De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: De liefste bejaarde hond op de wereld, met maar 1 probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:07

Ik herken dit van onze kat die nierfalen had. Ook tig soorten voer geprobeerd, was een of twee dagen lekker en daarna at ze er niet meer van.
Misschien even bloed laten controleren om te kijken naar de nierwaardes. Wij konden onze kat meteen laten inslapen, omdat de waardes tien keer hoger waren dan normaal.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:34

Hannanas schreef:
Top! Fijn dat het naar binnen is.
Wat doet ze met 1 rauw ei in de bak?
Lekker geven hoor! Zelfs van iedere dag eieren gaan ze niet dood.

Je zou ook zelf nog "koek" kunnen maken van ei met tonijn geprakt bijv of pannenkoeken bakken (zonder suiker zonder melk) met op t laatst bijv geraspte pecorino er over.

Ik wist niet zo goed of ze het zou eten, dus ik heb er eerst 1 geprobeerd. Zegt nog niets dat ze het nu eet, maar wellicht vanmiddag weer!

higgins schreef:
Nachocheese schreef:
Als ik je goed begrijp hebben nierfalen of dementie te maken met verminderde eetlust?

Ouders hebben ook een hond die niets meer lust. Ook een senior, 13. En dement.
Lust alleen nog maar van die goedkope snacks van pedigree en mensenkoekjes.
Niet ideaal.. maar ja, brokken wil die niet. En van vlees gaat die aan diarree en kotsen.
Zalmolie lust die niet.

Het is wat met die ouwetjes :Y)

Met nierfalen kan idd de eetlust verminderen. Maar dat is 1 van de symptomen.

Qua dementie staat de etensknop ( bij onze hond dus ) ook nog wel eens 'uit'
Dus die moet ik dan weer 'aan' zien te zetten.
Dat doe ik bv dmv een brokje 'verstoppen' ( vlak voor zijn neus, maar hij moet er iets voor doen ) een brokje over de vloer te katen glijden ( zodat hij er achteraan moet )
Soms is het aanbieden waarbij hij niet reageerd en nog geen minuut later wel.
Ik voer ook uit de hand, want uit een bak eet hij eigenlijk nauwelijks.

Oudjes hebben ook minder eten nodig. Dus als jullie oudje zo geniet en toch eet, prima toch.
Ik heb geleerd dat ik het moet loslaten. Hoe meer ik 'push' hoe minder hij eet.

Ze vind spelletjes helemaal niet leuk, heeft in haar leven ook nooit achter een bal aan gerend en moeite doen voor haar eten wordt al gauw: Als het zo moeilijk moet dan eet je het toch lekker zelf op. :o?
Foundtheone schreef:
Hier ook een Berner die slecht eet... Bij onze is het zo als hij druk voelt of stress heeft vertikt te eten. Misschien teveel prikkels? Is dwangvoer geen optie?

Bij te veel prikkels eet ze zowiezo niet. ‘s morgens voert mijn vriend haar en die doet dan het eten in de bak en gaat dan snel weg. Dan ben ik nog thuis en eet ze dus vaak wel de helft op. Alleen als ik dan onverwachts binnen kom, (Sh*t) stopt ze direct met eten en gaat ze in de mand liggen.

Dwangvoer las ik ook in de eerste reactie en dat ga ik zeker toepassen in de december maand met het vuurwerk, ik ben bang dat ze anders het nieuwe jaar niet eens haalt. Ze heeft niets geen reserves om weer zo’n lange tijd niets te eten!

Nikass schreef:
Wat een ontzettend leuke hond, en tien jaar is heel wat voor een Berner!
Nierfalen zorgt voor misselijkheid (smakt ze? Bek aflikken -terwijl ze niet eet?) geef je haar daar iets tegen?
Ik zou verder het liefst zelf samen stellen, of hoogwaardige kvv zoals Bandit nierdieet, maar belangrijkste is idd dat ze iets eet.

Ik weet niet zo goed of ze misselijk is, tuurlijk smakt ze wel eens of haar bek aflikken, maar niet zo veel dat het opvalt. Kan ik dat nog op een andere manier merken?

eclair98 schreef:
Wat een lastige situatie TS!

