Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:57

DreamUp schreef:
No_No: dat is ook heel regio gebonden, ik weet dat de dierenambulance hier niet eens een zwaar verwaarloosde kat komt halen. Ook niet als je die al gevangen hebt. Beestje stond op sterven maar ze vertelde me letterlijk "Het bloed moet er aan alle kanten uitspuiten eerder komen we hier niet voor"
Lijkt me dus heel gek dat er "zomaar" een kat gevangen wordt. Zou er ook aan twijfelen of dit wel een echt dierenasiel is...

Dat ligt dan eerder aan de dierenambulance in jouw regio, want hier komen ze echt wel voor een verwaarloosde kat.
En dan hoeft echt het bloed er niet uit te spuiten.

Ik gok dat er in het verhaal van TS wel iets meer aan de hand is dan zomaar een kat vangen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:58

bruintje123 schreef:
Maar hij word wel steeds moeilijker op eigen terrein te houden als ze hem buiten het terrein gaan voeren.
Hadden ze dat niet gedaan was hij waarschijnlijk ook nooit gevangen.

Klopt ze kwam eerst keurig thuis maar dat zal nu wel over zijn

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:59

De kat had geen bandje om denk ik? Dan 'mogen' ze hem beschouwen als zwerfkat en vangen. Zeker als er meldingen over zijn geweest.

Als je hem al terugkrijgt of betaald dan zou ik inderdaad een bandje om doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:59

Dat is vervelend TS. Ik denk dat er niets anders opzit, dan hem op te halen en te betalen.
Als hij niet gechipt is, dan zou ik dat sowieso meteen laten doen. Dan weten ze de volgende keer waar hij thuishoort en wordt hij niet eens meegenomen als hij in dezelfde straat wordt gevonden. En een bandje om. Want ik snap dat als je landelijk woont (op een boerderij bijvoorbeeld) dat het niet altijd makkelijk is om een kat op eigen terrein te houden.

Cayenne

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:00

Hoeveel vragen ze eigenlijk voor het vangen en ophalen? Is dat een hoog bedrag?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:00

Zoe_97 schreef:
iemand zal toch meldign gemaakt hebben dat daar een wilde kat loops... Ik vindt dat altijd wat, ik ben voorstander van je kat op eigen terrein te houden (ja dat is mogelijk!). Als hier ene hond in de staat looptbreng ik hem ook gewoon naar het asiel, een kat dan mag het asiel hem plots niet meer meenemen volgens jou.... beesten op eigen terreihouden en er is geen probleem.

Daarbij die kosten lijkt me logisch. hier in het lokale asiel is het ook als je een vondeling gaat ophalen betaal je 10 euro per dag dat hij ginder verzorging genoten heeft. Is het dier niet gechipt of geregistreerd betaal je ook eens 50 euro borg, die krijg je terug als je aantoont dat je alles wettelijk in orde gebracht hebt.

Wij hebben de kat als muizenvanger op een enorm boeren erf dus even een gaasje spannen gaat niet en opsluiten ook niet want dan kan ie geen muizen meer vangen

Niqui schreef:
Dat is vervelend TS. Ik denk dat er niets anders opzit, dan hem op te halen en te betalen.
Als hij niet gechipt is, dan zou ik dat sowieso meteen laten doen. Dan weten ze de volgende keer waar hij thuishoort en wordt hij niet eens meegenomen als hij in dezelfde straat wordt gevonden. En een bandje om. Want ik snap dat als je landelijk woont (op een boerderij bijvoorbeeld) dat het niet altijd makkelijk is om een kat op eigen terrein te houden.

Hij is wél gechipt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:02

Van wie hebben ze dan de melding gehad dat je kat daar liep? In de buurt van woningen? Lijkt mij sterk dat een asiel zomaar rond rijdt op een landelijke plek en jouw kat ziet lopen en besluit het te vangen..

Ik denk dat je kat bij iemand om het huis/stal/ land heeft "gezworven" en dat het na melding gevangen is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Ik zou, los van wat er nu speelt, nagaan of de kat overlast veroorzaakt bij andere mensen. Hier loopt ook een kat los, heel leuk vriendelijk beestje... maar die komt wel bij iedereen naar binnen, en dat kan voor buurtbewoners ook heel vervelend zijn. Als mensen dan gaan bellen vind ik dat niet vreemd, want waarom zou er anders een instantie op af komen om hem te gaan lokken en vangen? die gaan naar mijn idee niet random rondrijden in hun busje, op zoek naar loslopende katten om mee te nemen.

Xanthippe

Zoe_97 schreef:
Ik vindt dat altijd wat, ik ben voorstander van je kat op eigen terrein te houden (ja dat is mogelijk!). Als hier ene hond in de staat looptbreng ik hem ook gewoon naar het asiel.

Serieus? Ik probeer eerst altijd zelf de eigenaar te vinden, vooraleer zo'n beestje in een asiel te droppen.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 10-01-18 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Ik denk toch ook echt dat iemand, die last had van jou kat, melding gemaakt heeft..

uiteraard kan je wel je erf afzetten, zeker als hij er bijv maar aan 1 zijde uit gaat, maar begrijp ook wel, met zo'n groot erf dat je dat niet wil..

Bandje om dan maar?

Zonnetje81

Zolang een kat goed eruitziet lekker laten lopen denk ik dan. Ik heb wel eens gebeld om een echte zielige kat en dan adviseren ze te laten lopen terwijl als het niet nodig is ze hem gaan vangen....lekker dan.....

