Kleur kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:18

Oh wat leuk! Onze cyper die helaas overleden is was ook zo mooi grijs.

Afbeelding

Hier zie je het misschien niet heel goed maar beter heb ik op het moment niet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:19

Ibbel schreef:
Jouw kat is idd basis zwart, met 1x verdunning, dat maakt 'm blauw, en dan daarbij nog het tabby patroon. Ik heb ook zo'n kat gehad.

En ik heb ook een lapjeskat-met-wit gehad die 1x verdunning droeg plus tabbypatroon, dus dat was echt een lappendeken. Die had dus blauwe en abrikoosvlekken (ipv zwart en rood) maar daarin dus donkerder strepen van het tabbypatroon. Plus nog wit, dus die was 5-kleurig :+

Wauw wat gaaf! Heb je een foto?

Die van jou is ook heel mooi Savannah! Ik snap precies wat je bedoelt met de kleur er niet op krijgen, lukt met Mojo dus ook niet goed haha :D

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:30

Mooie kat! Leuk om te weten, ik vroeg het mij toevallig laatst ook af. Mijn kat Sebastiaan had ook die kleur, hij is er helaas niet meer.
Hier drie foto's, klopt het dat het op jouw kat lijkt?

Witte buik
Afbeelding

Afbeelding

En letter M op zijn voorhoofd

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:44

Moeder is blauw en heeft aan jouw kat wel de verdunning meegegeven maar niet het zwart (blauw = zwart met verdunning). De moederpoes is zelf creme en moet dus homozygoot zijn voor creme. Ze kan zal altijd het cremegen aan haar kinderen doorgeven. Aangezien katers alleen van de moeder genen met kleurinformatie krijgen zullen alle mannelijke nakomelingen van deze moederpoes dus het cremegen dragen én tonen in de vacht. Haar dochters zullen het cremegen ook dragen maar alleen tonen als ze van de vader ook creme krijgen. Creme is bij katten een recessief gen.

Jouw katje is blue tabby. Dus tabby (zwarte cyper) met een verdunning. Deze verdunning heet creme, en zorgt er ook voor dat rode katjes een cremekleurige vacht krijgen (net als palomino's bij paarden).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:48

Limoen schreef:
Lauratje_88 schreef:
Mama is zeker blauw dus dan zou Mojo inderdaad Blauw tabby kunnen zijn.
Dus inderdaad 1 keer verdunning.

Verdunning is recessief dus dan moet papa ook verdunning hebben. Anders toont verdunning niet en zou ze het alleen dragen.

Citaat:
Klopt. De kater zal dus een onverdunde kleur hebben, maar wel drager zijn van verdunning. Alleen op die manier kunnen de andere kittens een gewone kleur hebben. Die trouwens allemaal wel drager zijn van verdunning, omdat de moeder blauw is.

Ik heb een prachtige hele donkere effen blauwe HTK waarbij de moeder een zwarte poes is.

Mojo heeft inderdaad maar 1 keer verdunning omdat hij alleen van zijn moeder kleurinformatie mee heeft gekregen. De kleurgenen liggen bij katten op het X-chromosoom, en katers dragen daar maar 1 van. Van hun vader krijgen ze een Y-chromosoom. Daardoor worden het katertjes.

Katers kunnen aan hun mannelijke nakomelingen geen kleurinformatie doorgeven. Vrouwelijke kittens krijgen wél van beide ouders genetische kleurinformatie. Aangezien die kittens 2 X-chromosomen hebben.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:52

Thanks voor de info Koper, leuk! Stel nou dat Mojo een nestje zou krijgen, geeft ze dan nog iets “bijzonders” door? Ik denk dat vader trouwens geen crème droeg, want mojo haar broertjes waren “gewoon”

Lilchar ja Mojo heeft wel wat van jouw kat weg! :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:55

Wat een leuke naam ook Mojo <3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:56

Koper, alleen de basiskleur rood en zwart zijn geslachtsgebonden. Modifiers als blauwverdunning dus niet en katers hebben dus ook 2x het gen voor blauw nodig om blauw te zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:58

Mag ik even binnenvallen? :D wat een leuk topic!

