Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:57

Ze heeft iniedergeval geen brokjes gegeten, van wat ik zie heel minimaal gedronken. Ze plast nog wel, maar niet vaker dan 1 keer per nacht.

Ik schotel haar iniedergeval vlees voor savonds, maar ook daar kijkt ze bijna niet naar om. Ik maak er foto’s van zodat ik het verschil kan zien haha

Bloemetje75

Re: Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:03

Succes! Hier duurt het van een paar dagen tot bijna een jaar eer een kat echt tot gezellig en op zijn gemak is. Maar er lopen er hier 8 dus dat is best heftig voor katten die uit een andere situatie komen.

Geef je haar zakjes vlees? Zakjes Whiskas zijn hier favoriet. Zit ook aardig wat vocht in (en zout en andere troep maar als ze maar eet in het begin).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:04

prii_boy schreef:
Ze heeft iniedergeval geen brokjes gegeten, van wat ik zie heel minimaal gedronken. Ze plast nog wel, maar niet vaker dan 1 keer per nacht.

Ik schotel haar iniedergeval vlees voor savonds, maar ook daar kijkt ze bijna niet naar om. Ik maak er foto’s van zodat ik het verschil kan zien haha

Geen zorgen om maken. Je hebt de kat nog maar heel even. Geef het de tijd.
Komt ergens deze week wel tevoorschijn . Gewoon met rust laten en niet lokken met voer oid

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:09

Onze twee katers (broertjes) kregen we toen ze 2,5 jaar oud waren. We hadden al een oudere kat die sinds twee maanden alleen was na het overlijden van haar broer. We hebben de katers eerst twee weken een eigen kamer met hun eigen spulletjes erin gegeven en ze rustig laten wennen. Af af en toe werden ze er even uit gelaten, totdat ze gewend waren aan de luchtjes in huis en aan onze andere kat. Ze waren vrij snel al wat rond aan het lopen in hun kamer. Dat heeft al met al maar een paar uurtjes geduurd. Maar voordat ze echt gewend waren en bijvoorbeeld bij ons op de bank kwamen zitten, heeft het toch wel een aantal maanden geduurd.

We vermoeden dat dit te maken had met hun vorige huisje waar ze door de komst van een baby en een peuter waarschijnlijk weinig aandacht hebben gehad en weinig mochten. Ze durfden bijvoorbeeld echt niet op de bank te komen zitten. En als we in het begin onze stem ook maar een beetje verhieven, dan schrokken ze zich de pletter. Daar is nu niets meer van te merken. Ze voelen zich nu echt thuis bij ons.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:09

Kun je haar wel te pakken krijgen? Zou anders toch dwangvoeren...

Heb je al gekookte kip geprobeerd? Of misschien tonijn uit blik?
Als ze 's nachts een beetje op verkenning uit gaat, dan kun je misschien 's nachts een beetje toenadering zoeken. Bij ons hielp het in het begin als we naast haar zaten met het eten.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:16

Roquen schreef:
Kun je haar wel te pakken krijgen? Zou anders toch dwangvoeren...

Heb je al gekookte kip geprobeerd? Of misschien tonijn uit blik?
Als ze 's nachts een beetje op verkenning uit gaat, dan kun je misschien 's nachts een beetje toenadering zoeken. Bij ons hielp het in het begin als we naast haar zaten met het eten.

Tot dus ver weigert ze al het eten, ik kan haar aaien maar ze blijft dan helemaal verstijfd zitten.
Ik ben nu 4 dagen vrij geweest waarvan ik 2 dagen rond 1 uur naar bed ben gegaan. Ze was dan in de veronderstelling dat ik al op bed lag, want ze kwam uit haar verstopplekje vandaan maar toen ze mij zag zitten maakte ze zich helemaal klein en sloop ze over de grond haha. Ik laat haar dan verder ook met rust, wil mezelf niet opdringen.

Komende dagen moet ik weer vroeg m’n bed uit, dus ik kan er geen nachtwerk van maken. Dwangvoeren kan ik gaan proberen, maar zal dan wel even hulp moeten inroepen van m’n moeder want alleen zal dat niet gaat lukken gok ik.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:19

Zou het niet kunnen helpen als je haar tijdelijk een eigen ruimte geeft, waar ze veilig kan wennen aan het huis, de geluiden en de geurtjes?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:20

Ik heb helaas geen slaapkamers over, in 1 slaapt m’n zoon en de andere kamer slaap ik in.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:32

Ts wat heb je allemaal al voor eten geprobeerd om haar te verleiden? Wat iemand anders ook al aanhaalde, ze moet nu waarschijnlijk gewoon even een drempel over. Zo gauw ze eet is het waarschijnlijk ook direct opgelost.

