Er zijn teveel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Er zijn teveel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:56

Vlees gaat voor een deel naar poeliers en een deel naar de Amsterdamse voedselbank :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:59

charysaS schreef:
Overplaatsen naar andere gebieden.
Maar dat heeft aan de andere kant weinig zin. Krijg je weer het konikspaard verhaal >;)

En als erop gejaagd wordt dan iets voor een nuttig doel. In de voedselbank pakketten voor kerst zou een goede zijn!

In die andere gebieden verdwijnen ze ook niet vanzelf. Voordeel is wel dat je er verder van al die randstedelingen vandaan zit, dus dat afschot daar stukken minder gedoe oplevert.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:00

Het Gebied is gewoon niet groot genoeg voor zo een groep herten. En van het voorjaar komen er weer honderden bij. Als je ze een goede winter wilt geven, dan zul je de populatie moeten inkrimpen.
Prachtig mooi scharrelvlees. Van dieren die een top leven hebben gehad, dat kun je van de plofkip en het gemiddelde varken niet zeggen.
Ik ben dan ook voorstander van een groep goede jagers dat gebied insturen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:04

Temeraire schreef:
Mooie foto's. Erg sneu dat ze afgeschoten worden, maar een hongerdood is erger.

Toch blijft het lastig. Ik heb wel eens gelezen dat je met afschieten het probleem in stand houdt. Dat ging dan over de Veluwe maar lijkt me hier ook van toepassing. Als je afschiet blijven ze zo fanatiek zichzelf vermeerderen.
Als ze sterven van de honger gaat de natuur vanzelf zijn werk doen en zullen ze zich minder voort gaan planten. Ook hou je dan de sterkste dieren over. Met afschieten is dat volgens mij nog maar de vraag... lijkt me erg onwenselijk voor de populatie.

Maar goed voordat ze zich minder gaan voortplanten ben je natuurlijk jaren verder dus dat is eigenlijk ook niet haalbaar helaas.

Met schieten kun je de populatie prima reguleren maar dan moet je wel op tijd beginnen en niet zoals nu achter de feiten aan lopen.
Hier werkt de jacht ook gewoon. Zijn er meerdere van een bepaald soort gespot of verwachten ze er meer, dan moet er gewoon meer geschoten worden. Vaak zijn het er dan 1 of 2 meer. Andersom kan natuurlijk ook, zijn er te weinig dan mogen er minder of zelfs geen geschoten worden.
Er zijn hier ook gebieden waar niet gejaagd mag worden maar daar staan echt geen hekken omheen :+

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:09

janouk schreef:
Een dier dat van nature zo schuw is, kiest hier voor de drukte van de mens.

Hier heb ik het moeilijk mee, de meeste dieren kunnen immers niet meer verkiezen om de mensen te vermijden, het is namelijk de mens die alle plaats inneemt... |(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:21

Laureas schreef:
janouk schreef:
Een dier dat van nature zo schuw is, kiest hier voor de drukte van de mens.

Hier heb ik het moeilijk mee, de meeste dieren kunnen immers niet meer verkiezen om de mensen te vermijden, het is namelijk de mens die alle plaats inneemt... |(

Als ze schuw bleven, waren ze uitgestorven, deze dieren hebben geleerd dat de mens geen gevaar vormt, maar wel een voedselbron is. Het is geen gedomesticeerde bambi, maar die schuwheid is het zeker deels kwijt geraakt, omdat het niet noodzakelijk is. Als ze nu nog de verkeersregels konden leren ...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:36

Tja, en toch blijft de mens een gevaar voor hen, ze hebben gewoon geen andere keuze meer...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:41

:= :oo :oo ze verkiezen t dorp ip de duinen, nu met de herten jacht en t afschiet beleid..
Nou ja kan ze t niet kwalijk nemen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:22

Het hek stond op een wildviaduct. Geen idee of dat hier het geval is.

