Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AylaB

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:44

ik heb vroeger gerbils gehad (2 broertjes, Knabbel & Babbel :o ) en ik heb onwijs van ze genoten! ik had ze al vanaf dat ze een paar weekjes waren en dus konden ze nog een beetje tammer worden maar ze zullen nooit helemaal zoals een hond worden. ik kon ze uiteindelijk vrij makkelijk pakken maar niet iedereen en soms was het voor mij ook nog een beetje lastig. ik had een glazen bak waarin ik een "verdieping" had gemaakt zodat ik daar apart hun "wc" (een oude kleine soep kom bijvoorbeeld met zand erin zodat je niet telkens heel het hok schoon hoeft te maken maar ook gwn het zand kan zeven zodat de keutels eruit zijn en het dus weer schoon is en om de zoveel tijd nieuw zand erin moet doen) en zo'n drink flesje met water. ik weet niet meer hoe vaak ik het hok verschoonde, wel deed ik er altijd iets van zaagsel in dacht ik, dat scheen tegen de stof te zijn en nog een ander spul maar ik weet niet meer wat dat was en heel veel hooi omdat ze daar hun holletje in maakte. ik had ook een houten "doolhof" achtig huis met een "dakje" zodat ze daar ook rustig konden zitten en een holletje konden maken en een ding dat aan de deksel hing waarin ze konden klimmen wat er soms echt onwijs grappig uitzag. helaas worden ze maar ongeveer 3 jaar maar ze zijn wel echt onwijs leuk! ik pakte ze ook weleens uit de kooi en dan lieten we ze over de bank lopen (wel opletten dat ze er niet afvallen!) en had ze ook weleens op schoot en heb ooit zo'n bal gekocht waarin ze konden lopen en dan gwn door het huis konden zonder dat je ze kwijt raakte of iets. en uitkijken voor andere dieren dat ze er niet mee gaan spelen, bij ons ging de kat nog weleens op het hok zitten..
het zijn echt onwijs leuke diertjes! *\o/*

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 00:50

Heb het nog even met mijn man over gehad. Maar hij vind een extra kast echt lelijk. En dat moet ik dan maar respecteren. Dus dan blijven de goudhamster, dwerghamster en gerbils over.

Vind het wel super lastig. Maak er dus uit op dat de gerbils leuke kijkdieren zijn. Maar niet uit hun hok te halen zijn. De hamster veel slaapt, maar wel makkelijker uit het hok te halen om ff bij je te nemen.

Kun je met gerbils eigelijk ook aan hamsterscaping doen of eigelijk aan gerbilscaping? Vind de hamsterscaping bakken echt mooi en een echte aanvulling in de kamer.

En heb ook gelezen dat het wel eens mis kan gaan tussen sommige gerbilkoppels. Hebben jullie daar ervaring mee gehad? Wil graag een horror verhaal voorkomen. Niet dat we s'ochtends beneden komen en het een bloedbad is in het aquarium.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:59

volgens mij is het het beste om of alleen vrouwtjes of alleen mannetjes samen te zetten maar dat weet ik niet meer, ik had twee broertjes die het heel goed samen deden. en wat is een gerbilscaping? je kan de gerbils wel oppakken enzo maar het zijn niet echte knuffeldieren zoals een hond of kat helaas...

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 10:22

Met gerbilscaping verwijs ik naar hamsterscaping ;) om de bak zo "natuurlijk" in te richten. Met een groot gedeelte een dik pak zaagsel om in te graven. Dat bedoelde ik of dat bij gerbils ook mogelijk is of dat ze de hele bak omploegen. En het een soort van 1 grote bak vol zaagsel word :D

En hoe zit dat eigelijk met zindelijk zijn buiten het hok. De ratten van mijn zus die plassen en poepen namelijk best wel veel op je als je ze vast hebt. Hoe zit dat bij hamsters en gerbils? En heb de cavia's ook nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet :D hoe zit dat met hun? En zijn cavia's erge viespeuken. Mijn konijnen zijn namelijk heel zindelijk. Die hebben een groot buitenhok met 3 verdiepingen en op de bovenste verdieping heb ik z'n grote onderbak staan van z'n traliekooi. Daar zit zaagsel hooi en stro in. Daar poepen en plassen ze altijd in. Ze hebben ook nog een groot binnen hok in de schuur van 2 verdiepingen en die houden ze helemaal schoon op een paar keutels na. In de tuin poepen en plassen ze helemaal niet. Maar misschien scheelt dat ook dat ze de ruimte hebben. Dus ook de gelegenheid hebben om schoon te blijven.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:55

