Formaat katten kamer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

Annet_Dottie schreef:
Ailill schreef:
Onze katten zijn juist echte buitendieren, doe je niet echt plezier met binnen houden. Nu gaat het daar natuurlijk ook niet om, wel ben ik van mening dat een kat altijd de mogelijkheid tot naar buiten kunnen dient te hebben.

Doe het dan gelijk goed en makkelijk: Sluit je hele huis af en laat de katten buiten ;)

Waarom druk je je mening zo door? Je zegt in bijna al je reacties "het is mijn mening" maar eigenlijk voeg je hiermee 0,0 toe aan dit topic waar gevraagd word naar kattenkamers en de formaten hiervan.. Jou katten zijn buiten katten en willen naar buiten, prima toch. TS haar katten zijn binnen katten nog nooit buiten katten geweest en hebben er ook geen last van dat ze niet buiten komen.

Goed even on topic..
Ik heb 2 katten, 1 van 8,5 en 1 van 4,5 beide echte luilakken, willen zomers graag de hele dag naar buiten en 's winters veel binnen en slapen. Ze hebben ook een kattenkamer voor 's nachts of als ik weg ben, dit hebben ze altijd al gehad al heb ik ze ook een paar maand in de woonkamer etc gehad en was hun kattenkamer een beetje mijn kamer geworden, nu is het een beetje van beide maar dat was ook meer ivm de kerstboom en het geklooi daar evt. mee 's nachts. In hun kattenkamer staan/liggen 2 mandjes en 2 krabpalen, ze hadden een hoge krabpaal waar ze eigenlijk niet echt meer naar om keken en die aardig af was dus heb ik 2 lagere aangeschaft, de 1 loopt met een soort bocht, daar slaapt de jongste liever op dan in een mandje dus prima. Eten, drinken, kattenbak staat daar ook. Speeltjes kijken ze niet naar om maar vinden ze zelf wel gezien een vaste kast het onderste deel spulletjes voor hun zijn. Speeltjes kopen heeft bij die van mij geen zin, de jongste heeft nu een kleine tekentang te pakken en speelt daar mee. Nouja dikke prima hoor :+
Ik denk dat mijn kamertje zo'n 12 vierkante meter is in totaal, maar daar zitten ze dus alleen 's nachts over het algemeen. Ik ben meestal thuis dus dan kunnen ze overal lopen.
Ik zou als ik jou was de kattenkamer deur dicht doen ipv ze in de hal laten met risico dat de kater ontsnapt. Ik ken het verhaal van proberen het trappenhuis in te rennen maar ook bang dat iemand dan net binnen komt en ze zoef naar buiten vertrokken zijn.
Dus je mag hier op Bokt enkel ja en amen zeggen?

Een andere kant belichten of wellicht een nieuwe optie aandragen is uit den boze? Want ik benoem zeker wel andere opties.

Maar goed, dan weet ik dat ook weer ;)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:56

Jis_ schreef:
_sharonnn schreef:

Gewoon doen wat goed voelt hoor TS :)

Mijn kat is alleen *schock 1*
Komt niet buiten *schock 2*
Wordt opgesloten als wij niet thuis zijn in een kamer van 3x5 *schock 3*
Ze is echt dolgelukkig *schock 4*
:')
Ja mensen, het kan!

Ik zou in de hoogte werken als ik jou was, planken aan de muur, hoge krabpaal enzovoort.

Ik zou er zelf ongelukkig van worden om mijn kat(ten) uren op te sluiten in een kleine kamer.

Ik zou er zelf ongelukkig van worden om mn kat (nadat ik mn vorige zo heb gevonden) dood naast de weg te vinden.

Echt, de mijne is oprecht heel gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:58

Ailill schreef:
Dus je mag hier op Bokt enkel ja en amen zeggen?

Een andere kant belichten of wellicht een nieuwe optie aandragen is uit den boze? Want ik benoem zeker wel andere opties.

Maar goed, dan weet ik dat ook weer ;)

Als jij dat er gelijk van denkt/maakt prima hoor ;) Jij geeft jou mening ik geef de mijne.
Het enige wat ik lees is dat je zegt dat je het niet kat waardig vind, je vind dat de ruimtes dan maar catproof gemaakt kunnen worden (niet aan de orde zoals ts zelf ook aan geeft), en dan nog 3 keer dat jij vind dat katten naar buiten moeten kunnen/de mogelijkheid moeten hebben. Dus waar je dan precies andere opties benoemd mis ik even.. Misschien even terug lezen wat je zelf dan gereageerd hebt want volgens mij heb je zelf niet helemaal door wat je precies zegt en hoe je het blijft herhalen. Terwijl nogmaals de vraag gaat over formaten van specifieke katten kamers. Je hebt geen kamer, jij vind dat katten naar buiten moeten kunnen, prima je punt is gemaakt dan toch? Alles wat je nu blijft posten is totaal niet iets waar iemand (en al helemaal de ts niet) iets aan heeft. Kan je zien als een aanval, maar je hebt het over meningen, dat is dan mijn mening. Verder ga ik niet mee in deze discussie ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:08

Ailill schreef:
Ik vind dat persoonlijk niet echt een kat waardig bestaan :n

Sowieso mogelijkheid/toegang tot buiten(lucht) middels een overdekt balkon/tuin, maar nogmaals: Dit is mijn mening.

