Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Re: Wat doen jullie als je een aangereden beest op de weg ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:09

Vandaag toevallig nog een overleden kat aan de kant gelegd en even bij een huis in de buurt aangebeld. Het was de kat van hun buren, dus zij zouden het nieuws wel gaan vertellen...
Meestal bel ik bij een huis in de buurt aan, maar als dat er niet is bel ik de dierenambulance. Dit heb ik nu een aantal keer gedaan met katten/honden, maar voor overleden dieren verwijzen ze me altijd door om de gemeente te bellen... Maar ben dan nog altijd bang dat ze nooit terugkomen bij de eigenaar..

konijnen, hazen, egels en vogels leg ik aan de kant als ze nog intact zijn, anders kan ik dat niet echt aan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:10

Als het kan stop ik. Wel eerder bij huisdieren dan voor egels bijv ivm eigenaren.
Vorige week wel een das van een N weg gehaald.
Ook ivm gevaarzetting. Als een motorrijder daar op gaat dan gaat ie gegarandeerd onderuit.

Ook wel reacties van eigenaren gehad van katten die ik van de weg heb gehaald.
Dat is wel dankbaar

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:11

Myrth97 schreef:
Vandaag toevallig nog een overleden kat aan de kant gelegd en even bij een huis in de buurt aangebeld. Het was de kat van hun buren, dus zij zouden het nieuws wel gaan vertellen...
Meestal bel ik bij een huis in de buurt aan, maar als dat er niet is bel ik de dierenambulance. Dit heb ik nu een aantal keer gedaan met katten/honden, maar voor overleden dieren verwijzen ze me altijd door om de gemeente te bellen... Maar ben dan nog altijd bang dat ze nooit terugkomen bij de eigenaar..

konijnen, hazen, egels en vogels leg ik aan de kant als ze nog intact zijn, anders kan ik dat niet echt aan.

Wij wonen dus aan een soort van dijk. En onze kat was al een paar dagen vermist en hadden haar opgegeven bij Amavedi, bleek ze dood gereden te zijn. De dierenambu checkte ook Amavedi even en ze kwam overeen met de onze. Wij wilde haar niet meer zien omdat ze niet meer intact was..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:12

Avelienvd schreef:
Als het kan stop ik. Wel eerder bij huisdieren dan voor egels bijv ivm eigenaren.
Vorige week wel een das van een N weg gehaald.
Ook ivm gevaarzetting. Als een motorrijder daar op gaat dan gaat ie gegarandeerd onderuit.

Ook wel reacties van eigenaren gehad van katten die ik van de weg heb gehaald.
Dat is wel dankbaar

Eens! Daar had ik nog niet aan gedacht. Als motorrijder kan je inderdaad ook in gevaar komen met grotere doden beesten op de weg..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:14

Voor een overduidelijk dood (wild) dier stop ik niet, voor een dier wat nog in leven kan zijn wel. Die breng ik dan ook naar de dierenarts als hij nog leeft.
Huisdieren heb ik gelukkig nog nooit gevonden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:16

Laatst heeft een l*l de behanger een koppeltje eenden doodgereden die al jaren bij ons op het erf komen in het begin van het voorjaar. Later namen ze ieder jaar hun kuikentjes mee.

Toen ik van het voorjaar de twee zielen dood voor onze oprit zag liggen, heb ik geen moment gewacht, een schep gehaald, ze in een kartonnen doos geschept en gewacht tot er iemand kon komen helpen begraven. (Ik was zwanger, wilde en kon niet meer doen dan dat). Nu ga ik niet elk wildvreemd dier een plekje in de tuin geven, maar dit ging me toch aan mijn hart.