Als dwangvoeren nodig is dan moet het maar natuurlijk maar naar mijn ervaring is er vaak toch wel iets wat werkt. :)

- Tonijn uit blik
- Gekookte kip
- Rodi of smuldier gewoon in de supermarkt verkrijgbaar in de smaken rund hart of lam.
- Verschillende smaken natvoer.
- Verschillende smaken droogvoer.
- Rundergehakt (supermarkt).

Maak je wat betreft kattenvoer niet te druk over de kwaliteit. Eten = eten voor nu. ;)

En wat betreft het wegkruipen. Geef haar lekker de tijd, ze is nog maar zo kort bij jullie. Het is zielig maar zo gauw ze tenminste eet kan het verder geen kwaad. ;)

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:35

Ik heb haar mousse en vlees in saus van gourmet aangeboden. Ik kan kijken of ik tonijn in huis heb.
Haar vlees heb ik nu dicht bij haar neergelegd, dus ik zal morgenochtend zien of ze daar van gegeten heeft of niet. Mocht dat niet het geval zijn zal ik proberen om haar morgen dwangvoer te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:45

Niet vangen, niet dwangvoederen, niet het voer te dicht bij de verstopplek leggen. De verstopplek is niet meer veilig als het daar naar voedsel ruikt (want vanwege de geur aantrekkelijk voor grotere predatoren, zoals de mens).

Gewoon het voer op de normale plek voor het voer en de kat met rust laten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:47

Koper schreef:
Niet vangen, niet dwangvoederen, niet het voer te dicht bij de verstopplek leggen. De verstopplek is niet meer veilig als het daar naar voedsel ruikt (want vanwege de geur aantrekkelijk voor grotere predatoren, zoals de mens).

Gewoon het voer op de normale plek voor het voer en de kat met rust laten.

Mee eens! Wat een raar advies dwangvoeren. Arme kat , net een nieuw huis ...

Lekker met rust laten TS

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:19

Dwangvoeren zou ik zeker niet doen. Beestje zit al helemaal uit haar comfort en dan ook nog gaan dwangvoeren..

Wat een leuke trouwens <3

Die eerste tijd is even pittig. Je hebt medelijden met het beestje en wil het liefst veranderen hoe ze zich voelt. Dat kan niet.

Ik heb hier een kitten erbij gehad. Poes heeft 6 dagen op de kast gezeten, daarna 3 dagen onder het gordijn om vervolgens op zolder te mokken. Daarna was het akkoord bevonden.

Ik zou wat eten neerzetten, drinken en gewoon de rust bewaren in huis. Feliway heeft hier wel effect gehad indertijd.

Heb je trouwens een waterfontein? Dat vindt mijn Coon het einde. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:59

In tonijn uit blik zit heel veel zout, zou niet mijn keus zijn om te voeren. Bovendien zit je dan straks misschien met een verwende kat die voortaan tonijn verlangt.

Kip kan, maar liever rauw dan gekookt. Vooral als je (toch) gekookte kip aanbiedt dan wel zonder botjes.

Maar ik zou gewoon het normale voer geven wat je van plan bent om te voeren. Gewoon een bak met brokjes. Eventueel wat nat voer. Maar wel normaal kattenvoer en geen liflafjes. Je wil juist alles zo normaal mogelijk doen. Anders krijg je later weer dat je het moet veranderen en dat is weer extra stress.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:57

Mijn herplaatser, uit de Oekraïene, had eigenlijk heel weinig tijd nodig om te wennen. Eerste paar dagen zat hij veel in mijn tv-kast verscholen maar als je hem riep en aaide kwam hij te voorschijn om kopjes te geven. Eten deed hij ook vrijwel meteen.

Inmiddels is hij een ruime maand in Nederland en drie weken bij mij en hij voelt zich al aardig thuis. Verstopt zich niet meer, ligt veel op schoot, kijkt YouTube op de Ipad...

Heb dus geen tips. Maar wat voor voer kreeg ze bij de vorige eigenaren? Geef jij hetzelfde voer? Misschien dat het vertrouwde voer haar wat gerust stelt.

Zou daarbij tevens iets lekkers neer zetten katten moeten echt op een gegeven moment eten om leververvetting te voorkomen. Liever omkopen dan dwangvoeren.

