Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:15

Hier vanaf pup getraind, niets aan de hand.
Tot ie een keer in de tuin liep en de buurjongen wat knalde.
De hond is daar zo van geschrokken dat ie vanaf toen bang is.

Ik moet ook echt de hele dag thuis blijven, hij zoekt bij mij bescherming, mijn man laat ie links liggen.

Ruim op tijd begin ik met de adaptilband.
Op oudjaarsdag zelf nog wat bachdruppels en een deken waar ie zich ondet verstopt en dan is het redelijk te doen.

Uitlaten in de ochtend wanneer het nog rustig is.
En in de middag met de auto verder weg naar een bos.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:16

Hond gaat hier voor het raam zitten om naar het vuurwerk te kijken :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:24

De Ridgeback van mijn dochter was nooit bang, zat altijd te kijken naar het vuurwerk totdat hij hem een keer gepeerd is op Oudejaarsavond en wij hem (gelukkig)op het politiebureau op konden halen na een lange zoektocht.
Ik denk dat ze vuurwerk naar hem gegooid hebben, hij is nu niet meer te houden als het afsteken begint, hij hijgt en kwijlt en heeft geen seconde rust.
Hij is vorig jaar zelfs naar een kennel geweest die helemaal afgelegen ligt en waar niets afgestoken wordt.

Edit, ook allerlei pilletjes en Bachdruppels geprobeerd!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 29-11-17 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:24

Afgelopen jaar was onze hond 7 maanden en hij heeft gewoon geslapen op de bank. Heel de avond. Onze kater heeft buiten zitten kijken en de poes lag dichtbij de baas en keek soms wat verstrooid. Maar geen van allen heel angstig.
(De 'jongens' zijn sowieso niet snel onder de indruk)

We zijn s middags naar het bos geweest. Ver weg van de bewoonde wereld. En dan rond 10 uur nog even plassen buiten. Wij gingen juist wel op straat omdat je dan kunt zien wat er afgestoken wordt. Achter in de tuin zie je alleen schutting of vuurwerk als het al te laat is.

En verder: muziekje aan! En doen alsof er niks aan de hand is. Als je zelf er een toestand van maakt, dan gaan ze zich er naar gedragen.

Mijn ouders hadden ook ooit een reu die heel bang was. Die kreeg kinder-valdispert. (Kleine hond) En dat hielp hem enorm.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:07

Mijn hond is echt heel bang voor vuurwerk :j Wij laten hem op nieuwjaar uit voor een heel klein wandelingetje. Ook knopen we een sjaal om zijn borst heen op een speciale manier. We hadden dat op het internet gezien en er werd gezegd dat dat blijkbaar honden zou kalmeren. Het heeft tot nu toe elk jaar gewerkt! :j hij is dan veel rustiger.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:27

Hier staan de 4 honden gezellig 's nachts buiten op het terras mee te kijken ;)
Zijn ook wel wat gewoon van de sport en de jagers komen ook geregeld jagen.
Ze zullen eerder in drift komen dan dat ze bang zouden hebben.

Betreft 3 Duitse herders en 1 VEO.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:33

Ze snurkt lekker in haar mandje.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:35

Ik ben benieuwd hoe onze hond reageert op vuurwerk, Dit is zijn 1e keer. Hij is nu 8 maanden. Onze vorige honden waren heel relaxed.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:38

Mijn honden gaan gewoon meekijken :+ Mijn moeders hond heeft echt baat bij de thundershirt. Beste koop ooit voor dat beestje werkt echt heel goed :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:39

Mijn border collies reageren er niet op. Voor de veiligheid heb ik bij nieuwjaar wel de stroom op de omheining staan buiten voor wanneer ze gaan plassen ze niet weg kunnen. Binnen alle rolluiken naar beneden, daar zijn de knallen niet te horen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:55

