Kat met slechte vacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:35

Ik vind dit niet normaal? Heb ik ook nergens gezegd. En ik haal de plukken er uit, ga haar straks of morgen nog borstelen ook. Dus ik doe er wel iets aan hoor. :)
Ze wast zich nog wel elke dag, het is denk ik nu doordat ze aan het verharen is.
Ik ben idd aan het denken om naar de dierenarts te gaan.
Veel zeggen hier ook dat het aan het voer kan liggen, zij krijgt al 15 jaar supermarkt voer (Wiskass enz.), zou dat na zo'n tijd ook nog het probleem kunnen zijn?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:49

Gigixponys schreef:
Ik vind dit niet normaal? Heb ik ook nergens gezegd. En ik haal de plukken er uit, ga haar straks of morgen nog borstelen ook. Dus ik doe er wel iets aan hoor. :)
Ze wast zich nog wel elke dag, het is denk ik nu doordat ze aan het verharen is.
Veel zeggen hier ook dat het aan het voer kan liggen, zij krijgt al 15 jaar supermarkt voer (Wiskass enz.), zou dat na zo'n tijd ook nog het probleem kunnen zijn?

Fijn dat je dit niet normaal vindt. Ik las het wel zo, excuus.

Het voer zou er zeker wat mee te maken kunnen hebben. Sommige katten lijken het er al die jaren goed op te doen totdat ze toch ineens dingetjes gaan krijgen op latere leeftijd die ze (mogelijk) anders niet hadden gehad.

Maar ik zou eerst de DA afwachten voor je overweegt iets met het voer te doen ;). Voor het zelfde geldt heeft ze iets waardoor ze gelijk op speciaal voer mag bijvoorbeeld of is er nog een andere verklaring niet voer gerelateerd. Als ze verder toch gezond is dan zou ik het voer veranderen en kijken of dat verschil maakt.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:33

Gigixponys schreef:

Niet denken, maar doen. Hij ziet er echt slecht uit, wacht niet met een afspraak maken :(:)
Supermarktvoer is inderdaad troep, maar jouw kat ziet er ziek uit en dat komt niet door voer alleen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:55

Gigixponys schreef:

Gigi; ik bedoel het absoluut niet aanvallend; het is waarschijnlijk puur onwetendheid. Maar ik zie met regelmaat dit soort katten in de praktijk. Eigenaren die komen voor euthanasie of die komen met ‘ja ze is oud’. Ja met ouderdom komen kwaaltjes. Dit type vacht is zeer waarschijnlijk te verklaren aan een medische kwaal. Te snel werkende schildklier, te hoge bloeddruk, nierproblemen.
De meeste dierenartsen bieden tegen een gereduceerd tarief een ouderdomscheck aan, waarbij over het algemeen ook een urine en bloedonderzoek bij zit. Mijn advies zou zijn ga liefst maandagochtend vroeg of eventueel als ze vandaag een spreekuur/afspraken mogelijkheid hebben vandaag nog langs.
Ik weet niet of je zelf lang haar hebt, maar wellicht kun je onderstaand gevoel wel inbeelden; als je een staart in je haren hebt en de onderste haren zitten te strak in je staart, dat irriteert en doet zeer. Bij een kat met een vervilte vacht is dat hetzelfde. De vervilte pluk zit vast aan de nog levende vastzittende haren. Elke seconde irriteert dit en doet het zeer. De huid eronder raakt geirriteerd en wellicht wordt er ook aan gekrabt en ontstaan er nog meer huidklachten.
Dus als je het niet normaal vind dan ga je niet vandaag of morgen borstelen maar nu. Nu meteen.
Nogmaals ik bedoel het niet aanvallend of boos of wat dan ook. Maar ik heb alleen met je kat te doen. En langniet elke eigenaar beseft dat er iets mee gedaan kan worden om een veel katwaardiger leven te hebben.

