Reu valt telkens uit naar eigen dochter, hoe corrigeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 15:27

Kabayo schreef:
Ah zo excuses. Nadeel van snel willen lezen :D

Ik heb helaas ook zo'n pieper.. heb je ook het idee dat de reu haar niet opvoed? Aangezien hij haar daarna likjes geeft?

Geen probleem hoor,het is ook niet eenvoudig om alles zo duidelijk mogelijk neer te schrijven,en jij kan natuurlijk niet zien hoe het hier gaat.
Ja ik denk wel dat hij het niet aggressief bedoelt, maar ik zie niet wat hij dan denkt te corrigeren. Het reutje v 5m doet namelijk net hetzelde, alleen is dat geen krijser. Zij is ook heel snel onder de indruk (bvb als mijn reu binnen dreigt te markeren, roep ik luid zijn naam en dan wordt zij bang. De reu v 5m kijkt nog niet eens op)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 15:29

Je weet dat ze maar een paar dagen per jaar vruchtbaar zijn he? Nadat ze dat heel duidelijk aan hebben gegeven over het algemeen?
Zie geen rede om ze altijd apart te houden :n

Wat dit betreft, ik ken het eindelijk alleen als sociale hond die rechtvaardig corrigeert waar je je niet mee zou moeten bemoeien of een hond die asociaal is/ een tumor heeft in de kop die uit het niets uit valt.

Ik betwijfel of jij hier correct en rechtvaardig zou kunnen corrigeren, gezien je er neem ik aan niet altijd op zit en er toch een aanleiding zou moeten zijn ergens.
[/quote][/quote]

Klopt. Misschien zie ik het ook verkeerd en is het juist haar waar ik mee moet werken. Misschien is ze wel te onzeker?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:31

anjali schreef:
Kabayo schreef:
Als het dekken belangrijker is dan een veilig thuis voor je teef... |o

Billy thanks. Ben ook erg onnozel
Al die hormonen. Al die prikkels. Ik zou het wel weten..

Hehe.Je snapt toch wel dat dit jinge teefje straks gedekt wordt door die reu.En aangezien ze naaste familie zijn kan dat niet de bedoeling zijn.hormonen zijn een natuurkracht die dooe africhting vrijwel niet onder controle te krijgen zijn.hoeveel zorg en aandacht jij je honden ook geeft.Zelfs bij mensen zijn dit onvoorspelbare krachten.Ik zeg niet dat je je reu moet laten castreren,ik vind dat altijd jammer.Maar je zou hem wel uit de buurt van je teven moeten houden.

Het zijn geen konijnen die maar lukraak boven op elkaar kruipen. Een teef is maar een aantal dagen van de loopsheid vruchtbaar, er vanuit gaand dat TS kundig genoeg is om ze in die periode uit elkaar te houden kan er weinig mis gaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:32

En waarom word er weer gezegd dat castreren de oplossing is of dat het riskant is om intacte teven en reuen bij elkaar te houden..?

Sommigen mensen doen alsof een intacte reu haast een monster is...

Dit heeft hier niets mee te maken, de reu lijkt bepaald gedrag te corrigeren.
Maar uit jouw verhaal kan ik ook niet meteen halen wat de trigger is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 15:38

[/quote]
Hehe.Je snapt toch wel dat dit jinge teefje straks gedekt wordt door die reu.En aangezien ze naaste familie zijn kan dat niet de bedoeling zijn.hormonen zijn een natuurkracht die dooe africhting vrijwel niet onder controle te krijgen zijn.hoeveel zorg en aandacht jij je honden ook geeft.Zelfs bij mensen zijn dit onvoorspelbare krachten.Ik zeg niet dat je je reu moet laten castreren,ik vind dat altijd jammer.Maar je zou hem wel uit de buurt van je teven moeten houden.[/quote]

Dit teefje wordt zeker en absoluut niet gedekt door de reu.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 15:43

Om iedereen even gerust te stellen: Hier wordt NIET ongewenst gedekt. Het kan niet eens, aangezien mijn reu tijdens de loopsheid van een teef NIET thuis is. Hij gaat dan op vakantie naar mijn doggysit. Daar speelt hij met zijn vriendje, en ik ga hem regelmatig opzoeken. Hij heeft daar geen probleem mee en als h8j thuis komt, gaat hij weer gewoon op in de groep net zoals de dag dat hij vertrekt. Hij is roedelleider, en zo wordt hij door mij en de anderen ook behandeld.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:48

JoCo schreef:
Mijn reu van 5 maanden zou wel gecastreerd worden. Dierenarts heeft me aangeraden dit op 6 maanden te doen?

