Ik wil goed doen, hondenbrokken help!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:46

Blue_Monday schreef:
Pups hebben meer calcium nodig toch?

Meer dan?

Sjolvir

Re: Ik wil goed doen, hondenbrokken help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:03

Leuk he 100 merken en dan moeten kiezen..

Wat betreft dat Ca wat hier genoemd wordt, er is in NL wettelijke belaling die zegt dat als je op je zak voer vermeld volledig hondenvoer dit betekend dat je er in principe gewoon een pup moet kunnen groot brengen. (ik verzin het niet)

VErder ben ik ook niet van de versvlees (geen grote vriezer bla bla bla, lastig opslag etc.), dus ik voer brok.

Bij deze hond was het even zoeken want ze was 5 maand oud at FarmFood (vond ze overigens ook niet lekker) stond daarvan als een bunzing (wou je echt niet bij 10 kilo hond in 1 kamer mee zitten.. pfft) en had diarree, dus diverse merken hebben hier toendertijd de revu gepasseerd, Royal Canin, Purina (duurdere variant), Hills, en nog een paar. Ben geeindigd bij de Opti Life en die krijgt ze nu nog, was toen enigste waar ze niet van scheten ging laten van hier tot Tokio en niet aan de diarree was.

Ondertussen krijgt ze ook vlees, dat heet, ze krijgt dagelijks 1/2 bakje Renske vlees (dat kan ik gewoon in de kast bewaren) voor de rest Opti Life brokjes (en dan de digestive variant voor grote honden). Ik heb dus brok uit het middensegment.

Kortom soms moet je echt even zoeken, best lastig.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:29

Je kunt rustig af en toe diepvries kvv voeren, en dat mengen met brok. Ligt gewoon in het schap bij de supermarkt. In een afgesloten bakje blijft het wel een paar dagen goed in de koelkast. Voordeel is dat je hond gewoon een sterkere darmflora opbouwt.
Je kunt het afwisselen, en als je weg gaat gewoon brok meenemen.
Wat een goede brok is kan alleen je hond je vertellen. Weinig ontlasting houdt weinig onverteerbare ingrediënten in, veel poep is veel vulstoffen in de brok. Vulstoffen komen er meestal als poep weer uit want de hond heeft een te kort darmstelsel om het te verteren. Glanzende vacht, schone tanden, speels...
Kies in elk geval wel eentje zonder chemische anti-oxidanten en met een zo hoog mogelijk vleesgehalte. Alles waar als eerste granen, en daarna pas vlees en dierlijke bijprodukten op staat kun je beter laten staan. Hoe langer houdbaar, meestal hoe meer meuk. Leuk voorbeeldje is deze:
Citaat:
Maïs, maïsmeel, tarwegries, rund- en varkensvlees eiwit (gedroogd) *, gevogelte proteïne (gedroogd), dierlijk vet, tarwe, dierlijke eiwitten (gedehydreerd), mineralen, bietenpulp, visolie, sojaolie, gist, gist hydrolysaat (bron van mannan-oligosacchariden). Technologische toevoegingsmiddelen: Conserveermiddelen, antioxidanten.
en het is de RC medium adult brok. Grappig trouwens dat ze daar dus bietenpulp in stoppen wat voor paarden prima ruwvoer is. Maar wat moet een hond ermee?
Als hond zou ik liever een pizza salami eten... :P :D ;)

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:48

Er zijn al een heel aantal merken genoemd die prima zijn.
Zoals wolf of wilderness, dog lovers gold, acana, purizon etc.
Celtic, renske en carnilove mogen ook wel op de lijst.

Maar belangrijker is om te kijken of deze ook geschikt is voor pups. Ik zou zelf de calcium niet hoger willen dan 1.4% en de fosfor moet ook minder zijn. Het eiwitpercentage tussen de 25 en 30 is prima.

Ook zou ik je een krokant brokje aanraden.
Poedels zijn enorm slechte eters en kieskeurige honden en houden van smaak. Aangezien krokante brokken wat doordringender ruiken en meer smaken is dit dus handiger.