Je kan moeilijk alle vrouwtjes aan de pil doen of alle mannetjes castreren.
Et schieten heb je mooi vlees, leuk gewei voor aan de muur of voor de hond en een kleedje voor op de vloer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:58

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:13

Een hertenbiefstukje doet het goed voor de kerst hoor :Y) }:)

Zo'n populatie krijgt alleen maar grotere problemen als het niet (natuurlijk) wordt gereguleerd.
Dat ze door tuinen en parkjes struinen is geen ideaal leven lijkt me. Plus volgend voorjaar krijg je weer een vermeerdering. Wat moeten die eten dan?
Er is vast een reden dat natuurlijke regulatie niet echt wil hier in Nederland, gebrek aan grote rovers.

Maar: Prachtige foto's, mooie dieren en waanzinnige geweien hebben ze zeg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:17

Het hertenoverschot in de waterleidingduinen zijn een gevolg van te lang op z'n beloop laten van de natuur, er is jaren lang niet beheerd en de boel fokt maar aan, tot een aantal jaar terug konden Ze alle kanten op maar de bewoners aan de aerdenhout vogelenzang en zilk kant werden gek van leeggegeten tuinen en beschadigde auto's, toen is er een miljoenen kostend hek neergezet en met de eerste strenge winter lagen de herten die het gebied niet meer uitkonden te creperen van de honger, overal kadavers en in 't voorjaar stonk het er naar de dood, het beheer wil jagen en afschieten en de natuurliefhebbers de herten redden, maar bijvoeren gebeurd niet want zo werkt 't in de natuur niet... Euhhhh ja een is hek wel natuur.. Aan de zandvoort kant kunnen de herten nog wel uit 't gebied maar daar is weinig voer te halen alleen in de tuinen.
Het overschot is groot, ik twijfel echt aan de aantallen die ze opnoemen, ik rij geregeld in het gebied, woon ertegenaan en ik zou 't ook geloven als er veel meer herten lopen dan dat men meld.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:26

Het is inderdaad bizar hoe slecht de hertenstand beheerd wordt. De mensen die tegen afschieten zijn omdat het zielig is, zie je niet in het duin op de dagen dat de dieren gek van de honger tegen de hekken springen in de hoop aan de andere kant voedsel te vinden. Die rijden niet langs de kadavers die Knollentuin hierboven beschrijft. Nee die komen op een warme zomerzondag en die genieten van het feit dat ze maar 100m het duin in hoeven om lekker hertjes te voeren (want meer tijd is er niet om te genieten, want ze hebben nog een druk program). Het laatste wat die willen is dat je erheen bent gereden met schreeuwende kinderen en dan geen wild ziet.

En deze beheerders zijn nu zo trots op hun Wisenten fok programma. Ik ben benieuwd hoe ze straks handelen als er daar teveel van zijn. Die zijn namelijk ook nog beschermd dus die mag je niet schieten. Behalve natuurlijk als een stier een mens aanvalt, dan wordt hij snel geschoten om maar uit de media te blijven met dat verhaal. Zo'n beest wordt afgeschilderd als "gestoord", terwijl ik het vrij normaal gedrag vindt voor een wilde bizonstier die met een hardloper in zijn territorium wordt geconfronteerd.

Maar goed, dat is wellicht wat offtopic ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 16:40

http://www.np-zuidkennemerland.nl/8595/ ... -damherten
In het aangrenzend duingebied geldt een afschot regeling, daar wordt het bestand herten gereguleerd. De beelden die Knollentuin schetst herken ook ik helaas. Ik woon ook in de buurt.

Hoewel ik niet blij word van de jacht (liever niet), zie ik wel dat dit hier de meest eerlijke manier oplossing is voor de betrokken dieren. Want bij een slechte winter sterven er zoveel herten een nare dood.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:54

Het verschil met het aangrenzende duingebied is groot aangezien de hele vegetatie in de Amsterdamse waterleidingduinen volledig weggevreten is door het teveel aan herten, en dan zijn er 'natuurliefhebbers' die er bezwaar tegen hebben dat r een ruiterpad aangelegd wordt omdat de aarden de natuur stuk maken, echt is gebeurd, de waterleiding duinen moesten het pad opheffen... Tot twee routes aantoe, het bestuur en beheer van de duinen wil van alles maar worden in alles gehinderd. ik wordt zo langzamerhand giftig op al die zogenaamde natuurliefhebbers zonder verstand.