Welk tuig voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:08

Azmay schreef:
Keell94 schreef:
Omdat ze met een halsband constant druk voelen op de nek, hoe meer druk hoe sterker ze zich maken., met een tuig is de nek vrij en is de druk over het hele lichaam waardoor ze minder neigen om te trekken, en als ze wel trekken raken ze met hun hele lichaam uit balans.
De mijne wordt alleen maar sterker met een halsband

Als je constante druk op je halsband hebt doe je al iets flink verkeerd toch? :o

ja dat is zo hoor maar merk met de mijne (rottweiler) dat hij met een halsband veel mee trekt.
Zijn al ruim een jaar aan het oefenen met netjes naast maar hij blijft het doen, dus overgestapt naar een tuig. wil geen nekletsel achteraf en loopt ook stukken ontspannender

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:25

Azmay schreef:
Lisitano schreef:
Zo'n halster wordt een halti genoemd en dat is een hulpmiddel dat je echt met begeleiding moet leren gebruiken. Bij verkeerd gebruik is de kans op nekschade heel groot.

Ervaring leert dat veel honden juist minder trekken met een tuig om. Ik gebruik zelf graag Y-tuigen. Die van Hunter vind ik erg prettig maar ook de Ruffwear Webmaster.

Uiteraard moet je er niet aan gaan sleuren, dat moet je zowieso niet. Je hebt verschillende namen voor die dingen maar dat zijn allemaal merken vandaar mijn keuze voor het woord halster.

Mag ik vragen waarom een hond minder zou trekken met tuigje?
Dat is niet mijn ervaring, al heb ik die alleen met andermans honden gehad want die van ons trekken helemaal niet. Ze kunnen juist lekker veel kracht zetten.

Waarom niet?
Hier is de ervaring ook dat ze minder trekken met het tuigje.
Wat er ontzettend vaan vergeten word is dat er ALTIJD een reden is voor het trekken. En er zijn ontzettend veel redenen voor. En vergeet ook niet dat er echt veel honden rondlopen met tuigen die gewoon niet goed zitten/passen. Reden genoeg om te trekken. Maar ook dat verschilt per karakter, per hond.
Heb er hier twee rondlopen, de ene trekt aan de halsband, de ander gaat steeds stil staan. Beide doen dit soort dingen niet met de julius tuigen.(passende tuigen vooral)

kohtje

Re: Welk tuig voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:46

Ik heb met mijn eigen honden geen ervaring met trekken aan de riem . Maar zag heel veel honden die in pension kwamen echt hangen in hun tuig. Ik gebruikte alleen een leren jachtriem . Gelukkig hoefde ik niet met die honden te lopen .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:05

Ik ben groot fan van jachtlijnen. Maar wel die met twee stops zodat het geen martelwerk wordt.

Verder draagt mijn hond een Julius k9 ruig dat hem erg mooi past. Dit draagt hij alleen omdat er zichtbare grote labels aan hangen die belangrijk zijn.

Maar ik ben van mening dat het Julius k9 tuig niet op elke hond mooi ligt.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:21

kiwiwitje schreef:
Azmay schreef:

Uiteraard moet je er niet aan gaan sleuren, dat moet je zowieso niet. Je hebt verschillende namen voor die dingen maar dat zijn allemaal merken vandaar mijn keuze voor het woord halster.

Mag ik vragen waarom een hond minder zou trekken met tuigje?
Dat is niet mijn ervaring, al heb ik die alleen met andermans honden gehad want die van ons trekken helemaal niet. Ze kunnen juist lekker veel kracht zetten.