Misschien een hele stomme manier van denken van mij, maar heeft ze wat meegemaakt als pup? Aangezien jullie er ook niet bij mogen zijn als ze eet?

Tja, er kan natuurlijk altijd wat gebeurd zijn, maar in ieder geval niets waar wij van weten. Vroegah op de boerderij heeft ze regelmatig konijnen gevangen of haalde ze de kadaverton leeg. Yuk.

8nnemiek schreef:
Geef je het voer altijd in de rvs voerbak?
Ik heb kort geleden mijn rvs bakken weggezet en de oude keramische bakken weer gepakt omdatmijn hond ineens niks meer uit de oude bak wilde pakken. Op de een of andere manier kon ze niet meer tegen het rvs.
Ook een normaal bakje of bord van ons zelf heeft ze liever dan de hondenbak. Misschien kun je dat ook eens proberen.

Goeie! Ik geef het altijd in de bak, we hebben het wel eens op de grond geprobeerd met een bord maar dat vond ze toch een partij vreemd... Het heeft dacht ik toen niet echt zin, maar wellicht kan ik het nog eens proberen.

Mizora schreef:
Heb je haar wel eens een periode halve porties gegeven? Dat misschien vreemd, maarsoms helpt het toch. Iedere dag wat anders en aangezien ze normaal 3-4 dagen eet zou ik na 5 dagen een heel klein beetje meer voeren, denk aan een eetlepel natvoer erbij. En iedere dag, iedere 2 dagen 1 el natvoer meer. Ik probeer vaak om te starten met een halve portie, maar soms moet je zelfs starten met 1 of 2 el.

Lust ze slagroom? Als ze haar bak leeg heeft belonen met een toefje slagroom. Anders met een stukje leverworst (maar klein!).

Ze krijgt op dit moment zulke kleine porties dat ik het haast niet nog kleiner durf te maken. Ze krijgt een half blik, dus dat zou ongeveer 200 gr per keer zijn. (In blik voer, dus niet in brok!)

Helaas kan ik haar na 4 dagen niet meer gaan voeren omdat ze meestal (als ze eet) maar 2-3 dagen eet, op de laatste dag heb ik het al in de gaten en dan likt ze er alleen nog maar aan. Vandaag is weer zo’n dag. Kun je het je voorstellen? Een hond die vlees laat staan? Zucht.
Ik zou haar evt wel kunnen belonen natuurlijk, maar dat js lastig om te timen omdat wij niet bij het eten mogen zijn...
Supervixen schreef:
Ik herken dit van onze kat die nierfalen had. Ook tig soorten voer geprobeerd, was een of twee dagen lekker en daarna at ze er niet meer van.
Misschien even bloed laten controleren om te kijken naar de nierwaardes. Wij konden onze kat meteen laten inslapen, omdat de waardes tien keer hoger waren dan normaal.

De laatste x checken was vorig jaar, de nierwaardes waren toen meer dan verdubbeld en besloten dat zo te laten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:42

Heeft de dierenarts niet van dat speciaal voer? Mijn hond had een aantal jaar terug een flinke ontsteking in zijn mond waardoor hij niet kon kauwen, we kregen toen een soort van shake achtig iets mee. Leek wel op puree maar dan iets dunner. En dat moesten we dan achter in zijn keel zachtjes inspuiten. Vond hij niet leuk, maar hij zou toch iets binnen moeten krijgen.

Hoop dat het snel beter gaat met je hond, kan me goed voorstellen dat je jezelf veel zorgen om haar maakt :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:00

Als de nierwaardes vorig jaar al zoveel hoger waren dan zou moeten, kun je er vanuit gaan dat het alleen maar slechter is geworden. Je hond zal zeker erg misselijk zijn hiervan en ik zou dus de dierenarts in elk geval om een middeltje tegen de misselijkheid geven. Je hebt verschillende, de ene werkt wat beter dan de andere. Afgelopen jaar is mijn "pleegkind" overleden aan nierfalen. Ik zal zijn baasje even vragen welk middel hij kreeg.
Misschien gaat ze dan weer een tijdje iets beter eten. Uiteindelijk zal het weer verslechteren ben ik bang.

