Poes wil niet worden opgepakt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 07:57

Bedankt voor alle reacties!! Ga ze nog even rustig doorlezen en kijken waar ik wat mee kan.

GDG tja wat is benaderbaar. Ik moet niet groot op haar aflopen dan is ze weg. Loop ik er rustig heen kan ik haar prima benaderen en zodra ik op de bank ga zitten weet ze niet hoe snel ze op schoot moet kruipen en kruipt het liefst helemaal m’n nek in, kwijlend van genot :D maar ze blijft wat ‘angstig’, ik moet dan niet ineens opstaan want daar schrikt ze van.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:38

Wat raar dat het nodig is haar nagels te knippen! Maar weet natuurlijk veder niks ban je kat.

Sommige katten zijn aanhankelijk en sommige wat minder. Dat is hun karakter, verwacht ook niet dat je kat na een paar maanden al zich laat oppakken, dat is heel snel. Laat haar rustig wennen en bereid je ook voor op dat Ze misschien wel nooit opgetild wilt worden.

Rena100

Re: Poes wil niet worden opgepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:30

Nagels knippen doe ik ook, zoals eerder gezegd. nagels worden gewoon scherp en dan blijven ze overal inhaken. Vindt mijn bank niet zo leuk :P Onze ene poes hoor je de nageltjes ook als ze over de vloer loopt, na het knippen hoor je het niet meer.

Mijn andere poes kan ik niet in het nekvel pakken, die flipt dan helemaal. Die heeft dat nooit geleerd denk ik. Andere poes wordt helemaal rustig en kalm als het moet. Gelukkig hoeft het niet zo vaak.

Als je haar wil laten helpen op korte termijn, en ze gaat het reismandje niet in, dan even met zn tweeën doen. Het handigst is als je de mand op zijn zij legt (dus het gat van het deurtje naar boven). Dan de kat er in laten zakken en snel deurtje weer dicht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:56

Ik lees eigenlijk weinig vreemds. Het is een kat. Natuurlijk wil die niet opgepakt worden, want het is een kat.
Poeppootjes wassen ze doorgaans zelf wel wanneer ze ze ontdekken en zich rustig genoeg voelen om zich grondig te wassen (dat is, wanneer er niet steeds iemand met een keukenrol/poetsdoek achter ze aan zit).
Terugtrekken onder de bank? Uiteraard. Onder de bank is veilig. Werkt ook bijzonder goed als er buiten vuurwerk is. Bovendien kun je je als kat onder een bank zo positioneren dat er altijd twee setjes klauwen tussen jou en potentieel gevaar zitten.
En om dan op die klauwen te komen, die scherpen ze als het goed is zelf wel. Knippen is iets waar je volgens mij weinig katten blij mee maakt. De onze is inmiddels bijzonder goed in het herkennen van de nagelschaar, en heeft haar eigen blaas-en-boksroutine ontwikkeld tegen dat ding. Kortgezegd: "alle nagelscharen moeten dood en wel nu!"

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:26

anne_bento schreef:
GDG tja wat is benaderbaar. Ik moet niet groot op haar aflopen dan is ze weg. Loop ik er rustig heen kan ik haar prima benaderen en zodra ik op de bank ga zitten weet ze niet hoe snel ze op schoot moet kruipen en kruipt het liefst helemaal m’n nek in, kwijlend van genot :D maar ze blijft wat ‘angstig’, ik moet dan niet ineens opstaan want daar schrikt ze van.

Oh dat is al super. Dan zou ik het van daaruit in ienimini stapjes gaan opbouwen, waarbij je haar uiteindelijk - zittend op de bank - in je armen kunt nemen (en zelf wat heen een weer kunt bewegen met je bovenlichaam).
In die positie (zittend op de bank) zou je ook prima haar nageltjes kunnen knippen. Dat bouw je op door haar in kleine stapjes aan te wennen dat het okee is als je aan haar pootjes, voetjes en tenen zit.

