Bejaarde hond en keuzes maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Bejaarde hond en keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:19

Moeilijk hè.

Ik heb ook op zo'n punt gestaan met mij reu. Toen via via in contact gekomen met iemand die adviseerde vitamine d en omega 3 te gaan geven.

En door dat advies mijn keuze nog even uitgesteld want ik heb een compleet andere hond. Eentje die al jaren artrose en ellende had. En nu loopt ie weer heeft ie weer lol en gaat ie weer graag mee. Tuurlijk heeft hij zijn momenten. Maar hij is helemaal van de pijnstillers af en doet het weer Fantastisch.

Succes met je keuze. Er is geen verkeerde keuze. Het is jou keuze.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:34

Denk dat je wel op tijd besluit neemt, als ik het zo lees, aangezien je er nu al over na denkt.

Wat betreft pijn, pijnstillers inderdaad prima als dat haar helpt en ik zou kleedjes in huis leggen.
(hier mijn oudje jaren op de metacam gestaan en vloerkleden in de aanbieding van de Hornbach gehaald voor op het laminiaat, nieuwe dikkere honden kussens, hondenjas voor in de auto of buiten als het koud was etc.... )
Wel rekening houden dat ook al willen ze zelf door gaan met malligheid in het bos of al spelend dat je zelf eerder zegt, ho, genoeg voor vandaag, want dat doen ze zelf toch niet.

Hoop dat je nog even van haar kan genieten.
(mijn x mechelaar x staff (vermoedelijk) is 16 jaar geworden met wat manco's, )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 21:56

kimmie261 schreef:
ik zou in ieder geval elke dag wat gaan geven voor de atrose,en dan liever overschakelen naar cimalgex,dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer welke super goed werkt bij artrose :)

en als ze erg glijdt op de laminaatvloer wat kleedjes neerleggen? lekker warm houden in de winter en zoals ik zo zie en lees kan ze nog lekker mee,alleen voor dat stijve in huis zou ik dus de cimalgex geven,voordeel daarvan is dat deze ook ontstekingsremmend werkt ,ik denk als dat onder controle is dat je net dat stukje ook prettiger maakt voor haar...

Hoe is dat te verkrijgen? DA? Is metacam niet ook ontstekingsremmend?

Dank voor alle lieve tips mensen :o
Een truitje en waterdichte jas heeft ze inmiddels, daar vraagt ze ook zelf om als ze het koud krijgt.
In de winter slaapt ze op de bank, de vloer (en dus mand) is superkoud. Ik hou haar zeker goed warm.
Een kleed op de vloer is ook een goede optie, denk dat ik dat toch maar ga aanschaffen.
Ik zal ook eens naar back on track kijken. Dank.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:04

ja de DA moet dat wel hebben,metacam is ook ontstekingsremmend,maar veel belastender voor maag/nieren als cimalgex,zeker als je het dagelijks en langere periode gaat geven zou ik kiezen voor cimalgex :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:05

Klinkt heel chlicé, maar je merkt het echt! Onze labxherder is 16 mogen worden. De laatste paar jaren hebben we het ons regelmatig afgevraagd. Hij was echt oud, hij liep stram, stond op pijnstiller en sliep heel erg veel. Maar hij was er in z'n koppie nog helemaal bij en hij liep z'n korte wandelingetjes jog. Op het moment dat het zover was, gaf hij het aan. Zijn ogen werden erg dof en hij was er niet zo heel erg meer bij. De laatste dag wilde hij z'n mand niet meer uit. Toen hebben we meteen actie ondernomen. Het was goed zo, hij gaf zich ook over aan de prik.

Wat ik wel wil adviseren, is dat je vantevoren alles al uitzoekt: hoe wil ik hem laten inslapen (thuis/bij de da); wat wil ik daarna (cremeren/achterlaten) ; door wie; waar.
Wij hadden dit allemaal al besproken en bedacht, waardoor we meteen alles konden regelen en we hem niet langer hoefden te laten lijden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:11

Goof schreef:
Kaus schreef:
Altijd als ik jou voorbij zie komen op bokt denk ik aan je hond en dat ze steeds ouder wordt. Ik vrees het topic waarin je meldt dat ze is overleden. Op de een of andere manier raken jou en je hond mij heel erg.

Ik denk ook dat je voelt wanneer het moment daar is. Als je hond nog zo vrolijk is met wandelingen zou ik vooral dat meerdere keren kort op een dag doen. Het moment waarop ze alleen nog maar achter je aan sjokt en liever niet meer op staat, dat zal vast een keer komen. Maar nu nog niet.

Wat lief dat je dat zegt :o
Vanwaar raken wij jou? Volgens mij kennen wij elkaar niet toch?