Symptomen van misselijkheid zijn in elk geval het smakken, bek aflikken, gras eten en gebrek aan eetlust.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:10

CharmingS schreef:
Heeft de dierenarts niet van dat speciaal voer? Mijn hond had een aantal jaar terug een flinke ontsteking in zijn mond waardoor hij niet kon kauwen, we kregen toen een soort van shake achtig iets mee. Leek wel op puree maar dan iets dunner. En dat moesten we dan achter in zijn keel zachtjes inspuiten. Vond hij niet leuk, maar hij zou toch iets binnen moeten krijgen.

Hoop dat het snel beter gaat met je hond, kan me goed voorstellen dat je jezelf veel zorgen om haar maakt :(:)

Dat is misschien een optie voor dwangvoer later in het jaar als ze niets meer eet, maar dan kan ik misschien net zo goed zelf iets pureren?
Natuurlijk hebben ze bij de DA voer wat beter is voor haar nieren, maar een 5kg zak van 40€ is behoorlijk duur om alleen in de kast te hebben staan. Ze gaat dat echt niet eten... :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:15

Als ik Google op misselijkheid hond kom ik uit op Puur maag. Vriendin raadde mij Puur Gastri aan. Iemand die het verschil weet of ervaringen heeft?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:54

Giolli schreef:
CharmingS schreef:

Dat is misschien een optie voor dwangvoer later in het jaar als ze niets meer eet, maar dan kan ik misschien net zo goed zelf iets pureren?
Natuurlijk hebben ze bij de DA voer wat beter is voor haar nieren, maar een 5kg zak van 40€ is behoorlijk duur om alleen in de kast te hebben staan. Ze gaat dat echt niet eten... :=

Mijn kleine hondje eet ook heel slecht, is echt heel erg kieskeurig. Nu heb ik sinds een tijd Wolfsblut voor hem en dat eet hij heel erg goed. Eerder vertoonde hij namelijk bijna hetzelfde gedrag als jouw hond. Het enige nadeel voor jou is dat je een grote hond hebt en deze brok volgens mij 70 euro is voor 20 kg. Mijn herder heb ik het ook een tijd gevoerd en toen deed ik met 2 honden 1 maand met een zak brokken.

Dat spul van die dierenarts zit ook iets in waardoor ze wat sneller aankomen. Zie het een beetje als ziekenhuis puree waar mensen die ondervoed zijn van aankomen. Ze hebben speciale zakjes bij de dierenarts voor verschillende honden met verschillende problemen.

Bij mijn dierenarts hebben ze het in ieder geval weet niet hoe het bij jou dierenarts is.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:06

Vervelend dat zij niks eet!

Dierenartsen hebben altijd proefverakkingen liggen! Ik zou gewoon van alle soorten voer een proefverpakking vragen en die proberen. Alles wat ze eet is mooi mee genomen.

Vaak hebben dierenwinkels dit ook. Misschien zit er iets tussen wat ze lust of nouja eet.

Bij de dierenarts hebben ze ook recovery blik voer, wij hadden deze van hills en heet A/D dat geef je vaak aan dieren die of lang niet gegeten hebben of veel voedingstoffen nodig hebben. De blikjes zijn niet mega goedkoop maar er zitten wel veel voedingstoffen in 1 zo'n blikje. Je zou die kunnen gebruiken op dag 3 of in de december maand als je toch gaat dwangvoeren.

Ik hoop dat ze wilt eten en nog even mee kan! Het blijft toch rot je maatje zo te zien

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:22

En drinkt ze wel goed? Naast water vette melk aanbieden?
Je hebt van die pakjes vloeibare 'astronauten' voeding voor mensen, 1 pakje staat gelijk aan maaltijd, voor mensen die net aan darmen geopereerd zijn, mocht ze wel goed drinken is dat misschien een optie om toch extra voeding binnen te krijgen? Zijn te krijgen bij apotheek.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 12:49

Ethelate schreef:
En drinkt ze wel goed? Naast water vette melk aanbieden?
Je hebt van die pakjes vloeibare 'astronauten' voeding voor mensen, 1 pakje staat gelijk aan maaltijd, voor mensen die net aan darmen geopereerd zijn, mocht ze wel goed drinken is dat misschien een optie om toch extra voeding binnen te krijgen? Zijn te krijgen bij apotheek.

