reu of teef?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:21

Ojee TS, zonder je te willen aanvallen: jaaaaaaaa, de DH is erg "bekend" om HD! Ik zou je eerlijk gezegd echt willen adviseren enkel een pup te kopen uit ouders die daarop getest zijn. De fokker ook daadwerkelijk vragen naar testresultaten. Oké, HD-vrije ouders garanderen nooit dat jouw hond geen HD krijgt. Veel hangt ook af van voeding en beweging maar euh, gezien de problemen binnen dit ras zou geteste ouders voor mij echt een must zijn!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:25

Antonius schreef:
heupdysplasie?

Ga ik vanavond even navragen. Is de DH hier specifiek gevoelig aan?

HD is eigenlijk een probleem bij zowat elk ras dat eindigt op -herder. -O- Helaas. Zorgt ook voor erg veel problemen, kosten en ongemak.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:29

Trouwens , om op je vraag te antwoorden, ik zou het niet weten ...
Ik had 2 gecastreerde reutjes. Als eerste hond wilde ik graag een teefje maar die was net besproken. Omdat het nest me zo aanstond, hebben we dan een reutje genomen. Meest fantastische hond ooit!
Hond 2 was een 2ehandsje :) dus tja, geen keuze gehad....
Onze jonge hond is een pittiger ras, type erfbewaker ook, en daar heb ik erg bewust voor een bepaalde kleur (zouden zachter van karakter zijn) gekozen en ik wilde per se een teef, wat het ook geworden is. Inmiddels ken ik ook enkele van haar broertjes en ik moet zeggen dat die eigenlijk rustiger dan mijn teef zijn. 1 broertje is werkelijk zooo zachtaardig dus tja ....
Ga verder op je gevoel en wat de fokker aangeeft zou ik zeggen.

Zoe_97

Re: reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:36

als je die vraag moet stellen zou ik aanraden om je ene paar maanden eerst te verdiepen in hondenrassen en erfelijke kwalen. duitse herder en HD problemen is gewoon een synoniem voor elkaar.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 16:38

Bedankt voor de vriendelijke opmerkingen :D

Ik zal er zelf uithalen wat ik voor mezelf relevant vind. Bedankt voor de nuttige tips!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:38

Reu of teef vind ik vooral persoonlijke voorkeur, karakter is meer bepalend.
Ik ben zelf een echt teven-mens :+ heb niks met reuen. Om mij heen hoor ik vaak dat mensen liever een reu hebben, omdat teven (net als merries) soms kunnen miepen :') En ja, dat kan mijn teef inderdaad ook, maar heb het nooit hinderlijk gevonden.

Zeker even checken of ouderdieren op HD en ED getest zijn! (en of de uitslagen goed zijn natuurlijk) Dat is echt wel het minimale wat je bij een Duitse herder zou moeten laten testen. Eventueel DM en de rug, maar dat zijn geen verplichte testen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:52

Antonius schreef:
Een 'fellere' hond zoals Mechelaar of Rottweiler is dan ook helemaal niet wat ik zou willen in combinatie met mijn dochter. Ik wil de mogelijke risico's toch in de mate van het mogelijke beperken.

Uit jullie ervaringen haal ik voor mezelf toch dat ik neig naar een reu.

Wat is trouwens een gangbare prijs voor een ongechipte DH zonder stamboom?

Een DH kan minstens net zo fel zijn als een Mechelaar of Rottweiler hoor, ligt ook aan karakter en opvoeding. :j
Overigens weet ik niet hoe dat in België zit, maar in Nederland moeten pups met 7 weken verplicht gechipt worden.

Verder zou ik overleggen met de fokkers, die kunnen het karakter/gedrag van de pups vaak beter inschatten dan op 1 avond te beoordelen is. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:53

hier is chippen en registreren ook gewoon verplicht.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 16:54

Als ik nu een pup zou kiezen, kan ik de pup ofwel door hun eigen DA laten chippen, ofwel kies ik zelf een.
Ik heb nu dus de prijs ongechipt gekregen, daar komt nog de prijs voor chip bij, maar die moet ik dan ofwel aan de fokker betalen als hun DA chipt, ofwel mijn eigen DA.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:11

'fokker' ..lol

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:27

Klinkt gewoon als ordinaire broodfok. Pups moeten verlicht gechipt en met de eerste inentingen naar een nieuwe eigenaar. Die beestjes hebben dus nog nooit een DA gezien
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 07-02-18 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:31

Waarschijnlijk voor TS niet relevant.. ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:33

Booooo schreef:
Waarschijnlijk voor TS niet relevant.. ;)

En zo houd je broodfok in stand

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:34

Antonius schreef:
Wat is trouwens een gangbare prijs voor een ongechipte DH zonder stamboom?

