Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Schuur_ schreef:Hallo Bokkers,
Vandaag met de honden naar de DA geweest voor een jaarlijkse check en omdat ik wat vragen had over de chihuahua. De DA vroeg of er nog iets bijzonders was en ik noemde zijn achterhand. Hij loopt nogal moeilijk met momenten, met rennen loopt die maar op 1 pootje vanachter en hij wiebelt extreem met zijn kont ipv zijn lijf tijdens het wandelen.
Hierop knikte hij bevestigdend en haalde het dossier erbij, 2 jaar geleden toen ik er voor de laatste keer was had hij dus PL opgeschreven. Vnl aan de linkerpoot.
Hij heeft me met tekeningen alles laten zien en aangeraden om te opereren. Het zou een operatie worden dat er een stuk bot losgemaakt word en met 2 pinnen wordr vastgezet en een pees verplaatst. Tijdens de operatie wordt bekeken of ze de gleuf dieper moeten maken. Wolf zou 3 weken in verband moeten en het bot zou 99% zo stevig worden als het ooit was maar de pees nooit. Op mijn vraag of de operatie dringend was kreeg ik het antwoord dat ik best niet te lang wacht. Hij zit nu tussen graad 2 en 3. De prijs van de operatie zou rond de 400 euro liggen wat een hele hap is, vooral als je bedenkt dat de rechterpoot ook aan de beurt komt.
Ik zit er al de hele dag over te maken en raak er niet uit. Opereren of niet? Hoeveel nut heeft het? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de operatie en zag je veel verschil aan de hond?
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik het niet wil of kan betalen maar ik wil graag weten of het ook voor Wolf beter is om dit te laten doen.
Duhelo schreef:wat is 6 weken herstel op een heel hondenleven?
Gianti schreef:Duhelo schreef:wat is 6 weken herstel op een heel hondenleven?
Het is nu een vrolijke hond gewoon, rent enorm veel, speelt vrolijk. Alleen helaas wel vaak op 3 poten. Maar dat houdt haar niet tegen om te spelen en te rennen.. beetje angst dat ze straks meer belemmerd js en waar ik haar doorheen stop.
Gianti schreef:Duhelo schreef:wat is 6 weken herstel op een heel hondenleven?
Het is nu een vrolijke hond gewoon, rent enorm veel, speelt vrolijk. Alleen helaas wel vaak op 3 poten. Maar dat houdt haar niet tegen om te spelen en te rennen.. beetje angst dat ze straks meer belemmerd js en waar ik haar doorheen stop.
Duhelo schreef:wat is 6 weken herstel op een heel hondenleven?
bruintje123 schreef:Zo hard was die niet voor zichzelfWas een grote pieperd.
Nee er was duidelijk geen pijn. Nogmaals ook bevestigd door DA.
En ook die noemde de operatie in veel gevallen commercieel en baasjes die een "kreupel" hondje zien en dan maar wat graag laten opereren. Volgens hem totaal onnodig in veel gevallen.
Er zullen vast gevallen zijn waar het wel moet maar zeker minder dan aangegeven.
Duhelo schreef:Goh, bij pl lopen ze vaak op 3 poten omdat dat "gemakkelijker" is. niet perse omdat het pijn doet. Feit is wel dat honden met pl meestal artrose krijgen en dan later wél pijn krijgen, wat je met een operatie kan voorkomen.