Loslopende honden die niet onder apél staan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:30

Citaat:
Ja hier hebben een aantal honden ook al een trap gehad. Maar dat betrof wel honden die zo op die van mij af doken. Grommend, tanden bloot en haren recht omhoog boven op mijn hond(en) en als baasje dan zeker niks doet dan heeft de hond echt pech. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen hond.
Kort geleden kwamen we een vrouw met twee labradors tegen. Een blonde en een bruine. Beide honden liepen los en mevrouw had geen idee blijkbaar wat haar hond aan het doen was. Deze was namelijk uit het zicht van haar aangezien zij op het slingerpad al een behoorlijk stuk verder was. Beest blijft op onze kruising staan waardoor wij er niet langs konden. Hebben baasje vriendelijk verzocht de hond bij zich te roepen. Toen dit na een keer of 6 nog niet lukte kwam ze terug gelopen. Haar hond wilde alleen maar spelen. Wij wisten niks van honden gedrag. Maar haar hond had vanaf zn staart tot zn kop al zn haren omhoog en stond strak gespannen. Vervolgens krijg ik te horen dat ze de hond niet aan kan lijnen of weg kan halen omdat ie dan aan zal vallen. Uhh hij kwam toch spelen volgens jou?!
Dus hond toch maar aan proberen te lijnen, waardoor hij dus inderdaad vol op mijn hond dook. Gelukkig op de reu, want die doet dus echt niks terug. Maar had mijn teef gebeten had “ die stafford” het wel weer gedaan.
Waaaaarom laten mensen dat soort beesten loslopen.

Dit is nou net het juiste voorbeeld van honden die niet los horen te lopen.

En voor het dikgedrukte, mensen denken vaak zo indd. Ik heb een am bull, hartstikke lief beest. Zit geen milimeter kwaad in. Maar sommige mensen denken echt dat het een vals beest is, omdat hij behoord tot de bepaalde rassen. -O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:32

Gewoon een trap geven als de situatie er om vraagt. Anders proberen aan te lijnen ( heb altijd een extra lijn bij me )

Kwam laatst een baasje tegen die zijn hond niet van mijn loopse teef wilde afhalen want zijn hond was een Stafford en zou hem dan misschien bijten en dan was hij zijn arm kwijt. Pardon?! Je denkt dus dat je hond zo gevaarlijk is dat hij zijn eigen baasje de arm eraf kan bijten en je laat hem nog steeds los?!

en kom vaak sociale honden tegen die echt alleen maar willen spelen... En vervolgens mijn hond aanvallen. Tja, mijn hond heeft nog nooit gebeten, maar mocht ze het wel doen is het de gevaarlijke akita en moet ik haar maar laten inslapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:33

Volgens mij is deze discussie al heeeel vaak gevoerd en zal je er nooit uitkomen. Iedereen heeft hierin andere normen en waarden. Uiteindelijk staat of valt alles met een beetje fatsoen en begrip. De houding van de baas is meestal vele malen bepalender dan die van de hond.

Ik laat mijn honden los waar en wanneer ik denk dat het kan en probeer op een sociale manier te anticiperen op alles wat ik tegen komen. Maak ik een keer een inschattingsfout dan ben ik de eerste die mijn excuses aanbiedt. De lat van wat ik acceptabel gedrag van mijn honden vind ligt redelijk hoog.
Voor de rest is het geven en nemen.
Niet overal zijn voldoende geschikte losloopgebieden en ons altijd aan de regels houden doen we op ander vlak meestal ook niet.

Edit: kw ik vind dat je dan toch ook erg op je gelijk gaat staan. Ik was allang omgedraaid en weggelopen om een conflict te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-11-17 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:34

Mijn keeshond van bijna 2 luistert perfect! Tot ze andere honden ziet...... dan besta ik niet meer en wil ze spelen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:37

__Nathalie__ schreef:
Mijn keeshond van bijna 2 luistert perfect! Tot ze andere honden ziet...... dan besta ik niet meer en wil ze spelen

En wat zou jij dan wenselijk vinden dat mensen doen om haar weg te krijgen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:38

Vealosz in Nederland bestaan geen zg neutrale gebieden die geen losloop of aanlijngebied zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:38

Vealosz schreef:
Dat is ook mijn persoonlijke mening. Een hond blijft een hond. Ik kan niet in zijn/haar kop kijken en weet dus ook niet wat hij denkt op het moment dat ik hem los ga laten. Ik wil niet eens dat mijn hond perfect luistert. En waarom niet? Ik wil hem hond laten zijn, en geen slaaf.