Dierenartsen doen het graag vroeg, da's makkelijk, dan is het maar gebeurd en kunnen ze weer op vakantie. Mensen kunnen zich dan niet meer bedenken. Ik adviseer mijn pupkopers altijd te wachten tot een jaar. Dan is de reu lichamelijk en geestelijk redelijk uitgegroeid.
Als je te jong castreert krijg je in mijn opinie infantiele slungels...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:50

Ik denk niet dat er iets mis is met je reu, behalve dat die ballen heeft :P (grapje! )
Maar dat de teef vreemde signalen afgeeft wat hem enorm triggert.
Mijn eigen ( ongecastreerde) reu was ook zo een enorme pieperd. Die gaf hele vreemde signalen af waardoor vooral jonge reuen hem allemaal de les wilde lezen. Dit was echt heel vervelend en kan erg gevaarlijk zijn. Ik heb hem dat gillen afgeleerd door hem veel met volwassen teven los te laten. Die zijn fair en duidelijk. Daarna met jonge teven. Toen met goed opgevoede volwassen reuen. En met jonge reuen gaat het nu ook goed. Was een traject maar het is gelukt.
Dit zie ik trouwens vaak gebeuren, dat onzekere honden een hoop rottigheid over zich afroepen.
Ik denk dat als jou teef wat steviger in haar schoenen komt te staan, je het probleem aardig onder controle kunt krijgen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 16:00

Freggle_Edge schreef:
Ik denk niet dat er iets mis is met je reu, behalve dat die ballen heeft :P (grapje! )
Maar dat de teef vreemde signalen afgeeft wat hem enorm triggert.
Mijn eigen ( ongecastreerde) reu was ook zo een enorme pieperd. Die gaf hele vreemde signalen af waardoor vooral jonge reuen hem allemaal de les wilde lezen. Dit was echt heel vervelend en kan erg gevaarlijk zijn. Ik heb hem dat gillen afgeleerd door hem veel met volwassen teven los te laten. Die zijn fair en duidelijk. Daarna met jonge teven. Toen met goed opgevoede volwassen reuen. En met jonge reuen gaat het nu ook goed. Was een traject maar het is gelukt.
Dit zie ik trouwens vaak gebeuren, dat onzekere honden een hoop rottigheid over zich afroepen.
Ik denk dat als jou teef wat steviger in haar schoenen komt te staan, je het probleem aardig onder controle kunt krijgen.

Hmmm dat klinkt erg logisch... en ik denk dat je gelijk hebt. Op de hondenschool pakken ze het ook zo aan... ik ben met haar nog maar pas begonnen maar wil er echt alles aan doen om haar zekerder, en dus ook stabieler, te maken.
Bedankt voor je uitleg!!!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 16:02

Dierenartsen doen het graag vroeg, da's makkelijk, dan is het maar gebeurd en kunnen ze weer op vakantie. Mensen kunnen zich dan niet meer bedenken. Ik adviseer mijn pupkopers altijd te wachten tot een jaar. Dan is de reu lichamelijk en geestelijk redelijk uitgegroeid.
Als je te jong castreert krijg je in mijn opinie infantiele slungels...[/quote]

Dat zegt mijn dierenarts dus ook: best zo vroeg mogelijk want dan ziet de hond er het minst van af. Maar mijn pup is eigenlijk nog een echte pup op dit moment... inclusief het slungelige

Billy

Re: Reu valt telkens uit naar eigen dochter, hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:22

Gewoon zo lang mogelijk wachten, mijn setter kruising was met een half jaar nog lang niet uitgegroeid, en nog heel slungelig. Nu is hij ruim een jaar en begint op een hond te lijken..... Was is hij in dec aan de beurt, dan is hij 15 maanden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:27

Als ik alles goed heb doorgelezen, dan ligt het denk ik aan het teefje.