Gigixponys

Re: Kat met slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:29

Ik kan niet zomaar rap even naar de dierenarts, aangezien ik enkel in het weekend thuis woon en ik dus ook qua geld enz. van mijn ouders afhang. Dat wil daarom niet zeggen dat we niet gaan gaan.
Of ik nu borstel of straks gaat niet heel veel verschil maken lijkt me. Ik heb ook nog 4 konijnen om voor te zorgen en ik ben morgen jarig dus ik kan moeilijk al het bezoek gaan wegsturen om de kat te borstelen. Ik weet eigenlijk ook niet of ik wel een goede borstel heb, heb alleen konijnenborstels.
Overigens is ze nog actief en eet ze nog goed, moest dat veranderen sta ik natuurlijk meteen bij de DA.
Mijn DA zei vorige keer idd al iets over dat oude katten vaak een vergrote schildklier hebben, maar ze had niks over de vacht gezegd toen qua symptomen. Toen had ze ook al wel een paar klitten, maar niet zo erg als nu.
Ik heb haar ook nog niet zien krabben.

Lisem, bedankt voor je antwoord. :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:51

Gigixponys schreef:

Een kat op deze leeftijd heeft vaak de weerhaakjes op de tong afgesleten, waardoor bij het wassen ze niet meer de oude haren meetrekken de vacht uit tijdens het wassen. De oude vacht blijft dus zitten en vervilt, dit zorgt voor klitten en is heel erg pijnlijk. Ook hebben oudere katten vaak een vorm van artrose waardoor ze zich niet meer zo goed kunnen wassen als vroeger..

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:41

Dat van die tong had ik nog nooit eerder gehoord! Ze heeft idd artrose, dat heeft dierenarts vorige keer gezegd.

Ik heb haar net geborsteld en er kwam heel wat haar af. Heb nog niet alles mee natuurlijk, want ze was het na een tijdje wel beu. Ze vond het niet leuk, maar bleef wel flink zitten terwijl ze natuurlijk alle kanten op kan buiten. Ik had de idee dat het meer pijn deed, als ik dichter bij haar poep kwam.

Ik heb ook net overlegd met mijn ouders en we gaan vrijdag naar de dierenarts met haar, vroeger gaat jammer genoeg niet lukken aangezien ik dan op kot ben en ik heb deze week kliniek dus ik moet wel gaan.

Nog sorry aan TS dat ik het topic zo overneem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:07

mijn kat staat op pijnstilling omdat ze heel lichte artrose heeft. Dan maar minder lang leven, het moet wel pijnloos vind ik.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:45

Gigixponys schreef:
Dat van die tong had ik nog nooit eerder gehoord! Ze heeft idd artrose, dat heeft dierenarts vorige keer gezegd.

Ik heb haar net geborsteld en er kwam heel wat haar af. Heb nog niet alles mee natuurlijk, want ze was het na een tijdje wel beu. Ze vond het niet leuk, maar bleef wel flink zitten terwijl ze natuurlijk alle kanten op kan buiten. Ik had de idee dat het meer pijn deed, als ik dichter bij haar poep kwam.

Ik heb ook net overlegd met mijn ouders en we gaan vrijdag naar de dierenarts met haar, vroeger gaat jammer genoeg niet lukken aangezien ik dan op kot ben en ik heb deze week kliniek dus ik moet wel gaan.

Harstikke goed van je Gigi dat je gaat! Ze zal het zeker niet leuk hebben gevonden maar fijn dat je toch hebt doorgezet, het scheelt vast flink voor der!

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 23:28

Gigixponys schreef:

Helemaal geen probleem, meer katten geholpen toch? :D

Wij hebben een afspraak gemaakt bij een trimmer (uiteindelijk één gekozen die inderdaad zich op katten focust). Ze heeft wel gezegd dat het mogelijk kan zijn dat het toch nodig is haar te scheren. Maar dat zien we maandag. Ik zal het resultaat laten zien, als ze een arme kale poes is :(:)

Mijn moeder heeft een borstel gekocht (hiervoor hadden we alleen een kam die ik niet zo fijn vond werken) en we hebben afgesproken dat ze voortaan wekelijks geborsteld wordt :j
Ik vermoed dat het dan goed is, als we dan nog steeds problemen merken gaan we verder kijken naar een andere oorzaak, maar ik vermoed dat de oorzaak toch gewoon haar hele lange vacht zal zijn. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:39

Fijn TS! Ben benieuwd of de trimmer nog wat kan redden, en anders willen wij je kale poes natuurlijk wel zien he *pum*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:47

Catnip schreef:
Fijn TS! Ben benieuwd of de trimmer nog wat kan redden, en anders willen wij je kale poes natuurlijk wel zien he *pum*

Dit klinkt zoooo fout :')