[

Als je er geen probleem mee hebt dat die vrije ziel van je een schop onder zijn hol krijgt omdat hij zijn instincten op mijn honden botviert, dan heb ik geen moeite met je attitude.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:39

Nikass schreef:
Volgens mij is deze discussie al heeeel vaak gevoerd en zal je er nooit uitkomen. Iedereen heeft hierin andere normen en waarden. Uiteindelijk staat of valt alles met een beetje fatsoen en begrip. De houding van de baas is meestal vele malen bepalender dan die van de hond.

Ik laat mijn honden los waar en wanneer ik denk dat het kan en probeer op een sociale manier te anticiperen op alles wat ik tegen komen. Maak ik een keer een inschattingsfout dan ben ik de eerste die mijn excuses aanbiedt. De lat van wat ik acceptabel gedrag van mijn honden vind ligt redelijk hoog.
Niet overal zijn voldoende geschikte losloopgebieden en ons altijd aan de regels houden doen we op ander vlak meestal ook niet.

Edit: kw ik vind dat je dan toch ook erg op je gelijk gaat staan. Ik was allang omgedraaid en weggelopen om een conflict te voorkomen.

Waarom leg jij zo makkelijk uit wat ik al de heletijd probeer?

@Nikass,
Hier staat toch echt nergens aangegeven dat honden verplicht zijn aangelijnd te lopen of dat ze los mogen lopen. :')

@Kuggur
Iets minder mag ook wel toch? Maar goed, lezen is ook een vak. Nogmaals, ik lijn mijn hond 9 van de 10x aan op het moment dat ik een hond zie. Lijn ik hem niet aan? Dan houd ik hem vast tot zijn aandacht weer op mij gericht is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:43

In Nederland is alles binnen de bebouwde kom aanlijngebied tenzij er uitdrukkelijk vermeld staat dat een hond los mag lopen. Buiten de bebouwde kom is het meestal andersom.

Edit: als mijn hond op een andere hond zou afstormen op een agressieve manier en iemand hem dan blokt of weg duwt om zijn eigen hond te beschermen zal je mij daar zeker niet over horen.
Komt mijn hond vriendelijk contact zoeken en krijgt hij een trap, wèl.
Ook dan is het een kwestie van houding van de baas en moet het gedrag in verhouding staan tot de overlast.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-11-17 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:44

Nikass schreef:
In Nederland is alles binnen de bebouwde kom aanlijngebied tenzij er uitdrukkelijk vermeld staat dat een hond los mag lopen. Buiten de bebouwde kom is het meestal andersom.

Ik woon in het bos. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:49

Als dat buiten de bebouwde kom is en er staat geen bordje aanlijngebied dan mag je ervan uitgaan dat je hond er los mag. (Je kan evt nog even op de site van je Gemeente kijken of er iets over staat opgeschreven, zo niet dan lekker los laten!)

Wat heerlijk trouwens, in het bos ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:54

Kunnen we niet een centraal topic voor hondengeklaag maken? Er zijn nou al zo veel losse topics..

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:59

Het lijkt wel woef.nl ipv bokt.nl. Wat veel hondentopics en nooit positief.

Maar goed ik zal er ook nog even over heen gaan :D

Hier ook een die ‘goed’ kan luisteren, maar soms even niet. In het geval van het zien van andere honden. Wordt gelukkig steeds beter, denk de leeftijd. Maar ik laat hem alleen los in losloopgebieden dus, om bovenstaande reden.

Hond van mijn ouders kon overal los, zelfs in de stad. Keek niet op of om, dus hij mocht wel overal los.

Als een ander hond op mijn af komt met geen kwade bedoelingen? Lekker boeiend. Kan me er echt niet druk over maken. Mijn hond is sociaal, dus geen probleem.

Als een hond op ons afkomt met kwade bedoelingen, en hij zou mijn hond pakken. Dan kan die wat anders verwachten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:06

Nikass schreef:

Waarin precies?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:09

Nikass schreef:
Als dat buiten de bebouwde kom is en er staat geen bordje aanlijngebied dan mag je ervan uitgaan dat je hond er los mag. (Je kan evt nog even op de site van je Gemeente kijken of er iets over staat opgeschreven, zo niet dan lekker los laten!)

Hier in de gemeente is het zo dat er overal een aanlijnplicht geld tenzij anders aangegeven. Die gebieden zijn duidelijk aangegeven op die plek en via kaartjes op de site.
Dus ook buiten de bebouwde kom en ook in het bos waar wij komen. Maar daar zijn dus wel redelijk wat plekken waar honden los mogen voor terug gekomen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:19

StonedRomy schreef:
__Nathalie__ schreef:

En wat zou jij dan wenselijk vinden dat mensen doen om haar weg te krijgen?