Het voordeel van gerbils is dat het woestijn dieren zijn. Hierdoor drinken ze weinig, plassen ze weinig en zijn de keutels droog. Het kan dus zeker gebeuren dat ze buiten het hok een keer poepen maar die droge poepjes pak je zo op en het laat geen vlekken of vieze geurtjes achter.
Gerbil scaping kan zeker, maar zoals je zelf al zegt zullen ze het wel gaan verbouwen :') ik maakte altijd ze mooiste creaties maar binnen een paar uur lag alles anders, ik deed het nooit goed volgens de dames := dat vond ik juist wel leuk aan ze, ze zijn constant in de weer met graven, tunnels maken, nestjes bouwen. Echt heel leuk om naar te kijken. Met een dikke laag bodembedekking zijn ze daarom heel erg blij, maar ze zullen het niet zo netjes houden als een hamster dat doet.
Ik heb niet het idee dat er verschil is tussen een koppel mannen of vrouwen. Qua karakter zijn ze erg gelijk en of het fout gaat of niet weet je nooit. Zo heb ik mijn eerste koppel uit elkaar moeten halen omdat dat echt niet goed ging. De koppels daarna zijn altijd goed gegaan en ik heb nooit meer ruzies gezien. Het ging om allemaal vrouwen de meeste geen familie, het laatste koppel twee zusjes.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:28

Gerbils zijn leuk!! Wij hebben een aquarium op ooghoogte van de kids, mijn zoontje (1,5j) kan er minutenlang naar kijken (en dat is lang, op die leeftijd ;-) ) Als ze slapen, gooi ik wat wc-rolletjes in de bak, dan worden ze wakker en beginnen gelijk te knagen :-D
Ze verbouwen hun leefruimte regelmatig, zijn meerdere keren per dag wakker om te graven, rennen, knagen...

Als kind kreeg ik een compleet nestje gerbils, inclusief moeder. Ze waren nog geen 3 weken oud denk ik, maar dat heeft toen enorm geholpen om ze tam te krijgen. We hebben er uren mee gespeeld (doolhof bouwen van Duplo, door de gang over hindernisjes laten springen).
Mijn huidige gerbils zijn minder tam, maar kunnen wel door een 6-jarige opgepakt worden. Het zijn geen knuffeldieren, maar ze zullen ook niet bijten. Kortom: leuke, makkelijke diertjes die echt wat leven in huis brengen. En nog een voordeel: ze leven behoorlijk lang, krijgen niet zoals ratjes binnen 2 jaar gezwellen of longontsteking.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:12

nu ik dit allemaal weer lees mis ik mijn gerbiltjes toch wel weer een beetje, misschien is het tijd dat ik ook weer gerbils neem! :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:17

Gerbils doen zelf aan scaping :+
Mijn bak kan er elke dag compleet anders uit zien, heb op het moment niet zo veel zaagsel erin denk dat ik er zo nog een haffel hooi in gooi en wat doosjes uit het oud papier ;)
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:18

Ik heb ook gerbils gehad.
Waren wel erg tam. Kon ik elke dag oppakken en bleven gezellig op mijn schoot of schouders zitten.

Qua stank, nooit last gehad, deden hun behoefte in een zandbakje, héél handig vond ik dat.
Daarnaast deed ik met 1 van de gerbils ook "agility". Kon hij heel goed :)
Heb ergens wel foto's van hen.
Zal vanavond eens kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:17

Dit waren mijn gerbils
Afbeelding

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 22:22

Haha dat vermoeden had ik al dat gerbils zelf aan scaping doen.

Leuk al die foto's van de gerbils. En leuk dat ze toch ook heel tam waren. Maar had jij ze alle 6 gewoon samen zitten?

Wat voor een maat looprad hebben gerbils nodig 30cm?
En kunnen dwerghamsters ook in een groot looprad lopen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:45

_KiMmi_ schreef:
Haha dat vermoeden had ik al dat gerbils zelf aan scaping doen.

Leuk al die foto's van de gerbils. En leuk dat ze toch ook heel tam waren. Maar had jij ze alle 6 gewoon samen zitten?

