Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:40

Shenavallie schreef:
Zelf vind ik dat je een hond maximaal 1,5 tot 2 uur alleen mag laten. Anders moet je er niet aan beginnen. Ik lees wel eens dat mensen honden uren en uren achter elkaar alleen laten... ik vind dat diep triest.

Dat is nu ook wel wat overdreven als ik eerlijk ben.
Voor mij is het wel belangrijk dat de hond in ieder geval z'n beweging heeft maar mijn vorige hond die sliep altijd als je er niet was dus of je nu 2 uur weg ben of 5 uur volgens mij merken ze het verschil niet. Hij liep wel los in huis.
Als je de hond naar een opvang moet doen of bij iemand anders moet zetten zou ik persoonlijk niet voor een hond kiezen. Al dat gesjouw met de hond dat is ook niet voor iedere hond weg gelegd.

Mijn pup moet 's nachts ook alleen blijven. En dat is toch echt meer als 6/7 uur. Daar heeft ze ook geen moeite mee. Kan ze goed bijkomen van de indrukken van die dag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:28

Shenavallie schreef:
Zelf vind ik dat je een hond maximaal 1,5 tot 2 uur alleen mag laten. Anders moet je er niet aan beginnen. Ik lees wel eens dat mensen honden uren en uren achter elkaar alleen laten... ik vind dat diep triest.

Dat betekent dat je nooit een avondje kan plannen zonder hond?
Of dat je etentje een snackbar wordt, want hond?
Een keer een avond alleen worden ze vast niet anders.

KarmaChansy

Re: Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:51

persoonlijk vind ik als je een hond neemt dat je hem/haar niet de hele dag alleen moet laten zitten. Mijn honden zitten max 4 uur alleen. En ja dan heb ik 2 honden, ik vind het gewoon niet fair om de hond te verplichten alles op te houden voor langer als 4 uur. ivm werk komt dat in de nacht dus ook prima uit, hoewel het ongeveer 4,5 uur is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:02

Onze hond zit halve dagen (ong 5 uur) alleen thuis omdat mijn moeder alleen de ochtend werkt. Ik heb niet het idee dat de hond dat zelf heel erg vervelend vind. Ze slaapt dan gewoon meestal in de mand, soms gaat ze op een koeler plekje liggen. Als je thuis bent vind ze het vaak wel prettig om bij je te liggen maar ligt ze ook wel eens uren in de mand te maffen zonder zich iets van je aan te trekken. Ze slaapt wel alleen beneden (traplopen is niet meer aan haar besteed) en dan is ze ook ong 8 uur alleen natuurlijk 's nachts. Maar als je elkaar nog kan horen lijkt dat me opzich al prettig voor een hond. We komen ook als ze jammert of blaft want dat doet ze gelukkig nooit zonder reden.

Ik denk dat het wel heel erg afhankelijk is van de hond. Als je hond verder wel voldoende aandacht en beweging krijgt en hij in huis sowieso rustig is en vaak ligt te slapen dan zal hij er minder last van hebben dan een hond die eigenlijk de hele dag druk met je wil zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:08

Ik heb ruim 5 jaar geleden overwogen afstand te doen van mijn hond. Ik woonde in een appartement zonder lift, hij kreeg HD, ondanks 4 keer per dag uit vond ik het sneu worden, de zaak slokte steeds meer van mijn tijd op.

Gelukkig kreeg ik een andere oplossing aangeboden van mijn huidige buurvrouw. Twee maanden later zou het mini-huisje met ruime tuin naast haar vrijkomen. Ze wilde me met plezier voorstellen aan de huisbaas.
Ik woon er al die tijd met veel plezier, en de hond is echt opgeknapt. Ondanks dat ik nu in de december maand weer megadruk ben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:14

Mijn hond is bijna nooit alleen. Komt misschien een keer per maand voor dat ze langer als 3 uurtjes alleen is.
Maar dan krijg ik al last van medelijden :') Kom ik vervolgens thuis en ligt ze uitgestrekt te slapen en heeft mij niet eens gemist :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:15

Cayenne schreef:
Mijn hond is bijna nooit alleen. Komt misschien een keer per maand voor dat ze langer als 3 uurtjes alleen is.
Maar dan krijg ik al last van medelijden :') Kom ik vervolgens thuis en ligt ze uitgestrekt te slapen en heeft mij niet eens gemist :')

Dit :’).
Dan kijken ze echt van:” was je weg dan?”