Nou ik probeer haar dat natuurlijk af te leren en dat gaat af en toe beter.

Wat mij het meeste helpt is als die mensen haar negeren en eventueel tussen beide honden gaat staan. Op die manier is het voor mijn hond minder leuk en gaan de oortjes weer werken.

Je kunt een hond niet leren terug te komen als je nooit oefent.

Nu is mijn hondje klein dus die eet een ander hondje niet op maar met grote honden snap ik dat het vervelend is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:33

kiwiwitje schreef:
Nikass schreef:

Hier in de gemeente is het zo dat er overal een aanlijnplicht geld tenzij anders aangegeven. Die gebieden zijn duidelijk aangegeven op die plek en via kaartjes op de site.
Dus ook buiten de bebouwde kom en ook in het bos waar wij komen. Maar daar zijn dus wel redelijk wat plekken waar honden los mogen voor terug gekomen.

Ja kan per gemeente afwijken maar meestal is buiten de bebouwde kom los wel toegestaan (maar niet zonder risico helaas)
Goed dat er bij jullie dan wel veel losloopgebieden zijn gemaakt, dan heb je ook weinig tot geen reden om ze ergens anders los te doen lijkt me.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:39

kiwiwitje schreef:
Nikass schreef:

Waarin precies?

Het voorbeeld wat je beschrijft over de gespannen, niet luisterende labrador die je de doorgang op een kruispunt belemmerd en met een baas die haar verantwoordelijkheid niet neemt.
Natuurlijk zit zij fout. Maar ik zou dus niet gaan wachten tot zij haar hond bij zich heeft gekregen (volgens mij schat je al heel snel in dat zij geen controle heeft over de hond)
Ik zou daar dan anders op anticiperen: omdraaien en teruglopen met mijn honden zodat er geen confrontatie komt.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:43

Honden mogen nu eenmaal alleen los op losloopgebied. Zelf 2 hondjes van circa 12 kg die al meerdere keren omver gelopen zijn, maar dit was altijd op losloop terrein. Om deze reden ga ik niet alleen naar losloopgebied, omdat ik zelf niet in te grijpen en verstijf. Honden die keurig onder appel staan en aan de voet lopen met passeren op terrein waar dit niet mag vind ik prima en snap ik in zekere zin. De honden die op de mijne afstormen en je nog ee grote bek krijgt van het baasje gaan mijn haren van overeind staan. Toen ik in den haag woonde vluchte ik soms met beide honden een portiek op. Gelukkig na mijn verhuizing geen last van dit soort gevallen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:47

Blijf het toch grappig vinden dat mensen niet het besef hebben dat sommige met een reden aan de riem zitten. Als dan je kleine huttetut naar een grote wellicht agressieve hond gaat heb je natuurlijk wel de kans dat je huttetutje niet meer levend terug ziet. Maar dan moord en brand gillen dat ze je hondje wat aandoet wellicht moeten mensen ook hun gezonde verstand is gebruiken en hun hond opvoeden zodat ze ook andere honden met respect benaderen en vooral ook de taal van de andere hond leren zodat ze weten wanneer ze afstand moeten houden.
Mensen zijn zo {:)-:( . Ja maar mijn hond doet niets hoor. Nee weet jij veel wat een hond van een ander doet dan. Hier in de omgeving heb je in de bossen geen losloopgebieden en wat loopt er los? Toch ruim 60 en misschien zelfs wel 70%. En als die hond luistert heb ik daar op zich geen probleem mee maar krijg je een boete is dat je eigen schuld. Maar aso mensen met aso honden. Daar mogen ze echt wel wat harder tegen optreden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:53

Ik vind het altijd jammer dat asociaal gedrag gekoppeld wordt aan het je wel of niet aan de aanlijn regels houden.
Ik ken genoeg bazen die hun hond aanlijnen maar wel overal laten schijten zonder dit op te ruimen. De loslopende honden krijgen hiervan de schuld.
Ook honden die aan het einde van hun vijf meter lijn staan uit te vallen en waar je met goed fatsoen niet langs kan, of honden die vrolijk aankomen rennen en de flexlijn om je benen wikkelen :roll:
Asociaal gedrag is niet voorbehouden aan mensen die hun hond los laten.
Sterker nog: ik heb meer ervaring met mensen met een aangelijnde hond of zelfs zonder hond die zich asociaal opstellen dan met mensen met een loslopende hond.

Tigra: ja sorry ik vind het dus logisch dat 70% de regels overtreedt als er geen losloopgebieden zijn. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn honden altijd vast te houden.