Wolf of wilderness zou aan de hand van de percentages en ingrediënten een aanrader zijn.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:05

Bekend dilemma. Ik zag/zie ook de brokken door de zakken niet meer.

Onze hond had als pup ook brok van de fokker meegekregen maar vond haar hier geen mooie drol van hebben. Ik heb toen een tijdje Dog Lovers Gold gevoerd maar ook hierop geen mooie ontlasting. Daarna nog Bosch en een ander merk geprobeerd. Ook ik heb naar Taste of the Wild en Wolf of the Wilderness gekeken alleen had ik het op dat moment even niet zo breed qua financiën.

Ik heb toen op advies van de dierenspeciaalzaak Prins hondenvoer om advies gevraagd.
Het advies wat ik toen kreeg was 2 weken vlees met een beetje rijst geven en daarna overgaan op Prins Super Active. De darmen waren namelijk een beetje van slag door al een tijdje geen mooie ontlasting. Dit advies was wat mijn gevoel ook al zei, dus opgevolgd. Resultaat een hond met normale ontlasting die weer mooi op gewicht is.

Een paar maanden terug heb ik (eigenwijs) toch weer een ander merk geprobeerd omdat ik had gelezen dat deze beter zou zijn qua samenstelling (vleesgehaltes geen graan ect). Resultaat weer geen mooie ontlasting, ook niet na een aantal weken proberen en eerst een tijd de brokken mengen.

Dus hoe lastig ook, elke hond is verschillend. Mijn advies is dan, volg je gevoel en kijk/test waar je hond het goed op doet. Op papier kan brok X beter/mooier zijn maar dit betekend niet dat de hond het hier ook beter op doet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:30

Wolf of Wilderness is een goede brok, hondjes vonden het lekker hier. Alleen jammer dat mijn dierenwinkel het niet meer verkoopt.
Een fijne brok is ook Real Nature Wilderness. Is wat goedkoper dan Orijen en Acana. Vinden ze ook heel lekker en er zijn speciale puppybrokken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:45

1 hond van ons staat op vers vlees complete maaltijd icm brood en de andere Aldi voer
Die laatste kan geen enkel ander merk verdragen, als pup kreeg ze RC maar toen ze ongeveer 1 jaar was begon de ellende (RC kreeg ze die die bij haar leeftijd paste), toen na tig merken maar Aldi geprobeerd en voilà doet het er perfect op
Moraal... er bestaat niet 1 goed merk... maar het merk dat bij je hond past is HET goede merk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:52

Ik voerde KVV (Naturis) helaas is mijn jongste te gevoelig als er een kwaliteit verschil in het vlees zit waardoor ik er mee gestopt ben. Ik heb toen noodgedwongen Wolf of The Wilderness gevoerd; aten ze super, vonden ze lekker. Maar wat een ontlasting! Vijf keer per dag een enorme hond x twee honden. Ik werd gek!

Ze staan nu een goede maand op Carnilove. Zeer tevreden. Word super gegeten, maximaal twee keer poepen op een dag. Niet overdreven veel drinken. En échte variatie.

Wolf of the Wilderness heeft overal grotendeels kip inzitten en dan geen zeer klein percentage van een andere eiwitbron. Carnilove heeft een hoger vleespercentage tot 65/75% :)

Succes in je zoektocht!

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:57

Gefeliciteerd met je ontzettende leuke hond!!

Hebben labradoodle met veel poedel inmenging, poedels zijn vaak lastige eters.
Mijn doodle eet vers vlees maar dan gestoomd uit blik.
Super handig dus en compleet.
Makkelijk mee te nemen, importeer het uit Duitsland. Merk petfit.
Ben zeer tevreden over dit voer.

Onze Maltezer eet het ook aangevuld met Samms Field brokjes, ook bestaande uit minimaal 70% vlees.
Onze doodle eet dus echt geen brokken, vele merken gepeobeerd om erbij te voeren.