Nog een stap verder door ze, al dan niet tijdelijk, in een enkele kamer te huisvesten, gaat in mijn optiek nog een stap verder.

Mee eens, vind in ieder geval een afgezet balkon wel belangrijk en dan puur bekeken hoe ik het wil zien voor mijn katten en die hebben een afgezette tuin van 10 bij 10 maar komen er alleen als ik thuis ben, wat best veel is. Denk dat met heel veel afleiding binnenkatten wel een prima leven kunnen hebben. Verschilt ook per kat denk ik maar dat wet je niet als je een kitten in huis neemt wat hij/zij graag wil daarom is een keuze hebben wel zo fijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:10

_sharonnn schreef:
Jis_ schreef:

Ik zou er zelf ongelukkig van worden om mijn kat(ten) uren op te sluiten in een kleine kamer.

Ik zou er zelf ongelukkig van worden om mn kat (nadat ik mn vorige zo heb gevonden) dood naast de weg te vinden.

Echt, de mijne is oprecht heel gelukkig.

Daarom lopen mijn katten ook niet op straat

AnnemiekvM

Re: Formaat katten kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:14

Mijn katten komen ook nooit buiten.
Als ik niet thuis ben zitten ze in de woonkamer. Hebben krabpalen, liggen op de bank, speeltjes enz. Komen echt niets te kort.
Ik vind het niet prettig om mijn katten naar buiten te doen. Drukke weg, snelweg en je weet nooit wat voor mensen aan je kat zitten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:20

Vleddertje1 schreef:
[ [url=m/ZfAUs4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is internetplaatje hoor...maar heb soortgelijk iets hier gehad wel iets kleinschaliger..maar loopruimte wordt enorm vergroot en katten vinden het geweldig!

<3
Ik wil zoiets gaan maken boven in de logeerkamer, voor als er veel bezoek komt voor een verjaardag, ben bang dat het bezoek niet goed oplet bij de voor/gangdeur. Kamer is bijna 4 meter breed en 6 meter diep.

AnnemiekvM schreef:
Mijn katten komen ook nooit buiten.
Als ik niet thuis ben zitten ze in de woonkamer. Hebben krabpalen, liggen op de bank, speeltjes enz. Komen echt niets te kort.
Ik vind het niet prettig om mijn katten naar buiten te doen. Drukke weg, snelweg en je weet nooit wat voor mensen aan je kat zitten.

Je kan toch je tuin (als je die hebt) afzetten of anders een ren maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:25

Ik vind dat katten wel veel ruimte nodig hebben. Als je ze namelijk wel de keus geeft nemen ze een behoorlijk territorium in beslag. En als ze dat hebben zijn ze ook behoorlijk actief. Veel lopen, rennen, klimmen en jagen. Ik ben er dan ook wel voorstander voor om dat zo goed mogelijk naar te bootsen.

Wil je je kat binnen houden, zorg dan wel voor zoveel mogelijk ruimte en en uitdaging, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik zou ze dus altijd het hele huis geven en niet beperken tot een kamer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:27

Ik geloof dat dit topic niet bedoeld is over het wel of niet buitenlaten van katten, en al zeker niet om hier over door te gaan ondanks dat ts al meerdere keren aangegeven heeft dat haar katten niet buiten gaan, dit niet eens kennen én er ook geen mogelijkheid voor is.

Kwestie van een kat uren in een kleine ruimte op te sluiten. Mijn ene kat ligt de ganse dag op de slaapkamerkast, de andere op de krabpaal en de derde in de wasbak. Meestal liggen ze daar smorgens als ik wegga en nog altijd als ik thuis kom.
Vanaf een uur of 8 savonds komen ze in actie en gebruiken het ganse huis...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:28

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:30

Ik merk ook dat mijn poes meer ruimte nodig heeft dan mijn kater, meestal is dat andersom. Als ik de gangdeur openzet en ze gaan weer op onderzoek uit boven is mijn kater binnen no time weer beneden maar poes blijft wel even weg. Vanwege de voordeur laat ik ze niet altijd op de gang met kinderen die thuis kunnen komen
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 14-01-18 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:31

Duhelo schreef:
Ik geloof dat dit topic niet bedoeld is over het wel of niet buitenlaten van katten, en al zeker niet om hier over door te gaan ondanks dat ts al meerdere keren aangegeven heeft dat haar katten niet buiten gaan, dit niet eens kennen én er ook geen mogelijkheid voor is.