Mijn corgi vind het maar prachtig :') Die kijkt niet om van de knallen, maar kijkt wel vol verbazing omhoog :')
Onze herder mix daarintegen...de knallen zijn niet erg, maar zodra hij ziet wat er boven hem is krijgt hij het spaans benauwd. Dat vind hij écht eng. Met oudjaarsdag de gordijnen dicht, en dan is er niks aan de hand :D Overdag gaan we nog even naar het bos, om goed te rennen en zo alvast energie kwijt te raken :D
Gelukkig geen drama dus hier.
De katten vinden het ook geen ramp, maar ik moet ook zeggen dat zij op oudjaarsdag niet lang rond mogen lopen. Tot een uurtje of 12 is het kattenluikje open, en daarna kunnen ze alleen nog naar binnen toe. Daar staat hun kattenbak, en is er toegang tot nagenoeg alle kamers in huis. Om 00:00 sluit ik mijn eigen kat (die echt dom is :')) op op mijn kamer. Dit om te voorkomen dat ze er tussenuit glipt als die deur wel even open is :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:59

Eén die nergens van op kijkt, één die blaft bij knallen (ook bij jagers en onweer) en één die gaat zitten bibberen :+ De bibberaar krijgt een thundershirt aan als er gejaagd wordt, als het onweert en bij oud en nieuw, en dat werkt goed.
Ze mag nét shirt alsnog lekker dicht bij me komen zitten - die flauwekul van negeren vind ik zulke onzin. Jij zou de betrouwbare roedelleider moeten zijn, en dan ga je je roedelgenoot die bang is negeren. Nee, dat helpt zeg...

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:02

Toen die van mij nog leefde reageerde hij er niet op, alsof het gewoon niet bestond. Ik schrok me elke keer een ongeluk van die knallen..was er ook vrij angstig voor zelf (kwam uit een omgeving waar mensen graag illegale bommen fabriceerde zeg maar..) maar mijn hond had er niks van. Nooit een speciale training of iets gedaan.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:02

Die van mij vindt het gelukkig totaal niet eng. Die draait zich om en slaapt weer verder. Als ik hem uitlaat vindt hij het gelukkig ook niet eng. Best stom eigenlijk want hij is voor heel veel dingen bang maar daarvoor dan weer niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:10

Ibbel schreef:
Ze mag nét shirt alsnog lekker dicht bij me komen zitten - die flauwekul van negeren vind ik zulke onzin. Jij zou de betrouwbare roedelleider moeten zijn, en dan ga je je roedelgenoot die bang is negeren. Nee, dat helpt zeg...

Nou dat dus.
Kijk, je moet ze niet gaan bevestigen in hun angst natuurlijk maar als ze steun komen zoeken mag je ze prima even aaien en kalmerend toespreken.

Mijn moeder heeft een doodsbange hond en een thundershirt helpt niet afdoende, ik heb haar eens een link gestuurd van het hondenforum waar diverse gebruikers hun hond elke zoveel tijd een beetje (max een eetlepel) advocaat gaven en dat bleek een schot in de roos te zijn.
Hij is nog wel wat bang, maar veel beter te bereiken ipv in zichzelf gekeerd in blinde paniek. :(:)
Spike gaat dus elk jaar aan de advocaat sindsdien. :D

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:20

Ik woon in een buitengebied. Weinig vuurwerk dichtbij. Dus gaat ze gewoon zoals altijd uit en dan om 24.00 uur mee naar buiten om te kijken of paard rustig is en dan gaat zij zitten kijken naar al die mooie flikkerende lichtjes. Knallen hoor je wel maar is ver weg

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:25

waarom is vuurwerktraining geen optie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 18:41

Martinedd schreef:

Omdat mijn hond zich bij te veel prikkels volledig afsluit en dan is er niets meer met haar te beginnen.
We hebben het al eens geprobeerd, maar de trainer adviseerde ons om ermee te stoppen. Na de training was ze 3 dagen van slag en wilde ook niet meer eten. Ze verloor gemiddeld anderhalve kilo na een sessie. Zodra ze door had dat we naar de training gingen wilde ze de deur niet meer uit en begon over te geven van de stress.

