Staffordshire? Pit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Staffordshire? Pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:47

Ik bedoelde met koepelterm niet alleen de 3 raszuivere rassen, maar ook kruisingen tussen deze rassen, kruisingen van deze rassen met andere rassen en stamboomloze dieren die lijken op deze rassen. Het is dus een (sub)rastype, net als retriever. Een kruising Golden x Labrador nog steeds valt onder de groep retrievers, of een halve labrador met de uitstraling en gedrag van een retriever nog steeds valt onder de groep retrievers. En de hele groep retrievers valt weer onder de (gehoorzame) jachthonden (lopende honden en windhonden vallen onder de zelfstandige jagers).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 23:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal sceptisch sta tegenover op functie gebaseerde indelingen van rasssen door een vereniging die uitsluitend op conform uiterlijk fokt.
Maar nu ga ik off topic in mijn eigen topic... :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:05

Mizora schreef:
Ik bedoelde met koepelterm niet alleen de 3 raszuivere rassen, maar ook kruisingen tussen deze rassen, kruisingen van deze rassen met andere rassen en stamboomloze dieren die lijken op deze rassen. Het is dus een (sub)rastype, net als retriever. Een kruising Golden x Labrador nog steeds valt onder de groep retrievers, of een halve labrador met de uitstraling en gedrag van een retriever nog steeds valt onder de groep retrievers. En de hele groep retrievers valt weer onder de (gehoorzame) jachthonden (lopende honden en windhonden vallen onder de zelfstandige jagers).

Dan ben ik het wel al meer met je eens. Ik zie persoonlijk niet waarom de raszuivere daar onder zouden moeten vallen.(pitbull in zekere zin uitgezonderd, aangezien American PitBull Terrier (APBT) vaak afgekort word naar ''pitbull'') Ik kan de uitleg wel begrijpen. Maar dan zouden ze eerder onder de terriers vallen dan onder de pitbull's. Of zoals Kugger zei, de molosser. Dat Pitbull/pitbull achtige gaat over de kruisingen/lookalikes vind ik eerder logisch aangezien daar de raszuiverheid van de gecombineerde rassen over het algemeen niet te ''bewijzen'' is.

Kuggur schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal sceptisch sta tegenover op functie gebaseerde indelingen van rasssen door een vereniging die uitsluitend op conform uiterlijk fokt.
Maar nu ga ik off topic in mijn eigen topic... :D

Hier ben ik het toch wel met je eens. Iets wat bij de SBT erg opvalt is dat uiterlijk belangrijker blijkt te zijn dan gezondheid volgens de rasvereniging. Dat ligt bij de Amstaff wel wat strakker volgens mij.
Overigens is de Raad van Beheer/FCI daarin ook behoorlijk schuldig.