Wat is de kleur van deze kat? Hoe zit dat? Hoe heet het? :P Of is het gewoon grijs?
Afbeelding

misschien wel een domme vraag hoor, maar ook ik ben er niet in thuis. En vind het een prachtkleur <3

(kat is niet van mij, overigens :P )

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:59

_sharonnn schreef:
Thanks voor de info Koper, leuk! Stel nou dat Mojo een nestje zou krijgen, geeft ze dan nog iets “bijzonders” door? Ik denk dat vader trouwens geen crème droeg, want mojo haar broertjes waren “gewoon”

Ze geeft sowieso altijd 1x het gen voor verdunning door maar katten hebben dus 2x dit gen nodig om een verdunde kleur te krijgen dus zou je een kater moeten hebben die het draagt of zelf ook verdunt is.
De vader van Mojo droeg dus ook zeker wel verdunning anders was ze niet blauw geweest

@Nirvan_ dit is effen blauw, zelfde als de kat van TS maar dan zonder de streepjes :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:00

Is ie niet gewoon blauw? Haha ik opende dit topic omdat ik er geen verstand van heb, dus geen idee :+

Savannah dankjewel! :)

Van ah top, bedankt voor alle info! :D echt super interessant!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:01

Van schreef:
Koper, alleen de basiskleur rood en zwart zijn geslachtsgebonden. Modifiers als blauwverdunning dus niet en katers hebben dus ook 2x het gen voor blauw nodig om blauw te zijn.

Nee. Katers krijgen alleen van de moeder kleurinformatie. En hebben aan 1x creme genoeg om een blauwe of creme vacht te hebben.

TS ik had gemist dat Mojo een poes is. Dan moet de vader ook creme dragen. Als Mojo kittens krijgt zullen al haar mannelijke kittens (dus de katertjes) ook blue tabby zijn. Ze geeft namelijk altijd tabby én de verdunning door. Vrouwelijke kittens (dus de poesjes) zullen ook tabby en creme dragen. Welke kleur de vachtjes worden zal afhankelijk zijn van de kleur van de vaderkater(s).

Nirvana die kleur heet blauw. Dat is zwart met een verdunning. Het zwart maskeert het tabbypatroon. Elke kat draagt tabby, maar als de kat ook zwart draagt zie je het tabby niet in de vacht. Soms hebben zwarte of blauwe katten wel een spooktekening, dan zie je bij voorbeeld op de pootjes of staart bij een bepaalde lichtinval iets donkerder streepjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:03

Van schreef:
_sharonnn schreef:

Ze geeft sowieso altijd 1x het gen voor verdunning door maar katten hebben dus 2x dit gen nodig om een verdunde kleur te krijgen dus zou je een kater moeten hebben die het draagt of zelf ook verdunt is.

Neehee :') Dat geldt alleen voor poesjes. Katers krijgen alleen van de moeder kleurinformatie. Bij katten ligt deze genetische informatie op het X-chromosoom en dat krijgen katers alleen van de moeder. Anders waren het geen katers geweest.

Katertjes krijgen altijd de zelfde kleur als de moeder. Ook tabby katers die een zwarte moeder hebben krijgen de kleur van de moeder. Bij de moederpoes zit het tabby dan onder het zwart verstopt. Maar ze kan het wel doorgeven.
Een zwarte kater met tabby moederpoes kan niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-01-18 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:04

Als meisje heeft Mojo natuurlijk zowel van haar moeder als van haar vader een X-chromosoom met kleurinformatie gekregen.
Los daarvan; was Mojo's moeder bewust gedekt of heb ik dat gemist? Als ze gewoon buiten wat zaadcelletjes heeft opgepikt 8-) dan kun je sowieso al niet meer naar de broertjes en zusjes kijken als het gaat om kleurinformatie over de vader, want poezen paren vaak met meerdere katers waardoor de kittens in werkelijkheid vaak halfbroertjes en halfzusjes zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:05

Geen idee waar je je informatie haalt koper maar dat klopt dus echt niet ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:08