Het gekke is dat ze youtube filmpjes met knallen dan weer helemaal geen probleem vind.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:59

Mogen kattenbaasjes ook reageren? Mijn eerste kat wilde wel naar buiten en hebben we ook maar gedaan op het platteland. Helaas kwam hij 's avonds terug en viel dood neer op de mat. Waarschijnlijk hartaanval van angst, we weten niet wat er gebeurd is ;( Maar nooit weer dus. Zeker niet nu je alle filmpjes en verhalen ziet over leuk bedoelde rotjes in anussen of in staarten gebonden, dieren die lollig in brand worden gestoken etc.

Mijn huidige katten zijn sowieso bang, liggen de hele dag onder bed met z'n drieën. :(:) Ik sluit op 30 december 's avonds het luikje af en 1 januari mogen ze weer naar buiten. (al zijn er dan ook nog wel vuurwerkafstekers)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:07

Cayenne schreef:
Martinedd schreef:

Omdat mijn hond zich bij te veel prikkels volledig afsluit en dan is er niets meer met haar te beginnen.
We hebben het al eens geprobeerd, maar de trainer adviseerde ons om ermee te stoppen. Na de training was ze 3 dagen van slag en wilde ook niet meer eten. Ze verloor gemiddeld anderhalve kilo na een sessie. Zodra ze door had dat we naar de training gingen wilde ze de deur niet meer uit en begon over te geven van de stress.

Het gekke is dat ze youtube filmpjes met knallen dan weer helemaal geen probleem vind.

Mag ik vragen hoe jou trainer dit aanpakte? De vuurwerktraining

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:10

Hier 2 goldens die , als je niet uitkijkt, het vuurwerk zelfs nog achterna springen :D

Al van jongs af aan jacht training mee gedaan en dus ook schotvast zijn (gemaakt)

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:26

Mijn hond heb ik wel een thundershirt aan getrokken vorig jaar. En het werkte gelukkig wel! Nu zijn ze hier alweer aan het knallen, en hij kijkt er niet van op.
Zonder shirt!

Andere jaren was het een vreselijk angstige hond, nadat hij een vreselijke ervaring heeft gehad met vuurwerk.
Schijnbaar heeft het shirt hem geleerd dat hij er niet zo bang voor hoeft te zijn? Geen idee...
Maar op ouderjaarsdag krijgt hij het shirt echt wel weer aan. Ik wil de angst 'voor' zijn. En hij vind het niet erg om het shirt aan te hebben.
Zo fijn dat ik niet een gestresste hond in huis heb lopen dan. En natuurlijk ook erg fijn voor hemzelf!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:40

1 bange en 1 die er niet op reageert.

De bange krijgt een tabletje adaptil om de scherpe kanten eraf te halen. Verder blijven we thuis en zetten we de radio/tv aan.
Enkele weken geleden waren we aan het wandelen toen het ergens plotseling knalde. De oude hond hond meteen angstig. Mijn vriend loopt weg vanwaar het geluid vandaan kwam met de honden en knal nummer 2 was vlakbij haar. Zelfs de andere hond was onder de indruk. Weggewandeld, maar er kwam nog een 3e knal achter na. Gelukkig verder weg. Ze is hier toch een dag niet goed van geweest. Dus hoop dat er dit jaar wat meevalt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:53

Wij hadden altijd rottweilers die nergens naar om keken. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 03:08

Mijn twee honden reageren er helemaal niet op. Puur geluk. Nooit getraind. De ene komt uit het buitenland en de andere is een herplaatser. Beiden wel jong gekregen, allebei bij ons de eerste oud en nieuw mee gemaakt.

Het enige wat ze allebei niet leuk vinden zijn alle dronken schreeuwden mensen de dagen er omheen :')