Reismandje zou ik in de kamer neerzetten (deurtje eruit) en haar daarin voeren. Altijd open laten staan. Eventueel ook een lekker dik kleed erin zodat ze het ook wel als lekker ligplekje kan gebruiken.

Ik zou een tweede reismandje (ook deurtje eruit) op de bank zetten met dik kleed erin, naast de plek waar je normaal zit. Als ze eenmaal gewend is aan het mandje en aan dat jij haar vastpakt terwijl ze op je schoot zit kun je haar langzaam meer beginnen sturen. Dan kun je haar - zonder druk! - rustig richting (en uiteindelijk in) het mandje coachen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:30

Voor wat betreft de kat vervoeren raad ik een krat met deksel aan (eigenlijk voor kleine hondjes). Dat gaat veel relaxter dan zo'n reismand, iig bij onze katten. In zo'n reismand gaan er 4 poten wijd en ik krijg ze er met geen mogelijkheid in. In de krat gaan ze vaak zelf al zitten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:34

Hier ook een poes die niet graag opgepakt wordt, als ze eenmaal is opgepakt blijft ze rustig zitten, beweegt ze niet in de hoop dat je snel weer los laat :+

Maar als ze zich ergens aan kan vastklampen, doet ze dat zeker.
Wat betreft nagels knippen, ik doe dat vrij weinig omdat ze heel fanatiek aan de krabpaal hangt, maar als het echt nodig is, pakt mijn vriend of ik haar in haar nekvel, omdat ze dan tot rust komt.

De andere kat wil het liefst alleen maar opgepakt worden en geaaid en op z'n rug gelegd worden zodat je op z'n buik kunt kriebelen. Heerlijk :')

En dat komt dan echt uit hetzelfde nestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:49

Kun je haar nageltjes niet knippen als ze ligt? Wij hebben ook een asiel kat zonder bekende geschiedenis. Dol, maar echt dol op aandacht en knuffelen. Maar op pakken, op schoot zitten of op de bank komen is echt een no go. Gaat niet gebeuren.

Ze wil wel heel graag knuffelen met ons als we op de grond zitten. Dan komt ze tussen ons in, strekt zich uit en is dol gelukkig. Zo lang de een op de juiste plek kriebelt kan de ander heel snel een nageltje knippen. Zachtjes op het kussentje duwen, snel met een beveiligde tang een stukje er af en klaar. Zodra ze door heeft dat ze vast genomen wordt zijn de rapen gaar. :+ Dus soms is het letterlijk elke avond een nageltje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:13

Ik knip bij kat maar 1 nageltje en doe dit ook terwijl ze ligt te soezen. Ze heeft het bijna nooit door :D oppakken heeft ze ook echt moeten leren. Nu gaat het goed maar dat heeft echt jaren geduurd. Wel gek dat ze jou met een ongeholpen kat opzadelen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 12:56

Nagels knippen terwijl ze ligt gaat ook niet, zodra ik aan d'r pootjes zit schiet ze weg haha..

Poes: ja is mijn eigen schuld, ik heb er nooit naar gevraagd... ik ben er stom genoeg vanuit gegaan dat ze wel geholpen zou zijn op die leeftijd. Het is een binnen kat dus ik had er naar moeten vragen, niet aan gedacht.

Ik heb er over nagedacht en wil het als volgt aanpakken. Zodra ze lekker bij me ligt proberen wat meer te laten wennen aan vasthouden, dus misschien wat steviger aaien, voorzichtig eens vastpakken als in knuffelen, kijken hoe ze daarop reageert en zodra ze spanning opbouwt meteen loslaten en een stapje terug. Kijken of ze er wat aan kan wennen. Ook eens vaker d'r pootjes voorzichtig aanraken. Ik ga ook het reismandje neerzetten met een lekker kleedje erin, en wat spelen met snoepjes of eten, in de hoop dat ze dat een lekker veilig plekje gaat vinden. Als ze dan eens naar de dierenarts moet kan ik haar in ieder geval het mandje in krijgen zonder teveel stress en dan bij de dierenarts maar aangeven dat er wellicht wat hulp nodig is daar.