Pardon?
Waarom is de pup niet gechipt? Dat lijkt me toch niet iets waar je op bezuinigd. Je hebt verdorie een terrein van 2 ha te bewaken. Dan is er geen geld over om een fatsoenlijk gefokte hond te kopen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:46

Oei hier gaan alarmbellen rinkelen. Prijs afhankelijk van chip of niet. Meestal geen goed teken van een goede fokker. Pups horen gechipt en geent te zijn minimaal toch.

Maar de belangrijkste vragen zijn ouders getest op erfelijke afwijkingen? Ja herder zijn berucht om hun hd. Dan bewijs op papier dat het ook de ouders zijn. Moeder moet bij de pups zijn. Even een teef halen die elders zit hoeft niet de moeder te zijn en vaak teken van broodfok of pups uit een ander land. Pups moeten schoon zijn, contactzoekend en bij voorkeur in huiselijke omgeving zijn.

Voorkeur reu of teef. Ik ben een reuen en hengsten mens

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:50

BarbaLala schreef:
Reu of teef met kans op knokken maakt niets uit. Ook niet als je al 2 reuen hebt. Teven onderling gaan sneller op de vuist dan reuen onderling, een teef kan juist wat toevoegen in een roedel met reuen.
Maar ook dat zegt niks want het draait allemaal om hoe jij als baas de leiding houdt.
Dat bepaalt of jouw honden de kans krijgen om de confrontatie onderling aan te gaan.

Overigens zou ik geen DH nemen voor de bewaking. Als ze ergens niet geschikt voor zijn is dat het wel :+ Nog los van dat het hele ras naar de klote is en er weinig gezonde DH's bestaan.
Ga dan voor een Mechelaar als je perse voor de bewaking een hond wil. Of een Rottweiler, een Kangal etc.
1x BOE en de DH is weg, het zijn helden op sokken en dat weten inbrekers ook. ;)

Mijn reu waakt enorm. Geen blaffer maar pakt iedereen die binnen komt zonder toestemming. Vorige reu was ook zo. Stille relaxte en aanhankelijke hinden naar eigen maar niets met vreemden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:51

Antonius schreef:
Als ik nu een pup zou kiezen, kan ik de pup ofwel door hun eigen DA laten chippen, ofwel kies ik zelf een.
Ik heb nu dus de prijs ongechipt gekregen, daar komt nog de prijs voor chip bij, maar die moet ik dan ofwel aan de fokker betalen als hun DA chipt, ofwel mijn eigen DA.

Zonder chip is strafbaar!!! Dus dag dag fiets zou ik zeggen en ik zocht een goede fokker. Zeker bij een ras als dit wat enorm verkloot is!!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:47

Meine gute. Dit moet een grap zijn hoop ik. :x
Je zou verwachten dat anno 2018 mensen zich wel een heeeeel klein beetje inlezen in dieren voor ze ergens aan beginnen tegenwoordig. :n

1x googlen en je weet waar een DH om bekend staat; Een glijbaan rug en bijbehorende erfelijke afwijkingen als HD, ED, neurologische problemen, wervelproblemen, epilepsie, dwerggroei, allergieën, kanker en zo kan ik nog wel even doorgaan want de lijst is oneindig.
Blijkbaar is er niet eens gelet op waar en hoe je een hond aan moet schaffen, wat er bij komt kijken en ik vraag me af of je het adres überhaupt nagetrokken hebt als je het hebt over een pup ongechipt kopen.
Als ik niet beter wist zou ik denken dat je in 1980 leefde en dit je eerste hond was want tegenwoordig is er geen excuus meer om op zo'n manier met dieren om te gaan.
Je voldoet aan alle punten om door een broodfokker te worden opgelicht, en dat is exact wat nu ook gebeurt; Een goede fokker verkoopt je niet op deze wijze een pup en ook niet voor zo'n prijs.

Nu kan je 2 dingen doen;
1. Stronteigenwijs zijn en daar een pup wegtrekken waardoor je de broodfok in stand houdt en het risico loopt op een hond met problemen en jezelf voorliegen dat je "er 1 gered hebt".
2. Je blijft er weg en gaat je eerst verdiepen in de materie, schrijft je in bij een fokker en doet wat juist is (voor zover dat mogelijk is bij de aanschaf van een ras dat zo doorgefokt is dat een gezonde hond eigenlijk niet eens meer bestaat).