Iets wat niet helemaal goed is en of wat afwijkt en de Reu daarom steeds haar hebben moet.

Ik ken iemand die ook een roedel honden had en een echte kruising wolf bij had lopen (ook een teef) en die was altijd lief tegen alle honden tot 1 van de teven (oudste teef) ziek werd en kanker heeft en dus ook afwijkend gedrag liet zien......nou die wolf wilde haar gaan aanvallen en verscheuren en dat is een paar keren op het nippertje voorkomen en toen ging het helaas fout.......en werd ze aangevallen en wilde ze het gaan verscheuren.....toen moesten ze het oudste teefje in laten slapen.

Het had ook niet echt veel langer moeten duren met het in laten slapen, ze was er echt aan toe......maar die wolfkruising wilde haar echt serieus gaan verscheuren terwijl het altijd dikke vriendinnen waren.
En toen het zieke oudste teefje ingeslapen was, werd alles weer normaal en heeft die wolfhond nooit meer aangevallen of een poging toe gedaan.

Natuurlijk is een kruising wolfshond niet te vergelijken met jouw reu, maar........mogelijk is er wat met het teefje...en het zijn en blijven dieren met een instinct.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:30

Dit is gewoon een onzeker jong teefje wat volwassen aan het worden is denk ik. Haar puppycredit is op, ze wordt nu gewoon gecorrigeerd en weet nog niet goed hoe ze moet reageren.....Betekent helemaal niet dat ze ziek of gestoord is, ze moet gewoon volwassen worden, zekerder worden en in de roedel mee leren draaien...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:54

Ts ben nu mee aan het volgen zou zeker ook met je teefje aan de slag gaan!
Een pup die zulke angste heeft door de onzekerheid is meestal het makkelijkste slachtoffer..

Ook als je haar als fokteef gaat gebruiken moet dit inorden zijn angst geeft de teef door in de nest.
Ook als ze gedekt moet worden zal ze ander honden moeten leren verdragen zonder altijd in stress te schieten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:26

Wat kan is dat de reu zich bedreigd voelt in zijn leiderschap? Als het teefje richting volwassenheid gaat en uit een dominante teef komt, kan hij dit haarfijn aanvoelen en nu al zijn positie willen veilig stellen. Ik weet niet goed hoe ernstig hij haar aanvalt, of je dit kan laten gebeuren. Wanneer je hem niet corrigeert, dan blijft hij de hoogste in rang en wordt hij misschien weer rustiger. Ga je hem echter corrigeren, dan zal de teef zich gesterkt/geholpen gaan voelen en hem steeds meer gaan uitdagen. (wel vreemd dat dit met reu/teef gebeurt)

Succes in ieder geval.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:55

anjali schreef:
Jij hebt dus een intacte reu samen met teefjes.zet dan de kraammand maar alvast klaar.het is toch al duidelijk dat er problemen in aantocht zijn.

Kabayo schreef:
En succes alvast met het aankomende nest

Wat een onzin zeg. Je kan prima intacte reuen bij intacte teefjes houden. Fokker van mijn hond had meerdere reuen en (voormalige) fokteefjes bij elkaar lopen. Geen probleem. Gewoon goed opletten.
Ik ken een fokker die in huis een roedel heeft van een intacte dalmatier reu, een intacte sharpei reu 1 gecastreerde reuen en 3 intacte sharpei teefjes. Beide reuen waren fokreuen. Echt, niks aan de hand. Hun baasjes zagen duidelijk aan hun gedrag wanneer er een loopsheid aan zat te komen. In de kennel zaten nog een intacte reu samen met 2 teefjes. In die 11 jaar Geen problemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:30

Billy schreef:
[
Dierenartsen doen het graag vroeg, da's makkelijk, dan is het maar gebeurd en kunnen ze weer op vakantie.