Wat voor een maat looprad hebben gerbils nodig 30cm?
En kunnen dwerghamsters ook in een groot looprad lopen?

Als je een koppeltje (of een groepje) bij een goede fokker haalt gaat dit veelal erg goed! Maar zeg natuurlijk nooit nooit. Maar volgens mij, zover ik weet, komt het maar zelden voor dat er echt geknokt wordt.

Ik had voor mijn gerbils wel altijd 30cm, maar die waren wel een slag groter dan ik ze tegenwoordig zie. Maar vind het lastig met die staart. Dus better safe than sorry.
Een dwerghamster kan ook prima in 30cm lopen, als deze soepel genoeg loopt. In Duitsland wordt niet anders gedaan overigens. Maar bijvoorbeeld in een 80cm bak vind ik dat persoonlijk zonde van de ruimte haha.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 22:52

Ben er nog niet helemaal uit welk diertje het gaat worden. Maar dacht misschien al het aquarium in te richten. Maar kan natuurlijk ook als laatste het looprad kopen. Had wel een groot looprad gezien van hout en kurk aan de binnen kant. Die liep dacht ik wel licht vandaar de vraag.

Kun je ook huisjes en takken enzo op het zaagsel zetten? Of moet dat echt op de bodem ivm instortingsgevaar als ze tunnels hebben gegraven?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 07:59

Chester was wel dé tamste. Heb hem veel gefotografeerd gehad omdat die ook altijd mooi bleef zitten.

Kato is de vader van black, chester en pride.
Had er twee geadopteerd in een opvangcentrum voor zoogdieren, bleek er per toeval een vrouwtje bij te zijn, na het tweede nest (mannetje dekt vrouwtje opnieuw na bevalling maar helpt ook bij opvoeden dus mocht ik niet wegnemen. Pas toen nest 2 geboren was heb ik kato met zijn zoon chester bijeen gezet, de andere vrouwtjes van nest 1 waren ook oud genoeg om moeder te helpen.) heb ik alle vrouwtjes verkocht.
Bailey en rocksey heb ik later bijgehaald. Geen goede keuze bleek uiteindelijk want na bijna een half jaar is er ruzie gekomen. Eerst alles geheel opnieuw moeten koppelen wat veel tijd gekost heeft. Vooral pride bleef anderen aanvallen en. Heeft dus lang apart gezeten.
Uiteindelijk dus bailey en rocksey verkocht toen zij terug gekoppeld waren.
Pride is na x maanden uiteindelijk toch terug gekoppeld geraakt aan black. Dus had ik 2 groepjes van 2 op het laatst.

Ik heb er een ijzeren looprad in gehad waarvan ik tussen de spijlen karton geweefd had. Het karton moet je wel vervangen want dat bijten ze stuk. Maar verder was het een prima oplossing.
Huisjes kan je gewoon op het stro zetten.
Maar let wel aan hout gaan ze ook knagen, dus ook aan een houten looprad.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:51

dit was mijn gerbil verblijf

Afbeelding

en dit waren mijn gerbils, Knabbel en Babbel, Knabbel is die ene met het 'halve' oortje en babbel die met het normale oortje...toen ik ze net een dag had wisten we niet hoe we ze uit elkaar moesten houden dus ook niet wie wie was haha maar toen mijn moeder dat zag konden we ze eindelijk wel herkennen :o
Afbeelding

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:53

Er is een loopwiel, de run around. Deze is zeer geschikt voor gerbils doordat het loopvlak niet uit spijlen bestaat waardoor de kans zeer klein is dat ze vast blijven zitten met de staart.
Takken zet ik altijd op de bodem neer, die kunnen ze dan gebruiken in hun gangenstelsel. De zwaardere huisjes zet ik ook altijd op de bodem neer.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:03

Ik volg even! Ik twijfel over een groepje campbelli hamsters of toch 2 gerbils als mijn 100x40 aquarium leeg komt te staan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:14

Kom ik binnen vallen hoor, haha. Is al zoveel verteld dat ik niet nog uitgebreid verslag ga leveren.

Thuis zitten drie gerbils, twee Bellies en een Syr.
Vind de hamsters het leukst, want ja... ik ben gewoon helemaal verkocht aan hamsters. Mijn Bellies zijn hartstikke tam trouwens. Heerlijk knuffel baar!
De Syr ook, die heb ik nog nooit niet tam gehad.
De gerbils hebben ook nog nooit gebeten maar blijven absoluut niet stil zitten.