Normaal gesproken bel ik even mijn zwager, die zit bij de gemeente en die regelt dat dan verder voor mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:22

Ik heb járen geleden gezien hoe een kat werd aangereden, daarna op sprong en weer werd aangereden. Ben van mijn fiets gevlogen en de weg opgerend (50km weg). Toen de kat van de weg gehaald en aan de zijkant gelegd. Toen zag ik pas dat hij dood was en aan een kant het oog er helemaal uit hing. Ik ben er tijden van van slag geweest en ook nu vind ik het nog heel heftig als ik er aan terug denk.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:31

Wij halen ook dieren weg als dat mogelijk is. Ooit een eekhoorntje dat door de auto voor ons werd aangereden, beestje lag te spartelen midden op de weg, in een sjaal gewikkeld en mee naar de DA gegaan, maar helaas niet meer te redden (en achteraf ook niet slim, maar goed).
Ook een keer een duif met een verbrijzelde vleugel (bleek bij de DA) van een kruispunt gehaald, ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem te laten doodrijden.
Mijn moeder heeft ook al een das en een eekhoorntje aan de kant gelegd, maar dus inderdaad wel daar waar het veilig was om te doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:59

Supervixen schreef:
Ik heb járen geleden gezien hoe een kat werd aangereden, daarna op sprong en weer werd aangereden. Ben van mijn fiets gevlogen en de weg opgerend (50km weg). Toen de kat van de weg gehaald en aan de zijkant gelegd. Toen zag ik pas dat hij dood was en aan een kant het oog er helemaal uit hing. Ik ben er tijden van van slag geweest en ook nu vind ik het nog heel heftig als ik er aan terug denk.

Bah wat naar om mee te maken maar zelf zou ik het ook doen!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:59

xxShetLover schreef:
Wij halen ook dieren weg als dat mogelijk is. Ooit een eekhoorntje dat door de auto voor ons werd aangereden, beestje lag te spartelen midden op de weg, in een sjaal gewikkeld en mee naar de DA gegaan, maar helaas niet meer te redden (en achteraf ook niet slim, maar goed).
Ook een keer een duif met een verbrijzelde vleugel (bleek bij de DA) van een kruispunt gehaald, ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem te laten doodrijden.
Mijn moeder heeft ook al een das en een eekhoorntje aan de kant gelegd, maar dus inderdaad wel daar waar het veilig was om te doen.

Ach.. ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:03

Kat & hond stop ik voor. De rest eigenlijk niet. Daarop is een das overigens wel een uitzondering, daar stop ik ook altijd voor vanwege hun formaat.

Een hele tijd geleden heeft mijn vader nog een kat gedood, die was overreden maar nog niet dood. Die had behoorlijk wat pijn.

Via Facebook de eigenaar van de kat gevonden.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:10

Wij wonen aan een drukke weg tegen over een bos. Hier worden dus ook vaak dieren aangereden en vaak (als ze nog niet aan het asfalt gekoekt zitten) leggen we ze dus in het bos neer. Maarja heb hier ook nog nooit iemand uit zien stappen nadat die een dier heeft aangereden.

Ik zal zelf eerlijk gezegd ook niet uitstappen als ik een dood dier op de weg zie liggen. Alhoewel bij een hond zou ik wel een dierenambulance bellen. Heb wel een keer snachts een keer een kat aangereden, maar was toen alleen op afgelegen 80km weg, dus durfde te toen niet uit te stappen, ben toen wel meteen omgedraaid om te kijken maar toen zag ik de kat ook niet meer liggen, dus denk dat die zelf de berm is ingevlucht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:12

SavannahNx schreef:
Bij een egel of vogel, en je kunt echt niet veilig stoppen snap ik het ergens nog wel. Maar een kat is (meestal) iemands huisdier.. ik snap niet dat je dan niet kan bedenken van oke, hoe zou ik dit vinden?

Als ik het echt een probleem zou vinden zou ik de kat niet het risico laten lopen. Als je een kat zonder toezicht buiten laat lopen weet je dat de kans aanzienlijk is dat het einde van zijn leven niet door ouderdom komt. Ik moet er niet aan denken dat mijn dier door mijn nalatigheid aangereden wordt of vergiftigd of al dan niet per ongeluk opgesloten wordt, en zou dus geen kat nemen (anders dan een boerderijkat, die weer niet binnen zou komen) als ik hem/haar niet binnen huis en tuin kan houden.