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:19

Hier kunnen ze 12 uur alleen zijn. Gebeurd bij hoge uitzondering.
Doordeweeks werk ik 3 dagen 5.5 uur dus zitten ze ongeveer 6 uur alleen. Gaat prima. Worden veel uitgelaten en zijn happy.

Dit is wel pas sinds 2 maanden daarvoor was ik altijd thuis. Thuissituaties veranderen ook nog wel eens.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:22

Mijn hond zit ook maximaal 4 uurtjes alleen, als wij een keer wat leuks gaan doen bijvoorbeeld. Met werk redelijk goed te combineren omdat wij beide onregelmatig werken. Als we dezelfde diensten draaien (ong 1 á 2x per week) dan gaat hij met de uitlaatservice mee. Dan is hij vaak de hele middag weg, hij vind dit echt het einde. Hij hoort het busje al aanrijden als ze de straat in komt en dan staat die al bij de deur te wachten zonder mij gedag te zeggen :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:24

Het ligt helemaal aan de hond imo

Hier 2 honden die makkelijk 12uur alleen kunnen blijven (hoogste uitzondering hoor) lopen los en kunnen buiten en ze zijn samen
Ik hanteer max 6u alleen eigenlijk komt zelden voor meestal zijn ze hier 2/3u alleen
Langer dan 6u regel ik iemand die na ze toe gaat even voert en knuffelt met ze maar meestal maffen ze de hele dag en spelen ze wat buiten en negeren ze ons als we thuis zijn

Ik heb wel 2 hele zelfstandige honden komen graag een knuffel halen maar kunnen zich echt uren saampjes vermaken ondanks dat eentje gekomen is met extreme verlatingsangst gaat het inmiddels fantastisch

Een hondje die moet imo niet meer als 4/6 uur alleen zijn
En dan ligt het er nog aan of die wel of niet buiten kan en hoe hij/zij is qwa karakter

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:09

Ik interpreteer de topictitel " echt alleen" als letterlijk dát, alleen, dus óók zonder soortgenoot.
Ik heb er geen problemen mee mijn honden een hele dag in een grote buitenkennel te laten zijn. Maar vind dit dus niet "alleen", ze hebben tenslotte gezelschap.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:41

SweetVanille schreef:
Max 8 uren, en dit komt maar gemiddeld 1x in de 2 weken voor. Voor de rest ben ik max 3 uurtjes weg.

Ben ik langer weg, dan komt er familie de hond uitlaten/spelen/voeren.

Ben er ook op tegen als mensen een hond nemen en hem dan te lang (8 uren dag in dag uit) alleen laten of naar een opvang doen. Dan moet je geen hond nemen.

Er zijn tegenwoordig TE veel mensen die niet de verantwoordelijkheid nemen van een hond.

Goed dat je je erover inleest voordat je er 1 aanschaft :)

Is de opvang tegenwoordig ook al verkeerd? Daar gaat mijn hond 3x per week heen en dat vindt ze fantastisch. Kan ze lekker spelen met andere hondjes terwijl ik werk. Sommige mensen hebben echt last van verstandsverbijstering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:44

Shenavallie schreef:

Hoe wil je dat dan doen? Niet uit eten gaan? Niet naar verjaardagen?

Het gebeurt zelden, maar als ik verwacht 6 uur of langer weg te zijn regel ik iemand

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:10

eilleen333 schreef:
Yenni schreef:
Mocht er een hondje komen dan gaat de hond waarschijnlijk 1 of 2 dagen per week naar mijn ouders en de rest van de dagen naar de dagopvang.

Waarom een hond als je er dus nooit bent? Ik begrijp uit dit stuk tekst dat de hond elke dag overdag ergens anders heen moet, dus er is alleen 's avonds iemand thuis? Waarom zou je dan uberhaupt een hond willen als je er niets mee doet/hem nooit ziet.
Ik vind het altijd zo'n onzin als mensen een hond willen, maar er eigenijk nooit zijn. En dan wel klagen dat de hond zo druk is, of dat men nooit zomaar iets kan afspreken ivm de hond. Waarom begin je er dan aan?

