Huisgeiten!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:09

Ik heb er ook 2, kruising melkgeit en een gecastreerde bok Landgeit. Zou er graag nog 1 of 2 bij willen maar grote rassen zijn niet te vinden hier in het zuiden des lands.. De bok is niet erg tam, hij kwam via via bij mij als volwassen dier. De geit is ook ouder gekomen maar was veel in de hand gekomen, ze was eerst gezelschap voor een paard! Ze is erg aanhankelijk en knuffelt graag.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:47

Vanmorgen/middag een rondje gedaan. Ik was heel blij dat het gesneeuwd had, maar tegen de tijd dat we op pad waren was de sneeuw al bijna allemaal weg. :+ Nou ja, het was wel een braaf rondje. Ik heb geen programma om stukken uit de video te knippen dus begin en einde zijn slingerende bomen terwijl ik probeerde met één hand te filmen. XD

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 18:12

Echt leuk dat er toch meer mensen zijn met geitjes!!

De mijne schuilen zich vandaag lekker binnen met al die regen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:25

Leuk dat filmpje !
Heerlijk zo'n wandelgeitjes ! <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:57

Prachtig vind ik dat! Hoe kom je aan het tuig? Ik neem aan dat je dat niet zomaar overal kan kopen? Of is het paardentuig maat mini-shet? (Sorry, ik heb echt geen benul van mennen :o )

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:18

Dit tuig heb ik over kunnen nemen van iemand die stopte met het bokkenrijden. Het is idd in Nederland niet algemeen meer te krijgen, dan moet je het echt laten maken door een tuigmaker. In Amerika is het wel in allerhande maten te krijgen, van dwerggeit tot megabok, maar dan zit je met invoerkosten.

Het is trouwens inderdaad wel gewoon net zoals paardentuig, alleen dan allemaal veel dunner en kleiner. Singeltjes van een duim breed en een enkele laag leer dik. :P

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 02:23

Ik heb niet het hele topic gelezen weet niet of het spreekwoord wie geiten heeft leert vloeken al gezegd is, maar daar zit wel wat in.
Ik heb ook geiten gehad een Toggenburger en dwerggeiten.

Hele lieve dieren ,veel geluk met je geitjes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:17

Ik heb wel eens gekeken naar het houden van geiten voor de melk maar ik begreep dat je een vergunning moet hebben om geiten te houden en dat dat dan 35 euro per geit per jaar kost ofzo? Is dat verhaal jullie bekend? Dacht te begrijpen dat dat iets met oormerken en qkoorts te maken had?? Vind geiten wel heel leuk namelijk

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:29

Nee hoor, dat valt heel erg mee. Je moet een UBN (uniek bedrijfs nummer) aanvragen, en dan je geiten aanmelden. Een UBN kost idd iets van 20 euro per jaar voor je hele 'bedrijf' samen, en veranderingen daarin (dieren aanmelden/afmelden) gaat in centen, niet in euro's. :)

Edit: Even opgezocht: 26 euro voor het UBN. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:21

julius_juut schreef:
Nee hoor, dat valt heel erg mee. Je moet een UBN (uniek bedrijfs nummer) aanvragen, en dan je geiten aanmelden. Een UBN kost idd iets van 20 euro per jaar voor je hele 'bedrijf' samen, en veranderingen daarin (dieren aanmelden/afmelden) gaat in centen, niet in euro's. :)

Kan dat ook als je particulier bent gewoon?
En hoeveel en hoelang geeft een geit melk na het krijgen van een jonkie? En blijft er wel melk over als het jonkie ook drinkt?
Ik wil graag zoveel mogelijk mijn eigen producten regelen omdat bijna alles in de winkel bewerkt, gemanipuleerd of vergiftigd kan zijn even heel overdreven gezegd. Eigen melk zou ik heel leuk vinden maar alleen als het haalbaar is

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:32

Dorine92 schreef:
julius_juut schreef:

Kan dat ook als je particulier bent gewoon?
En hoeveel en hoelang geeft een geit melk na het krijgen van een jonkie? En blijft er wel melk over als het jonkie ook drinkt?
Ik wil graag zoveel mogelijk mijn eigen producten regelen omdat bijna alles in de winkel bewerkt, gemanipuleerd of vergiftigd kan zijn even heel overdreven gezegd. Eigen melk zou ik heel leuk vinden maar alleen als het haalbaar is

Geiten zijn duurmelkers.
Waar koeien eigenlijk ieder jaar moeten kalveren is dat bij geiten niet het geval.
Die kan je als je ze goed voert zo een paar jaar aan de gang houden.
Maar ik denk dat als je de lammeren erbij laat lopen er niet veel overblijft.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:37

julius_juut schreef:
Hier vragen heel veel mensen met wat voor schaap ik toch wandel. XD Alsof die bokkenlucht niet in een omtrek van een kilometer om ons heen hangt. XP En standaard is de volgende opmerking: Wat een groot gewei! En natuurlijk pubermeisjes die heel hard 'IEW' roepen, en dan vragen wat het voor beest is.

