danzzz schreef:Ik snap de "goedpraters" wel. Als een staf een jack dood wil hebben, dan is dat dier dood voordat wij twee keer met onze ogen hebben geknipperd, zo simpel is het. Het feit dat het dier zich wel liet sturen na het incident betekend dat hij niet door het dolle was. En door het dolle zijn is wat deze rassen gevaarlijk maakt. De hond is dus NIET gevaarlijk, wel onbetrouwbaar en een onbetrouwbare hond kan een gevaar zijn.
Ik heb drie jacks en een bordeaux, mijn buurvrouw heeft een jaarling Staf, mijn oudste Jack is 14 met slechtziend en horendheid die bij die leeftijd hoort. Als wij s'avonds op de dijk zitten en de bende van 5 is aan het stoeien, want dat doen ze, dan zou het er voor een buitenstaander uit kunnen zien alsof ze aan het vechten zijn zoveel gegrom en zo ruw gaan ze met elkaar om. Ja ook de 14jarige, alhoewel die na 5 minuutjes aftaait.
Soms zitten we elkaar aan te kijken en vragen we elkaar of het wel goed gaat. We hebben ooit in het begin een afspraak gemaakt dat WIJ ons er niet mee gaan bemoeien, tenzij er bloed gaat vloeien. Geloof me, is lang niet altijd makkelijk want echt heel, heel ruig met heel, heel veel herrie. Tot nu toe is de enige die schade heeft de Staf, en wel in de oren waar de jacks in bijten.
De roedelbaas is de ouwe jack, soms wil de jonge staf zich opdringen bij haar, en dat moet hij altijd bezuren met een hap in zijn snoet en een scheldkanonnade er achter aan van haar.
Wat ik wil zeggen, is dat niet alles vechten is wat mensen eraan toebedichten, soms zit het meer tussen onze oren dan dat er daadwerkelijk herrie in de tent is. De mensen die "goedpraten" (h) erkennen dat.
Ik ben het er zeker mee eens dat er meer op de hond gelet moet gaan worden, hij vertoont wel gedrag waar we in de maatschappij niet van gediend zijn, gewoon een goed gesprek aangaan met je buren werkt veel beter dan instanties oproepen. Je moet ook gewoon nog met die mensen in een straat wonen, en ik vind dat als er geen schade is de instanties inschakelen een te grote stap is. Kijk, gaan je buren uit hun plaat en steken ze een dikke middelvinger op, go ahead en schakel alles in wat je in wil schakelen. Maar ik denk dat je hier prima onderling uit kan komen.
Dat is toch een compleet andere situatie? De honden kennen elkaar, en de eigenaars zijn erbij. Dan kan je prima inschatten wanneer ruig spelen overgaat is ruzie en optijd ingrijpen.
In het geval van TS kenden de honden elkaar niet en de eigenaar van de andere hond was er niet bij, zij stond er alleen voor.