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:04

ik gok dat TS nooit meer van zich laat horen in dit topic en alsnog die pup daar gaat halen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:40

Dat zou jammer zijn, want ook al zijn de berichten misschien soms wat scherp, het is wel de waarheid en het is niet onbelangrijk om te weten.
Hoeveel verdriet kun je jezelf en je dochter en de hond besparen door de moeite te nemen om je even goed te verdiepen in het ras en de "fokker".

Bij de DH's die hier in het buitengebied waken ga ik absoluut niet het erf op want ze bijten je direct in je flikker -O-
Dus dat het doetjes zouden zijn :n

Ik zou eerder voor een kruising gaan, en een lief karakter, want een herder die aanslaat is voldoende waakhond en je dochter beschermen doet ie waarschijnlijk toch wel, dat is gewoon instinct.
Maar ik denk niet dat een scherpe werklijn DH bij jouw situatie past, lijkt me vragen om problemen.

Mijn buren hebben er zo eentje, die al aan zijn vijfde adres toe is omdat hij steeds als lieve huishond is gehouden, maar dat dus niet echt is. Is nu op zijn plek, als waker, maar is geen makkelijke hond door zijn verleden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:18

Koia schreef:
ik gok dat TS nooit meer van zich laat horen in dit topic en alsnog die pup daar gaat halen.

Exact mijn idee en jammer want iedereen wil TS behoeden voor een miskoop die emotionele èn financiële ellende veroorzaakt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 15:40

zo, wat worden er toch weer een hoop veronderstellingen en aannames geuit...

Bedankt voor de mensen die hun mening en argumenten op een normale manker gegeven hebben, ik heb er zeker wat aan gehad!
Voor de anderen wil ik even algemeen zeggen dat als je andere mensen graag van jouw zienswijze wil overtuigen, je dit beter niet doet op een denigrerende en zelfs aanvallende toon. Hiermee jaag je mensen meteen tegen je in het harnas en wordt er gewoon niet meer geluisterd, ook al zou je qua argumenten gelijk hebben.

Er wordt hier meteen over broodfok gesproken, en op basis waarvan? Het feit dat de mensen hun pups al dan niet reeds gechipt aanbieden. Wij zijn dus gaan kijken bij de pups, die groeien op op een melkveebedrijf. Er is een ren waar de moeder in en uit kan lopen. In de ren staat een hok met lamp boven, hier zitten de pups die hier dus ook uit kunnen om rond te lopen.
In een andere ren zat de vader. We hebben het ganse bedrijf rond gelopen, geen andere honden aanwezig, wat bij een broodfok toch verwacht wordt. Ook binnen iets gedronken, ook daar geen honden te zien.

De moeder was heel sociaal, kwam snuffelen, likjes geven, ook naar de dochter, zonder opdringerig te zijn.
De pups zullen op 6 weken hun entingen en ontworming krijgen, ze hebben de naam van hun DA vermeld, die toevallig ook mijn DA is (ik had het nestje via gemeenschappelijke vrienden op FB gezien, aangezien ze op enkele kilometers van mij wonen).
Deze zal onze gekozen pup (ja, we hebben hier dus een pup gekozen) chippen voor we hem meenemen.

De honden werden niet getest op HD, waren ze heel open over.
Met de waarschuwingen van jullie in mijn achterhoofd wou ik dus liever geen pup hier kopen, echter ben ik niet de enige in ons huishouden die beslist, mijn man is er ook nog en het zal op zich vooral zijn hond zijn, dus ook zijn keuze.
Wel heeft hij eens naar onze DA gebeld die HD vergeleek met ocd bij paarden. Er is zeker een genetische aanleg, maar ook heel veel omgevingsfactoren. Hij wil het 'probleem' dus niet minimaliseren, maar hij wil het belang van zo een test bij de ouders ook niet overschatten, als in, je hebt ook bij geteste ouders geen zekerheid dat hun pups geen HD zullen krijgen.

Conclusie, de pup (een reu) is gekozen, het staat uiteraard iedereen vrij mij hiervoor op de brandstapel te zetten :') maar als er nog meer reacties komen zoals die van barbalala, dan ontstip ik inderdaad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:46

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst TS. Hopelijk hebben jullie er veel geluk mee en vooral veel plezier.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:57

Gefeliciteerd! Veel plezier en geluk met je reu!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:03

Wat heeft voor jullie nu uiteindelijk de doorslag gegeven wat betreft reu/teef-keuze?