Een kat voor oma of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:49

Veel dierenasielen geven geen kat mee aan hoogbejaarden, omdat de kans groot is dat de kat weer terug moet naar het asiel. Ik zou niet specifiek een oudere kat uitzoeken, als poes snel overlijdt, is oma weer ontroostbaar. Zoek gewoon een lieve knuffelkat en regel bij wie het dier terecht kan als oma overlijdt of naar het verpleegtehuis moet.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:50

Ik zou juist voor een wat jongere, maar wel volwassen kat gaan. Eentje waarvan al vaststaat dat het een binnenkat is. Want het laatste wat je wil is dat ook een nieuwe kat snel overlijdt of dat hij dement wordt. Ook geen pretje voor je oma, een kat die onophoudelijk mauwt of overal zijn behoefte doet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:57

Mazida schreef:
Veel dierenasielen geven geen kat mee aan hoogbejaarden, omdat de kans groot is dat de kat weer terug moet naar het asiel. Ik zou niet specifiek een oudere kat uitzoeken, als poes snel overlijdt, is oma weer ontroostbaar. Zoek gewoon een lieve knuffelkat en regel bij wie het dier terecht kan als oma overlijdt of naar het verpleegtehuis moet.

Ik denk eigenlijk dat een organisatie die met dieren bij bejaarden en zieken/gehandicapten langsgaat meer geschikt is voor de oma van TS. Bijvoorbeeld dit: https://www.zorgdier.nl/

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:10

Liesje1611 schreef:
Mocht je een oudere kat uit het asiel halen, let dan alstjeblieft op de gezondheid van het beestje. Een kat die meerdere keren per dag medicatie nodig heeft, lijkt me nou niet het meeste geschikt voor een oudere dame die ook geestelijk achteruit gaat..

Denk dat ze dat wel snappen

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:33

Mocht je na overleg met je oma een andere kat voor haar willen, kijk dan ook bij Stichting Zwerfdier Zuiderzee Lelystad. De dierenarts die dit heeft opgezet heeft een gouden hart voor katten. Kijkt goed wat er mogelijk is en ik weet zeker dat ze iets kan regelen om de kat eventueel terug te nemen als je oma niet meer er voor kan zorgen. De katten zitten daar in een fijne ruimte, dus zou terugaan voor de kat geen " straf" zijn.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:43

Ik zal even kijken welke stichting het is. Maar over het warrige, er is een stichting die ouderen met huisdieren 1 x per dag bellen om te kijken hoe het gaat en of het dier eten heeft gehad.

Al neem je de telefoon niet op bellen ze een uur later weer. Dan een half uur later weer. Mocht je nog niet opnemen sturen ze de thuishulp of aan gegeven contact persoon er op af.

Tevens zorgen hun ervoor dat als iemand opgenomen word in het ziekenhuis of overlijd er direct actie voor de dieren wordt ondernomen en een nieuw huisje gezocht.

Mocht je meer willen weten stuur dan bericht. Dan kijk ik even in minn contacten hoe die stichting ookalweer heete

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:11

Ik zou een oudere kat, een echte senior gaan halen in het asiel. Deze katten maken in het asiel nagenoeg geen kans. Dan hebben ze toch nog kans op een fijn resterend leventje in een rustig huishouden. Of dat nu is voor een maand of een jaar of langer, op een schoot is altijd fijner dan in een asiel. Kat blij, oma blij.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 03-12-17 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:12

Oh, wat erg voor je oma! En wat lief dat jij meteen bezorgd bent over wat best te doen voor je oma!

Goh, wanneer je oma resoluut "nee" zegt tegen een nieuwe kat, moet je het niet doen natuurlijk. Ik wilde dat mijn ouders óók weer een kat zouden nemen nadat die van hen gestorven was maar zij gaven heel duidelijk aan dat ze dat niet meer wilden. Maar, bij enige twijfel van je oma zou ik het zeer zeker wèl doen, ook al wordt je oma wat warriger. Zonder kat voelt ze zich misschien zó eenzaam dat haar geestelijke gezondheid wel eens sneller bergaf zou kunnen gaan. Zoiets hebben we zelf bij mijn opa voor gehad. Erg triest hoor!
Een (gezonde) ietwat oudere en rustige asielkat lijkt me ideaal. Dus wat mij betreft beter een kat die misschien over een x aantal jaar herplaatst moet worden -en dan ook nog een gelukkig leventje kan hebben!- dan een oma die uit eenzaamheid zit te verpieteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:18

Amandavd schreef:
Denk wel goed er over na wat er met die kat gaat gebeuren zodra het slecht gaat met oma of in het allerergste geval oma overlijdt.. Dat zijn geen dingen waar je bij wil staan maar met haar leeftijd is het natuurlijk wel raadzaam. Als de kat dan een enkeltje terug naar het asiel krijgt dan zou ik het niet doen. Klinkt misschien hard maar wel belangrijk om over na te denken.