Succes!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:27

Ik heb zelf een Russische dwerghamster. Heb haar van kleins af aan en ze is erg tam.
Mijn zoontje van 4 en dochter van 8 kunnen haar ook pakken en vasthouden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:01

AlwaysH schreef:
Kom ik binnen vallen hoor, haha. Is al zoveel verteld dat ik niet nog uitgebreid verslag ga leveren.

Thuis zitten drie gerbils, twee Bellies en een Syr.
Vind de hamsters het leukst, want ja... ik ben gewoon helemaal verkocht aan hamsters. Mijn Bellies zijn hartstikke tam trouwens. Heerlijk knuffel baar!
De Syr ook, die heb ik nog nooit niet tam gehad.
De gerbils hebben ook nog nooit gebeten maar blijven absoluut niet stil zitten.

Succes!

Wat vindt jij pro's en con's aan campbelli's en gerbils? Gerbils lijken me leuk om hun activiteit ook overdag. Bij campbelli's ben ik wel een beetje bang dat het mis gaat.. Knuffelen hoeft van mij niet. Ik durf mijn syr ook nooit op te pakken en die doet nog geen vlieg kwaad. :+ Het gaat voor mij dus vooral om het kijken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:51

Gerbils vind ik leuk om naar te kijken, wel maken ze enorme puinhoop van het verblijf. Water en voedsel wordt dus snel ingegraven als je dit niet buiten het bereik van zaagsel zet. :') Als kijkdieren zijn ze natuurlijk heel leuk!

100x40x40cm aquarium
Afbeelding
Afbeelding

Mijn Bellies zijn heel erg actief, zeker niet alleen in de avond/nacht. Ze graven niet zo erg als de gerbils dus je ziet niks langs het glas en anders niet zo'n systeem. Wel zijn ze dus erg lief en natuurlijk hartstikke schattig. Heb geen foto van het verblijf maar zij zitten ook 100x40x40cm.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:40

Bedankt voor je reactie. Welke zou jij persoonlijk aanraden puur als kijkdiertjes? :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:42

De hamsters omdat ik die gewoon persoonlijk onwijs leuk vind. Zou niet zonder ze willen. :)
Wel een stabiel groepje met verschillende leeftijden om zoveel mogelijk geruzie te voorkomen. Ik doe wel even PB! ;)

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 00:07

Super bedankt allemaal voor de reacties. En de leuke foto's. Komen toch wel veel gerbil liefhebbers voorbij. En grappig dat ook een aantal ze beide hebben. Dan heb je helemaal goed vergelijkings materiaal.

Ik neig denk ik toch het meeste naar een hamster. En dan de dwerghamster. Lees toch dat die weer meer actiever zijn dan goudhamsters. En kwa uiterlijk ben ik ook echt wel verliefd op de hamster <3
Ook ben ik een groot fan van de hamsterscaping bakken. Vind ik toch wel erg mooi en leuk en "natuurlijk" voor de hamster. En mijn man vind die ook erg mooi ( ook een groot plus punt aangezien hij in de woonkamer staat) en een dwerghamster heeft meer ruimte weer dan een goudhamster in mijn bak.

Vind het aanbod voor gerbils ook wel weinig. En op mp staan vooral meer dan 2 gerbils. En vind het ook wel spannend met 2 gerbils. Heb ook nog een beetje het gerbil topic doorgelezen. En daar zag ik toch ook wel regelmatig voorbij komen dat er in ene ruzie kwam in de bak. En als er een overlijd, je weer moet gaan koppelen. Wat ook niet zomaar kan natuurlijk (blijft ook spannend). En denk dat mijn man die bakken ook te rommelig zou vinden :D

En voor mijn gevoel heb ik meer met de hamster. En heb het idee dat ik die ook beter uit de kooi kan halen en ff lekker kan laten lopen en bij me kan nemen.

Zo dat was mijn betoog O:)

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 00:12

Z'n groepje Bellies lijkt mij toch ook wel erg gaaf! Foto's!? *\o/*
Maar daar ga ik mij niet aan wagen. Ook een vak apart. En ook risico dat het knokken word natuurlijk. Maar wel leuk om te zien en super schattig