's Nachts Dierenarts bellen advies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:59

Oke strandwandeling... er kan geen schelp of scheermes dwars zitten?
Is er al een foto gemaakt? Dat zou ik toch wel graag willen weten als baas zijnde...

Rare keuze om niet nu meteen een infuus aan te leggen trouwens...

_Dracarys

Re: 's Nachts Dierenarts bellen advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:10

Beterschap! Ik volg even

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:33

Geen infuus, omdat we dit eerst willen proberen. Ik vertrouw mijn dierenarts hier in.
Niet dat ik het niet zou doen, maar mijn hond achterlaten bij de dierenarts daarvoor kan niet en ik zal er dus bij moeten blijven tot ze weer naar huis mag. Vandaag zal ze niet alleen gelaten worden, ik ben alert op elke kleine verandering en de dierenarts zit op de hoek.

Turgor check ik ook regelmatig.
Ze is geen schelpen eter ofzo, dus voor een schelp die vast zit ben ik niet zo heel bang. Maar kan het voorstellen als ze niet opknapt zoals gehoopt.

Ik mag over een halfuurtje gaan voeren, dan weten we snel genoeg of onze aanpak de juiste is geweest voor haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:42

Ontworm je regelmatig?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:42

Heel veel succes!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:56

Babootje schreef:
Ontworm je regelmatig?

Laatste keer is alweer een paar maanden geleden. Van de dierenarts krijg ik sowieso maar mee voor 2x per jaar. Meer krijg ik alleen na poeponderzoek

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:00

Klinkt een beetje als vergiftiging, of een rotte vis gegeten op het strand.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:23

Behandeling is ook gericht op een (lichte) zoutvergiftiging. Omdat dat dus het enig echt bijzondere van gisteren was.

Het lijkt tot nu toe aan te slaan. Ze kijkt me na 40ml "astronautenvoeding" aan dat ze het erg lekker vond en meer wil! Maar rustig aan opbouwen, anders wordt er teveel gevraagd van haar maag op dit moment.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:27

Och arm beest.

Snap wel dat je midden in de nacht twijfelt. Je belt de dierenarts ook uit bed. Wil je liever niet voor niets doen. Wij hebben het twee keer moeten doen. 2x voor een maagtorsie. Laatste keer is ze overleden. Dan hoef je niet te twijfelen maagtories zijn dodelijk in een vrij korte tijd.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 17:53

Voor dat soort dingen ben ik wel bang dat ik te laat door heb dat het zo heftig is.

Zo langzaamaan gaat het steeds iets beter. Ze slaapt wel veel, maar ik vind dat niet zo raar. Als ze wakker is, is ze wel alert en actief genoeg voor wat ze heeft doorstaan.
Water met een smaakje (lees: opgeloste brokjes) ging net makkelijk naar binnen. Straks nog een beetje astronautenvoeding en later nog wat blikvoer van de dierenarts.

Met het wandelingetje van vanmiddag geplast en vrij harde ontlasting. Dat lijkt dus ook nog te werken :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:06

Qua ontwormen tegenwoordig is er in NL ook hartworm aanwezig. Advies is 4x per jaar ontwormen met milbemax of millpro ;)
Is ook gewoon te koop bij de dierenwinkel en diverse online winkels. Vaak ook stuk goedkoper

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:25

Beter enkel ontwormen als ze wormen hebben, anders is het nutteloos ;)
Wij nemen ook geen paracetamol oid voor het geval dat.
Allemaal ongezond en een aanslag op het lichaam.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:48

Fijn dat ze het voer weer binnen houd!
En ook zij heeft natuurlijk geen fijne nacht achter de rug.
Dan gaat het nu hopelijk elke dag een stukje beter

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 09:55

Wat Dracarys zegt; ik ga niet zomaar ontwormen. Die 2x vind ik eigenlijk al niet zo nodig, omdat ze bijna nooit iets buiten van de grond snaait en ze krijgt imo ook geen "risico-voer" (zoals karkassen)
En zeker nu ga ik er niets wat niet noodzakelijks is in stoppen.

We hebben beide een goede nacht gehad, maar ga zo nog wel ff bellen voor advies. Ze eet en drinkt wel, maar nog niet de hoeveelheden waar ik me lekker bij zou vinden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:55

Karkassen, kvv, barf etc geeft geen extra risico op wormen. Het maagzuur word sterker waardoor bacteriën minder kans krijgt. De kans op wormen blijft gelijk enkel de kans op ziektes etc is lager.
Onze hond krijgt nu 4 jaar kvv en heeft in die tijd nog geen ontwormingstablet gezien. Voordat ze kvv kreeg heeft ze wel 2x wormen gehad, niet veel maar er was wel iets gevonden :) het risico is er gewoon altjjd dus 4x per jaar even laten controleren. Super dat je niet klakkeloos er een pil in gooit :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:22

Ik wissel normaal af met wat ze krijgt en dat ligt vooral aan de ruimte in de vriezer :Y)

Standaard 4x per jaar ontwormen is imo gewoon een beetje nutteloos. Als er niets is, blijft het spul niet in de darmen/het lichaam wachten op een worm die voorbij komt.

Volgens de dierenarts is het alleen maar goed dat ze zelf ervoor kiest om niet zoveel te eten of te drinken, alleen maar goed voor de maag om het zo rustig op te bouwen.

