Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riraito schreef:Inderdaad lekker makkelijk om een onderzoek af te schrijven als "de DA moet brokken verkopen". Ik heb ook genoeg ellende gezien door het voeren van rauw vlees. Bij rauw moet je erg uitkijken dat je wel compleet voert. En vertrouw niet altijd de etiketten, ik heb zelf genoeg vlees in handen gehad die totaal anders van samenstelling was dan de vorige batch. Natuurlijk is brok ook niet heilig, maar die wordt daadwerkelijk getest op samenstelling voor hij in de winkel komt. Beide kanten hebben hun voordelen en nadelen, kijk dus met een open blik en niet "oh de DA weet toch niks van voeding" (verassing: ze weten prima waar ze het over hebben).
XxLiindsaYxX schreef:Esirene schreef:Als je diepvries vers vlees koopt die compleet is, is dat prima voor je puppy. Het helpt ook zijn darmbalans te hersellen.
Ik weet dat prins een versvlees voor puppy's heeft (compleet), zie
https://www.prinspetfoods.nl/hond/prins ... y-complete
Andere merken ken ik niet maar ik denk dat je gerust langs een dierenwinkel kunt gaan om te vragen en kijken.
Dagportie is afhankelijk van gewicht en prijs zou ik niet weten.
Ik zou daarnaast zeker wel aanraden om misschien langs de DA te gaan, want hoe is hij verder? Hoe is de ontlasting? Is hij alert? Eet hij wel goed? En, wat kreeg hij bij de fokker? Wat voor brokken heeft hij gekregen voor of naast de samsfield brokjes? Krijgt hij verder nog dingen zoals snacks of zo. Ff goed laten nachecken denk ik en daarnaast idd testje op giardia kan zeker handig zijn
Hij is vorige week bij de da geweest.
Hij is verder alert, speels, baldadig. Ontlasting is goed, maar veel en vaak.
Hij eet super goed, maar lijkt de hele dag honger te hebben. Zijn voerbak is hap slik weg.
Hij krijgt van mij Runder oren, dit is het enige waar hij tegen kan, verder krijgt hij vrijwel overal diarree van..
janderegelaa schreef:Ik begrijp dat de diehard rauwvlees gevers dit zeggen maar het is een echt wetenschappelijk onderzoek. In plaats van het ongefundeerd te ontkennen kun je er beter je voordeel mee doen.
Nikass schreef:De dingen die je noemt waarvan hij diarree krijgt bevatten voornamelijk granen. Die zou ik dus liever niet meer geven.
Ik ben benieuwd of de mensen die zoveel gevaren zien in het voeren van rauw vlees allemaal vegetariër zijn? Want anders heb je sowieso te maken met rauw vlees en dus met de bijbehorende hygiëne.
Voor honden zijn de bacteriën in rauw vlees juist erg goed (daarom voer je het ook)
Kvv is niet minder compleet dan brokken, dus waarom zou je bang moeten zijn voor tekorten?
Het maag/darmstelsel van honden is niet gebouwd op brokken. Daarbij is de kans op nierproblemen en maagtorsie groter.
Beert: Als je bang bent ziek te worden van het speeksel van je hond moet je misschien beter geen hond nemen, of in elk geval hopen dat hij nooit poep gaat eten of kadavers waar de maden uit kruipen
Nikass schreef:De dingen die je noemt waarvan hij diarree krijgt bevatten voornamelijk granen. Die zou ik dus liever niet meer geven.
Ik ben benieuwd of de mensen die zoveel gevaren zien in het voeren van rauw vlees allemaal vegetariër zijn? Want anders heb je sowieso te maken met rauw vlees en dus met de bijbehorende hygiëne.
Voor honden zijn de bacteriën in rauw vlees juist erg goed (daarom voer je het ook)
Kvv is niet minder compleet dan brokken, dus waarom zou je bang moeten zijn voor tekorten?
Het maag/darmstelsel van honden is niet gebouwd op brokken. Daarbij is de kans op nierproblemen en maagtorsie groter.
Beert: Als je bang bent ziek te worden van het speeksel van je hond moet je misschien beter geen hond nemen, of in elk geval hopen dat hij nooit poep gaat eten of kadavers waar de maden uit kruipen
Riraito schreef:Nikass schreef:De dingen die je noemt waarvan hij diarree krijgt bevatten voornamelijk granen. Die zou ik dus liever niet meer geven.
Omdat wij ons vlees verhitten. Salmonella, e. coli gaat vrolijk levend het verteringsstelsel van de hond door en likt het dier vervolgens een mens, dan kan die daar ziek van worden. De hond heeft een lagere pH in de maag en heeft dus (bij gezonde dieren dan) geen last van de bacterie.
Als een kvv de ene keer 10% bot heeft en de andere keer 30%, dan zou ik daar niet blij van worden. Bij een brok heb ik dat soort schommelingen nog nooit gezien. En als ik het heb over rauw vlees, dan zijn er zat mensen die Fikkie een lekker stukje kip geven met een zoute haringAlleen spiervlees dus.
Een hond noem ik praktisch omnivoor (wel met voorkeur voor vlees). Een beetje koolhydraten gaat hij niet dood van.
_E_ schreef:Waarom je bang moet zijn voor tekorten? Omdat zeer veel vers vlees voeders niet compleet of juist samengesteld zijn. Met name de calcium/phosfor verhouding, die zeer belangrijk is voor opgroeiende honden. Want hoeveel botten zitten er in vermalen, wat voor botten waren dat? Elk bot bevat een heel ander cakcium gehalte.. Dus dat is nooit betrouwbaar te zeggen. Dat dit wel degelijk een probleem is ontdekken wij geregeld bij ons op de dierenartsenpraktijk. Vrijwel alle honden met groeipijnen of problemen, staan op vers vlees..
YazhiSien schreef:Onze pup laten testen dmv bioresonantie. Had weliswaar goede ontlasting maar kreeg soms soort bultjes die leken op bv een reactie van brandnetels. Hij blijkt intolerant te zijn voor kip, kalkoen en granen. Sinds maandag over op voer wat dit niet bevat (het voer en snack bleek dit te bevatten.). Reacties zijn nu iets heftiger ivm de behandeling maar dit gaat binnen paar dagen weg. Misschien ook een idee voor jouw pup?
Nikass schreef:Een eliminatie dieet heeft meer tijd nodig dan twee weken per soort. Meestal zes weken.
In brokken wordt, voor zover er al vlees in zit, niet de beste kwaliteit gestopt. "Vlees en dierlijke bijproducten" kan van alles zijn, van schapendarmen tot kippenveren.
Het is in dat opzicht juist bij vers voer meestal gemakkelijker om de kwaliteit te bewaken dan bij brok, is mijn mening.