Kwestie van een kat uren in een kleine ruimte op te sluiten. Mijn ene kat ligt de ganse dag op de slaapkamerkast, de andere op de krabpaal en de derde in de wasbak. Meestal liggen ze daar smorgens als ik wegga en nog altijd als ik thuis kom.
Dus omdat ze niet naar buiten kunnen/mogen/willen is dat een vrijbrief om niet zulke opties aan te dragen? Sterker nog, als dit dan echt het geval is, heb je als baas de verantwoordelijk om de katten het binnen zo aangenaam mogelijk te maken. Dat betekent, in mijn optiek, niet de katten binnenshuis ook nog eens opsluiten in een kamer.

Moet je voor de grap eens een soortgelijk topic over paarden houden: "Ik heb een paar paarden en die staan 24/7 binnen. Want vanwege het slechte weer en ruzie met de boer mogen ze nu niet meer naar buiten."

Dan staat gelijk heel Bokt op z'n kop ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:32

Wij hebben 3 raskatten thuis en zitten op 2 hoog, komen dus ook uiteraard niet buiten (gaat ook niet vanaf hier, zouden zo gestolen worden plus hebben een drukke supermarkt voor de deur dus zeer veel autoverkeer).

Hebben wel een balkon afgezet met een kattennet. In de winter/herfst is het te koud/nat voor ze (natte geeft mega klitten in hun lange vacht). In de lente/herfst staat regelmatig de deur naar balkon open waar ze ook zeker gebruik van maken.

Het appartement zelf is vrij groot, helaas nog geen ruimte voor een kattenkamer (willen we in de toekomst met een normaal woonhuis wel dolgraag) maar we hebben de indeling qua meubels in t huis zodanig gedaan dat ze op veel plekken de hoogte in kunnen. Tevens meerdere krabpalen en ik weet niet hoeveel mandjes/speeltjes etc. Ze hebben bij ons op de badkamer en de kleine overloop bij de voordeur na t hele appartement waar ze mogen komen. Al liggen ze t grootste deel vd dag ergens te luieren of te slapen XD ze kunnen soms ook heerlijk vliegen door t appartement heen en daar hebben ze ook zeker de ruimte voor.

Hopen uiteraard wel binnen 1 of 2 jaar een groter huis te hebben met een tuin die goed afgezet kunnen worden. En uiteraard een kattenkamer :D de foto op pagina 1 vind ik ook onwijs gaaf zo aan het plafond!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:33

Hoe komt dat nu toch? Paarden 24/7 in een stal van 3x3 meter is ongeveer prima, honden in een bench van nog geen 1 m2 is ongeveer prima maar katten in een eigen kamer is een wereldramp? Ik snap dat zo ernstig niet.

naar mijn idee kunnen katten best een paar uur in een eigen kamer als dat voor de veiligheid beter is :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:35

Machie schreef:
Hoe komt dat nu toch? Paarden 24/7 in een stal van 3x3 meter is ongeveer prima, honden in een bench van nog geen 1 m2 is ongeveer prima maar katten in een eigen kamer is een wereldramp? Ik snap dat zo ernstig niet.

naar mijn idee kunnen katten best een paar uur in een eigen kamer als dat voor de veiligheid beter is :)

Nou ik ben ook geen box/stal en bench fan...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:36

Machie schreef:

Alle 3 verre van prima :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:36

Machie schreef:

Voor mij is dat niet prima. Ik doe dat dan ook niet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:39

Ailill schreef:
Duhelo schreef:

Dus omdat ze niet naar buiten kunnen/mogen/willen is dat een vrijbrief om niet zulke opties aan te dragen? Sterker nog, als dit dan echt het geval is, heb je als baas de verantwoordelijk om de katten het binnen zo aangenaam mogelijk te maken. Dat betekent, in mijn optiek, niet de katten binnenshuis ook nog eens opsluiten in een kamer.

Moet je voor de grap eens een soortgelijk topic over paarden houden: "Ik heb een paar paarden en die staan 24/7 binnen. Want vanwege het slechte weer en ruzie met de boer mogen ze nu niet meer naar buiten."