Edit: mijne is trouwens 2 jaar oud.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:36

Hier eentje die zich de eerste twaalf uur ver onder het bed verstopte. Vervolgens nog een halve dag voorzichtig geweest, extra waakzaam bij geluidjes, maar heb diezelfde dag nog een mailtje naar het asiel kunnen sturen dat hij goed geland was.
Mega dankbare kat, de eerste twee weken niet bij me weg te slaan. Maar had ook 1,5 jaar in het asiel gezeten en vond het volgens mij reuze prettig eindelijk een rustig plekje en veel aandacht te hebben.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 07:41

Ze heeft gegeten! Ze heeft ongeveer de helft van haar vlees opgegeten, dus dat is weer een begin.
Nu eens kijken hoe lang het duurt voordat ze zich een beetje durft te vertonen haha.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:49

Heel fijn!

Mijn ouders hebben een half jaartje geleden een Britse korthaar gekregen, een herplaatser. Nou dat duurde wel echt lang voordat ze zich durfde te laten zien. Ze had een heerlijke verstopplek en daar heeft ze de eerste maanden door gebracht.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 08:04

Oei, dat zie ik met haar ook nog wel gebeuren haha.
Ik heb sinds gisteren de feliway in het stopcontact zitten, ik vraag me nu oprecht af of dat heeft bijgedragen bij het feit dat ze nu weer gegeten en goed gedronken heeft. :=

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:14

Dat vermoed ik inderdaad wel. Ik vind het trouwens een prachtige kat!

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:16

Wat fijn dat ze zichtbaar wat gegeten heeft, dat gaat de goede kant uit!
Wat ik ook met mijn kat heb gedaan is, nadat hij een beetje rond durfde te lopen - noem het eerder sluipen over de grond langs de muren met een dikke staart - is mijn slaapkamerdeur open laten terwijl ik sliep. Met het idee dat hij me dan op zn gemak slapend kon "verkennen" zonder dat ik direct een bedreiging vormde. Al weet ik niet of hij dat ook écht gedaan heeft.

Heb je al een naam voor de mooie dame?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:49

Fijn dat ze gegeten heeft! *\o/*

Voor de andere, die vonden dat dwangvoeren een raar advies was. Hier een link wat er ontstaat als ze een paar dagen niet eten:
https://www.mcvoordieren.nl/leververvetting-kat

Tuurlijk is het niet fijn voor de kat om gedwangvoert te moeten worden, zeker niet als ze nog aan het wennen zijn, maar zonder eten worden ze misselijk, waardoor ze helemaal niet meer eten en dus ziek kunnen worden.

Wij hebben het toen op aanraden van de dierenarts gedaan, (toen we haar eindelijk te pakken hadden), en het heeft juist geholpen dat ze meer rond ging lopen. Onze kat was duidelijk misselijk na 48 zonder eten, en na 1 klein spuitje begon ze zelf te eten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:15

Je zou nog wat warm water bij het vlees kunnen doen. Dan krijgt ze in ieder geval nog wat extra binnen..

Fijn dat er weer wat in zit! Hopelijk went ze snel!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:28

Hier een iets andere situatie, wij hebben 3 katten en zijn verhuisd in juli. Wij hebben de katten al vanaf kitten bij ons. Maar ze hebben 2 maanden onder de bank geleefd met ze 3 en en nu zijn ze helemaal gewend en heel gelukkig. Elke kat heeft zijn eigen wijze om dingen te verwerken en doet alles op zijn tempo. Wij hadden ook alles geprobeerd , stekkers, huis al inrichten, geuren verspreiden en ga zo maar door.. Sterkte en kijk niet raar op als dit heel lang kan gaan duren..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:32

Een jaar.......

ja je leest het goed.....een heel jaar...toen was ze echt pas "thuis"

ze was 10 en kwam van de straat af, ze zou dood vriezen of naar het asiel moeten en mijn huis is groter dan een asiel dus ik dacht ach kom maar op!
eerste maanden leefde ze alleen achter de wasmachine en na een paar maanden werd het uitgebreid naar de wasmachine en de vensterbank (liefst met de lamellen dicht)
Wij hebben een gezin met een kind en ondanks dat mijn dochter super relaxed is met katten had het echt tijd nodig. Ze is erg op zichzelf en vind aaien nu wel ok. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en soms, heel soms komt ze zelfs op schoot en die momenten koester ik met haar <3 _/-\o_

mijn tip, laat haar zoveel mogelijk met rust en gewoon relaxed wonen in je huis en ze komt vanzelf, beloon haar dan ook en probeer geen grenzen te overschrijden ;)