Dat dus en al helemaal geen dieren die vachtverzorging nodig heeft zoals langharige rassen.
Dat was al niet zo handig gebleken en het dier heeft het nu moeten betalen met het leven.
Die was toch 14 jaar oud?
Die had makkelijk nog een paar jaartjes langer kunnen leven.

Dus ik zou maar een kortharige gaan nemen en hoefde die ook geen narcose te krijgen voor het afscheren van de haren.

Vraag eerst wat jouw oma ervan vind, doe het in overleg met haar.

Klinkt misschien hard van mij maar het is gewoon wat het is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-12-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:51

bridgetF schreef:
Ik zou een oudere kat, een echte senior gaan halen in het asiel. Deze katten maken in het asiel nagenoeg geen kans. Dan hebben ze toch nog kans op een fijn resterend leventje in een rustig huishouden. Of dat nu is voor een maand of een jaar of langer, op een schoot is altijd fijner dan in een asiel. Kat blij, oma blij.

Dit inderdaad, mits je oma aangeeft dat zij het ook graag zou willen natuurlijk. Ik denk ook dat het goed is dat jullie het even laten bezinken een paar daagjes.
Sterkte voor je oma!

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:03

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar mijn oma had vroeger altijd verschillende plastic "huisdieren", een kat op waren grootte, lag dan in haar vensterbank en die aaide ze dan ook echt. M'n oma was toen al wel redelijk dement.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:20

Moeilijke beslissing. Als je oma aangeeft toch wel graag weer een kat te willen zou ik dat zeker doen. Zou dan kiezen voor een wat oudere (8 tot 12 jaar ofzo) maar wel gezonde HTK uit het asiel. Kan altijd gebeuren dat het niet meer gaat en dan moet de kat misschien terug, maar die kat heeft dan wel een paar mooie jaren erbij gehad, en vind hopelijk ook wel weer een mooi plekje.

Zelf heb ik recent een 13 jarige kater geadopteerd van een oud vrouwtje dat overleden is. Voor mij ideaal, ik zocht een knuffelige binnenkat die niet tegen de muren opklimt van de energie in mijn bescheiden appartementje. Deze kat was een rustig en klein huis gewend en is ontzettend lief, ben er heel blij mee :+: . Dat hij misschien niet heel lang meer leeft of gezondheidsproblemen kan krijgen neem ik dan maar voor lief. Je weet nooit hoe het leven lopen zal.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 00:00

keona: We willen inderdaad dan zoeken naar een kat die wel graag knuffelt en op schoot ligt. En ja, wij vinden het ook geen fijn idee als ze helemaal alleen thuis zit. Maar we moeten even alles afwegen en kijken wat de beste optie is..

FrNo: Is zeker een fijne afleiding voor mijn oma en echt gewoon een maatje. Daarom twijfelen we zo erg, want we zouden haar zo graag weer een kat geven. Maar het moet wel kunnen.. Wij controleren elke keer als we er zijn en er komt 2 a 3x per dag een hulp bij haar langs en die vult soms ook de voer- en drinkbakjes bij.

luuntje: We geven haar zeker de tijd, daarom zijn we nog niet over een nieuwe kat begonnen, dat is te snel. Maar het gaat natuurlijk wel al in ons hoofd om.. Want ze is nu écht helemaal alleen en dat is ze nooit lang geweest.

8nnemiek: Wij zoeken dan denk ik een kat die wel redelijk oud is, maar nog niet hoog bejaard, want het is wel heel sneu als het snel weer gebeurd.. Dat zou haar geen goed doen. Natuurlijk heb je het nooit in de hand en kan een wat jongere kat ook ineens overlijden, maar die kans is toch wat kleiner. Het is wel zeker zo wat je zegt dat een kat ze bezig houdt en afleiding geeft, wat heel belangrijk is. We gaan vanzelf horen wat oma ervan vind :)

Liesje1611: Nee dat begrijpen wij ook wel inderdaad, als we een kat gaan halen wordt het een gezonde HTK-kat die ook geen lange vacht heeft oid.