Je begrijpt wel dat, dat appels met peren vergelijken is? Als mijn kat een ruimte heeft van 5x3 is dat echt wel fijn voor dr, bereken datzelfde door naar een paard. Laat dat paard 10 keer zo groot zijn, wordt de ruimte ook 10 keer zo groot. Ik denk dat menig paard blij zou zijn met een plek van 50x30 als slaap/stal/“als baas weg is” plek :)

Maar even on topic;
TS je hebt bij de Ikea van die zwevende planken, die zijn ideaal!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:40

Calanddra schreef:
Wij hebben 3 raskatten thuis en zitten op 2 hoog, komen dus ook uiteraard niet buiten (gaat ook niet vanaf hier, zouden zo gestolen worden plus hebben een drukke supermarkt voor de deur dus zeer veel autoverkeer).

Hebben wel een balkon afgezet met een kattennet. In de winter/herfst is het te koud/nat voor ze (natte geeft mega klitten in hun lange vacht). In de lente/herfst staat regelmatig de deur naar balkon open waar ze ook zeker gebruik van maken.

Het appartement zelf is vrij groot, helaas nog geen ruimte voor een kattenkamer (willen we in de toekomst met een normaal woonhuis wel dolgraag) maar we hebben de indeling qua meubels in t huis zodanig gedaan dat ze op veel plekken de hoogte in kunnen. Tevens meerdere krabpalen en ik weet niet hoeveel mandjes/speeltjes etc. Ze hebben bij ons op de badkamer en de kleine overloop bij de voordeur na t hele appartement waar ze mogen komen. Al liggen ze t grootste deel vd dag ergens te luieren of te slapen XD ze kunnen soms ook heerlijk vliegen door t appartement heen en daar hebben ze ook zeker de ruimte voor.

Hopen uiteraard wel binnen 1 of 2 jaar een groter huis te hebben met een tuin die goed afgezet kunnen worden. En uiteraard een kattenkamer :D de foto op pagina 1 vind ik ook onwijs gaaf zo aan het plafond!

Die raskat van mij, de poes, vind het heerlijk :D

Afbeelding

Kater iets minder maar komt toch ook in de kou wel af en toe buiten
Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 22:43

Bedankt. Ik zal 's bij de Ikea kijken :)

De katten kamer is geen klein kamertje, het is een ruime kamer waar allerlei dingen staan. Ze vervelen zich er absoluut niet en ziten er zelfs als ik thuis ben, uit zich zelf.. Mijn katten zijn gelukkig en komen niks te kort :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 22:45

Afbeelding

Nu hebben ze alle ruimte en liggen ze al de hele avond op de bank.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:46

Ben je dan veel van huis? Hoeveel uur per dag zouden ze dan op die kamer zitten?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 22:46

Als ik aan 't werk ben. Z'n 5 uur per dag. Als ik een dag thuis ben kunnen ze uiteraard de hele dag overal komen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:48

WinSel schreef:
Als ik aan 't werk ben. Z'n 5 uur per dag. Als ik een dag thuis ben kunnen ze uiteraard de hele dag overal komen

En is het niet mogelijk om je huis verder kat-proof te maken? Kwetsbare spulletjes weghalen bijvoorbeeld? 5 uur per dag is niet zo'n ramp, maar ik zou toch altijd meer voorstander zijn van zoveel mogelijk ruimte.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:51

_sharonnn schreef:
Ailill schreef:

Je begrijpt wel dat, dat appels met peren vergelijken is? Als mijn kat een ruimte heeft van 5x3 is dat echt wel fijn voor dr, bereken datzelfde door naar een paard. Laat dat paard 10 keer zo groot zijn, wordt de ruimte ook 10 keer zo groot. Ik denk dat menig paard blij zou zijn met een plek van 50x30 als slaap/stal/“als baas weg is” plek :)

Maar even on topic;
TS je hebt bij de Ikea van die zwevende planken, die zijn ideaal!
Klopt, het is een wat wankele vergelijking. Wat ik bedoel is dat zo'n topic heel anders zou verlopen, dan zou TS in dat geval kunnen roepen wat zij (of hij) wil, andere meningen krijg je dan ook te horen en ik denk ook niet dat een mod dan snel zou verzoeken dit niet meer te doen, omdat de TS aangeeft dit liever niet te willen.

TS, ik bedoel het echt niet banketstaaf en ook zeker niet persoonlijk naar jou toe. Toch denk ik dat er misschien andere mogelijkheden zijn, het huis bijv. wat veiliger maken als je weg moet/bent, of wellicht kijken of je een ruimte af kunt sluiten en de katten de rest v.h. huis geven?

Kat van een goede vriendin was ook altijd heel gelukkig binnen, wist niet beter en had een huis van dik 150 vierkante meter tot haar domein. Toch na een tijd hebben zij besloten i.i.g. het balkon catproof te maken en sindsdien is ze daar niet meer weg te slaan :)