Zij drinkt inderdaad wel veel (en ze plast ook veel dankzij de nieren)
Ik heb wel eens geprobeerd druppels in het water te doen, dan laat ze het water staan en drinkt ze buiten uit de regenton. Water met een smaakje is dus niet de oplossing helaas. Melk zou ik trouwens wel eens kunnen proberen... Wie is niet dol op melk? }:0

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:54

Ja geen rare smaakjes/geuren toevoegen en altijd mogelijkheid geven tot gewoon water, maar een schaaltje vette melk erbij kan geen kwaad.

Heeft ze andere triggers waar ze bijv wel eet? Als er iets op de grond valt? Vaatwasser open staat?
Mijn hond wil altijd meehelpen de borden voor te wassen. In tijden dat hij slecht at gingen de borden dus heel vies de vaatwasser in en vergat ik die dicht te doen ;)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:56

Voorzichtig alleen met melkproducten
Kan laxerend werken -O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 13:02

Ethelate schreef:
Ja geen rare smaakjes/geuren toevoegen en altijd mogelijkheid geven tot gewoon water, maar een schaaltje vette melk erbij kan geen kwaad.

Heeft ze andere triggers waar ze bijv wel eet? Als er iets op de grond valt? Vaatwasser open staat?
Mijn hond wil altijd meehelpen de borden voor te wassen. In tijden dat hij slecht at gingen de borden dus heel vies de vaatwasser in en vergat ik die dicht te doen ;)

Jep, als de koelkast open gaat komt ze altijd even kijken. Geef haar dan altijd een plakje worst. Na een paar stukjes hoeft ze niet meer... Net zoals hondenkoekjes. ze krijgt standaard een koekje als we terug komen met wandelen. Dan vliegt ze in de mand en krijgt ze er een, wanneer ik dan een 2e geef kijkt ze me aan: :o? Ik heb er toch al een gehad? 2e hoef ik niet baas. :wave:

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:00

Puur gastri en puur maag zijn totaal anders. Vind ze beide fijn. Maag is beter tegen misselijkheid en maagpijn.

TS je kunt beter 5 kilo zakken niervoer om te proberen bestellen bij zooplus of topdierenshop. Echt niet bij de DA halen hoor !!!

Ts krijgt ze ook medicijnen voor haar nieren? Bek smakken en likken doet een gezonde normale hond niet over de dag als het niet net gegeten heeft.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:16

Het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb, maar zijn haar tanden wel goed?
Ik zou namelijk ook niet willen eten als ik pijn aan mijn gebit heb :\
van nierfalen kunnen de tanden ook slechter worden volgens mij...

Als vorig jaar de laatste keer was dat het bloed is gecontroleerd en het was toen al slecht zou ik het nog een keer laten controleren. wie weet is het nog veel slechter geworden en voelt ze zich daarom beroerd en wilt ze niet eten...

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:52

Medpets verkoopt een proefverpakking van nierdieet voer.
Maar dan nog loop je steeds tegen het feit dat de hond het even eet en daarna niet meer.
Ranzijn is ook goedkoop met dieetvoeding ( bij de DA te halen ) en het voordeel is dat je dan niet meteen 12 blikken hoeft af te nemen maar per stuk kan kopen.

Ik heb een tijdje terug 22 blikken Hills en een grote zak brokken van dit merk naar het asiel gebracht.
Gelukkig zijn ze er daar heel blij mee, maar zelf wordt je er niet zo heel vrolijk van.
Dat is het nadeel van webshops

Het is niet verstandig een oude hond met slechte nierwaardes onder narcose te brengen.
Dan ga je eerder aan pijnstilling denken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 22:55

Hannanas schreef:
Puur gastri en puur maag zijn totaal anders. Vind ze beide fijn. Maag is beter tegen misselijkheid en maagpijn.