Mazida: Inderdaad, wij willen dan gaan zoeken naar een leuke knuffelkat die nog niet hoog bejaard is. We moeten alleen dus kijken hoe we het dan zouden doen als oma komt te overlijden of slechter wordt en niet meer thuis kan wonen.

Jacquel: Nee precies, we willen zeker niet dat de nieuwe kat snel overlijd, dat zou echt heel sneu zijn... We willen dan inderdaad voor een volwassen kat gaan die lekker binnen kan leven en daar zelf genoeg aan heeft. Geen al te druk beessie dus.

Zoolgangster: Dat klinkt wel interessant, ik ga eens informeren!

Femia: Bedankt voor je tip, ik zal het onthouden!

Team_Sublime: Klinkt heel interessant! Ik zal het onthouden en mochten we voor een nieuwe kat gaan even informeren.

bridgetF: We willen juist geen al te oude kat. Wel een redelijk oude, maar geen hoog bejaarde, want het zou echt heel sneu zijn als oma net gewend is aan een nieuwe kat, en die een maand later ook komt te overlijden...

Lukasje: Nee als ze echt geen kat meer wilt doen we het sowieso niet. Maar we denken op dit moment dat ze het wel zou willen. Maar dat bespreken we later nog, is het nu te vroeg voor, nu zit ze er sowieso nog niet op te wachten.

Ragdollcat: Ik vind jouw reactie eigenlijk een beetje aanvallend overkomen, alsof wij niet goed voor onze kat gezorgd hebben. En eigenlijk wilde ik daarom niet eens reageren, maar ik doe het toch maar aangezien ik dit gewoon oneerlijk vind.
Wij hebben juist altijd ontzettend ons best gedaan om haar gezond te houden. Zoals we bij al onze beestjes doen. Ze zijn onze kindjes, ook Mijoux, al woonde ze bij oma. Ze had gewoon een erg slechte vacht, bij haar moeder en haar zoons hebben we dat niet. Mijoux werd altijd geborsteld en we knipten zelf klitten weg (oma ook), maar zo nu en dan moest ze gewoon even geschoren worden zodat het weer normaal aan kon groeien. Dan was het weer een tijdje klitloos, voor het weer begon en we het gewoon weer bij konden houden. De DA gaf ons ook altijd complimenten hoe goed we het bijhielden. Helaas was het gewoon lastig om haar te scheren zonder narcose. Ze was geen makkelijke kat wat dat betreft: Heel fel! Dus daarom kozen we dan voor narcose.
Maar de laatste tijd was het echt heel erg. Ze is trouwens 14,5 geworden dus een flinke leeftijd. We weten trouwens niet zeker of dit door de narcose is gekomen, maar ik zelf ging uit van wel, tenminste.. Tsja, het leek mij het meest logisch. Al kan ze natuurlijk ook gewoon een hartstilstand hebben gehad. Wij hebben altijd gewoon het beste voor gehad met het beestje en zijn nooit tekort geschoten in de verzorging.
Maar om even terug te komen op je opmerking: We willen sowieso een HTK kat nemen dan voor haar (wat ik al zei in de OP) en dus zonder lang haar. We zijn nu alleen nog even goed aan het afwegen wat handig is, wat betreft de zekerheid op een fijn huisje voor de kat indien oma binnen een bepaalde tijd toch niet meer voor zichzelf kan zorgen. Dat kan nog jaren duren, maar misschien ook niet.. En dat maakt het zo lastig.

Myfairytale: Ja, als mijn oma het niet hoeft doen we het sowieso niet. Alleen als ze aangeeft het écht te willen.

annaburg: Ja, mijn oma gaat daar niets aan hebben ben ik bang... Ze is nog lang niet dement, alleen een beetje vergeetachtig aan het worden. Ze doet momenteel alles zelf nog: Boodschapjes, voor zichzelf zorgen, elke dinsdag de taxi regelen en naar ons komen, elke zondag de taxi regelen en naar m'n oom en tante gaan.. Dus zo ver heen is ze nog niet. Alleen we merken wel dat ze warriger wordt de laatste tijd.

