Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:56

Goede actie idd, Margee, veel meer boeren zouden dat moeten doen :j Voor twee euro zou ik er meteen een paar bij halen als het in de buurt was geweest :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:18

Mona81 schreef:
@julius-juut, ik denk niet dat het het eten is. Ze hebben deze vieze poep al vanaf het begin. Ze krijgen onbeperkt legkorrels en af en toe een handje graan. En dan natuurlijk de beestjes die ze opgraven tijdens het scharrelen.

Ik denk dat het eigenlijk andersom moet: onbeperkt graan en een handje legkorrel als ze niet uit zichzelf leggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:20

malouuu schreef:
Krijgen ze gemalen schelpen? dat zou nog kunnen helpen.
Daarnaast heb je kans dat doordat ze in het legnest slapen ze vieze konten krijgen omdat ze er dan in blijven zitten ;-)

En maagkiezel. Dat zijn ze ook gewend en hebben ze ook nodig.

petitparis

Re: Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:49

De prijs an sich heb ik geen probleem mee, wel met de legindustrie te "steunen" de organisatie koopt deze kippen namelijk op.

En idd deels komen vuile konten vh op de best slapen ipv op stok

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:05

Die van mij is geen kooikip, maar een fipronil kip :D vergeten bij het vangen en na 3 dagen zonder eten tevoorschijn gekomen met het schoonmaken van de stal. Vriend van mij heeft haar meegenomen en ik mocht haar hebben.

Ik heb nog nooit zo'n gelukkige kip gezien. Elke ochtend ontsnapt ze uit het kippenhok, loopt met de paarden naar het land. scharrelt de hele dag rond en als ze de baas van het bedrijf waar ze zit ziet, rent ze heel hard naar de deur en wacht ze op haar stukje brood. NO WAY dat ze weg gaat voordat ze dat brood gehad heeft :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:24

Wij hadden vroeger echte ex batterijen thuis van die bruine kippen. Super tam en de oudste is 15 :wow: geworden en die heettte kokok :)

M'n pa en ik deden er kippenren wedstrijden mee _O- allebei kip vast en broodje gooien en wie z'n kip als eerste was
Afbeelding

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:37

Ik had er 3.
Aan het begin rustig laten wennen aan voer ect omdat ze zo vermagerd waren.
Ze zijn heel snel tam geworden en legde behoorlijk wat eieren.
1 heeft helaas niet heel lang bij ons mogen zijn door problemen met haar krop.
De andere 2 zijn uiteindelijk aan ouderdom overleden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:52

Sclimpre schreef:
Mona81 schreef:
@julius-juut, ik denk niet dat het het eten is. Ze hebben deze vieze poep al vanaf het begin. Ze krijgen onbeperkt legkorrels en af en toe een handje graan. En dan natuurlijk de beestjes die ze opgraven tijdens het scharrelen.

Ik denk dat het eigenlijk andersom moet: onbeperkt graan en een handje legkorrel als ze niet uit zichzelf leggen.

Zeker niet! Graan is een lekkernij, maar niet goed als hoofdvoedsel. Kippen vervetten er ook makkelijk van. Zelfde idee als zelf alleen maar patat of chocolade eten met af en toe een appel tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:57

Margee schreef:

Ik vind het een leuke actie, maar ik snap hem niet helemaal? De kippen zijn bedrijfstechnisch stuk en zouden normaalgesproken verkocht worden aan de slager, maar nu worden ze voor € 2 per stuk verkocht aan het publiek, wat volgens de boer een kwart van de normale verkoopprijs is.
Leveren oude legkippen dan echt nog € 8 per stuk op bij de slager? Dat lijkt mij eerlijk gezegd rijkelijk veel...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:03

Wat zit er precies in legkorrel wat zo belangrijk is?
Die van ons lopen de hele dag buiten insecten te zoeken en krijgen onze kliekjes met daar naast een hand gemengd graan, en er ligt altijd grit.
Met de legkorrel ben ik gestopt toen een van de oudere kippen ziek werd door teveel eiwit, en nu leggen ze ook niet volop, en ze vonden het ook echt niet lekker en ik kon elke keer hele scheppen voer weggooien :=

Ik geloof ook zeker niet dat een boer 8 euro krijgt voor een oude kip :n Misschien ligt de prijs bij biologische kippen hoger, maar oude legkippen zijn volgens mij niet eens meer geschikt voor gewone kipfilet enzo.. en in de winkel koop je een complete kip voor 5 á 6 euro, helemaal bewerkt en ingepakt. Daar moeten nog veel bedrijven aan verdienen, dus de boer krijgt daar maar een fractie van. Het zou me verbazen als die meer dan 2 euro per kip krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:23

xyzutu2 schreef:
Margee schreef:

Ik vind het een leuke actie, maar ik snap hem niet helemaal? De kippen zijn bedrijfstechnisch stuk en zouden normaalgesproken verkocht worden aan de slager, maar nu worden ze voor € 2 per stuk verkocht aan het publiek, wat volgens de boer een kwart van de normale verkoopprijs is.
Leveren oude legkippen dan echt nog € 8 per stuk op bij de slager? Dat lijkt mij eerlijk gezegd rijkelijk veel...

Boeren hebben lange tijd een basisprijs van -2ct per kip gehad nu 26 tot 50 cent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:36

Dat dacht ik eigenlijk ook.
Op zich prima dat hij op deze manier zijn kippen kwijt wil raken, maar wel erg vaag dat er dan zo vaag moet worden gedaan over de prijs. €2/kip is een leuke prijs voor de consument, maar waarom ze dan het verhaaltje voorhangen dat hij dit alleen uit pure naastenliefde doet want normaalgesproken had hij er 4x zoveel voor gekregen dus hij teert er zelf op in?
Hij maakt gewoon vet winst.
Jammer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:41

Er staat toch niet dat hij een kwart krijgt van wat hij anders krijgt.
Hij schrijft dat het een kwart is voor wat jij en ik anders in de winkel betalen voor een kip.