Van schreef:
Geen idee waar je je informatie haalt koper maar dat klopt dus echt niet ;)

Jij bent nochtans degene die het niet snapt. Katers krijgen alleen van hun moeder kleurinformatie. Dat is een feit. Vraag maar aan elke willekeurige bioloog.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:10

ik snap het prima heb jaren katten gefokt en me verdiept in de kleurgenetica :)
rood en zwart liggen op de X de rest niet

en hoe verklaar je dan dat Mojo niet blauwe broertjes heeft uit een blauwe moeder :D
oh en ik heb ook eens een blauwe kater gehad uit een niet blauwe moeder

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:12

Haha ik ben m kwijt :+

Mojo is een ongelukje haha

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:14

Ik heb nog foto’s van het nestje, misschien helpt dat wat :)
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:20

_sharonnn schreef:
Ik heb nog foto’s van het nestje, misschien helpt dat wat :)
[ [url=m/Tg0jlf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d2FfhH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die lichte (blue tabby) zijn als de moeder creme draagt óf katers óf poesjes die toevallig van de vader ook creme hebben meegekregen.

De donkere zijn óf katers die van de moeder geen creme hebben meegekregen (wat alleen kan als bij de moeder het creme niet zichtbaar is in de vacht) óf poesjes die van hooguit 1 ouder creme hebben gekregen.

Mijn blauwe katje is ook een ongelukje. Haar moeder is een htk poes die 1x creme bleek te dragen. Dat kun je bij de moederpoes dus niet aan de vacht zien, die was gewoon cypers met rood. In het nestje waren kittens van 2 verschillende katers. De ene kater was een rode of een blauwe cyper. De andere kater (vader van mijn Majtje) was blauw. Hij bleek een Blauwe Rus te zijn, dat ras is naar de kleur vernoemd. Alle 6 kittens hadden een andere kleur.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-01-18 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:21

Rood en zwart liggen bij de kat op de X en zijn dus geslachtsgebonden. Dat is de reden dat tortie/lapjes katten in principe altijd poezen zijn. Poezen(XX) hebben namelijk 2x een X en kunnen dus zwart en rood tegelijk zijn. Katers(XY) hebben maar 1 X en zijn dus of zwart of rood.

Maar modifiers zoals blauwverdunning of effen zijn niet geslachtsgebonden en vererven recessief zowel bij katers als bij poezen. Om blauw te krijgen moeten dus beide ouders blauw dragen of zijn.

Mojo's moeder is blauw dus geeft zij sowieso al haar nakomelingen 1x het blauw gen mee. Blijkbaar was de vader van het nest een blauw drager. Hij had 1x een blauw gen. De kans was 50% kans dat hij die door gaf en dat is dus bij 1 poesje gebeurt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:56

_sharonnn schreef:
Haha ik ben m kwijt :+

Mojo is een ongelukje haha

Een (piep)klein rondje googelen leidt hier tot de conclusie dat ik als ik jou was Van maar zou geloven en Kopers theorie in de ijskast zou stoppen. 8-)
Wel een heel leuk nest trouwens, al die grijsjes op dat bed, ik moest echt even kijken welk hoofd bij welk lijfje hoorde. <3

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:10

Sorry koper, je zit er toch echt naast idd :=

Kat moet 2x het verdunningsgen hebben om het te tonen. Dus van papa én van mama doorgekregen.

Deze kat is blue tabby en heeft dus 2x het verdunningsgen. Anders zou hij het alleen drágen en niet tónen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:13

Dit denkt Mojo ervan :+
Afbeelding

Ik lees t morgen nog even goed door, het is best nog ingewikkeld, maar ze is in ieder geval blue tabby, leuk! :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:19

Zo heb ik trouwens ook nog een mooi kleurenhusseltje.Mijn avatar is van onze oude kat Balthazar. De moeder van zijn moeder was een Siamees (lilac), de vader van zijn moeder een blauwe Rus. Zijn moeder was blauw met wit en zijn vader was zwart.
Allen behalve Balthazar, zonder streepjes.