commando 'eten' geef, eet ze met heel veel tegenzin haar brok alsnog op. Duurt een eeuwigheid voordat ze die dan op heeft :roll:
Brokken 1 voor 1 gooien werkt nog het beste. En soms er wat boontjes, leverpastei ed doorheen mengen :Y)

We hebben nu Duits voer; Reico. De brok en vlees kun je met elkaar combineren vanwege de zuurgraad. Die is helemaal op elkaar afgestemd. Het vlees is niet bevroren, het komt uit blik dus niet eerst uren laten ontdooien. Het ziet en ruikt zo lekker dat ik steeds geneigd ben er zelf een hap van te nemen :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:52

Ik lees een heel hoop verschillende adviezen, maar is er dan niemand die struikelt naar de samenstelling van Cavom? Op zich geen gigantisch grote ramp, maar in combinatie met vers vlees kan ik me voorstellen dat de hond denkt; zoek het uit.

Citaat:
Granen (mais, tarwe, rijst), vlees en dierlijke bijproducten (rund en schaap), oliën en vetten

Dus de ene dag krijgt de hond (normaal gezien) licht verteerbaar voer wat het lichaam goed kan op nemen. En de andere dag krijgt de hond een brok die grotendeels bestaat uit graan, mais, tarwe & rijst (wat vrij moeilijk verteerbaar is) met een klein percentage vlees en dierlijke bijproducten.

Ik hoor dit met regelmaat en veelal is voor 9 van de 10 eigenaren een andere brokvoeding met een dusdanige andere samenstelling de oplossing. Ik lees dat je al veel merken geprobeerd hebt, en lees ook iets over Prins.

Citaat:
Granen, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), plantaardige bijproducten, oliën en vetten (0.5% zalmolie), suiker, gist.

Natuurlijk zegt een samenstelling niet voor iedere hond iets. Iedere hond reageert anders. Maar in mijn inzien is de basis bij jullie vlees. Dan zou ik daarbij een geschikte brok zoeken die smakelijk is.
Ik heb hier voorheen ook vlees gevoerd maar mijn jongste ging daar niet lekker op. Heb ook van alles geprobeerd en voer nu Edgar & Cooper. De keus is vooral geweest omdat ik veel mensen heel positief hier over zag, en ook hele zieke honden die hierdoor toch weer aan het eten gingen. En ook hier eten ze het perfect. Niet qua samenstelling de aller beste brok, maar het wordt gegeten en ze doen het er super op. Niet te klagen dus.
Edit: Ontlasting is goed, max 3 keer per dag en dan is het echt de max. Ook niet meer spugen etc.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 19-02-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:54

Ik zou gewoon lekker vers blijven voeren. Varieer eens met merken en smaken om te kijken op welke varianten ze het het beste doet qua darmen. Geef je haar ook elke week een keer vuile pens? Dat kan heel goed zijn voor de darmflora.

Voor de tanden hoef je echt geen brokken te geven (juist de koolhydraten in de brokken dragen bij aan de vorming van tandsteen). Geef haar minimaal eens in de week iets stevigs te kluiven, dan kan ze haar knipkiezen goed aan het werk zetten (werkt heel fijn tegen tandsteen).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:54

Je kan brok en vlees in een maaltijd voeren, maar dat ligt volgens mij wel aan de samenstelling van de brok. Ik voer nu Healthy Dog wat ik later eventueel wil combineren met iets als KVV. Mij is verteld dat dit kan omdat dit voer geperst is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:02

Ons hondje eet niet met plezier, die kun je ook niet blij maken met een koekje of kluifje.
Hij krijgt momenteel KVV en eens per jaar naar de dierenarts voor een gebitsreiniging. Die reiniging zou hij zelf kunnen doen als hij gewoon graag een oor oid zou willen eten. BARF was dus ook niet echt zijn afdeling :)

Brokken mengen/afwisselen met KVV schijnt niet zo'n succes te zijn, heeft te maken met de PH waarde in de maag, weet niet precies.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:03