Het kan natuurlijk dat ze er gewoon nooit aan gaat wennen en dit een "probleem" blijft, dat is dan maar zo, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En misschien is het ook wel een kwestie van tijd :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:02

Mss eens rustig in het nekvel proberen pakken ipv hoe je standaard een kat oppakt?
'k heb zo een katertje gehad, superlief maar liet zich niet optillen. In het nekvel werd ie helemaal relax (geen stress) en als 'k dan met de andere hand wat ondersteunde met zn 5kg kon je er alles mee :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:06

Als tussenoplossing kun je ook proberen om de krabpaal als oefening te doen (clicker ofzo?) Voor jou even uitstel voor de nagels en voor haar nog een manier om vertrouwen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:10

Gewoon niet oppakken? Nageltjes knippen hebben wij in de 15 jaar dat we katten hebben nog nooit gedaan...

Onze poes is heel aanhankelijk maar wil ook ab-so-luut niet gepakt worden. Dan denk ik van: dieren hebben ook dingen die ze wel en niet fijn vinden, en dat moeten wij als mens respecteren. Dat ze "van ons zijn", betekent niet dat we alles maar kunnen doen wat we willen met een dier. :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 13:18

Shadow0 hoe bedoel je met een krabpaal oefenen? Dat maakt voor d'r nagels niet uit, ik heb zo'n krabding aan de muur hangen..

Resistance, ik hoef ook niet perse mijn kat op te pakken, als ze dat niet wil is dat op zich prima. Mijn andere kat is prima op te pakken maar die pak ik ook nooit zonder rede. Het is meer voor de nagels en ik voorzie problemen als ik ooit naar een dierenarts moet, en zou dat liever nu al rustig aanpakken dan dat het dan ineens met veel stress of spoed moet, ben het liever voor :)

Ik zie dat sommigen nooit nagels knippen, maar zijn dat wel binnenkatten? Toen mijne nog buiten kwam deed ik het ook nooit, maar nu ontkom ik er echt niet aan, ze blijven overal aan hangen, heel naar gezicht. Daarnaast liggen ze veel bij me, en genieten ze daar erg van, terwijl het mij veel pijn doet of mijn kleding stuk maakt. Pak nu aldoor snel een kleedje en leg die op mijn schoot maar soms zijn ze me te snel af haha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:28

Als ze die genoeg gebruikt hoef je meestal de nagels niet te knippen toch? Ik kan me goed voorstellen dat binnenkatten niet automatisch die slijtage krijgen, maar als je bv elke dag even een momentje neemt om de poes aan de krabpaal / muurding te laten krabben kun je het daarmee misschien minder nodig maken, in elk geval bij de poes die het knippen nog niet accepteert. (En misschien ander materiaal? Ik weet niet wat je hebt maar bv sisal of kokos lijkt me scherper en harder dan bv karton en dus ook iets effectiever.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:31

Ik heb nog nooit een kat met de achterpootjes aan een krabpaal zien krabben.. Dat is waar hier ook het probleem zit. Gaat inderdaad om een binnen kat en als we de nageltjes niet knippen fan blijft ze soms haken in het tapijt, aan de deurmat, aan haar eigen dekentje en dergelijke.