Andere mensen maken daar andere keuzes in. Blijkbaar vinden zij hun dier minder van waarde en dat vind ik het dan ook, hoe sneu voor de kat ook. Hun keuze, ga ik geen mensenlevens voor riskeren. Ik rij ze absoluut niet bewust plat en als het enigszins veilig kan zal ik ze proberen te ontwijken door te sturen of te remmen (mits ik zeker weet dat ik geen tegenliggers heb of iemand dicht achter me heb).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:27

Tenzij het midden op de weg ligt, stop ik meestal niet.
Op snelgaande wegen sowieso niet, geen zin om zelf platte moes te worden.
Op rustige wegen leg ik ze op kant als ze niet al op kant liggen.
Bij vossen, dassen en everzwijnen check ik wel 10 keer of ze echt dood zijn voor ik er aan kom. Vaak zijn die enkel bewusteloos en absoluut not friendly als ze wakker worden.
Een keer een kruipende das op de weg gevonden, had duidelijk een gebroken rug od. Toen heb ik een jager gebeld die er een eind aan gemaakt heeft.
Als het dier herleidt is tot onherkenbare moes begin ik er niet aan te schrapen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:36

Over het algemeen stop ik ook niet als het wild betreft en overduidelijk dood/plat. Mocht ik er voorbij wandelen en het is nog niet verder plat gereden wil ik het ook wel aan de kant halen maar als het al gedeeltelijk plat is gereden laat ik het gewoon liggen. Ik kom niet zoveel dode dieren tegen. Wel een keer een dode hond op de weg zien liggen. Die heb ik eerste aan de kant getrokken en daarna bij het dichtstbijzijnde huis aangebeld. Lijkt me erg naar als je hond meermaals overreden wordt. Met een kat is dat hetzelfde. Maar dat is puur voor de eigenaar. Beestje zelf heeft er toch geen last meer van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:08

Enkel dode honden en katten zou ik van de weg halen als dat enigsinds mogelijk is. Levend maar aangereden dan stop ik voor meer. Van de week nog voor een vogel. Echter met 6 honden in de auto in vreemd gebied. Geen idee wat hij mankeerde maar zat en bleef zitten midden op de weg. Heb hem in de bossen gezet. Meer kon ik niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:11

In Australië hebben ze hier een mooie oplossing voor :+

Afbeelding

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:21

Ik probeer het wat te ontwijken tenzij hij al volledig plat is. Als ik een dier zie dat al langs de kant van de weg ligt en het is nog niet platgereden en heeft geen open wondes (dus gewoon gestorven van de klap zegmaar) neem ik het mee. Ik zoek dan meestal gewoon een plastic zak in de berm (er liggen er helaas genoeg) en dan neem ik hem mee en begraaf ik het. Wanneer hij is kaalgevreten graaf ik het weer op.
Zo heb ik een stuk of 5 vogels van alle soorten en een bunzingschedel. Er ligt nu nog een bunzing te rotten en ergens ook een eekhoorn maar die kan ik niet meer vinden. :+ Ik krijg ook schedels/beenderen van mensen. Zo heb ik van mijn oma een konijnenschedel uit haar kookpot mogen vissen, heb ik een volledig schaap van een van mijn moeders vrienden gekregen (al kaalgevreten) en een dooie degoe van een van mijn vrienden (die vind ik ook niet meer terug).
Ik neem overigens nooit huisdieren mee langs de kant van de weg en zou ook nooit een dier zoals een hond of een kat accepteren om bij mij te begraven. Dat kan ik zelf niet aan.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:25

ElsieC schreef:
Ik probeer het wat te ontwijken tenzij hij al volledig plat is. Als ik een dier zie dat al langs de kant van de weg ligt en het is nog niet platgereden en heeft geen open wondes (dus gewoon gestorven van de klap zegmaar) neem ik het mee. Ik zoek dan meestal gewoon een plastic zak in de berm (er liggen er helaas genoeg) en dan neem ik hem mee en begraaf ik het. Wanneer hij is kaalgevreten graaf ik het weer op.
Zo heb ik een stuk of 5 vogels van alle soorten en een bunzingschedel. Er ligt nu nog een bunzing te rotten en ergens ook een eekhoorn maar die kan ik niet meer vinden. :+ Ik krijg ook schedels/beenderen van mensen. Zo heb ik van mijn oma een konijnenschedel uit haar kookpot mogen vissen, heb ik een volledig schaap van een van mijn moeders vrienden gekregen (al kaalgevreten) en een dooie degoe van een van mijn vrienden (die vind ik ook niet meer terug).
Ik neem overigens nooit huisdieren mee langs de kant van de weg en zou ook nooit een dier zoals een hond of een kat accepteren om bij mij te begraven. Dat kan ik zelf niet aan.

