Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sheran schreef:Het belangrijkste lijkt me dat je konijnen gezond zijn. Of dat nou op brokken of op hooi is. Als het goed met ze gaat lijkt het me prima.
Anna79 schreef:Apart, meestal is een grote wam een teken van overgewicht omdat ze daar vet in opslaan, maar misschien is ze inderdaad vroeger te zwaar geweest...
Mijn konijnen zijn ontzettend kieskeurig qua hooi, als ik eenmaal de goede soort te pakken heb eten ze er bulten van, maar zo niet dan verhongeren ze liever... Ik denk dat die van jou inderdaad moeten wennen, ik zou het wel in de gaten houden door ze zo nu en dan te wegen, omdat sommige konijnen zich zogezegd liever verhongeren, rare beesten...
Anna79 schreef:Sweetgirl1 schreef:Ik zag laatst iemand die had hooi laten wellen in water en dat water opgehangen aan de kooi ipv gewoon "schoon" water. Zo krijgen ze toch de stoffen van het hooi binnen.
Dit doe ik ook als mijn konijnen last van de darmen hebben, was een tip van de dierenarts en de konijnen vinden ' hooithee' erg lekker
hoefijzers schreef:Hoi hooi,
Een konijn met een flinke wam is m.i. te dik. Als ze geholpen zijn hebben mijn voedsters zelfs helemaal geen wam.
Hier ook een niet hooi eter. Ik gaf ss brokjes soms icm gewoon biks maar hier kreeg konijn veel buikproblenen van. Verstoppingen en gasbuiken. Pas hier dus voor op. Nu na jaren eindelijk goed voer gevonden. Dit is beaphar nature, dit bevat 65% hooi. Dus zo krijgt mijn konijn toch hooi binnen en dat houdt de darmen aan de gang. Daarna geen buikproblemen meer. Dit voer is ook nog eens goedkoper. In sience selective zit geen hooi of anders te weinig. Ook is beaphar graanvrij, dus ook geen suikers. Granen worden omgezet in suikers. In de natuur eten konijnen ook geen granen maar grassen en kruiden. Sience selective heeft nu ook een graanvrije variant maar deze is en erg duur en bevat geen 65% hooi.
Dus dit is mijn tip voor de niet hooi-eters
tamary schreef:En is iets als een grove grasbrok ( http://www.marstall.nl/producten/strukt ... egory_id=5 ) of grasmix voor paarden geen optie? Mixt makkelijk door de brokjes/groentestukjes en komt dichter in de buurt van wat ze als eetbaar kennen.
Lianne schreef:floorsil schreef:Je hebt evt ook gras korrels. Soort van geperst hooi. Misschien eten ze dat wel en dat ze via die weg hooi gaan eten
Nog niet eerder van gehoord, heb je eventueel voorbeelden voor mij waar dit te koop is? Lijkt me een goede om te proberen inderdaad!
Lianne schreef:floorsil schreef:Je hebt evt ook gras korrels. Soort van geperst hooi. Misschien eten ze dat wel en dat ze via die weg hooi gaan eten
Nog niet eerder van gehoord, heb je eventueel voorbeelden voor mij waar dit te koop is? Lijkt me een goede om te proberen inderdaad!
maylotje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel meer heb gelezen dan je OP.
Mijn konijn(de ander vreet alles wat los en vast zit) is ook kieskeurig in hooi,fruit en groente. Hij wil het liefste kruidenhooi en ook liever uit een hooi bal of ruifje dus dat zou ik eens proberen als dat kan en verschillende smaakjes kruidenhooi hier doen de kamille en rozenbottel het erg goed.
Wat de wortel en appel betrefd zou ik mij hier niet druk om maken op advies van onze da en de konijnenopvang krijgen ze dat juist weinig hier vanwege de hoeveelheid suikers(dikmakers dus) die er in zitten. Wortel lusten onze konijnen ook niet trouwens en die hiervoor ook niet XD
In plaats van wortel en appel kun je eens wat groente proberen misschien een blaadje andijvie op witlof? Als je toch graag fruit geeft hier valt banaan eg goed in de smaak.
Wij geven 2x per dag een klein beetje sience selective niet het gemende voer dan gaan ze alleen snoep eten.
Ik zou toch proberen of je konijnen wat meer hooi willen eten ik heb toch het idee dat het wel beter is als ze meer hooi en regelmatig wat groente eten.
Een theetje trekken van hooi werd door onze da aangeraden als ze bijv te vaak plakpoep hebben maar als ze weinig hooi eten is het misschien wel een idee om het vaker te doen zodat ze de voedingsstoffen binnen krijgen.
Evt. Kan je op bunnybunch even zoeken naar de lijst met groente en fruit die konijnen mogen.
Ik hoop dat je wat aan deze kennis hebt.