Bij vorige eigenaar ( is herplaatser) ook al erg slechte eter en eigenlijk was hij ook echt te mager toen we hem over kochten.
Dik zal hij nooit worden maar hij is 1,5 kilo aangekomen door Petfit, vlees ruikt ook gewoon echt lekker.
Hij is nu mooi op gewicht.

Poedel/doodle eigen houden ze van variatie.
Dit voer is in vele smaken verkrijgbaar.
1 soort brok is voor poedel of kruising ervan vaak lastig.

Voorheen voerden we vers vlees uit diepvries maar vond dat ook teveel gedoe.
Zeker in vakanties of als hij of ze beiden ergens gaan logeren.

Met huidige voer zeer tevreden, onze honden zitten mooi in hun vacht en weinig ontlasting tov alleen brokvoeding.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:16

Wij hebben goede ervaring met de brokken Prins. Heel betaalbaar, hond zag er heel goed uit en rook weinig.

Toen we van iemand een paar zakken Bonzo kregen werd de vacht wat minder glanzend, de poep wat minder stevig en je rook de hond ook meer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:22

Leuk een koningspoedel!
Wij hebben een franse waterhond, de poedel stamt zeer waarschijnlijk van dit ras af. :)

Onze hond krijgt Acana grassland.
Hij heeft eerder ook DLG en Prins gehad, maar hij bleef breiige ontlasting houden.
Nu gaat het gelukkig heel goed.
Maar je moet ook altijd naar je eigen hond kijken, waar hij het goed op doet.

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:33

Gewoon een kwestie van een merk proberen, en kijk waar jouw hond het goed op doet. Voer met je ogen.

Zijn zoveel goede en bekende merken waar sommige het super op doen en een ander totaal niet.
Hier eentje die het eigenlijk alleen goed doet op Noblesse. Puur bij toeval achter gekomen, want ondanks het een oud merk is had ik er nog nooit van gehoord.
RC, Hills, Pro plan, Specific, Fokker, Cavom en nog veel meer merken geprobeerd. Maar of hij weigerde het te eten, of ging er van spugen of van aan de diarree.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:45

Wij voeren onze hond CaroCroc. Ik heb het nog nergens in dit topic gezien, dacht dat het wel bekender zou zijn.. Maar uiteindelijk is dit het enige voer waar onze hond het goed op doet. Hij heeft hele gevoelige darmen, en draagt al diarree van de kleinste verandering in dieet, dus we hebben al veel geprobeerd. CaroCroc lam rijst kwam daar wel het beste uit. :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:53

Hier sinds een tijdje Kjen's, hier de zalm met rijst variant omdat onze Toller waarschijnlijk allergisch is voor iets. Is graan, gluten en toegevoegde dierlijke producten vrij, ze vind het heerlijk en geen mega productie.

Hiervoor farmfood gehad maar niet tevreden, ze vond het niet lekker, poepte veel meer en had jeuk en geïrriteerde ogen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:16

Let wel op het verschil tussen verse kip en gedroogde kip in de voeding. Verse kip van 41 procent is heel mooi, echter nadat het vocht eruit is blijft daar met een beetje gelijk een derde van over.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:26

Probeer te zoeken waar jouw hond het het beste op doet. Mijn huidige hond krijgt cavom en geen ander iets gaat goed. Hond hiervoor kreeg deen merk waar ze het goed op deed. Probeer te vinden waar de hond het goed op doet en waar jij zelf ook achter staat. Over elk voer zijn er de positieve en negatieve reacties te lezen maar als een product zo slecht is verdwijnt dat gerust wel als niemand het voert.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:43

Hier heel tevreden over Dog Lovers. En dan de Original formula. Niet heel duur en de honden doen het er goed op.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:23

higgins schreef:
Dani schreef:
Probeer gewoon iets. :D

Het is maar net afhankelijk van je hond. Orijen is een prima brok, maar mijn hond kreeg er diarree van en ik vond het ook erg duur. Hij krijgt nu Taste of the Wild samen met Smuldier, die combinatie gaat prima.