Mag ik vragen waarom? Is het een soort hobby ofzo of ben je preperateur? :)

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:20

SavannahNx schreef:
charmaine90 schreef:
Ik doe als het mogelijk is dieren aan de kant halen. Verschillende keren een konijn aan de kant gelegd. 1 keer een duif gezien midden op de weg, die naar de berm geleid. Toen bij het dichtstbijzijnde huis aan gebeld voor een doos. Dan had ik de dierenambulance willen bellen, helaas was de duif niet meer te vinden.
Ook wel eens een egel zien liggen, maar daar kon ik niet voor stoppen vanwege de drukke weg.

Het is helaas gewoon vaak zo dat de beesten nog leven.
Bij een Egel misschien niet zo snel, maar een kat,konijn, vogel en hond overleven het meestal. Ik heb dat zovaak meegemaakt met honden en katten op het werk. Ze zijn dan vaak wel in shock, maar toch.
Ik heb vaak schoonmaak handschoentjes bij mij, die trek ik dan aan. Mocht het nodig zijn zal ik het beestje meenemen, of helpen door uit zn lijden te verlossen.

Ik rijd ook dagelijks binnendoor, maar wat rijden de meeste mensen als achterlijke.
Allemaal denken ze aan zichzelf, op diezelfde weg sprongen er gister voor mijn vriend een groepje reeen over. Maar hoe vaak ik daar niet wordt ingehaald door mensen met een dikke bak.
Ik houd mij aan de maximale snelheid en heb respect voor de natuur en de dieren daarin.

Een half jaar geleden zag ik ook een eend dood op de weg liggen, zijn maatje liep er nog bij. Ik heb de auto stilgezet, gelijk kwam een vrouw uit het huis waar het dier tegenover lag. Ze had het zien gebeuren met haar zoontje.
Het was net gebeurd.
De overburen kwamen ook kijken, die hebben de eend in groene kliko gelegd.
Misschien niet de beste manier omdat je dat officieel niet mag doen.
Maar het maatje van de eend kon niet meer aangereden worden, en het was in woonwijk dus in de struikjes leggen was ook niet een optie.
Het was op een weg die echt precies overging van 30 naar 50 km per uur.
Voor de eend had de persoon best kunnen stoppen want als er een kind had gelopen had dat ook makkelijk gekund.
Bah ik had van die snelheids duivels.

Ben echt heel erg blij dat ik nog nooit een half dood beestje heb moeten redden of uit zijn lijden moeten verlossen. Ik zou dat echt niet trekken. Ik snap ook niet dat als je bijvoorbeeld familie Zwaan ziet oversteken je alsnog even gas bij geeft want het is etenstijd en je wilt eten.. Zo vaak hier achter gebeurd. Helaas was de zwaan nog in leven en zijn man/vrouw zat er in paniek naast. Was echt vreselijk om te zien.. de dierenambulance is er toen ook bij geweest om er maar een einde aan te maken maar eventjes later ging het geloof ik niet goed met zijn partner.. is volgens mij inmiddels overleden.. Heel sneu.. zwanen zijn levenspartners toch?