Waarom niet?
Hier is de ervaring ook dat ze minder trekken met het tuigje.
Wat er ontzettend vaan vergeten word is dat er ALTIJD een reden is voor het trekken. En er zijn ontzettend veel redenen voor. En vergeet ook niet dat er echt veel honden rondlopen met tuigen die gewoon niet goed zitten/passen. Reden genoeg om te trekken. Maar ook dat verschilt per karakter, per hond.
Heb er hier twee rondlopen, de ene trekt aan de halsband, de ander gaat steeds stil staan. Beide doen dit soort dingen niet met de julius tuigen.(passende tuigen vooral)

een hond loopt op eigen tempo al harder dan gemiddeld mens, buiten dat willen ze aan alles snuffelen en om bij hetgene te komen waar ze aan willen snuffelen gaan ze harder lopen/trekken want er zit immers een lijn aan vast.
Dat laatste is zo bij mijn hond. Hij wilt alles besnuffelen en bekijken, op zich prima maar het trekken blijft een ding. Tuig past, hebben we op maat laten aanmeten. En met tuig trekt hij ook minder.
Het ergste is als hij een andere hond ziet, hij wilt erop af en even kennis maken maarja daar weer die lijn.

Halster hebben bij ook gehad en heeft geholpen voor een paar weken en daarna weer hetzelfde liedje evenals alle andere anti trek tuigen.
Zit ook nooit helemaal goed dus gaat schuiven en je krijgt irritatie plekken, nee dan maar soms trekken en lekker met zijn goede tuig lopen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:32

Dan heb jij toch echt een andere ervaring dan ik heb Keell.
Hier krijgen ze echt wel de ruimte om te snuffelen. Maar trekken zit er echt niet in. T enige moment dat ze hier wel eens willen trekken is als ze echt heeel nodig moeten en wij lang weggeweest zijn (gebeurt maar zelden) Of als ze aan het rennen zijn en dan niet in de gaten hebben dat ze al op het eind van de lijn zijn. Na 1x weten ze hoe lang de lijn is en dan is het over. (als wij gaan wandelen krijgen ze een langere lijn dan met gewoon uitlaten, met uitlaten rennen we niet met wandelen wel.)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:39

Trekken omdat het basistempo hoger ligt merk ik bij mijn hond ook. Die loopt naast de fiets en met hardlopen keurig. Maar met wandelen gaat het hem te langzaam en valt je regelmatig in een draf. Met een kleine correct loopt ie weer naast.

Maar dat belachelijke hangen in de riem wat sommige honden doen is vaak echt wel af te leren.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:18

Kaus schreef:
Trekken omdat het basistempo hoger ligt merk ik bij mijn hond ook. Die loopt naast de fiets en met hardlopen keurig. Maar met wandelen gaat het hem te langzaam en valt je regelmatig in een draf. Met een kleine correct loopt ie weer naast.

Maar dat belachelijke hangen in de riem wat sommige honden doen is vaak echt wel af te leren.

dat hangen doet de mijne echt alleen als we aan de lijn een andere hond tegenkomen, loslopen is ook geen probleem met hem maar aan de lijn, hij wilt erop af en dat gaat niet

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:19

kiwiwitje schreef:
Dan heb jij toch echt een andere ervaring dan ik heb Keell.
Hier krijgen ze echt wel de ruimte om te snuffelen. Maar trekken zit er echt niet in. T enige moment dat ze hier wel eens willen trekken is als ze echt heeel nodig moeten en wij lang weggeweest zijn (gebeurt maar zelden) Of als ze aan het rennen zijn en dan niet in de gaten hebben dat ze al op het eind van de lijn zijn. Na 1x weten ze hoe lang de lijn is en dan is het over. (als wij gaan wandelen krijgen ze een langere lijn dan met gewoon uitlaten, met uitlaten rennen we niet met wandelen wel.)

Bij mij ook, lijn is op zijn langst. Heb een lijn van 1,5e meter maar meneer vind dat te kort.
Ik heb een rottweiler dus lopen met een flexi zie ik niet zo zitten :P heb ik helemaal geen controle meer als hij een keer uit ze dak gaat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:35

1,5 meter? Dan kunnen ze ook niet echt snuffelen en een beetje hun eigen tempo maken.. Dus dan kan ik dat trekken zoals jij het beschrijft wel begrijpen. Of ik t goedkeur is iets anders.

