Hoeveelheid hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 08:50

Mijn vorige honden kregen taste of the wild, maar inmiddels is er veel meer keuze in graanvrije brokken zag ik.
Maar is dat bij brokken ook zo, dat afwisselen? Want ik haal liever een grote zak brokken als 4 kleine :o . Dat is financieel ook een stuk aantrekkelijker ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:22

Ik vroeg het me ook net af; een soort brok voeren met barf principes?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:35

Dat gaat op zich prima met de meeste honden, ik heb het zelf ook best een tijd gedaan. Maar het kostenplaatje liep me te hoog op. Overigens ook een reden voor mij om geen kvv te voeren. Je moet er ongeveer het dubbele van voeren en dan begint zelfs smuldier bij 3.5€/kg brok. Een de meeste soorten kvv zijn zo'n 3€/kg of hoger en dus 6€/kg brok.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:08

Variatie is altijd aan te raden. AL snap ik best dat je geen kleine zakken wilt kopen ivm de prijs. Koop dan gewoon de ene keer de 15kg lam, dan de eend, de vis etc. Bij brokken zou ik dan wel hetzelfde merk aanhouden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:12

Ik ga me sowieso nog even verder verdiepen in het voer. "Gelukkig" heb ik nog bijna 5 weken voor hij komt (waarom duurt wachten zo lang? -O- )
Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:32

Mizora schreef:
Dat gaat op zich prima met de meeste honden, ik heb het zelf ook best een tijd gedaan. Maar het kostenplaatje liep me te hoog op. Overigens ook een reden voor mij om geen kvv te voeren. Je moet er ongeveer het dubbele van voeren en dan begint zelfs smuldier bij 3.5€/kg brok. Een de meeste soorten kvv zijn zo'n 3€/kg of hoger en dus 6€/kg brok.

Hoe bereken je dat met de smuldier?
Hier staat gewoon een grote vrieskist + ladevriezer, KVV bestel ik per 90 kg of meer, daardoor prijzen van rond de €2,00-€2,50. Sommige duurder maar een goede (naar mijn mening) brok is ook niet goedkoop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:45

De prijs verdubbel ik en rond ik dan iets naar beneden af. Mijn ervaring is dat je van 200-250g brok naar 400g kvv gaat. Dus een kvv van 2-2.50€/kg is dus qua kosten gelijk aan brok van 3.50-5€/kg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:56

Sassol schreef:
Een hondje van 10/12 kilo zal ongeveer 80-160 gram brokken nodig hebben afhangende van kwaliteit brok en de hoeveelheid beweging/metabolisme van de hond. Dus een zak van 15kg zal je minimaal 3 maanden mee doen. De meeste brokken zijn toch wel een jaar houdbaar minstens dus dat kan prima.

Vergeet enkel niet het "na openen van de zak beperkt houdbaar" ;)
Bijv. Dog lovers gold. Houdbaar op de zak is bijna jaar. Echter na openen binnen 3 weken op voeren ivm (hopelijk goed onthouden) oxideren van het voer. Er is dan zuurstof bij gekomen en dat proces start dan dus ook. Net als bijv. Lang houdbare melk voor ons. Kan lang buiten koelkast zelfs bewaren. Echter eenmaal open dan beperkt EN gekoeld meer houdbaar ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:58

Mizora schreef:
De prijs verdubbel ik en rond ik dan iets naar beneden af. Mijn ervaring is dat je van 200-250g brok naar 400g kvv gaat. Dus een kvv van 2-2.50€/kg is dus qua kosten gelijk aan brok van 3.50-5€/kg.

Idd daarom hier brok omdat goede kvv zo duur is tegenwoordig. Daarnaast nog de extra vriezer die nodig is enz. Komen er ook nog bij qua kosten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:05

dees_daan schreef:
Mizora schreef:

Hoe bereken je dat met de smuldier?
Hier staat gewoon een grote vrieskist + ladevriezer, KVV bestel ik per 90 kg of meer, daardoor prijzen van rond de €2,00-€2,50. Sommige duurder maar een goede (naar mijn mening) brok is ook niet goedkoop.

Goede brok is ook duur.Dan voer ik liever KVV die, en daarbij poepen mijn honden lang niet zoveel als met brok.
Ik heb grote honden 50kilo + en pup in de groei en ben zo 80 euro per hond kwijt per maand aan voer.
Smuldier vind ik qua kwaliteit nu niet echt een goede kvv.
Wij bestellen wel ook altijd met ruim 100 kilo per keer

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:10

Ik betaal voor 12 kilo kvv 50 euro en daarnaast koop ik 12 kilo brokken, hier ligt het in een afsluitbare ton dan blijft het ook lang goed. De brokken doen wij gemiddeld 2 maanden mee

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:18

Marjo89: Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben inderdaad. Ik bestel niet van die grote hoeveelheden, meestal rond de dertig kilo per keer.
Ik wissel kvv en Barf af en ben tussen de 2,50 en 4 euro per kilo voer kwijt. Mijn honden eten samen iets meer dan een kilo per dag.
Goede brok is ook duur inderdaad. Ik betaalde voor een grote zak (15 kg?) Arden Grange ruim 50,-
Ik weet niet hoeveel ik mijn honden daar nu van zou moeten voeren, maar ik denk dat ik -puur het voer gerekend- dan wel iets goedkoper uit zou zijn.
Ik voer geen smuldier tenzij in noodgeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:38

Mizora schreef:

Je voert idd meer van KVV, nu snap ik je berekening ook wel.
Ik vergelijk het dan met een goede graanvrije brok en die zijn ook niet goedkoop.
Hier dus wel KVV en een herder die daarnaast nog barf krijgt. Groentemix maak ik zelf. Mijn KVV ligt over het algemeen dus onder de €3,00 maar daar moet het gebruik van de vriezers nog bij.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:45

Worden al goede tips gegeven!

Als je een goede luchtdichte voerton koopt kan je prima de brokken een lange tijd bewaren! Het mooiste zijn van die voerzakken met een sealrand. Wij gebruiken voor zijn dagporties dan een kleinere ton die we dan steeds met het voer uit de zak bijvullen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:53

Nikass schreef:
Marjo89: Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben inderdaad. Ik bestel niet van die grote hoeveelheden, meestal rond de dertig kilo per keer.
Ik wissel kvv en Barf af en ben tussen de 2,50 en 4 euro per kilo voer kwijt. Mijn honden eten samen iets meer dan een kilo per dag.
Goede brok is ook duur inderdaad. Ik betaalde voor een grote zak (15 kg?) Arden Grange ruim 50,-
Ik weet niet hoeveel ik mijn honden daar nu van zou moeten voeren, maar ik denk dat ik -puur het voer gerekend- dan wel iets goedkoper uit zou zijn.
Ik voer geen smuldier tenzij in noodgeval.

Klopt. Prioriteiten stellen.
Ik kocht toen wij gingen samenwonen een mega vriezer enkel voor toen nog 1 hond intussen zijn dat er 2.
Voordeel van kvv en barf ook je voert altijd vers en brokken staan al gauw maandje of 2.
Ik koop ook geen supermarkt snacks meer droog bijna alles zelf.
Onze honden.
Links pup 21 weken en 26 kilo. En links 53 kilo en 2 jaar
Afbeelding