Onze hond kan ook zo moeilijk doen met eten. Gaat soms nog wel eens in honger staking, en hij doet maar. Heeft wel eens twee dagen niet gegeten en geeft dan over omdat hij niet eet. Maar uiteindelijk eet hij altijd zijn brokken weet op. Hij zit dan echt te wachten op iets lekkers, mijn zus vond het zielig en ging altijd lekkere dingen er doorheen mixen.
Appelmoes of pudding, paté dat soort spul. Maar als die dan weer eet, eet hij als een vreetzak. En dan gaat het weer goed voor maanden tot hij het weer in zijn hoofd krijgt dat hij wat lekkers verdiend.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:07

Hier ook een die niet aanvalt op zijn brokken. Uit een bakje eet hij het zelfs helemaal niet.
Oplossing bleek een voerbal te zijn! Hond vind het een erg leuk spelletje.
Soms blijft die bal alsnog een halve dag liggen, maar vaak eet hij m 2x per dag leeg.

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is deze tip al gegeven O:)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:11

xDenies schreef:
Ik lees een heel hoop verschillende adviezen, maar is er dan niemand die struikelt naar de samenstelling van Cavom? Op zich geen gigantisch grote ramp, maar in combinatie met vers vlees kan ik me voorstellen dat de hond denkt; zoek het uit.

Citaat:
Granen (mais, tarwe, rijst), vlees en dierlijke bijproducten (rund en schaap), oliën en vetten

Dus de ene dag krijgt de hond (normaal gezien) licht verteerbaar voer wat het lichaam goed kan op nemen. En de andere dag krijgt de hond een brok die grotendeels bestaat uit graan, mais, tarwe & rijst (wat vrij moeilijk verteerbaar is) met een klein percentage vlees en dierlijke bijproducten.

Ik hoor dit met regelmaat en veelal is voor 9 van de 10 eigenaren een andere brokvoeding met een dusdanige andere samenstelling de oplossing. Ik lees dat je al veel merken geprobeerd hebt, en lees ook iets over Prins.

Citaat:
Granen, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), plantaardige bijproducten, oliën en vetten (0.5% zalmolie), suiker, gist.

Natuurlijk zegt een samenstelling niet voor iedere hond iets. Iedere hond reageert anders. Maar in mijn inzien is de basis bij jullie vlees. Dan zou ik daarbij een geschikte brok zoeken die smakelijk is.
Ik heb hier voorheen ook vlees gevoerd maar mijn jongste ging daar niet lekker op. Heb ook van alles geprobeerd en voer nu Edgar & Cooper. De keus is vooral geweest omdat ik veel mensen heel positief hier over zag, en ook hele zieke honden die hierdoor toch weer aan het eten gingen. En ook hier eten ze het perfect. Niet qua samenstelling de aller beste brok, maar het wordt gegeten en ze doen het er super op. Niet te klagen dus.
Edit: Ontlasting is goed, max 3 keer per dag en dan is het echt de max. Ook niet meer spugen etc.

Oh over de samenstelling van cavom ben ik het volledig met je eens, zeker als je voor kvv bent. maar ging er vanuit dat omdat TS zeg dat het aangeraden werd het echt met een reden aangeraden werd..
Dat blijkt alleen niet t geval te zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:26

Ik zou de hond simpelweg op brok zetten. Het hoofdprobleem van de kieskeurigheid is duidelijk het geregeld iets krijgen wat hij liever eet. Ophouden dus met die constante dieetwissel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:32

Hoe lang houd ze het vol?Ons hondje ging 3 dagen in hongerstaking en is toen toch maar gaan eten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:48

Ben ik dan de enige die het sneu voor de hond vindt als hij iets te eten krijgt dat hij niet lekker vindt?
Als je zelf 3 dagen niets krijgt eet je uiteindelijk ook wel hondenbrokken ;-)
Die van mij krijgt in de avond vlees, en in de ochtend brokjes.
Ik heb even moeten zoeken naar een merk dat hij lekker vind maar het is wel gelukt.