Eef_Bam: Zeker een moeilijke beslissing! Precies ja, we willen dan denk ik ook een kat van die leeftijd ongeveer, en gewoon gezond en zonder lange haren of speciale zorg. Wat geweldig dat jij een ouder beessie heb opgevangen, echt heel mooi!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 03:29

Ragdollcat: 14.5 is voor een birmaan echt een flinke leeftijd, hoor. Dus om nou te zeggen dat de kat nog makkelijk wat jaren had door kunnen leven is wat te snel gezegd.

TS, als oma steeds warriger word, zou ik er goed over nadenken. Mijn oma werd ook warriger en vergat regelmatig waar ze het kattenvoer had staan etc. Tenzij jullie dagelijks kunnen controleren of de verzorging goed is, zou ik het niet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 07:59

Erg rare asielen vind en vond ik altijd die een dier wat geschikt is voor iemand niet bij diegene wil plaatsen ivm de leeftijd van diegene. Wij deden dat wel en ja zo'n dier kan tzt terug komen maar vaak zijn enkel makkelijke dieren geschikt en vinden ze bij familie hun plaats.

Wie zegt dat iemand van 92 geen 100 wordt en wie beweerd dat ik volgend jaar absoluut zeker te weten nog leef en gezond ben??

Dat is toch net zoiets als dat niet elke kat 5 of 10 of 20 jaar mag worden?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:51

Doen! Het klinkt heel hard, maar mijn ervaring is dat als ouderen hun maatje verliezen, dat ze vaak sneller achteruit gaan.

Mijn moeder gaat nu een keer in de maand anar twee verzorgingshuizen met onze “mobiele boerderij”. Ze laadt de trailer en auto vol met een deel van onze huisdieren: katten, honden, kippen, geiten, huisvarkentje, eenden, ganzen, zwanen. De ouderen mogen de hele middag met ze knuffelen en die lach op hun gezicht, die lach van oor tot oor, doet leven. Wat zijn die mensen dankbaar en de grootste en mooiste verhalen komen naar boven.

Dieren doen zoveel meer dan “simpel” eten en in de weg lopen. Zeker voor de oudere, eenzamere mensen. Doen dus! <3

Afbeelding
Afbeelding

Vanwege de privacy heb ik het hoofd van deze bewoonster eraf gehaald. Ik kan jullie verzekeren, ze heeft een lach van oor tot oor op haar gezicht.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:49

En een vogel?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:03

Ik heb tijdens mijn werk in de thuiszorg meerdere keren meegemaakt dat clienten na het verlies van hun huisdier erg hard achteruit gingen,zowel geestelijk als lichamelijk.
als je oma openstaat voor een nieuwe kat,zou ik dat zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:28

Ik heb de afspraak met mijn oma dat haar kat naar mij komt, wanneer zij er niet meer voor kan zorgen.

Theoretisch gezien is het ook mijn kat.

Haar vorige kat was behoorlijk vals en door die kat is behoorlijk gewond geraakt. Armen en benen onder de krassen. En gekneusde knie, doordat ze viel.

Dus toen kattenruil gedaan. Omdat die van mij een super lieve kat is. Dus beestje leeft al 4 jaar een prinsessen leventje daar.

Valse kat zit inmiddels in een opvang voor katten met gedrag problemen. Aangezien ze bij ons thuis ook iedereen aanviel, behalve mij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:31

Denise_Storm schreef:
Doen! Het klinkt heel hard, maar mijn ervaring is dat als ouderen hun maatje verliezen, dat ze vaak sneller achteruit gaan.

Mijn moeder gaat nu een keer in de maand anar twee verzorgingshuizen met onze “mobiele boerderij”. Ze laadt de trailer en auto vol met een deel van onze huisdieren: katten, honden, kippen, geiten, huisvarkentje, eenden, ganzen, zwanen. De ouderen mogen de hele middag met ze knuffelen en die lach op hun gezicht, die lach van oor tot oor, doet leven. Wat zijn die mensen dankbaar en de grootste en mooiste verhalen komen naar boven.

Dieren doen zoveel meer dan “simpel” eten en in de weg lopen. Zeker voor de oudere, eenzamere mensen. Doen dus! <3

[ [url=m/ANQ8vv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vz9Cdn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanwege de privacy heb ik het hoofd van deze bewoonster eraf gehaald. Ik kan jullie verzekeren, ze heeft een lach van oor tot oor op haar gezicht.