Hier lopen ze standaard aan een 8 meter flexi. Niet op de langste stand (industrie terrein). Gaan we wandelen krijgen ze een 10 meter flexi, die ze alleen op volle lengte mogen gebruiken als we op een open stuk staan/lopen of op goed overzichte plekken. Voor braakliggend terrein hier op t industrie of op eigen terrein op t industrie(geen hek.) hebben we een 20 meter veldlijn om balletjes te kunnen gooien of ze gewoon eens lekker te kunnen laten rennen.
Dus hier trekken ze niet, behalve als ze dus eens een sprintje trekken en op het einde van de lijn zitten. Maar bij tegendruk is dat ook over. Verder geld dat ''alles'' mag zolang ze luisteren. Dus ze krijgen de vrijheid om meer dan (bijv) 1 meter lijn te hebben, maar daar staat tegenover dat als wij iets zeggen dat ook uitgevoerd moet worden(Nee is Nee, Hier is Hier. )

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:41

kiwiwitje schreef:
1,5 meter? Dan kunnen ze ook niet echt snuffelen en een beetje hun eigen tempo maken.. Dus dan kan ik dat trekken zoals jij het beschrijft wel begrijpen. Of ik t goedkeur is iets anders.

Hier lopen ze standaard aan een 8 meter flexi. Niet op de langste stand (industrie terrein). Gaan we wandelen krijgen ze een 10 meter flexi, die ze alleen op volle lengte mogen gebruiken als we op een open stuk staan/lopen of op goed overzichte plekken. Voor braakliggend terrein hier op t industrie of op eigen terrein op t industrie(geen hek.) hebben we een 20 meter veldlijn om balletjes te kunnen gooien of ze gewoon eens lekker te kunnen laten rennen.
Dus hier trekken ze niet, behalve als ze dus eens een sprintje trekken en op het einde van de lijn zitten. Maar bij tegendruk is dat ook over. Verder geld dat ''alles'' mag zolang ze luisteren. Dus ze krijgen de vrijheid om meer dan (bijv) 1 meter lijn te hebben, maar daar staat tegenover dat als wij iets zeggen dat ook uitgevoerd moet worden(Nee is Nee, Hier is Hier. )

Wij lopen regelmatig in een gebied waar hij lekker los kan, ook waar ik woon is een losren veldje, maar hij moet ook weten dat de weg ernaar toe of een kort rondje aan de lijn hij ook netjes naast moet zonder trekken. Dat gaat prima vaak maar het is echt zodra we een andere hond zien hij helemaal uit ze plaat gaat omdat hij ernaar toe wil. Los gaat dat en mag dat maar aan de lijn niet. Wonen veel oude mensen met kleine hondjes hier (die helaas wel gewoon loslopen in de woonwijk) een flexi werd op mijn hondenschool bij hem ook echt afgeraden omdat als hij zo doet ik dan geen controle meer heb. mijn hon is 2,5 bijna dus pas net door zijn puber fase heen en nog steeds af en toe echt een doerak. Zie het al voor me dat hij een oudere meneer of mevrouw omver rent aan zo'n flexi, wordt denk ik niet echt gewaardeerd

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:45

Zo uit je verhaal ben ik het niet eens met het probleem van de Flexi. Maar dat is een andere discussie. :)
Maar aan 1,5 meter kan ie ook amper snuffelen natuurlijk. Vind dat ook geen riemen om verder mee te gaan dan een snelle plas of de DA Of eventueel bij de training...
Maar ook dat is een andere discussie. :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:50

kiwiwitje schreef:
Zo uit je verhaal ben ik het niet eens met het probleem van de Flexi. Maar dat is een andere discussie. :)
Maar aan 1,5 meter kan ie ook amper snuffelen natuurlijk. Vind dat ook geen riemen om verder mee te gaan dan een snelle plas of de DA Of eventueel bij de training...
Maar ook dat is een andere discussie. :)

Bij lange wandelingen loopt hij los dus dan is het hele lijn probleem niet aan de orde, is inderdaad geen lijn om lekker 1 a 2 uur mee te gaan wandelen. Is inderdaad voor de korte rondjes door de woonwijk, training etc.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:45

Ik vind flexilijnen helemaal niks :n
Ik woon direct naast een losloopgebied dus gelukkig is mijn hond bijna nooit aan de lijn. Maar zou zelf nooit voor een flexilijn gaan. Snap wel dat als je je hond aan een flexilijn hebt 'ie natuurlijk niet trekt.