Als je hond regelmatig 8-9 uur per dag alleen thuis zit met een uitlaatservice... Dan zou je je af kunnen vragen waar je mee bezig bent.

Maar waar haal je dat ts niks met haar hond zou doen?

ik heb gelukkig het voorrecht dat mijn hond mee mag naar het werk, maar, ook met restricties (tijdens werkuren moet ze in een (grote) bench liggen). Hond heeft er op eerste zicht geen problemen mee, ik speel voor we vertrekken ermee, dan gaat ze van 8.30-12.00 in de bench op 2 m van mij, om 12 uur gaan we een halfuurtje (= 3 km) gaan wandelen. Bij terugkomst mag ze nog tot zeker 13 uur (maar vaak tot 13.30-14.00) losstruinen in de bureau, krijgt ze een voederbal met snoepjes erin. en dan gaat ze van 13.30-17.00 terug in de bench.
Savonds gaan we dan nog een wandeling gaan maken / gaat ze mee naar de paarden / toertje fietsen en daarna spelen we thuis nog even en krijgt ze nog wat brainwerk.
in haar bench heeft ze kauwbeentjes liggen, maar daar kijkt ze niet naar om.
Soms vind ik het wel "zielig" dat ze zoveel in de bench ligt, anderszijds is het kiezen tussen dat en op werkdagen buiten in de kennel (waar ze zich wel zielig voelt en veel stress heeft.)

een bekende hondentrainer van me zei ooit eens: " een hond heeft er meer aan om de hele dag alleen te zitten en 's avonds een uur intensief te mogen samenzijn met zijn baasje, dan om de hele dag bij zijn baas te zijn maar geen uitdaging te krijgen."

Als de hond 'savonds voldoende beweging en uitdaging krijgt, en ook in huis woont bij zijn baasjes, en dan overdag een aantal uur alleen thuis zit of in een buitenkennel (bij voorkeur met een maatje) zie ik het probleem niet zo, als de hond ermee kan omgaan.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:31

Die van ons zit nu noodgedwongen tijdelijk van 8 tot 3 alleen, ivm verhuizingen zitten we tussen 2 huizen in en dus tijdelijk in een dorp, zonder enorm grote tuin. Normaliter is er 9 vd 10 keer iemand van het gezin thuis ivm het werk met de paarden maar nu dus even niet. Ze wordt 's ochtends uitgelaten, dan komt er iemand in zijn pauze naar huis, en dan kan 'ie in de tuin of wachten tot avond, maar avond is vaak genoeg voor haar.

Ik vond het in het begin ook zielig, omdat ze gewend is gewoon altijd buiten los te lopen en te doen wat ze wil, maar ze vind het echt niet erg. Ligt de hele dag lekker te pitten op haar bedje, drinkt een beetje water en gaat weer pitten. Ook als mijn mam thuis werkt doet ze precies hetzelfde :P Vaak gaat ze overigens 's avonds wel mee naar stal.
Het is even niet anders.

Verder helemaal eens met Duhelo.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:48

Ik merk dat mijn topic veel ophef veroorzaakt. Ik zie niet in waarom een dag opvang zo slecht is voor de hond. Daar kan ie lekker spelen met andere honden.

Ook kreeg ik een reactie dat ik bij een andere rasgroep zou moeten zoeken omdat gezelschapshonden gezelschap nodig hebben en niet langer dan 3 uur ( gemiddeld) alleen moeten zitten. Welke rasgroep dan? Ik zou het op dit moment niet weten.

Hond met vacht is geen probleem. 'S avonds wil ik graag (ver) gaan wandelen. Ik wandel gemiddeld 1 tot 1,5 uur.

Veel mensen denken dat de hond 9 uur thuis zou zitten en dat ik er vervolgens niks mee zou doen. Ik ga wel zeker met de hond op pad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:58

Ik ben benieuwd welk ras je dan op zoekt en de reden daarvan TS.

Over het alleen zijn; Ik denk dat jij je niet af moet vragen hoe lang het kan, maar hoe lang verstandig is.
Als het moet kunnen honden veel en lang alleen zijn.
Maar worden ze daar gelukkig van? Nee.

