Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Myrth97 schreef:Vandaag toevallig nog een overleden kat aan de kant gelegd en even bij een huis in de buurt aangebeld. Het was de kat van hun buren, dus zij zouden het nieuws wel gaan vertellen...
Meestal bel ik bij een huis in de buurt aan, maar als dat er niet is bel ik de dierenambulance. Dit heb ik nu een aantal keer gedaan met katten/honden, maar voor overleden dieren verwijzen ze me altijd door om de gemeente te bellen... Maar ben dan nog altijd bang dat ze nooit terugkomen bij de eigenaar..
konijnen, hazen, egels en vogels leg ik aan de kant als ze nog intact zijn, anders kan ik dat niet echt aan.
Avelienvd schreef:Als het kan stop ik. Wel eerder bij huisdieren dan voor egels bijv ivm eigenaren.
Vorige week wel een das van een N weg gehaald.
Ook ivm gevaarzetting. Als een motorrijder daar op gaat dan gaat ie gegarandeerd onderuit.
Ook wel reacties van eigenaren gehad van katten die ik van de weg heb gehaald.
Dat is wel dankbaar
Supervixen schreef:Ik heb járen geleden gezien hoe een kat werd aangereden, daarna op sprong en weer werd aangereden. Ben van mijn fiets gevlogen en de weg opgerend (50km weg). Toen de kat van de weg gehaald en aan de zijkant gelegd. Toen zag ik pas dat hij dood was en aan een kant het oog er helemaal uit hing. Ik ben er tijden van van slag geweest en ook nu vind ik het nog heel heftig als ik er aan terug denk.
xxShetLover schreef:Wij halen ook dieren weg als dat mogelijk is. Ooit een eekhoorntje dat door de auto voor ons werd aangereden, beestje lag te spartelen midden op de weg, in een sjaal gewikkeld en mee naar de DA gegaan, maar helaas niet meer te redden (en achteraf ook niet slim, maar goed).
Ook een keer een duif met een verbrijzelde vleugel (bleek bij de DA) van een kruispunt gehaald, ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem te laten doodrijden.
Mijn moeder heeft ook al een das en een eekhoorntje aan de kant gelegd, maar dus inderdaad wel daar waar het veilig was om te doen.
SavannahNx schreef:Bij een egel of vogel, en je kunt echt niet veilig stoppen snap ik het ergens nog wel. Maar een kat is (meestal) iemands huisdier.. ik snap niet dat je dan niet kan bedenken van oke, hoe zou ik dit vinden?
ElsieC schreef:Ik probeer het wat te ontwijken tenzij hij al volledig plat is. Als ik een dier zie dat al langs de kant van de weg ligt en het is nog niet platgereden en heeft geen open wondes (dus gewoon gestorven van de klap zegmaar) neem ik het mee. Ik zoek dan meestal gewoon een plastic zak in de berm (er liggen er helaas genoeg) en dan neem ik hem mee en begraaf ik het. Wanneer hij is kaalgevreten graaf ik het weer op.
Zo heb ik een stuk of 5 vogels van alle soorten en een bunzingschedel. Er ligt nu nog een bunzing te rotten en ergens ook een eekhoorn maar die kan ik niet meer vinden.Ik krijg ook schedels/beenderen van mensen. Zo heb ik van mijn oma een konijnenschedel uit haar kookpot mogen vissen, heb ik een volledig schaap van een van mijn moeders vrienden gekregen (al kaalgevreten) en een dooie degoe van een van mijn vrienden (die vind ik ook niet meer terug).
Ik neem overigens nooit huisdieren mee langs de kant van de weg en zou ook nooit een dier zoals een hond of een kat accepteren om bij mij te begraven. Dat kan ik zelf niet aan.