Ik heb dieren die aangereden waren nooit uit hun lijden moeten verlossen.
Wel een keer een vis en een vogel, maar dat was een vis in een vijver van mijn ouders en een vogel in de tuin.
Wel vaak meegemaakt dat een kat of hond in een van de praktijken lag waar ik werkte.
Vooral katten in shock, vaak haalde ze het niet maar je hoopt het toch.
En een keer een pup die perongeluk was aangereden door de eigenaar.
Die had wat botten gebroken en moest dus revalideren.
Arm beestje, zoveel energie en dat dan niet kunnen uiten.
Maar goed die overleefde het wel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:54

Cayenne schreef:
In Australië hebben ze hier een mooie oplossing voor :+

[ [url=m/JifnRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou zal ik zeggen dat ik vorige week een aangereden haas had.
Die overleed later. En toen hadden we het er nog over om het maar mee te nemen(collega kan slachten) omdat het best wel zonde is om dat weg te gooien.

1: beest heeft een goed leven gehad
2 :biologisch vlees
3:verser kan niet
4: dit weggooien en daarvoor in de plaats een koe in de supermarkt kopen...tja eigenlijk een beetje 8)7

Een andere collega heeft het in haar begin periode eens gedaan met een fazant. Ook doodgereden.
Daar hebben ze lekker van gegeten Y)(^)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:30

Als het een buideldier is en ik (redelijk) veilig kan stoppen, dan stap ik meestal even uit om te kijken of er geen jong in de buidel zit.
Als ik dan toch al met zon dier in mijn handen sta, gooi ik het ook altijd in de berm, uit het zicht. Meerdere redenen: veiligheid van andere weggebruikers (je wil niet weten hoeveel schade een dode kangoeroe van enig formaat nog kan veroorzaken), voorkomen dat aaseters platgereden worden en zodat een ander niet nogmaals stopt om hetzelfde dier te checken.
Ik heb overigens handschoenen, veiligheidsvest, desinfecterende gel en een kooi met handdoeken etc standaard in de auto liggen als vrijwilliger bij wildlife rescue.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 14:47

Barramundi schreef:
Als het een buideldier is en ik (redelijk) veilig kan stoppen, dan stap ik meestal even uit om te kijken of er geen jong in de buidel zit.
Als ik dan toch al met zon dier in mijn handen sta, gooi ik het ook altijd in de berm, uit het zicht. Meerdere redenen: veiligheid van andere weggebruikers (je wil niet weten hoeveel schade een dode kangoeroe van enig formaat nog kan veroorzaken), voorkomen dat aaseters platgereden worden en zodat een ander niet nogmaals stopt om hetzelfde dier te checken.
Ik heb overigens handschoenen, veiligheidsvest, desinfecterende gel en een kooi met handdoeken etc standaard in de auto liggen als vrijwilliger bij wildlife rescue.

Ik zat al te denken een buideldier ? Haha je woont in Australie. Ik begrijp dat zo’n groot dier inderdaad voor heel veel gevaar kan zorgen voor andere weggebruikers. Worden kangeroo’s dan opgehaald door een speciale dienst of iets of blijven ze gewoon liggen naast de weg?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:11

De meesten blijven gewoon liggen, waardoor er vaak ook best veel roadkill langs de wegen ligt, zeker buiten steden/dorpen.
Maar bijvoorbeeld de motorway tussen hier en Brisbane wordt wel bijgehouden; autobanden etc halen ze ook weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:19

Goof schreef:
Tja ik heb persoonlijk weinig behoefte aan het bij elkaar rapen van een uit elkaar gespatte egel. Sneu, maar het gebeurd.
Platte vogels, egels etc laat ik liggen. Kan er toch niets meer aan veranderen.

Ik ook.

Vanochtend is er een kamikazeduif tegen m'n raam geknald (ik woon 2 hoog). Die ga ik ook niet oprapen. Laat de buurvrouw die die beesten elke dag voer strooit dat maar doen.

Tijd terug eens een geschrokken automobilist geholpen om de ree die hij net had aangereden in de berm te leggen. Ree was overleden. Ik heb toen daarvoor de dierenpolitie gebeld. En ik heb ook wel eens gebeld voor een gewonde vogel (kon 'm moeilijk meenemen naar m'n werk).

Dode/aangereden huisdieren heb ik nog nooit gevonden gelukkig. Die zou ik wel aan de kant leggen als het kan, omdat er vast iemand ze zoekt. Ik zou het ook fijn vinden als iemand dat voor mij zou doen mochten die van mij geschept worden.