Ja, want die ene castratie maakt zo'n verschil op de totale werkbelasting... :roll:
Wat een onzin, alsof haast een overweging zou zijn voor da's vroeg te castreren. Het maakt hen echt geen fluit uit of je nu komt met Fikkie, of over 6 maanden.
Het geldt ongetwijfelt niet voor jou, of de ts, maar vele hondeneigenaren zijn bepaald niet competent de voortplanting van hun ongecastreerde dieren te voorkomen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:02

Ik zou de pup even een maand bij iemand anders laten die je vertrouwt. Ik vrees dat je pup anders angstig gaat blijven. Ondanks dat je er alles aan doet blijkt ze momenteel geen echte plaats in je roedel te krijgen en je reu te irriteren. Ik ken een fokker die het soms doet en hier echt goede resultaten mee heeft. Echt even de hond in een totaal andere setting plaatsen om wat zelfvertrouwen te laten kweken. Als je die optie hebt met kennissen waar je de hond in tussentijd wel eens mag opzoeken ?
Als je achteraf je reu die van een dek terugkomt terug introduceert terwijl je pup al een paar dagen thuis is zal je er hij er misschien ook anders op reageren. Klinkt drastisch maar als andere dingen niet werken...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:24

Je reu is niet de roedelleider. Immers als je leider bent hoef je een onzekere puber van 5 maanden niet te corrigeren om niets ;)
Die vormt namelijk geen bedreiging als je een goede leider bent. Ergens denk ik dat in jou roedel het dus anders zit dan dat jij denkt dat het zit.

Helaas is onze roedelleider overleden maar tot zijn laatste dag heeft hij nooit ruzie gehad met welke van de anderen uit de roedel dan ook. 1 blik was genoeg van hem om alles te sussen. Hij zou ook nooit een gevecht aan gaan immers hij was de leider al. Had 1 van de andere honden hem aan gevallen (nooit gebeurd) weet ik zeker dat hij terug gepakt had want dan was het wel strijd om leiderschap geweest. ;)

Waarom als je leider bent zou je ruzie gaan maken met een kennelijk onzeker 5 maanden jong teefje dat bang is van je? Dat geeft geen stabiele indruk ;)

Zo'n leider is leiderschap niet waard en kan het duidelijk niet aan dus zou hem die titel ook nooit geven!!

Dat probleem hebben wij nu hier ook. 2 oudjes in 3 maanden in moeten laten slapen. 2 pups in 7 maanden erbij. Helaas van de 4 volwassen honden niet 1 stabiel. Degene van nu 1 jaar erg onzeker en de pup van nu 5 maanden ook....

Oftewel hier nu een roedel van 6 honden en niet 1 die waardig de leider kan zijn. Nu dus aan ons zelf de taak om alles goed te begeleiden. Ruzie en vechtpartijen kennen we gelukkig nog steeds niet hier maar die ene stabiele hond die zich helemaal nergens druk om maakt en als voorbeeld functioneerd die is er helaas ook niet meer....

Best lastig omdat ze nu voorbeeld nemen aan de oudste maar die is met 9 jaar toch absoluut niet de wijste... oftewel waar ik voorheen met 6 niet uitvallende honden uren kon lopen daar loop ik nu in 2x 3 honden omdat de oudste uit onzekerheid uit valt en de rest volgt hem......

Je kan dus veel oplossingen bedenken en proberen maar ik denk dat de beste oplossing is om nog eens te kijken naar onderlinge rangorde en daar meer zelf in gaan sturen.
Of neem een zeer stabiele volwassen hond erbij met de hoop dat die alles over neemt.

Bij mij betreft het overigens een samengestelde roedel. 2 van mij die bij mij wonen en 4 van vriendin. Ze zijn veel samen omdat we beiden onregelmatig werken en op elkaars honden passen. Ze zijn echter ook regelmatig gescheiden dus. 3 van de 4 oudsten zijn herplaatsers met behoorlijk naar verleden waardoor hun al helemaal niet relaxt zijn in vele situaties. De hoop hier is dat 1 vd 2 jongsten uiteindelijk de taak op zich gaat nemen van stabiele leider maar die taak ga ik niet in 1 van hun schoenen schuiven dat moet zo groeien of niet en dan blijven wij de oplettende en altijd beslissende bazen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:32

Billy schreef:
De teef wordt volwassen, de puppycredits zijn weg... hij is haar aan het opvoeden gok ik. Er zou ook een loopsheid aan kunnen komen, al is het wat vroeg.
Ik heb ook een volle reu en intacte teven troueens, het is heus niet dat ze zo drachtig zijn, je moet gewoon opletten. Vind het wel grappog, dat onnozele commentaar :D

Dit dus. Hij is niet meer dan haar aan het opvoeden. Niet mee bemoeien, over een tijdje heeft zij haar plek in de roedel ingenomen en is het verhaal klaar.

