Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Top! Fijn dat het naar binnen is.
Wat doet ze met 1 rauw ei in de bak?
Lekker geven hoor! Zelfs van iedere dag eieren gaan ze niet dood.
Je zou ook zelf nog "koek" kunnen maken van ei met tonijn geprakt bijv of pannenkoeken bakken (zonder suiker zonder melk) met op t laatst bijv geraspte pecorino er over.
higgins schreef:Nachocheese schreef:Als ik je goed begrijp hebben nierfalen of dementie te maken met verminderde eetlust?
Ouders hebben ook een hond die niets meer lust. Ook een senior, 13. En dement.
Lust alleen nog maar van die goedkope snacks van pedigree en mensenkoekjes.
Niet ideaal.. maar ja, brokken wil die niet. En van vlees gaat die aan diarree en kotsen.
Zalmolie lust die niet.
Het is wat met die ouwetjes
Met nierfalen kan idd de eetlust verminderen. Maar dat is 1 van de symptomen.
Qua dementie staat de etensknop ( bij onze hond dus ) ook nog wel eens 'uit'
Dus die moet ik dan weer 'aan' zien te zetten.
Dat doe ik bv dmv een brokje 'verstoppen' ( vlak voor zijn neus, maar hij moet er iets voor doen ) een brokje over de vloer te katen glijden ( zodat hij er achteraan moet )
Soms is het aanbieden waarbij hij niet reageerd en nog geen minuut later wel.
Ik voer ook uit de hand, want uit een bak eet hij eigenlijk nauwelijks.
Oudjes hebben ook minder eten nodig. Dus als jullie oudje zo geniet en toch eet, prima toch.
Ik heb geleerd dat ik het moet loslaten. Hoe meer ik 'push' hoe minder hij eet.
Foundtheone schreef:Hier ook een Berner die slecht eet... Bij onze is het zo als hij druk voelt of stress heeft vertikt te eten. Misschien teveel prikkels? Is dwangvoer geen optie?
Nikass schreef:Wat een ontzettend leuke hond, en tien jaar is heel wat voor een Berner!
Nierfalen zorgt voor misselijkheid (smakt ze? Bek aflikken -terwijl ze niet eet?) geef je haar daar iets tegen?
Ik zou verder het liefst zelf samen stellen, of hoogwaardige kvv zoals Bandit nierdieet, maar belangrijkste is idd dat ze iets eet.
eclair98 schreef:Wat een lastige situatie TS!
Misschien een hele stomme manier van denken van mij, maar heeft ze wat meegemaakt als pup? Aangezien jullie er ook niet bij mogen zijn als ze eet?
8nnemiek schreef:Geef je het voer altijd in de rvs voerbak?
Ik heb kort geleden mijn rvs bakken weggezet en de oude keramische bakken weer gepakt omdatmijn hond ineens niks meer uit de oude bak wilde pakken. Op de een of andere manier kon ze niet meer tegen het rvs.
Ook een normaal bakje of bord van ons zelf heeft ze liever dan de hondenbak. Misschien kun je dat ook eens proberen.
Mizora schreef:Heb je haar wel eens een periode halve porties gegeven? Dat misschien vreemd, maarsoms helpt het toch. Iedere dag wat anders en aangezien ze normaal 3-4 dagen eet zou ik na 5 dagen een heel klein beetje meer voeren, denk aan een eetlepel natvoer erbij. En iedere dag, iedere 2 dagen 1 el natvoer meer. Ik probeer vaak om te starten met een halve portie, maar soms moet je zelfs starten met 1 of 2 el.
Lust ze slagroom? Als ze haar bak leeg heeft belonen met een toefje slagroom. Anders met een stukje leverworst (maar klein!).
Supervixen schreef:Ik herken dit van onze kat die nierfalen had. Ook tig soorten voer geprobeerd, was een of twee dagen lekker en daarna at ze er niet meer van.
Misschien even bloed laten controleren om te kijken naar de nierwaardes. Wij konden onze kat meteen laten inslapen, omdat de waardes tien keer hoger waren dan normaal.
CharmingS schreef:Heeft de dierenarts niet van dat speciaal voer? Mijn hond had een aantal jaar terug een flinke ontsteking in zijn mond waardoor hij niet kon kauwen, we kregen toen een soort van shake achtig iets mee. Leek wel op puree maar dan iets dunner. En dat moesten we dan achter in zijn keel zachtjes inspuiten. Vond hij niet leuk, maar hij zou toch iets binnen moeten krijgen.
Hoop dat het snel beter gaat met je hond, kan me goed voorstellen dat je jezelf veel zorgen om haar maakt
Giolli schreef:CharmingS schreef:Heeft de dierenarts niet van dat speciaal voer? Mijn hond had een aantal jaar terug een flinke ontsteking in zijn mond waardoor hij niet kon kauwen, we kregen toen een soort van shake achtig iets mee. Leek wel op puree maar dan iets dunner. En dat moesten we dan achter in zijn keel zachtjes inspuiten. Vond hij niet leuk, maar hij zou toch iets binnen moeten krijgen.
Hoop dat het snel beter gaat met je hond, kan me goed voorstellen dat je jezelf veel zorgen om haar maakt
Dat is misschien een optie voor dwangvoer later in het jaar als ze niets meer eet, maar dan kan ik misschien net zo goed zelf iets pureren?
Natuurlijk hebben ze bij de DA voer wat beter is voor haar nieren, maar een 5kg zak van 40€ is behoorlijk duur om alleen in de kast te hebben staan. Ze gaat dat echt niet eten...
Ethelate schreef:En drinkt ze wel goed? Naast water vette melk aanbieden?
Je hebt van die pakjes vloeibare 'astronauten' voeding voor mensen, 1 pakje staat gelijk aan maaltijd, voor mensen die net aan darmen geopereerd zijn, mocht ze wel goed drinken is dat misschien een optie om toch extra voeding binnen te krijgen? Zijn te krijgen bij apotheek.
Ethelate schreef:Ja geen rare smaakjes/geuren toevoegen en altijd mogelijkheid geven tot gewoon water, maar een schaaltje vette melk erbij kan geen kwaad.
Heeft ze andere triggers waar ze bijv wel eet? Als er iets op de grond valt? Vaatwasser open staat?
Mijn hond wil altijd meehelpen de borden voor te wassen. In tijden dat hij slecht at gingen de borden dus heel vies de vaatwasser in en vergat ik die dicht te doen
Hannanas schreef:Puur gastri en puur maag zijn totaal anders. Vind ze beide fijn. Maag is beter tegen misselijkheid en maagpijn.
TS je kunt beter 5 kilo zakken niervoer om te proberen bestellen bij zooplus of topdierenshop. Echt niet bij de DA halen hoor !!!
Ts krijgt ze ook medicijnen voor haar nieren? Bek smakken en likken doet een gezonde normale hond niet over de dag als het niet net gegeten heeft.
valine schreef:Mijn 8 jarige JR wil regelmatig ook niet eten. Dit los ik op door wat kattenvoer door zijn eten te mengen.
Niet de beste oplossing, maar hij eet dan wel. Misschien helpt het bij jou ook....
sterkte met je ouwe dibbes
Liesje89 schreef:valine schreef:Mijn 8 jarige JR wil regelmatig ook niet eten. Dit los ik op door wat kattenvoer door zijn eten te mengen.
Niet de beste oplossing, maar hij eet dan wel. Misschien helpt het bij jou ook....
sterkte met je ouwe dibbes
Bij een hond met nierproblemen zou ik zéker geen kattenvoer door het eten gooien.