Je kat gezond houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:55

Hier een binnenkat die vanaf volgend jaar zomer ook in de tuin mag.

ontvlooien en ontwormen doe ik niet "preventief", daar geloof ik niet in. Hij is besmet of niet dus ik hou het gewoon heel goed in de gaten. Geen onnodige troep op en in zijn lijfje als dat niet nodig is.

Idem met vaccineren, zoals anderen titter ik hier ook voor. Ideaal!

Wat betreft voer krijgt hij 2/3 KVV hierbij wissel ik veel af met diersoorten en merken, ook als een vorm van voedselverrijking. Dit vul ik aan met 1/3 purizon lam/vis droogvoer. Dit geef ik altijd in spelvorm. Omdat goed drinken bij katten vaak een dingetje is let ik hier ook op en smokkel ik wat extra vocht bij zijn KVV, tot nu toe drinkt hij meer dan voldoende aangezien hij regelmatig plast.

Ik heb lang moeten experimenteren met voer om te ontdekken wat voor hem werkt. Zeker wat betreft droogvoer werkte sommige merken helemaal niet of juist een specifieke smaak van een bepaald merk. Ik geloof dan ook echt dat als je veel uitprobeert dat je altijd wel op een beter voer merk uit kan komen dan de supermarkt merken.

Oohh en ik hou zijn tanden schoon met een borsteltje. In mijn ervaring helpt dit ontzettend om het gebit in top conditie te houden. Al is hij nu nog zo jong dat de tandplak echt minimaal is, maar het blijft tenminste niet zitten.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:17

Onze poes komt overdag buiten. Ik ontvlooi haar niet en ontworm haar ook niet. De eerste 2 jaar van haar leven wel gedaan, maar daarna eigenlijk nooit meer. Inenten zijn we sinds 2 jaar ook mee gestopt.

Voer krijgt ze enkel brokjes, geen nat voer en soms krijgt ze wat lekkers. Verder probeer ik haar elke week even te kammen. Ze mist een achterpootje dus ze kan zelf niet overal even goed bij. Door haar te kammen kan ik haar helpen met de klitjes (die heeft ze toch regelmatig aan 1 kant waar ze niet zo goed bij kan) en kan ik kijken of ze vlooien of iets anders bij zich draagt. :)

Kabayo

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:20

Ik krijg mijn eerste kat vanavond :D maar die krijgt van mij eerst ontvlooi middel. Volgens eigenaren net ontwormt. We zillen zien :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:22

Spannend Kabayo! Katten zijn zo leuk!

Wij hebben twee binnen katten. Wij enten ze eens per jaar, maar dat is eigenlijk alleen omdat het moet van het katten hotel waar ze zitten als wij op vakantie zijn. Tijdens het entingsmoment krijgen ze meteen een check up en pipetjes tegen vlooien en wormen.
Verder hebben we ze op kwalitatief goed voer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:24

Jaa heel spannend pureSG! Bij mijn ouders altijd kat gehad. Nu komt mijn eigen hihi
Vanochtend al inkopen gedaan. Heb er zin in!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:36

siskeh schreef:
theadora99 schreef:
Wij hebben 3,5 kat (ja, lastig verhaal haha) waarvan 3 afwisselen tussen binnen en buiten. Zij worden als er vlooien zitten allemaal ontvlooid, ontwormen doen we bij 2 want die andere die vermoord je echt :+ en enten doen we niet. Aan het begin katten laten enten en deze waren snel ziek, altijd ziek na de entingen. Sinds we ze niet meer laten enten alleen katten verloren aan oa een schot hagel en andere niet-besmettelijke dingen. Wij houden het dus lekker zo ;)

Mocht je toch die anderen willen ontwormen, er zijn ook pipetten voor katten, wij zijn er zelf niet zo handig in om pilletjes te geven(of de katten veel te slim..)

Hier word ook alles gedaan wanneer we denken dat het noodzaak is, enten doen we ook niet.

Pipetten us ook gevaar voor eigen leven hoor haha. Is een heel getraumatiseerde kat dus we laten t zo, hij is super gezond dus ik vind het wel prima haha

Edit: qua eten eten onze katten eigenlijk alleen goedkope brokken, hoe duurder voer we kopen, hoe slechter ze eten... met vlees ontstaan hier dan wel weer echt gevechten die ook de hond meenemen en de droge brokken van de supermarkt vinden ze het best. We hebben er 2 die geen natvoer eten, en alle 3 houden ze niet van dure brok met hoog vleespercentage haha

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 11:54

Nog even een korte inleiding betreffende de situatie hier:
Kater is nu 7, heb hem vanaf 4 en hij heeft voorheen altijd het volledige dierenarts pakket gehad. Dus ik heb dat braaaaf doorgezet. :$
Poes is 10 en nog niet zo lang hier, maar dus nooit een DA of iets gezien. (afgezien van de sterilisatie) Dame waar ze vandaan komt is 50, altijd katten gehad. Er nooit wat aan gedaan behalve eten en drinken, geen problemen mee gehad. :?
Zelf gaan zoeken -:) het beleid is dus gewoon heel wisselend!
Overigens zijn het vrije uitloop katten, maar zullen max een paar uurtjes p/d buiten zijn.