Citaat:
Boer Jan vraagt 2 euro per kip, wat een kwart is van de prijs van een normale jonge kip in de winkel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:43

bruintje123 schreef:
Er staat toch niet dat hij een kwart krijgt van wat hij anders krijgt.
Hij schrijft dat het een kwart is voor wat jij en ik anders in de winkel betalen voor een kip.

Citaat:
Boer Jan vraagt 2 euro per kip, wat een kwart is van de prijs van een normale jonge kip in de winkel.

Een jonge kip in de winkel is een vleeskuiken.. een legkip wordt als soepkip verkocht en daar betaal je niet veel voor

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:44

Na kuiken komt nog wat anders hoor :)
Hier heeft de BB legkippen en die zijn geen kuiken meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:46

Met jonge kip bedoelen ze waarschijnlijk gewoon een jonge legkip die net tegen de leg aan zit. Die kosten inderdaad zo’n 7,50 meestal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:49

Precies.
Prijs weet ik echt niet, maar zie ze hier altijd in een ren lopen. Maar zoiets zal het al snel zijn aan prijs en klopt dan wel met het verhaal.
Niet meten de boer zwart maken door slecht te lezen dames :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:59

Dan had ik daar te snel overheen gelezen, maar ook zonder dat vind ik het gek.

De aankoopprijs van een jonge legkip die aan het begin van haar carriere staat als vergelijking gebruiken terwijl deze kippen al 'op' zijn? Het klopt dat die jonge legkippen rond de € 7,50 kosten, maar dit zijn helemaal geen jonge legkippen meer. Het enige wat hij hier nog voor zou kunnen krijgen is de slachtprijs van rond de € 0,50, en dus verkoopt hij ze aan consumenten voor € 2,-.

Ik vind het een prima deal en fijn voor de kippen en goed voor de boer, maar wel sneu dat daar dan een zielig praatje bij moet van dat de boer hier echt geen winst op gaat maken maar het puur voor de liefde voor het dier doet. Die winst maakt hij namelijk wel behoorlijk. Als de slager 7000 x € 0,50 betaalt is dat € 3500. Nu verkoopt hij ze voor 7000 x € 2,- = € 14.000.
Of geeft de boer die € 10.500 winst helemaal aan de kippenredorganisatie?

Ik snap gewoon niet helemaal waarom winst een vies woord moet zijn als er zo duidelijk geld wordt gescoord met deze constructie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:02

Hij zal er ook geen winst op maken.
Bij de slacht is het binnen een paar uur opgeladen, dit kost hem veel tijd met alle mensen aan huis. Tel dat maar eens.

Dat schrijven ze dus ook
Citaat:
Ik heb al tegen mijn vrouw gezegd dat ze een paar dagen vrij moet nemen, want alleen ga ik dat niet aankunnen. Mensen komen voor 2 of 3 kippen, ik heb er 7000: ik zal wel even bezig zijn om die te vangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:05

Ah, ik wist niet dat kippen vangen zo ontzettend duur was.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:06

Mooi dat jullie de kippen opvangen, maar jullie hebben geen kippen uit de legbatterij. Die worden in Nederland niet meer gebruikt en zijn verboden. Jullie kippen komen uit een scharrelstal, dat is heel wat anders dan een legbatterij. Ik ga niet in discussie over de omstandigheden daar, maar noem het beestje wel echt bij de naam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:08

Lees het topic eerst even door. Dat was al aangegeven namelijk ;)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:20

Ik kom even binnenwaaien, mijn moeder en ik zijn enorm vertederd door het verhaal van de legbatterij kippetjes, we hebben een hele grote tuin dus het zou geen probleem zijn om een hok te maken en een mooi groot stuk voor een paar kippetjes af te zetten.

Misschien een vreemde vraag, maar is het 'lastig' om (legbatterij) kippen te houden? Uiteraard snap ik dat het levende dieren zijn waar goed voor gezorgd moet worden en die naar de dierenarts moeten als het nodig is, maar qua dagelijks onderhoud, naar hoeveel uur per dag zit je bijvoorbeeld te kijken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:29

Heel veel werk is het niet vind ik. Ik doe 's morgens het hok open en vul water en voer bij als dat nodig is, 's avonds zet ik ze op stok, en een keer per week veeg ik het nachthok even schoon en doe ik wat vers hooi in de legbakken.
Het meeste werk gaat zitten in het maken van het hok en de ren en het roofdier vrij houden van de tuin.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:39

8nnemiek schreef:
Heel veel werk is het niet vind ik. Ik doe 's morgens het hok open en vul water en voer bij als dat nodig is, 's avonds zet ik ze op stok, en een keer per week veeg ik het nachthok even schoon en doe ik wat vers hooi in de legbakken.
Het meeste werk gaat zitten in het maken van het hok en de ren en het roofdier vrij houden van de tuin.

Ons huis is omheind en ik was van plan de kippen dan een grote een te geven (maken) met hoog gaas zodat er niks bij kan. We hebben wel een hond rond lopen, maar die gaat echt niet op kippen jagen (is echt een watje :') ).
Dus als je ze 's ochtends en 's avonds eten en water geeft, en in het weekend schoonmaakt is dat voldoende? Ik neem aan dat ze wat aandacht wel fijn vinden maar niet willen knuffelen? Ik heb al online gezocht naar wat je ze moet voeren en hoe je een hok moet maken. :D
Zou super zijn als ik iets kon doen voor dieren die het al die tijd slecht hebben gehad!