Nee wij kennen elkaar inderdaad niet. Maar de topics die je opent over je hond (wat er niet veel zijn) vind ik altijd zo doordacht qua hoe je met je hond om gaat. En moet hoe veel liefde je over haar spreekt <3

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:49

Moeilijke keuze he.. mijn hond is nu 10 en ik merk dat ze meer slaapt, minder lang en hard rent op het strand enz. Ze heeft last van haar achterpoten en krijgt als het nodig is wat pijnstilling. Wil haar nog niet dagelijks erop zetten. En soms denk je inderdaad na over die vraag. Moet er echt nog niet aan denken..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 13:43

kimmie261 schreef:
ja de DA moet dat wel hebben,metacam is ook ontstekingsremmend,maar veel belastender voor maag/nieren als cimalgex,zeker als je het dagelijks en langere periode gaat geven zou ik kiezen voor cimalgex :)

Ik zag overigens dat ik de laatste keer novacam ipv metacam mee heb gekregen, maakt dat nog verschil dan? Voor de maag/nieren bedoel ik?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:22

Ohh wat herkenbaar dit

Onze hond is 14, heeft nierfalen, arthrose, lichte dementie en ziet en hoort minder.
Als ik het zo type dan denk ik 'jeetje is dat niet wat veel' maar vandaag zijn we nog naar het bos gereden. Heeft hij lekker genoten van zijn wandeling ( op opa tempo uiteraard )
Dus waarom nu laten gaan...
Hij geniet nog
Ik vind dat een hond ook de gewone ouderdomskwalen mag hebben, zolang het hondwaardig is.
Artrose en niet meer op kunnen staan, dan is het wat mij betreft klaar. Maar wat stijfjes door artrose... Tja zolang het beestje nog kan genieten en er met wat medicatie de pijn onder controle is, waarom niet.

Bij alle dieren die ik heb moeten laten inslapen wist ik het ook.
Het gevoel van dat het 'oke' is.
Je kijk naar je dier en ( het klinkt misschien wat raar ) maar ze lijken het te zeggen tegen je. Je voelt dat het goed is geweest. Misschien is het een soort van acceptatie door het dier...

Ik heb het idee dat wij die kant nu ook op gaan... Het doet mij ontzettend veel verdriet, maar ja dit deeltje hoort er nu eenmaal ook bij.
En net zoals waarmee jij worsteld ( vermoed ik ) je wilt niet te vroeg en je wilt niet te laat zijn.
Ik heb mensen die mij naast staan ( en ook de da ) gevraagd dat als ze het idee hebben dat ik te lang doorga, omdat ik het niet wil zien, ze mij dan aan moeten spreken.
Dat is voor mij een back up, omdat deze hond mij heel veel doet.
Maar ik vertrouw ook op mijn gevoel en gelukkig kan ik goed opserveren en het ook van een afstandje bekijken.

Heel veel sterkte en ook nog heel veel mooie momenten samen. Want geniet vooral nog van elkaar!

Overgins zit onze hond aan de Trocoxil en CBD olie

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:15

Ja, het grote nadeel van honden (of eigenlijk dieren) hebben. Maar ik denk dat je 'gewoon' op jezelf en jouw gevoel moet vertrouwen.

Wij hebben het hier thuis bijvoorbeeld over gehad wat we acceptabel vinden. Een onderhoudsdosis pijnstillers vind ik geen probleem, zolang dat er ook maar voor zorgt dat de hond pijnvrij is. En bij ouder worden is het logisch dat het geen 3 uur lopen meer is, maar ik wil dat uurtje bijvoorbeeld wel dat de hond kan doen wat hij/zij wil. Wij hebben dat alvast besproken, omdat ik van mezelf weet dat je die grens toch snel wat verschuift en ik ben liever een dag te vroeg dan te laat.

Maar aan de andere kant, je hebt altijd het beste voor haar gekozen en ik weet wel zeker dat je het aan haar merkt als het genoeg is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:56

dblijham schreef:
Dieren accepteren gelukkig veel beter als mensen dat ouderdom nu eenmaal met gebreken komt en zolang jouw hond nog een heerlijk blij ei is op haar wandelingen en daarna rustig haar hersteltijd neemt zou ik lekker van haar blijven genieten. Ze geven het meestal wel aan als ze echt op zijn. Ze ziet er overigens geweldig goed uit!

Dit inderdaad!

Het klinkt alsof je een "hout hond" hebt, dit soort honden sterven "het liefst" in het harnas.
Ik heb ook zo'n hond gehad. Die ging gewoon door, ondanks wel wat gebreken, op een dag werd ze ziek en binnen een paar dagen overleed ze (zonder inslapen)
Het zou "mooi" zijn als je hond zelf zijn tijd kiest en jij de beslissing niet hoeft te nemen. Maar als dat wel zo is, vertrouw op jezelf, je gevoel; je kent je hond door en door, staat er zo dichtbij, je neemt de juiste beslissing als de tijd daar is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:33

Goof schreef:
kimmie261 schreef:

Ik zag overigens dat ik de laatste keer novacam ipv metacam mee heb gekregen, maakt dat nog verschil dan? Voor de maag/nieren bedoel ik?

metacam/novacam is hetzelfde werkende stof... mijn ervaring is gewoon echt heel goed met cimalgex,ook kwa werking,veel beter als metacam...maar goed als je hond het goed doet op novacam kan je haar daar ook op houden,je kan wel een maagbeschermer erbij gaan geven als je het langdurig gaat gebruiken...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 15:57