Er zijn inderdaad erg veel mensen die hun hond van 8 tot 18.00 of langer alleen laten op dagelijkse basis. Met of zonder tussentijdse uitlaatronde is dat naar mijn mening not done en zijn die mensen ongeschikt om een hond als huisdier te houden. En ja, dat zijn er dus een héleboel.
Honden zijn roedeldieren en hebben allemaal bijzonder veel behoefte aan gezelschap. Op de eerste plaats van soortgenoten, maar bij gebrek daar aan, van de mens.
Heb je meerdere honden vind ik dat ook weer een ander verhaal dan wanneer je maar 1 hond hebt, maar het blijft naar mijn mening dat een hond op dagelijkse basis niet langer dan 5-6 uur alleen moet zitten, maximaal.
Af en toe een uitschieter van 8-9 uur, maar dan denk ik aan incidenteel; Een paar keer per jaar.

Opvang is leuk bedacht, maar lang niet iedere hond is daar geschikt voor. Het kan erg stressvol zijn voor een dier en is erg afhankelijk van de opvang en de roedel waarin ze gezet worden.

Een hond neem je namelijk niet alleen voor jezelf, zoals een bank of een goed boek, maar ook voor de hond moet het een leuk leven zijn dat jij het dier kan bieden.

Enne, denk in je zoektocht ook eens aan de buitenlandse honden of een herplaatser, die heb je in alle leeftijden en rashonden zijn in de meeste gevallen tegenwoordig alles behalve zaligmakend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:58

je kan honden niet opdelen in groepen en er vanuit gaan dat alles geldt voor een bepaalde groep.

Dat is net zoals wolfhonden uitbrekers zijn, border collies neuroten, berner sennens lui, chihuahua's keffers, ...
Ik ken wolfhonden die uitbrekers zijn (jeuj, de mijne :D) maar ik ken er ook die niet over een draadje van 50 cm gaan, ik ken neurotische borders, maar ken er ook die liever lui dan moe zijn, ...

je kan er wel vanuit gaan dat een mechelaar meer uitdaging en beweging zal nodig hebben dan een rustige berner, maar zowel de mechelaar als de berner kunnen prima een dag alleen blijven of kunnen je huis afbreken als je even uit het zicht wil gaan plassen. Kan je simpelweg niet voorspellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:06

BarbaLala schreef:
Een hond neem je namelijk niet alleen voor jezelf, zoals een bank of een goed boek, maar ook voor de hond moet het een leuk leven zijn dat jij het dier kan bieden.

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. :)
Ik heb mijn honden omdat ik dol ben op honden, omdat het de leukste wandelmaatjes zijn en ik erg gesteld ben op hun geweldige gezelschap. Ja, dat is zeer egoïstisch, zeker als je erbij opteld dat ik regelmatig erg lang van huis ben.

Maar: ze hebben mij hoofdzakelijk nodig voor hun eten. Na het ontbijt vliegt de één weg richting zijn zonnehoekje en de ander jaagt achter hagedissen aan. Daar sta ik dan met het borsteltje en hun speeltje. Pas als ik de tuigjes pak ben ik weer interessant. Na het wandelen gaan ze uitrusten, waar ze ook maar willen. Ik ga werken. Na het werk kom ik thuis en wil ik ze knuffelen. Maar zij willen eten. Vooruit, na het eten krijgt het vrouwtje ook wat aandacht.

Heerlijk toch, dat ze zich zo goed vermaken zonder mij! :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:13

Onze puber van 7 maanden is per dag maximaal 3,5 uur alleen. Of nou ja, samen met twee katten. We hebben een oppas voor haar waar ze 1 a 2 keer per week heen gaat als mijn man en ik allebei werken en ik zorg er iedere dag voor dat ik een eind met haar ga wandelen waarbij ze ook vrijwel altijd kan spelen met andere honden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:21

Hier zijn ze 1 dag in de week alleen. We hebben 2 honden.
Die ene dag werken we beide, dan zijn ze van 8.30u tot 15.30u alleen.
Vind ik echt de max. Mijn man gaat die ochtend minimaal een uur met ze wandelen.
Verder zijn ze wel eens een paar uurtjes alleen maar komt niet vaak voor. Ze hebben elkaar wel maar in het alleen zijn is dat geen verschil. Ze zijn toch op ons gefocussed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:23

BarbaLala schreef:

Over het alleen zijn; Ik denk dat jij je niet af moet vragen hoe lang het kan, maar hoe lang verstandig is.