TS je kunt beter 5 kilo zakken niervoer om te proberen bestellen bij zooplus of topdierenshop. Echt niet bij de DA halen hoor !!!

Ts krijgt ze ook medicijnen voor haar nieren? Bek smakken en likken doet een gezonde normale hond niet over de dag als het niet net gegeten heeft.

Op aanraden van een vriendin ga ik Puur Gastri bestellen. Ik ben benieuwd.
Ze krijgt voor niets medicijnen. 2 jaar geleden al gestopt met ‘behandelen’ omdat we haar alle onderzoeken wilde besparen. Iets met reserve tijd...

Dropneus; Haar tanden zijn prima!
Higgins, ik zit inderdaad te denken om haar een periode op pijnstillers te zetten en te kijken hoe ze dat gaat doen. Maar zou ik dat zomaar van de DA krijgen als ik dit verhaal voorleg?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:07

Heb je A/D van Hills al geprobeerd? Is van de dierenarts en daar hoeven ze niet veel van binnen te krijgen. Kan je ook als dwangvoer geven, was hierboven al genoemd zag ik.
En misschien een thundershirt proberen? Omdat je zei dat het bakeren hielp vorig jaar.
Veel sterkte ermee in ieder geval, ik hoop dat ze december goed doorkomt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:44

Er wordt hier regelmatig gesproken over dwangvoeren. Waarom zou je een oude, zieke hond willen dwangvoeren?

Dit staat weer volledig haaks op menig forum waarin geroepen wordt dat men niet alles in leven moet willen houden... Bokt heeft wel een dubbele moraal zeg.

Daar kan jij natuurlijk niets aan doen, ts, maar ik zou toch wel mijn twijfels zetten bij dwangvoeren.
Als je hond weer gaat eten als hij iets tegen de misselijkheid krijgt en/of pijnstillers, dan is dat uiteraard prima.
Maar als hij dan nog niet wil eten is dat toch ook een duidelijk signaal?
Ik denk daarnaast dat dwangvoer er sowieso ook net zo hard weer uitgekotst wordt, verplicht eten terwijl je kotsmisselijk bent... Ik moet er niet aan denken.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:47

Ben ik met je eens hoor Nikass, voor ons is dit ook geen optie.
Maar dat is ieder voor zich om dat te bepalen...

Goilli, dat weet ik niet
Je kan het altijd proberen, maar weet wel dat het niet goed is voor de nieren
Zelf geef ik Trococil ivm arthrose en daarbij DBC olie. Die heb je ook speciaal voor de hond en kan je online kopen. Ik heb zelf die van De groene os
Ik vind kwaliteit van leven het belangrijkste, dus wij kiezen voor pijnstilling ondanks dat het dus inhoud dat het dan wel sneller afgelopen zal zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:05

Ik heb helaas geen adviezen voor je, maar toen ik las dat ze alleen eet als jullie wel thuis zijn, maar niet in dezelfde kamer en dat storen funest is en belonen niet mogelijk; dacht ik wel gelijk aan een babyfoon met camera. Misschien is dat een optie? Op martkplaats kun je voor weinig geld een leuke babyfoon met goed beeld op de kop tikken.

Succes met je dame!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:07

Mijn 8 jarige JR wil regelmatig ook niet eten. Dit los ik op door wat kattenvoer door zijn eten te mengen.
Niet de beste oplossing, maar hij eet dan wel. Misschien helpt het bij jou ook....
sterkte met je ouwe dibbes

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:15

valine schreef:
Mijn 8 jarige JR wil regelmatig ook niet eten. Dit los ik op door wat kattenvoer door zijn eten te mengen.
Niet de beste oplossing, maar hij eet dan wel. Misschien helpt het bij jou ook....

Bij een hond met nierproblemen zou ik zéker geen kattenvoer door het eten gooien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:24

2 eieren per dag moet prima kunnen voor een hond van die grootte, bovendien purine-arm dus niet al te belastend voor de nieren evenals volle verse kaas/kwark.