Net kwam ze aangeven dat ze iets te knagen wilden, waarbij ze zelf voor gedroogde pens koos. Misschien niet helemaal volgens arts-advies (makkelijk verteerbaar), maar ze koos het zelf en het zit er nu nog in.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:45

Goed teken! :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 15:46

Ik gooi hem toch nog even omhoog. Gelukkig niet omdat m'n hond weer ziek is, maar omdat dit hele gebeuren toch nog een beetje een nasleep lijkt te hebben.

Sinds ze ziek is geweest, heeft ze moeite met de brok (farmfood) die we haar nu geven. Brok staat sowieso de gehele dag voor haar klaar, maar ze eet er alleen van als ze honger heeft. Als ze het eet, komt bijna met dezelfde snelheid weer eruit. Beetje zonde om dus deze brok te blijven geven als ze er niets aan heeft.
Ze krijgt 's avonds ook nog kvv. De reden dat ik brok er bij wil blijven geven is omdat ze makkelijk afvalt, op deze manier tenminste zelf kan bepalen of ze meer nodig heeft en het kan de hele dag blijven staan ook al is het hartje zomer.

Voor mezelf kan ik ook goed bedenken dat Farmfood wat zwaarder op de maag ligt (het lijkt een beetje op biks) en wil dus wel iets wat anders is qua persing. Wat is een goed/beter alternatief met een deze voorgeschiedenis?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:40

Ik zou terug gaan naar de da en verder laten onderzoeken.. Het lijkt mij niet normaal dat ze zo snel na het eten alles weer eruit gooit!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 18:19

Alleen d'r brok gooit ze eruit. De kvv, trainingskoekjes en al het andere knaagzooi wat ze krijgt geeft dit probleem niet. In mijn ogen ligt het dus puur aan de brok (of in ieder geval het type brok)
Het is een belgische herder en dat zijn vaker gevoelige typjes qua maag en darmen. Dierenarts weet er van, maar heeft alleen RC voor me in de aanbieding en snapt dat ik meer opties wil om te proberen.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:07

Ik zou dan toch de dierenarts bellen. Ik heb destijds de vraag gesteld hoe geeft ze over. Is het echt vanuit de maag dus de inhoud met verteerde brok of is het ingeslikte brokken die gelijk weer terug komen.
Bij dat laatste zou ik namelijk graag een foto zien van de slokdarm.
Ik heb een hond met slokdarmverlamming gehad en dat was geen pretje.
Mocht dit gaande zijn zou je kunnen kijken wat de oorzaak is en dit behandelen. Voor ons kwam dit te laat in beeld dus nu ben ik bij veel overgeven vlak na het eten toch al snel bezorgd.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:36

Mij lijkt het een simpele oplossing. Enkel kvv geven dan. Je hond geeft het zelf al aan.
Brok heeft een totaal andere manier van verteren dan kvv. Je kan met kvv ook prima je hond op gewicht houden. Als ie afvalt Geef je meer. En word ie te dik geef je minder. Sowieso word brok en kvv samen geven afgeraden omdat het maagzuur zich aanpast aan de voeding. Daarnaast kan je een maagtorsie opwekken door het samen te geven omdat brokken blijven drijven in de maag en kvv niet. Vooral bij zo'n groot ras loop je extra risico.
Er zijn heel veel verschillende soorten kvv. Als ie snel afvalt kan je extra geven of je kijkt naar de wat vettere diersoorten.
Zou je vraag ook eens stellen op de Facebook pagina Ik voer vers.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:54

Ik zou even contact opnemen met een voedingsdeskundige voor honden. Ik heb evt wel een naam voor je.
Het is namelijk niet normaal dat je hond ze er in dezelfde snelheid weer uitgooit. En farmfood is voor de rest een prima brok.

Ik ben pro vers en pro brok maar zou absoluut niet mn vraag neerleggen op een fb pagina zoals ik voer vers. Ik heb al zoveel rare adviezen gezien daar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:55

Ik heb momenteel, soort van, het zelfde met een van mn katten. die krijgt nu dus ook inderdaad alleen kvv. brok lijkt ie de laatste tijd niet binnen te houden. Sinds hij dus 2x per dag kvv krijgt spuugt ie niet meer. Wil wel binnenkort weer een keer brok proberen. heb verschillende soorten liggen.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:57

_Dracarys schreef:
Mij lijkt het een simpele oplossing. Enkel kvv geven dan. Je hond geeft het zelf al aan.
Brok heeft een totaal andere manier van verteren dan kvv. Je kan met kvv ook prima je hond op gewicht houden. Als ie afvalt Geef je meer. En word ie te dik geef je minder. Sowieso word brok en kvv samen geven afgeraden omdat het maagzuur zich aanpast aan de voeding. Daarnaast kan je een maagtorsie opwekken door het samen te geven omdat brokken blijven drijven in de maag en kvv niet. Vooral bij zo'n groot ras loop je extra risico.
Er zijn heel veel verschillende soorten kvv. Als ie snel afvalt kan je extra geven of je kijkt naar de wat vettere diersoorten.
Zou je vraag ook eens stellen op de Facebook pagina Ik voer vers.

Brokken drijven niet in de maag, broodje aap verhaal. Een maag is toch geen ballon met water? Maar een gespierde zak met maagzuur die peristaltische bewegingen maakt.

Maagtorsies ontstaan ook niet daardoor, deze ontstaan voornamelijk in rust en dit heeft te maken met lucht in de maag.