Er zijn inderdaad erg veel mensen die hun hond van 8 tot 18.00 of langer alleen laten op dagelijkse basis. Met of zonder tussentijdse uitlaatronde is dat naar mijn mening not done en zijn die mensen ongeschikt om een hond als huisdier te houden. En ja, dat zijn er dus een héleboel.
Honden zijn roedeldieren en hebben allemaal bijzonder veel behoefte aan gezelschap. Op de eerste plaats van soortgenoten, maar bij gebrek daar aan, van de mens.
Heb je meerdere honden vind ik dat ook weer een ander verhaal dan wanneer je maar 1 hond hebt, maar het blijft naar mijn mening dat een hond op dagelijkse basis niet langer dan 5-6 uur alleen moet zitten, maximaal.
Af en toe een uitschieter van 8-9 uur, maar dan denk ik aan incidenteel; Een paar keer per jaar.

Opvang is leuk bedacht, maar lang niet iedere hond is daar geschikt voor. Het kan erg stressvol zijn voor een dier en is erg afhankelijk van de opvang en de roedel waarin ze gezet worden.

Enne, denk in je zoektocht ook eens aan de buitenlandse honden of een herplaatser, die heb je in alle leeftijden en rashonden zijn in de meeste gevallen tegenwoordig alles behalve zaligmakend.

Goed TS ik heb 2 chihuahuas in de aanbieding want ik ben blijkbaar een ongeschikte baas.. -O-

Mijn honden zitten zijn idd hele dagen alleen thuis. Zijn met zijn 2en, hebben voer en water en allebei een eigen mandje om in te slapen. Zie niet in waarom ik ongeschikt zou zijn. Tja.. ik ben er niet bij maar als ik een dag vrij ben liggen jut en jul heel de dag te slapen, dus dan is er niks gezelligs aan om honden te hebben :+

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:29

Ik heb nu eigenlijk geen hond meer omdat ik uit huis ben, maar toen ik nog thuis woonde en wel eens op de hond moest passen, liet ik hem maximaal 4 uurtjes alleen. Echt met uizondering ooit 5 tot 6 uur, maar toen voelde ik me ook echt schuldig en vond het ook wel wat zielig. Maar toen kon het niet anders.

Ik vind dat mensen die een hond nemen, ondanks dat ze +- 8 uur per dag werken, dat eigenlijk niet kunnen maken. Dan weet je van te voren al dat de hond zo lang en regelmatig alleen zal zijn, dat is gewoon zielig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:33

Ladygiroc schreef:
Goed TS ik heb 2 chihuahuas in de aanbieding want ik ben blijkbaar een ongeschikte baas.. -O-

Mijn honden zitten zijn idd hele dagen alleen thuis. Zijn met zijn 2en, hebben voer en water en allebei een eigen mandje om in te slapen. Zie niet in waarom ik ongeschikt zou zijn. Tja.. ik ben er niet bij maar als ik een dag vrij ben liggen jut en jul heel de dag te slapen, dus dan is er niks gezelligs aan om honden te hebben :+

Ik kan zo vanaf mijn computerscherm niet zien hoe gelukkig jouw honden zijn, ze zullen vast ook goed verzorgd worden en wat gezelschap aan elkaar hebben. Maar het is voor iedere hond (ook chihuahuas) voor zo ver ik weet wel belangrijk om in zo'n lange dag een paar keer uitgelaten te worden.. dan krijgen ze toch allemaal weer nieuwe geurtjes en indrukken mee vanuit de omgeving, sociale interactie evt met andere honden, en natuurlijk beweging. Een hond is niet vergelijkbaar met een kat die bijvoorbeeld wel de hele dag in huis kan zitten.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:36

Ladygiroc schreef:
BarbaLala schreef:

Hier dus ook Haha..
Ik heb dus ook 2 chihuahuas die niet op een kattenbak gaan en ook gewoon buiten worden uitgelaten.
Maar ook hier zitten ze 1x per week van 07:30 tot 17:30 alleen thuis.
De rest ben ik thuis/worden ze om de 3/4 uur uitgelaten. Ik vind dit absoluut niet slecht of verkeerd.

Oké 5 dagen van 07:30 tot 17:30 werken en dus niet thuis zijn of ze niet tussendoor uit kunnen laten zou ik ook niet voor kiezen en ook ik vind dat dan wel een beetje zielig..