Hier heeft onze oudste hond het ook druk met het corrigeren en opvoeden van de 18 weken oude pups.

Vrijdag is de jonge teef nog dusdanig op de plek gezet dat waarschijnlijk de hele straat het gehoord heeft.

Niks mis mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:34

Tieme schreef:
anjali schreef:
Jij hebt dus een intacte reu samen met teefjes.zet dan de kraammand maar alvast klaar.het is toch al duidelijk dat er problemen in aantocht zijn.

Kabayo schreef:
En succes alvast met het aankomende nest

Wat een onzin zeg. Je kan prima intacte reuen bij intacte teefjes houden. Fokker van mijn hond had meerdere reuen en (voormalige) fokteefjes bij elkaar lopen. Geen probleem. Gewoon goed opletten.
Ik ken een fokker die in huis een roedel heeft van een intacte dalmatier reu, een intacte sharpei reu 1 gecastreerde reuen en 3 intacte sharpei teefjes. Beide reuen waren fokreuen. Echt, niks aan de hand. Hun baasjes zagen duidelijk aan hun gedrag wanneer er een loopsheid aan zat te komen. In de kennel zaten nog een intacte reu samen met 2 teefjes. In die 11 jaar Geen problemen.

Wij hebben ook twee reuen en drie teven en vaak nog twee teven op vakantie.

Levert totaal geen problemen op! Moge duidelijk zijn dat bovenstaande reacties geen idee hebben waar ze over praten. :')

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 20:44

Bedankt allemaal voor jullie inzichten. Misschien is het inderdaad zo dat de verhoudingen hier anders zijn dan ik ze zie... ik ga proberen de komende dagen objectief te kijken ipv erbij te denken...
Bang is mijn pup niet hoor, afzonderen lijkt me niet direct nodig. Het is alleen vlak na een correctie (of wat hij er dan ook mee bedoelt) dat ze echt niet in de buurt komt. Ze speelt ook super veel met de rest, soms met hem maar zoals gezegd, hij raakt snel door haar geïrriteerd. Nu liggen ze gewoon langs elkaar te slapen bijvoorbeeld.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:55

Naar mijn idee ligt het probleem bij het teefje. Ze is angstig en onzeker. De reu probeert iets aan dit gedrag te doen. Ook in mijn roedel een angstig teefje wat de anderen niet prettig vinden. Zij wordt gezien als "zwak" in karakter en een roedel is daar gewoon niet blij mee.
Ik zou juist meer met het teefje gaan doen. Kijk of je haar zelfverzekerder kan maken. Een gedragsdeskundige kan hier misschien mee helpen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:01

Femia schreef:
Naar mijn idee ligt het probleem bij het teefje. Ze is angstig en onzeker. De reu probeert iets aan dit gedrag te doen. Ook in mijn roedel een angstig teefje wat de anderen niet prettig vinden. Zij wordt gezien als "zwak" in karakter en een roedel is daar gewoon niet blij mee.
Ik zou juist meer met het teefje gaan doen. Kijk of je haar zelfverzekerder kan maken. Een gedragsdeskundige kan hier misschien mee helpen.

Dat is een zeer goed idee. We werken hier nu 2 keer per week aan op de hondenschool. Ze vindt het behoorlijk spannend, met haar 1,2kg tussen al die grote soortgenootjes. Mocht dit niet voldoende zijn, schakel ik zeker extra hulp in!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:06

soms liggen karakters van honden elkaar niet, als dit zo blijft zou ik toch een keuze gaan maken denk ik.