kiwiwitje schreef:1,5 meter? Dan kunnen ze ook niet echt snuffelen en een beetje hun eigen tempo maken.. Dus dan kan ik dat trekken zoals jij het beschrijft wel begrijpen. Of ik t goedkeur is iets anders.
Hier lopen ze standaard aan een 8 meter flexi. Niet op de langste stand (industrie terrein). Gaan we wandelen krijgen ze een 10 meter flexi, die ze alleen op volle lengte mogen gebruiken als we op een open stuk staan/lopen of op goed overzichte plekken. Voor braakliggend terrein hier op t industrie of op eigen terrein op t industrie(geen hek.) hebben we een 20 meter veldlijn om balletjes te kunnen gooien of ze gewoon eens lekker te kunnen laten rennen.
Dus hier trekken ze niet, behalve als ze dus eens een sprintje trekken en op het einde van de lijn zitten. Maar bij tegendruk is dat ook over. Verder geld dat ''alles'' mag zolang ze luisteren. Dus ze krijgen de vrijheid om meer dan (bijv) 1 meter lijn te hebben, maar daar staat tegenover dat als wij iets zeggen dat ook uitgevoerd moet worden(Nee is Nee, Hier is Hier. )
Wij lopen regelmatig in een gebied waar hij lekker los kan, ook waar ik woon is een losren veldje, maar hij moet ook weten dat de weg ernaar toe of een kort rondje aan de lijn hij ook netjes naast moet zonder trekken. Dat gaat prima vaak maar het is echt zodra we een andere hond zien hij helemaal uit ze plaat gaat omdat hij ernaar toe wil. Los gaat dat en mag dat maar aan de lijn niet. Wonen veel oude mensen met kleine hondjes hier (die helaas wel gewoon loslopen in de woonwijk) een flexi werd op mijn hondenschool bij hem ook echt afgeraden omdat als hij zo doet ik dan geen controle meer heb. mijn hon is 2,5 bijna dus pas net door zijn puber fase heen en nog steeds af en toe echt een doerak. Zie het al voor me dat hij een oudere meneer of mevrouw omver rent aan zo'n flexi, wordt denk ik niet echt gewaardeerd