Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:49

higgins schreef:
Hier een ervaringsdeskundige ... Helaas

Elke hond is anders, dus wat voor de 1 werkt hoeft bij de ander niets te doen.

Wil je Bach, Zylkene, Telizen oid gaan proberen, dan ben je al vrij laat. De meeste middelen hebben even nodig om effect te hebben.
Daar zou ik echt een paar weken van te voren mee beginnen
Ik heb ook eens advocaat geprobeerd en had hier 0 effect, maar misschien dat dit bij jou hond anders is.
Probeer een klein beetje uit voordat het oud op nieuw is, dan kan je zien of je hond erop reageerd

Wij hebben jaren lang onze hond Diazepam gegeven met heel goede ervaringen.
Onze hond raakte compleet in paniek van vuurwerk.
We begonnen sochtends al met een hele lichte dozering zodat het dragelijk was voor hem.
En om 23.30 uur kreeg hij dan iets meer. Om even voor 00.00 uur een super lekker bot en hij was daar heerlijk mee bezig terwijl het buiten los ging

Thundershirt heb ik geen ervaring mee. Maar het schijnt zeker te kunnen helpen.
Sommige mensen gebruiken een sjaal die je op een bepaalde manier om je hond heen wikkelt. Het werkt op dezelfde manier

Onze hond is nu behoorlijk doof en dat is eigenlijk voor hem een zegen. We hebben geen last meer van de ver weg knallen.
Maar zodra de grond gaat trillen en de lichtflitsen te zien zijn dan reageerd hij er nog steeds op
En dat is dus ook tevens de reden dat cd's met vuurwerk geluiden erop vaak geen effect hebben op honden met vuurwerkangst
Het is de combi van deze 3 die triggert

Dat dus.............het is ook het gehoor, mogelijk doen die erge pijn en reageren de honden daarom zo angstig omdat het hun gehoor pijn doet. Ze horen immers vele malen beter dan wij.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 22:30

Ik zoek dus inderdaad NIET iets waardoor zn spieren slap worden. Dat ie dus alles meekrijgt maar niks kan doen! Dat noem ik nou niet echt diervriendelijk.

@Janneke
Dat is voor nu inderdaad wel wat aan de late kant. Maar die neem ik meer voor volgend jaar!

@Doubtless
Nog niet. Maar mijn moeder is dat nog wel van plan!

@Lianne
Wij willen hem eigenlijk niet wegbrengen. Hij is al die 9 jaar bij ons geweest. In t begin toen we op vakantie brachten we hem nog wel eens weg naar mensen die die wel kent. Maar dat hebben we de laatste paar jaar niet meer gedaan. Dus ik denk dat als we hem wegbrengen dat hem ook nog een stress oplevert..

@Floorsil
Dat werkt niet. Wat Ikke ook al zegt :). Wij gooien alle deuren open wat kan (Badkamer en naar boven) en laten hem z'n gang gaan. De ene keer rent hij rond, de andere keer zit hij op de bank etc. We laten hem zn gang gaan, maar geven hem ook wel een aai over z'n bol.

@Ikke89
Adaptil hebben we al eens geprobeerd. De verdamper dan. Dat zei m'n moeder ook al. Wat extra te knagen neerleggen is nog wel een goede. Maar ben bang dat hij daar niet naar om gaat kijken.

@Jessica_1998
Die hebben we ook al geprobeerd, zonder succes helaas..

@higgings
Advocaat hebben we 1x geprobeerd volgensmij (was ik het niet mee eens..). Maar dat haalde ook niks uit.
Diazepam ga ik naar kijken! Nog nooit van gehoord namelijk, haha.

@Dani
Ah okee. Dat kan natuurlijk ook. Maar die scherpe randen is bij onze hond is wel erg veel. Denk dat de scherpe randen weghalen niet voldoende is...

@Monique
Naar de adaptil pillen ga ik even naar kijken!