Leuk! Maar de dame in dit topic woont nog zelfstandig,ze kan dus nog een eigen dier hebben.Gisteren zag ik op de t.v. dat men bejaarden een knuffelrobot in de vorm van een zeehondje geeft.Zielig eigenlijk zowel voor de bejaarden als voor de vele eenzame afgedankte dieren die nog ergens een plekje zouden kunnen krijgen die nu door een robot wordt ingenomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:43

Mijn moeder van 76 heeft een hondje uit het asiel hij zat daar omdat zijn bazin was overleden.Was echt zo sneu, als er ooit met haar iets gebeurd nemen wij hem in huis. Maak daar goede afspraken over, wat doen jullie met de poes als oma wat over komt.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:44

Lijkt het verhaal van mijn moeder wel, alleen geen 92 maar 74 en beginnende dementie. Ik zou zoooo graag haar een kat geven maar ja ook al jouw vragen spelen hier. Zelf wil ze enorm graag maar beseft ook dat het ms niet verstandig is ivm de toekomst. .. moeilijk hoor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:18

Zoolgangster schreef:
Mazida schreef:

Ik denk eigenlijk dat een organisatie die met dieren bij bejaarden en zieken/gehandicapten langsgaat meer geschikt is voor de oma van TS. Bijvoorbeeld dit: https://www.zorgdier.nl/

Dit is inderdaad bij ons ook. Als er geen opvangplek is waar de kat naartoe kan als er iets gebeurd dan word de kat inderdaad niet geplaatst. Wij maken zovaak mee dan katten van bejaarde mensen naar het asiel komen omdat niemand in de familie voor de kat kan zorgen. Katten worden niet geplaatst met de intentie dat ze binnen de kortste tijd weer terug in het asiel zitten.
Als ik hier lees dat oma nu al moeite heeft om voor zichzelf te zorgen en er getwijfeld word overeen verzorgingstehuis (waar in 99 % van de gevallen de kat niet mee naartoe mag) dan zou ik er niet meer aan beginnen.

Dat is een heel trauma voor zo'n oude kat. Zijn gewend om met vaak maar één persoon samen te leven en die valt ineens weg.

Als er dus niemand is die de kat daarna kan overnemen zou ik het niet doen. Misschien dan eens kijken voor andere dieren? Misschien een grote kamervoliere met twee kanaries? Kanaries krijg je wel makkelijk ondergebracht bij andere mensen in een voliere. Een kat is al een stuk moeilijker als die al ouder is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:32

Mazida schreef:

Oud hoort toch bij oud. Dat zou een win-win situatie voor beiden kunnen zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:41

dierenfan schreef:
Erg rare asielen vind en vond ik altijd die een dier wat geschikt is voor iemand niet bij diegene wil plaatsen ivm de leeftijd van diegene. Wij deden dat wel en ja zo'n dier kan tzt terug komen maar vaak zijn enkel makkelijke dieren geschikt en vinden ze bij familie hun plaats.

Wie zegt dat iemand van 92 geen 100 wordt en wie beweerd dat ik volgend jaar absoluut zeker te weten nog leef en gezond ben??

Dat is toch net zoiets als dat niet elke kat 5 of 10 of 20 jaar mag worden?

Dat is erg makkelijk spreken. Jij ziet namelijk niet wat dierenasielen zien. Ons hart breekt elke keer als er een kat in het asiel krijgen omdat de eigenaar is overleden of naar een bejaardenhuis moeten. Deze dieren hebben geen idee wat ze overkomt. Liggen bibberend in krabpaaltjes verstopt, willen soms niet eens eten, ... die dieren hebben vaak enkel samengeleefd met één persoon en komen ineens in een druk asiel terecht.
Een asiel plaats ook niet om te plaatsen, ze willen een zo goed mogelijk thuis vinden. Als oudere mensen nog fit zijn en een plek hebben waar het dier naartoe gaat als ze niet meer ervoor kunnen zorgen, prima! Maar als mensen al niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen en geen plek hebben waar het dier naartoe kan... dan denken asielen ook wel twee keer na.

Er zijn ook bejaardenhuizen die knuffelkamers hebben waar katten permanent wonen, die worden verzorgd door het personeel en bewoners kunnen dan daar in de ruimte gaan zitten bij de katten, misschien dat zo'n bejaardenhuis meer geschikt is?