Ik vraag vreemden altijd of vreemden ze misschien een snoepje willen geven zodat de jongens vreemde mensen gewoon gaan vinden, maar tot noch toe niemand die dat wilde doen. :(

In welke provincie woon jij? :Y)

Wij hebben wel 2 schapen, die zullen wel wat dommer zijn he? :+ Of zou ik die ook kunstjes kunnen leren? :P

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:44

Wat leuk! Hier ook twee geitjes en een gecastreerde bok (uit een van de geitjes). Ik wandel ook met de geitjes en in het bos kunnen ze los inderdaad. Een geitje komt ook regelmatig even binnen maar ik vind dat je het ruikt en dus mag ze na een paar uurtjes toch echt weer naar buiten :Y)

Hier was ze in de ochtend even binnen (dochter zit dus nog in haar pyjama)

Afbeelding
Afbeelding

En samen tv kijken (sorry voor de slechte kwaliteit)

Afbeelding

Zo'n grote geit lijkt mij ook echt super!! Echt heel gaaf!

Sophie, hier lopen ook twee schaapjes maar die kan ik echt niet vergelijken met de geitjes. Ik zou er niet mee aan de riem gaan lopen haha
De geitjes blijven echt aan mijn voet lopen maar vermoed dat dat met de schaapjes een ander verhaal gaat zijn :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:58

:') Die laatste foto is echt zo grappig ! Geitje kijkt gewoon echt geinteresseerd mee naar de beelden :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:59

Wat een leuk topic dit. Wist niet dat geiten zo leuk waren!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:00

Wij hadden 2 melkgeiten en als deze het loodje leggen nemen we waarschijnlijk (weer) kleintjes.
Er is er nu nog 1 over, Beb heet ze. Ze staat inmiddels alweer een jaartje in haar uppie. Vlak nadat haar maatje stierf werd ze ontzettend kaal en mager maar ze is ineens weer helemaal opgebloeid. Toch beter af zonder haar vriendinnetje (die was nl de baas en eiste al het eten op)
Dit is Beb, ik gok een jaar of 8, 9 misschien. Vriendinnetje was haar halfzus van dezelfde leeftijd

Afbeelding

We doen er eigenlijk niets mee. Vroeger nam ik ze wel eens uit wandelen (toen ik ook nog klein was :P)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:14

Beb is mooi!! Is ze lief?
Ik zou zo'n grote wel willen. Maar wel een lieve sociale en ik denk van jongs af aan.
Ik heb ooit twee geitjes opgehaald die erg lief zouden zijn. Je moest werkelijk met bescherming de wei in haha
Die heb ik dus ook weer meteen op laten halen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:31

Sophie_Wind schreef:
In welke provincie woon jij? :Y)

Wij hebben wel 2 schapen, die zullen wel wat dommer zijn he? :+ Of zou ik die ook kunstjes kunnen leren? :P

Groningen. En dan ook nog vlak bij een groene school, je zou denken dat die leerlingen het verschil tussen een schaap en een geit in het eerste jaar leren. XD

UBN is inderdaad ook gewoon voor particulieren hoor!

En wat een fantastische foto's zo van geit en klein meisje samen binnen. Dat is nou echt leuk opgroeien met dieren! Heerlijk!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:03

Met dieren opgroeien had ik zelf ook graag gewild maar mijn ouders waren echte stadsmensen en het is ook bij een hond gebleven.
Nu ikzelf wel de kans heb lopen er wat diertjes en dochtertje vliegt in de ochtend altijd meteen naar stal haha gelukkig ook als het slecht weer is dus een echte dierenvriend.
Is een landgeit niet eenkennig als je hem/haar van jongs af aan hebt?
Het zijn echt machtig mooie dieren die je daar hebt!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:06

Degene die ik van jongs af aan heb is juist het meest open naar andere mensen. De oudere bok is nog steeds behoorlijk afwachtend en gaat mensen liever uit de weg. Word trouwens wel beter naarmate ik meer met hem doe maar echt een mensenvriend zal het nooit worden.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:15

Oeh leuk zeg een geiten topic! Ik heb zelf geen geiten, maar ben zo af en toe wel tussen de geiten te vinden :D ik volg even!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:17

Dat is wel wat herkenbaar. Ik heb er hier eentje die een jaar was toen ze hier kwam maar nooit in handen was geweest. Die loopt wel mee aan de lijn maar blijft toch wat op zichzelf. De andere die hier geboren zijn zitten meteen op schoot zodra ze de kans krijgen.

Ik ken het karakter van een landgeit niet dus vroeg het mij af. Maar als ik jou zo hoor dan klinkt het hetzelfde.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:35

Ze zijn vaak wat afstandelijker dan de rassen die meer voor productie/gezelschap worden gefokt, maar het valt me niets tegen eigenlijk. :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:44

Afstandelijker vind ik nog niet zo erg. Maar als dat formaat geit meent dat ie altijd moet beuken dan loop ik hard weg :+
Ik had met die twee dwergen al echt flink blauwe plekken
Die waren duidelijk geen mensen gewend.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 16:23

Ahahaha die geit binnen! Zo leuk :D
Ben blij als het dadelijk beter weer is en die van mij ook weer met schone pootjes naar binnen mogen :)