Ik zou ook gewoon afwachten afhankelijk hoe gehecht je aan hem bent, anders een nieuw kitten regelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:03

kitlover schreef:
De kat had geen bandje om denk ik? Dan 'mogen' ze hem beschouwen als zwerfkat en vangen. Zeker als er meldingen over zijn geweest.

Bandje is gevaarlijk daar kunnen ze achter blijven hangen dat doe ik echt niet

YellowGray

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:04

Er zijn speciale kattenbandjes die losschieten of af gaan als ze ergens blijven haken. Dus ik zou wel zo'n bandje aanschaffen (kost je een tientje) en gewoon omdoen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:04

Dorine92 schreef:
kitlover schreef:

Bandje is gevaarlijk daar kunnen ze achter blijven hangen dat doe ik echt niet

Op straat laten lopen met het risico dat ze overreden worden is nog gevaarlijker. En zonder bandje worden ze opgehaald door het asiel.
Ik zou dus eieren voor m'n geld kiezen en gewoon een bandje om doen. Bovendien zijn er speciale bandjes voor de veiligheid die eerder los schieten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:06

Heb je gevraagd waarom ze hem hebben gevangen? Voor zover ik weet gaan asiels niet zomaar achter wilde katten aan..
Vind het een vaag verhaal!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:07

YellowGray schreef:
Er zijn speciale kattenbandjes die losschieten of af gaan als ze ergens blijven haken. Dus ik zou wel zo'n bandje aanschaffen (kost je een tientje) en gewoon omdoen.

Die raken ze in no time kwijt is mijn ervaring.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:10

Los van de rede van het vangen zal je moeten betalen voor het vangen en eventueel verblijf.
Ik heb mijn hond ook een keer moeten ophalen omdat hij was weggelopen. Mensen die hem gepakt hebben hebben de dierenambulance gebeld en die hebben hem meegenomen. Mijn hond was gechipt. Kostte mij toen €10 als ik hem voor sluitingstijd zou ophalen anders kwam er opvangkosten bij.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:11

Volgens mij zijn daar wettelijke richtlijnen voor. Als het dier als vermist is opgegeven en komt in het asiel of opvang dan ben je volgens mij een vergoeding van de verzorging verschuldigd. Als het beestje gechipt, op jouw naam en adres staat en nooit als vermist is opgegeven, dan mogen ze geen kosten vragen, maar gewoon het desbetreffende dier aan de eigenaar teruggeven.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:14

Die van ons hebben allemaal een (veiligheids)bandje, een zelfs met een penning eraan: 'I am chipped'. De chip van deze kat is namelijk naar zijn buik gezakt en daarom moeilijk te vinden. Soms verliezen ze inderdaad een bandje, maar ik vind het toch veiliger om ze dan meteen te vervangen. Zonder bandje denken veel mensen toch dat het om een zwerfkat gaat en denken ze dat ze 'legaal' meegenomen kunnen worden.

Jessix

Informeer eens in de buurt. Ik woon ook vrijstaand met veel eigen grond en mijn buren (die ook allemaal veel eigen grond hebben en dikwijls ook katten) weten welke dieren van mij zijn. Ze kunnen me bellen als ze overlast veroorzaken, want ja, mijn katten houden zich niet altijd aan de landgrenzen. Grootste gedeelte van de dag zijn ze zeker wel op eigen terrein, maar de nemen ook graag een kijkje bij mijn buren. Gelukkig zijn ze daar van harte welkom.

De dierenambulance zou hier in de regio niet snel een kat van de straat plukken. Tenzij deze er vermagert of verwilderd uitziet. Ik heb ook wel eens vreemde katten op de plaats, maar als zij er goed uitzien ga ik er vanuit dat het iemands huisdier is, dus ik zal ze dan niet vangen, voeren of naar het asiel brengen.

Maar ga dus met elkaar in gesprek, zodat je weet wat er in de buurt speelt. Als toch iemand melding heeft gemaakt dan heeft het asiel terecht gehandeld.

En ik zou mijn kat sowieso ophalen. Al moet ik € 1000,- betalen.

Britta31

Weet je wel zeker dat het een asiel is.Dadelijk is de kat "ontvoerd"voor losgeld.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:15

Wat een vaag verhaal zeg. Ik snap ts wel, gevangen in eigen straat, gechipt en wel en dan mag je er voor betalen? Bizar.
Overigens loopt mijn kat ook buiten,is ook gechipt en draagt een bandje. Puur voor de zekerheid omdat de kat vrij schuw kan zijn en erg smal/mager is. Voelt voor mij prettiger dat mensen dan meteen kunnen zien dat ze een thuis heeft. Ook speciaal bandje,met rek erin.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:18

moonfish13 schreef:
YellowGray schreef:

Die raken ze in no time kwijt is mijn ervaring.

De mijne heeft hem een jaar omgehad en er is nooit iets mee gebeurd... Daar zat elastiek aan en hij was ruim genoeg om over zn koppie te kunnen. Zal er maar net aan liggen waar je kat graag speelt, die van mij zat wel altijd onder de zwarte olievlekken van de auto's :')

No_No

Is de kat geholpen trouwens ts? Als het een krolse poes is of een volle kater willen ze ook wel sneller het erf verlaten.

Niqui

Citaat:
Wat een vaag verhaal zeg. Ik snap ts wel, gevangen in eigen straat, gechipt en wel en dan mag je er voor betalen? Bizar.

Mee eens, als het beestje gechipt is en in eigen straat gevonden, dan vind ik dat ook raar.