Een half jaar later ga ik dit topic toch nog en keer naar boven halen. Helaas hebben we besloten dat het tijd is om haar te laten gaan. Afgelopen maanden regelmatig over nagedacht en goed voorgehouden wat het beste was voor de hond, maar ze kwam de winter goed door en stuiterde nog door het leven.
Eigenlijk doet ze dat nog steeds, maar ze gaat sinds enkele weken rap achteruit en sinds vorige week is ze ineens erg slap in de achterhand wat resulteert in instabiliteit, sneller struikelen etc. Ze wil nog zo graag, maar het is klaar nu, het zou niet eerlijk meer zijn.
Mijn man heeft vandaag vrij genomen en we hebben een verwen-de-hond-dag. Ze heeft uitgebreid ontbeten met brood met beleg, ei, een bakje yoghurt. We zijn naar het strand geweest waar ze nog even heerlijk heeft gespeeld en gezwommen. Op het terras heeft ze een beker slagroom met een likeurtje op en op de terugweg een hamburger bij de Mc. Vanavond krijgt ze biefstuk. Morgen mag ze nog een keer op de foto en vrijdag nemen we voorgoed afscheid.
Ik ga echt kapot van verdriet, maar ik ben dankbaar voor de 11 jaar dat ze bij me was.

Dit zijn 2 foto's van vanmorgen. Je zou niet zeggen dat ze op is afgaande op de foto's, zo bizar.....
Ze is 13,5 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:02

Ah neee! :( Heel veel sterkte Goof!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:03

Sterkte. Een dapper, maar altijd moeilijk besluit.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:04

Wat vreselijk verdrietig Goof |(
Ik wens jullie nog een paar hele mooie en goede dagen samen

Heel veel sterkte

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:06

Aaahw Goof! Pfff Soms besef je weer dat ze niet het eeuwige leven hebben. Vind ik ook lastig! Mijn staffie wordt dit jaar 10 en krijgt her en der ook haar dingen idd.

Dikke knuffel voor jou en je knappe hond <3 Ben stiekem altijd fan geweest van haar prethoofd haha!

Edit: Zag nu pas je update!

Heel veel sterkte alvast! Blijft moeilijk dit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:08

sterkte met je beslissing :(:)

en nee afgaande op deze 2 foto's zou je echt niet denken dat het vat bijna leeg is, maar jij kent je hond en zoals eerder misschien al gezegd is: je kan nooit te vroeg zijn met zo'n beslissing, alleen te laat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:14

Ah heel veel sterkte!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:21

Heel veel sterkte. Het zal een moeilijke dag worden maar wel een die voor de hond het eerlijkst is.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:31

Bij alledrie mijn honden (boxers) waar ik inmiddels afscheid van heb moeten nemen zag ik duidelijk aan de hond dat het genoeg was.
1. Teefje van 7 at niet meer zonder duidelijke oorzaak, bleek de hele borstholte vol te hebben met kanker. Ook met pijnstilling werd er niet meer gegeten, volgens de DA een duidelijk aangeven van pijn. Deze hond stond nog op z'n 'boxers' te stuiteren en te springen dus als ik puur daar naar had gekeken had ik de keus niet kunnen maken. Ze was in 2 weken tijd echter dermate afgevallen dat ik het niet meer eerlijk vond naar haar.
2. Reu van 12, nadat het teefje was ingeslapen merkte ik aan hem dat hij haar niet meer de baas hoefde te zijn en dat hij daar eigenlijk heel erg moe van was. In een tijd van weken ging hij erg achteruit, werd wat dement (wist bijv. vaak niet meer waar hij was en kon dan heel lang ergens gewoon staan te staren). Toen hij bij dat staren ook ging kwijlen (uiting van pijn) vond ik dat het mooi geweest was. Deze hond had HD en sinds zijn 3e jaar wisten we dat hij spondylose had.
3. Reu van 11, achteraf denk ik dat ik de keus om hem te laten gaan iets eerder had moeten maken. Als ik nu foto's bekijk vind ik hem wel heel erg slecht en uitgezakt eruit zien, iets dat ik in real life niet zag (wilde zien?). Ik heb de beslissing bij hem gemaakt toen ik hem er niet blij meer uit vond zien, de blik in zijn ogen was dof en ik had sterk het idee dat hij het zelf genoeg vond.
Bij alledrie dus wel heel anders maar wel duidelijke tekens.
Ik wens je veel wijsheid toe en geniet nog van elkaar zo lang het kan!

Edit: zie nu pas je update. Een beslissing in het belang van je dier is altijd de juiste. Heel veel sterkte vrijdag.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:49

13,5 jaar, wat is ze een mooie hond. Veel sterkte de komende dagen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:50

O nee goof. Sterkte!

Nooit leuk je maatje te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:55

Moedig en liefdevol besluit. Heel veel sterkte met alles wat komen gaat.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:08

Heel erg veel sterkte! |(