Voer is goed als je hond 't er goed op doet. Als hij het lekker vindt, geen enorme hopen slappe poep heeft, er gezond uit ziet. Ik vind zelf een hoger vleespercentage wel fijn, maar of dat nou 60 of 70 procent is maakt echt niet zóveel uit. Je kunt 100 hondeneigenaars om advies vragen en dan kan je 100 verschillende antwoorden krijgen, dus ik besloot om uiteindelijk gewoon iets te proberen en dan zien we wel.

Maak het jezelf niet te moeilijk door 'de allerbeste' brok te willen. Die bestaat niet.

Dit is echt het allerbeste advies +:)+
Waar jou hond het goed op doet

ok maar wat is dan goed? .... ;) ik dacht nl ook altijd dat hond 1 het "goed" deed tot ik anders probeerde en het beter werd, tot ik weer anders probeerde en het nog beter werd... snappie :D

@ts je hebt al goede tips gekregen, ik denk dat je daar al heel ver mee komt qua merken

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:40

Mijn honden krijgen Wooof lam en aardappel.
dit voer bevat geen granen en ze doen het er alle 4 goed op.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:43

Mijn hond krijgt jarco vers vlees persbrok en doet het daar super op. Is snel gevoelig op maat en darm maar nu geen last en super in conditie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:57

Jeetje, toen ik dit topic starte, had ik niet verwacht zoveel reacties te krijgen. Ben een ieder dankbaar voor hun bijdrage. Hier kunnen we echt iets mee! Dank jullie wel! :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:15

Ik zou kijken naar de hoofdingrediënten van de huidige brok en dan een brok zoeken die deze niet bevat. bv: Heb je er nu eentje op basis van tarwe en kip, dan zou ik alle brokken met tarwe en kip al schrappen.
Wat betreft brokken met een "hoog vleesgehalte", mijn ervaring is dat niet alle honden het hier goed op doen (bv net iets te zachte ontlasting houden tot soms jeuk).

Ikzelf voer na lang zoeken en proberen op combi kvv met gekookte groenten of brok op basis van zoete aardappel en vis of rund. Mijn honden kan ik echt niet op gewicht houden zonder groenten en aardappelen. Ja, ze hebben redelijk veel ontlasting, op alleen vlees is dit veel minder, maar dan zijn ze of graatmager of ze hebben een lelijke vacht door teveel talgafzetting.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 01:29

essiesilly schreef:
higgins schreef:

Dit is echt het allerbeste advies +:)+
Waar jou hond het goed op doet

ok maar wat is dan goed? .... ;) ik dacht nl ook altijd dat hond 1 het "goed" deed tot ik anders probeerde en het beter werd, tot ik weer anders probeerde en het nog beter werd... snappie :D

De vraag is dan waarom je ander voer/een andere brok ging proberen...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:34

Alane schreef:
essiesilly schreef:

De vraag is dan waarom je ander voer/een andere brok ging proberen...

omdat ik me ging verdiepen in voeding, daarna nieuwsgierig werd naar meer ;) en bij een vriendin merkte dat haar honden niet roken.. ik dacht honden geur op een "normale" manier hoort er toch bij? dus toen probeerde ik andere voeding en o.a dat werd meteen beter. toen zag ik dat op de eerdere voeding de ontlasting dus echt nog heel veel was (ik dacht dat is toch normaal voor zo n grote hond...) en vele andere "kleine"dingen werden veel beter.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:07

Mijn honden krijgen al jaren dog lovers gold. Ze hebben geen aparte puppen en seniorenlijn. Alleen 1 soort brok wat geschikt is voor alle leeftijden. Geen toegevoegde rotzoou en granen. Hoog vleesgehalte. Op andere brokken stonken ze erg. Veel winden en af en toe diarree. En veel ontlasting.met dit voer niet.
Online te bestellen