@Stonedromy
Radio staat hier altijd keihard aan om 00:00 met alle lampen aan alle rolgordijnen dicht. Ook kan hij zelf kiezen waar die heen gaat.
Waarom we hem niet weg brengen heb ik hier boven beschreven :).

@Janouk
Naar die halsband ga ik ook even kijken.

@Ragdollcat
Dat die knallen pijn doen aan hun oren heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, maar klinkt wel erg logisch! Ik weet wel dat ze een stuk beter horen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:49

jordal

Re: Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:54

Ik vlucht dit jaar de stad uit, wevertrekken morgen naar een boerderij camping aan de rand van een bos waar bijna niks wordt afgestoken enkomen 2 januari terug. Mijn teefje ging in het verleden tegen de muren aan omhoog, tegenwoordig kruipt ze tegen mij aan en zo overleven we redelijk. Haar lontje wordt met de dag korter en oude laatste dagen valt ze uit naar alles wat beweegt. Dus dan maar op tijd destabiliseren uit vluchten.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:54

Wij zijn vandaag weer langs de dierenarts gegaan voor alprazolam, een middel dat hier nog niet genoemd is. We hebben sinds dat we onze hond uit het asiel hebben gehaald begin 2012 alles geprobeerd, maar helaas blijft ze doodsbang voor vuurwerk. Een keer een knalletje gaat nog, maar een paar dagen voor oud & nieuw, als het veel vaker begint te knallen, is haar 'angstmeter' binnen no time vol en is ze alleen nog maar bang. Ik zou het wel als laatste redmiddel gebruiken, eerst kijken of training of bijvoorbeeld adaptil werkt. Het mag ook niet zomaar gegeven worden, ze wordt eerst nagekeken (ze is inmiddels ook al wat ouder, namelijk 9 (geschat)) en je krijgt een exact schema mee waarbij wij zelfs met 1/4 pilletje moeten werken. Alprazolam is trouwens niet hetzelfde als Acepromazine (Vetranquil), dat alleen maar een spierverslapper is, maar niet angstverlagend werkt.

BrittS

Re: Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:59

Ik verkoop best veel Alprazolam op mijn werk in deze tijd van het jaar, heb het zelf vorig jaar ook geprobeerd bij mijn katten en écht, wat een verademing! Ze horen er niet slap en suf van te worden, het enige wat het doet is de angst remmen en dit was duidelijk zichtbaar bij mijn katten. ze waren aan het spelen, hingen in de kerstboom en hebben niks meegekregen van de knallen, terwijl ze de jaren daarvoor achter de bank doken en er 2 dagen niet meer achter vandaan kwamen. Ze waren dus absoluut niet slap of suf!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:46

Ik denk dat dit te laat is voor dit jaar, en misschien werkt het niet voor jouw hond, maar ik kan het altijd even melden :)

Mijn hond heeft nooit echt intense angst voor vuurwerk gehad, maar wel nerveus worden en blaffen. Nou heb ik een buurman gehad die jachttrainingen deed met honden en ik ging vaak mee omdat mijn hond enorm enthousiast wordt van (water)apporten en dus niet geapporteerde dummies ophaalde voor (meestal) jonge honden die het water niet in durfden. Ik was er ook met haar bij toen hij een schot apport demonstreerde. Dan schieten ze met een neppistool die wel een luide knal maakt en ergens verderop wordt er een dummy gegooid, net alsof er een vogel geschoten wordt zeg maar. Dus nu maakte mijn hond mee dat ze na een enge knal een dummy mocht ophalen! We hebben dit een paar keer gedaan en ze is nooit meer bang geweest van vuurwerk of andere knallen. Alleen... is ze nu rond deze tijd constant in de war waar alle dummies zijn?? :? :') We dragen dus ook vaak een dummy mee met wandelingen rond deze tijd, anders blijft ze ons maar verwachtingsvol aankijken _O-

Ik weet natuurlijk niet of jouw hond graag apporteert of een favoriet speeltje heeft, maar anders is het misschien een idee voor volgend jaar om knallen te linken aan lekker achter speeltjes aanrennen?