SavannahNx schreef:charmaine90 schreef:Ik doe als het mogelijk is dieren aan de kant halen. Verschillende keren een konijn aan de kant gelegd. 1 keer een duif gezien midden op de weg, die naar de berm geleid. Toen bij het dichtstbijzijnde huis aan gebeld voor een doos. Dan had ik de dierenambulance willen bellen, helaas was de duif niet meer te vinden.
Ook wel eens een egel zien liggen, maar daar kon ik niet voor stoppen vanwege de drukke weg.
Het is helaas gewoon vaak zo dat de beesten nog leven.
Bij een Egel misschien niet zo snel, maar een kat,konijn, vogel en hond overleven het meestal. Ik heb dat zovaak meegemaakt met honden en katten op het werk. Ze zijn dan vaak wel in shock, maar toch.
Ik heb vaak schoonmaak handschoentjes bij mij, die trek ik dan aan. Mocht het nodig zijn zal ik het beestje meenemen, of helpen door uit zn lijden te verlossen.
Ik rijd ook dagelijks binnendoor, maar wat rijden de meeste mensen als achterlijke.
Allemaal denken ze aan zichzelf, op diezelfde weg sprongen er gister voor mijn vriend een groepje reeen over. Maar hoe vaak ik daar niet wordt ingehaald door mensen met een dikke bak.
Ik houd mij aan de maximale snelheid en heb respect voor de natuur en de dieren daarin.
Een half jaar geleden zag ik ook een eend dood op de weg liggen, zijn maatje liep er nog bij. Ik heb de auto stilgezet, gelijk kwam een vrouw uit het huis waar het dier tegenover lag. Ze had het zien gebeuren met haar zoontje.
Het was net gebeurd.
De overburen kwamen ook kijken, die hebben de eend in groene kliko gelegd.
Misschien niet de beste manier omdat je dat officieel niet mag doen.
Maar het maatje van de eend kon niet meer aangereden worden, en het was in woonwijk dus in de struikjes leggen was ook niet een optie.
Het was op een weg die echt precies overging van 30 naar 50 km per uur.
Voor de eend had de persoon best kunnen stoppen want als er een kind had gelopen had dat ook makkelijk gekund.
Bah ik had van die snelheids duivels.
Ben echt heel erg blij dat ik nog nooit een half dood beestje heb moeten redden of uit zijn lijden moeten verlossen. Ik zou dat echt niet trekken. Ik snap ook niet dat als je bijvoorbeeld familie Zwaan ziet oversteken je alsnog even gas bij geeft want het is etenstijd en je wilt eten.. Zo vaak hier achter gebeurd. Helaas was de zwaan nog in leven en zijn man/vrouw zat er in paniek naast. Was echt vreselijk om te zien.. de dierenambulance is er toen ook bij geweest om er maar een einde aan te maken maar eventjes later ging het geloof ik niet goed met zijn partner.. is volgens mij inmiddels overleden.. Heel sneu.. zwanen zijn levenspartners toch?
Cayenne schreef:In Australië hebben ze hier een mooie oplossing voor![]()
[ [url=m/JifnRU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Barramundi schreef:Als het een buideldier is en ik (redelijk) veilig kan stoppen, dan stap ik meestal even uit om te kijken of er geen jong in de buidel zit.
Als ik dan toch al met zon dier in mijn handen sta, gooi ik het ook altijd in de berm, uit het zicht. Meerdere redenen: veiligheid van andere weggebruikers (je wil niet weten hoeveel schade een dode kangoeroe van enig formaat nog kan veroorzaken), voorkomen dat aaseters platgereden worden en zodat een ander niet nogmaals stopt om hetzelfde dier te checken.
Ik heb overigens handschoenen, veiligheidsvest, desinfecterende gel en een kooi met handdoeken etc standaard in de auto liggen als vrijwilliger bij wildlife rescue.
Goof schreef:Tja ik heb persoonlijk weinig behoefte aan het bij elkaar rapen van een uit elkaar gespatte egel. Sneu, maar het gebeurd.
Platte vogels, egels etc laat ik liggen. Kan er toch niets meer aan veranderen.