Voorpootjes zijn geen probleem, de krapte ze aan de krabpaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:32

Ik hoef ook maar één nageltje te knippen. Ik denk dat dat teentje wat misgroeid is en het slijt niet af. Je hoort het ook echt tikken. Bij de kater deed ik het ook heel af en toe, enkel de achterpootjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:36

Judith_, daar heb je wel een punt. Onze kat strekte wel af en toe de achterpootjes op de kokosmat maar was een buitenkat, dus dat zal niet genoeg zijn geweest. Ok, dan is mijn idee dus niet echt van toepassing.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:06

Katten nagels hoeven niet geknipt te worden want kattennagels slijten niet zoals hondennagels...
Kattennagels vervellen als het ware dus knippen heeft eigenlijk geen zin...
Mijn zijn binnenhuiskatten en hun nagels worden nooit geknipt. Hun nagels worden ook niet langer want een kattennagel groeit niet (vernieuwd zichzelf wel dus door vervellen)... enkel als je ze afknipt natuurlijk... dan vernieuwen ze zich tot hun originele staat.

Een van mijn katten is een zeer angstige kat dat absoluut niet opgepakt wil worden. We hebben haar eerst veel geaaid op de rug dan op de flanken en soms de buik een beetje mee aaien. Als ze rustig blijft, kun je een beetje verder gaan totdat ze gewend is overal aangeraakt te worden. Na een tijdje kun je haar zeer kort oppakken, een paar cm boven de grond en voor ze panikeert terug op de grond zetten. Dit dan altijd een beetje verlengen en verhogen altijd voorkomen dat ze panikeert anders stap terug zetten. Ze zal het nooit fijn vinden om opgepakt te worden maar ze blijft wel rustiger.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 14:27

Ik zie ze iedere dag aan dat ding hangen en evengoed vlijmscherpe nagels... ik heb zo'n mat achtig ding die je op de hoek van een muur vast maakt. Misschien moet ik eens kijken naar nog een extra krabpaal dan!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:16

Een hogere krabpaal wellicht waar ze ook achterpoten moet gebruiken om in te klimmen?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:57

Kattennagels horen scherp te zijn hoe moeten ze anders klimmen en klauteren? En rennen?
Katten hebben sowieso klimmogelijkheden nodig dus een hoge kattenpaal met platformpjes is eigenlijk ideaal. Verhoogd het zelfvertrouwen.
Wat ook goed voor het zelfvertrouwen is (en voor verbeteren van de relatie baas-kat) is spelen. Met een schoenveter ofzo. Bij ons zijn ze zot van touwtjes met plastieke zakjes aan het uiteinde.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:03

Lauratje_88 schreef:
Kattennagels horen scherp te zijn hoe moeten ze anders klimmen en klauteren? En rennen?
Katten hebben sowieso klimmogelijkheden nodig dus een hoge kattenpaal met platformpjes is eigenlijk ideaal. Verhoogd het zelfvertrouwen.
Wat ook goed voor het zelfvertrouwen is (en voor verbeteren van de relatie baas-kat) is spelen. Met een schoenveter ofzo. Bij ons zijn ze zot van touwtjes met plastieke zakjes aan het uiteinde.

Postelastieken zijn ook ideaal om te vangen. Of muizen, vogels, insecten of mensen.
*edit: hondenstaarten ook. Die kwispelen altijd zo lekker uitdagend.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:33

anne_bento schreef:
Ik zie ze iedere dag aan dat ding hangen en evengoed vlijmscherpe nagels... ik heb zo'n mat achtig ding die je op de hoek van een muur vast maakt. Misschien moet ik eens kijken naar nog een extra krabpaal dan!

Leg eens een (ouderwetse) kokosmat in een hoek. Ik heb 1x kat die niet aan de krabpaal komt, maar graag de kokosmat gebruikt.
En mijn noorman hangt dagelijks met 4 poten aan de krabpaal. Hij doet eerst zijn voorklauwen, laat zich vallen en slaat dan de achterklauwen in het sisal.

Zoals gezegd, nagels knippen doe ik ook niet (meer). Eerder wel gedaan, maar voor boompje klimmen zijn toch echt wel een paar goede scherpe nagels nodig.
Spoiler:
En voor het beslechten van ruzie met de buurkat ook O:) .

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:31

Ik zal inderdaad eens kijken naar meer krab mogelijkheden zodat het nagelknip probleem misschien iets minder wordt :)