Niets zo vervelend als een hond die niet wil eten. Hier loopt ook zo'n exemplaar rond. Ze "lust" alles wat ze tussendoor kan bemachtigen en kan als ze wil (uitz) enorm bunkeren. maar meer dan 2 stukjes of hetzelfde in haar kom en je krijgt de "hé-wil-je-me-vergiftigen"-blik :roll:
Alles geprobeerd van haar eigen brokken en kvv tot smeerkaasjes, gerookte zalm, tafelrestjes, broodbeleg, rook-/leverworst, opgebakken gehakt, pasta met en zonder saus, rijst met en zonder bouillon gekookt, rauwe en gekookte eieren, platte kaas, yoghurt... alles werkte voor enkele happen/likjes tot hooguit 2-3 kleine maaltijden.
Het enige wat helpt is regelmatig een dag laten vasten of de andere honden haar favoriete snack geven (frieten, maar kan ze moeilijk op friet houden) en dan eet ze de keer erop "normaal". En voor haar pot platte kaas nadien is ze ook meestal wel "enthousiast".

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:21

Liesje89 schreef:
valine schreef:

Bij een hond met nierproblemen zou ik zéker geen kattenvoer door het eten gooien.

(vanuit een niet-professioneel oogpunt, ik zou anders de exacte feiten uit moeten zoeken):
ik zou dan wel gaan voor nierkatten-natvoer, maar op zich kan het een klein beetje kattenvoer soms wel helpen en het is en blijft in dit geval een afweging van kwaden.

Een hond die vlees laat staan kan ik helaas heel goed voorstellen. Hier werkte iedere maaltijd iets anders het beste. Uiteindelijk stond er onbeperkt brokken (minimaal 4 goede merken door elkaar, zowel geperst als krokant, werkte het beste) en voerde ik ze 2x per dag natvoer bij. Kvv kon ik 9 v.d. 10x vergeten. De ene keer wel olie, de andere keer geen olie (en dan verschillende smaken olie!). Slobbersaus heb ik zelf niet geprobeerd, ik heb er in die periode namelijk niet aan gedacht, maar zou ook kunnen: https://www.petfoodmagazine.nl/999/nieu ... voor-hond/

Daarnaast zou ik, als je hond daar nog niet op gestaan heeft, ook maagzuurremmers proberen en dan echt omeprazol. De dosering is nog geen volledige consensus over, maar ik zou zelf voor 2x per dag 1mg/kg hond doen.

https://www.mcvoordieren.nl/omeprazol-hond

Honden schijnen niet per se dierspecifieke omeprazol te hoeven, dus mogelijk kan je bij iemand wat zakjes abler overnemen. 1 zakje is namelijk geschikt voor 175kg paard op een dosis van 4mg/kg. Dus voor jouw dier zou een zakje 700kg hond zijn, je zou dus met 1 zakje zo'n 10 dagen kunnen doen (20 doseringen). En gemiddeld dus 6 weken met daarna minimaal 2 weken afbouwen. Dus je zou dan aan 5 zakjes voldoende moeten hebben. Ik zou het in een klein stukje worst geven geplakt met smeerkaas. Het moet zo kort mogelijk in de maag blijven, dus bij voorkeur op een nuchtere maag.

Qua angst zou ik een adaptil-halsband gebruiken en op de ergste dagen een thundershirt. Daarnaast heeft mijn hond in een stressperiode heel veel gehad aan homeopatische druppels (echt door een homeopaat voorgeschreven). Ik geloofde eigenlijk niet in homeopatisch gedoe (wel in de puur-lijn, maar niet de D4-verdunning o.i.d.) maar het heeft mijn hond in ieder geval wel geholpen, net dat scherpe randje eraf gehaald.

Kan je qua hondenkoekje na het wandelen wisselen naar schapenvetblokjes?
https://www.medpets.nl/beaphar-schapenvet/
En dan uiteraard de grote variant.

Pijnstillers zijn inderdaad een mogelijkheid, hoewel die vaak voor de nieren niet zo best zijn. Maar ik zou dat inderdaad met de dierenarts overleggen.