Maar ja, ik heb dan weer gehoord.. dat ze wanneer ze dood gaan een rustig plekje opzoeken... Dus ze komen nu kerngezond over, maar ik was even bang dat ze ziekte ook niet laten zien. Fijn om daar wat handvatten voor te hebben, Esther.

urinewegen
Goof en Evelyne, zijn er nog meer manieren om erachter te komen dat daar wat mee is? Behalve vaak naar de kattenbak gaan, zonder resultaat.

parasieten
Voor de niet preventieve ontwormers: Naast dat je ze ziet, hoe weet je dat ze wormen hebben?
En even de domme vraag van vandaag :o wat zijn de wegen waarop katten wormen kunnen krijgen?
Evt teken voel ik wel, en verwijder ze dan.
Handige tip van dat wormpipetje Siskeh, ik weet nog niet wat poezenbeest doet.
Vlooienband durf ik niet aan te beginnen i.v.m. buiten, maar zo'n pipetje is geen probleem.
Ik kan ze wel kammen, want dat verlicht het stofzuigen ook iets. :+

vocht
Katermans lust geen vlees/natvoer. Als wij eens een blikje gekookte kip, of tonijn open trekken; Krijgen zij het water (onder het mom van 'wat ze in het wild eten') dat is wel oké toch?
Poezenbeest krijgt dagelijks een zakje vleesvoeding.
Dus zo'n fontein werkt wel echt Luniek en Dees? Dan is het de investering nog wel waard. Ze drinken trouwens wel goed, als ik de cijfertjes zo opzoek op i-net.

voer
Ze hebben zo'n soort anti schrok bak (toren) staan. Onbeperkt brokjes, maar moeten ze er wel even zelf uit peuteren. Brokken leken me goed voor de tanden (plus, kater eet niks anders) of werkt dat bij katten niet zo?

gebit
Natasja en Bellatrix, hoe merk je een gebitsprobleem op? Nog andere dingen dan kauwproblemen, vermageren en geur uit de mond?
Hahaha Lisem, ik weet niet of ik bij verwend en verwilderd kan tandenpoetsen :D moet je van jongs af aan doen denk ik?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:42

Locanda schreef:
urinewegen
Goof en Evelyne, zijn er nog meer manieren om erachter te komen dat daar wat mee is? Behalve vaak naar de kattenbak gaan, zonder resultaat.

Wat bij ons tekenen zijn geweest.....

Buiten de kattenbak plassen, tig keer naar de kattenbak gaan,
nog vaker naar de kattenbak gaan zonder dat er wat komt, brakende kat,
daarop naar de dierenarts gegaan.
als je kat verstopt zit kun je de volle blaas voelen, tussen de achterpoten in de liezen en dan naar binnen,daar liet de dierenarts me de harde bol voelen.
een kat die misselijk is gaat veel likken, mauwen, je ziet dat die ongemakkelijk is en gauw genoeg daarna braken.
bloed bij de urine.

kristalvorming is opgemerkt door urine op te vangen en te laten onderzoeken door de dierenarts.

ik houd nu zelf geregeld de ph waarde bij,

maar ondanks penisamputatie een jaar later weer dicht met gruis, vandaar dus nu alleen nog maar de high dilution

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:47

Heb mijn katten nog nooit ingeënt, ze halen allemaal respectabele leeftijden van 15+ (eentje zelfs 25) ontwormen zelden, ontvlooien hangt van de hoeveelheid af. Ze lopen in de zomer maanden veel buiten en komen in contact met andere katten.
Brokken van de lidl doen ze het heel goed, word het gebit minder door ouderdom krijgen ze blikvoer.
Wat betreft urinewegen, ik heb dat bij 4 ex katers gehad (van de 6 katers), alle 4 na de castratie. Kristalvorming was heel duidelijk, ook het plassen op plaatsen waar ze op dat moment zitten/slapen.
Ze zijn wel altijd gechipt toen dat mogelijk was.
Katten zullen net als honden (als ze de kans krijgen) een rustig plekje zoeken, maar soms moet je als baasje de keuze maken om het geen lijdensweg te laten worden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:03

Hier werkt de fontein ook goed :j hij was geloof ik 25 euro. Lijkt veel geld voor een waterbak, maar katten zijn er erg blij mee, en ding gaat alweer dik 2 jaar mee en doet het nog prima.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:04

Drinkfontein is voor de kat veel prettiger. Katten houden niet van stilstaand water en katten vinden het ook niet fijn als er een waterbakje naast de brokken staat.

Mijn plaskater had veel drang tot zitten om te plassen en ging inderdaad opvallend vaak zijn piem poetsen. Het is een praatgraag beest dus hij begon er ook bij te 'zeuren'. Ik had het snel door dat er wat mis was. De DA vond de oorzaak, daar had ik geen idee van.
Tip: zodra je het vermoeden hebt dat 'er iets mis is' met de kat - ga naar de dierenarts. Katten zijn meesters in het verhullen van kwalen, dus als jij het ziet, dan is er ook écht wat aan de hand.

Brokken (hardvoer) is inderdaad goed voor tandonderhoud. Ik heb me laten vertellen dat je bij katten de tanden kunt poetsen, maar daar ben ik zelf niet aan begonnen.

Ik denk niet dat het water van een blikje tonijn niet zoveel kwaad kan. Als hij het lekker vindt, waarom dan niet. Je hebt ook blikjes tonijn op olie, dat zou ik dan zelf weer niet geven, geloof ik. Al zou ik niet weten hoe dat kwaad zou kunnen.

Nog een tip: sommige katten lusten chocolade. Niet geven! Per saldo is chocolade giftig voor ze. Als je een kat hebt die het wel lust, dan ook zeker geen wikkels oid laten slingeren.

Ik heb helaas nogal wat katteneindes meegemaakt. Niet leuk, altijd verdrietig. Het is me maar 1x gebeurd dat ik zag dat de kat in kwestie zich begon te verstoppen. Hij was al ziek dus mocht niet meer naar buiten maar het verstoppen probeerde hij alsnog in huis. Ben nog naar de DA gegaan, maar de jonge kat was niet meer te redden. Geen idee waarom. Andere katten, sommigen echt 'op' van ouderdom, verstopten niet.