Edit: oja ook zo'n leuke: was aantal weken terug op een mooie zonnige zondag in een druk losloopgebied. Loopt er een echtpaar met een loops teefje aan de lijn.
Echt, super sociaal :roll:
Rekening houden moet van beide kanten komen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-11-17 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:57

Nikass schreef:
Ik vind het altijd jammer dat asociaal gedrag gekoppeld wordt aan het je wel of niet aan de aanlijn regels houden.
Ik ken genoeg bazen die hun hond aanlijnen maar wel overal laten schijten zonder dit op te ruimen. De loslopende honden krijgen hiervan de schuld.
Ook honden die aan het einde van hun vijf meter lijn staan uit te vallen en waar je met goed fatsoen niet langs kan, of honden die vrolijk aankomen rennen en de flexlijn om je benen wikkelen :roll:
Asociaal gedrag is niet voorbehouden aan mensen die hun hond los laten.
Sterker nog: ik heb meer ervaring met mensen met een aangelijnde hond of zelfs zonder hond die zich asociaal opstellen dan met mensen met een loslopende hond.

Tigra: ja sorry ik vind het dus logisch dat 70% de regels overtreedt als er geen losloopgebieden zijn. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn honden altijd vast te houden.

Dan moet je wat verder rijden. Niet iedereen heeft een losloopgebied in de achter tuin nodig.
De meeste gaan toch al met de auto rijdt dan 5 of 10 minuten verder naar een losloopgebied. Meeste bossen zijn gewoon helemaal niet geschikt voor loslopende honden.
Daarnaast kan je er ook gewoon voor zorgen dat je hond luisteren als het zo erg is dat je hond aan de lijn moet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:07

Niet iedereen heeft de beschikking over een rijbewijs/auto.
Ik kan me niet voorstellen dat van die 70% er geen enkele hond luistert.
Want daar hadden we het over, dat ze loslopen waar het niet mag, niet over honden die niet luisteren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:21

Nikass schreef:
Niet iedereen heeft de beschikking over een rijbewijs/auto.
Ik kan me niet voorstellen dat van die 70% er geen enkele hond luistert.
Want daar hadden we het over, dat ze loslopen waar het niet mag, niet over honden die niet luisteren.

Dus omdat niet iedereen een auto of rijbewijs heeft zou die dan maar dingen moeten doen die niet mogen? Dan kan je net zo goed zonder rijbewijs gaan rijden.
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen ja wat moet je anders als ze nergens los mogen. Dan moet je actie ondernemen en andere mensen gaan zoeken zodat er eventueel wel een losloopgebied of hondenpark komt waar ze kunnen ravotten. Moet je niet andere mensen gaan lastig vallen die zich wel aan de regels houden door hun wandeling te verstoren. Er zijn zeker honden die luisteren maar die paar die niet luisteren verpesten wel je wandeling en plezier. En uiteindelijk ook voor de honden die wel luisteren. En zo gaat het nogal al vaak dat er een deel is die het verpest voor de rest. Krijg je er nog een grote bek achterop en bij de volgende los lopende hond houdt je je hart al vast. Fijn hoor zo'n wandeling. Moet wel voor iedereen leuk blijven.

AmyII

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:30

Loslopende honden die niet luisteren zijn hier (Amsterdam, gewoon aanlijnplicht met speciale losloopgebieden) echt een kriem.
Ik heb zelf geen hond en ik ben naar vreemde honden (dwz, honden die ik niet ken) nogal terughoudend (maw: ik hou er gewoon niet van).
Die keer dat een vreemde loslopende hond mijn kruk onder me vandaan liep (ik liep toen op twee krukken herstellend van een enkeloperatie) heeft die hond gewoon een duw gekregen van mijn vriend.
Baasje helemaal woest, prima, maar dan moet je óf: zorgen dat je hond altijd terug te roepen is, oóf: je hond gewoon aangelijnd houden op plekken waar dat van je verwacht wordt.

Ik wandel met mijn pony in de polder, is een AANLIJNGEBIED wat met een stuk of zes verkeersborden staat aangegeven en toch heb ik nu al twee keer een hond in het halster van mijn pony gehad. Als ik dan vraag of ze hun hond àlsjeblíéft bij zich willen houden, krijg je nog een grote mond op de koop toe.

Je zal mij vrijwel nooit in een losloopgebied vinden omdat ik van mezelf weet dat ik wat angstig ben voor vreemde honden, het zou fijn zijn als baasjes andersom rekening houden met mensen als ik en met baasjes die wel hun hond aanlijnen (om wat voor reden dan ook).