Mijn hond loopt als ie vast zit aan een politielijn die ik vast kan maken op één meter tot tweeënhalve meter.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:52

Ik heb voor mijn honden een hurtta tuigje en als ik nu opnieuw een model zou moeten kiezen zou ik voor beide een Y-tuig nemen. heb het idee dat dat net wat fijner zit en daarmee kunnen ze niet achteruit lopen om zichzelf eruit te krijgen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:53

Kaus schreef:
Ik vind flexilijnen helemaal niks :n
Ik woon direct naast een losloopgebied dus gelukkig is mijn hond bijna nooit aan de lijn. Maar zou zelf nooit voor een flexilijn gaan. Snap wel dat als je je hond aan een flexilijn hebt 'ie natuurlijk niet trekt.

Mijn hond loopt als ie vast zit aan een politielijn die ik vast kan maken op één meter tot tweeënhalve meter.

Ik vind loslopen helemaal niks ;)
En daar ondervind ik ook gigantisch veel overlast van. En bij verkeerd gebruik trekken ze nog steeds aan een flexi. Heb er genoeg gezien en genoeg aan de lijn gehad die je met een flexi nog alle kanten op Trekken. Dat is ook gelijk een probleem. Mensen die hun hond niet onder controle hebben en een flexi aan hun hond klikken. Daar vind ik ook helemaal niks.

Dus wat mij betreft slaat je berichtje echt nergens op.

En voor t geval het je ontgaan is, een flexi heeft ook een rem en een einde ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:36

Ik leer mijn hond (husky) juist dat hij met tuig wel mag trekken maar dat heeft echt even geduurd.
De meeste honden trekken juist niet aan een tuig is mijn ervaring. Hoe dat komt geen idee eerlijk gezegd. Ik zoek wel altijd een goed passend tuig, die K9 tuigen en andere borsttuigen vind ik vaak vreselijk zitten en belemmert in de schouders. Die van Tre Ponti zitten weer wat hoger waardoor de schouders vrijheid hebben.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:43

Je moet vooralgoed kijken dat het tuig goed bij de hond past. Ruimte achter de oksels maar ook voor op de borst moet hij goed passen. Zit het net te hoog dan drukt het op de luchtpijp. Dus eerst kijken hoe het borstbeen loopt. Ik heb zelf nu tuigen van hunter met een V op de borst, bij beide past deze erg mooi.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:52

treponti en hunter kan ik zeker adviseren!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:03

Ik hoop dat ik hier ook even binnen mag vallen met mijn vraag :) hier namelijk hetzelfde "probleem" en dus de keuze voor een tuig. Mijn Bully xl heeft echter een dunne huid welke snel wondjes krijgt. Welk materiaal kan ik dan het beste aan denken?

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:24

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:55

Honden kunnen prima verschil leren tussen halsband en tuig. Mijn husky heeft 3 tuigen, sledetuig, weightpulling tuig en een wandel tuig. Ze trekt alleen met haar werktuigen, aan de halsband trekt ze heel soms maar dat is te verwaarlozen.

Zelf vind ik de hurtta tuigen erg fijn. Ze blijven ontzettend lang goed en zijn stevig en het matriaal blijft ook mooi en slijtvast ik heb de mijne nu al 2 jaar en geen slijtage.

edit : Eoweyn_x hier zie je de hurtta, het is erg zacht aan de binnenkant misschien een optie voor jou hond?

Afbeelding

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:00

Wat een reacties allemaal! Interessant alleen maakt het de keuze nog niet makkelijker haha! Ik zou er een aantal wel willen proberen.... pasvorm is belangrijk begrijp ik. Misschien is er ergens een winkel waar ze de verschillende merken hebben zodat ik eens kan gaan kijken wat hem past.

Er hoeft verder geen discussie te zijn over het trekken. Naar mijn idee hoort een hond niet te trekken aan welke riem of tuig dan ook. Dat moet hij afleren maar tot die tijd wil ik niet dat er schade ontstaat aan zijn keel.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:52

Ik denk trouwens wel dat het een Y tuig wordt!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:22

voor een trekkende hond zou ik net geen tuigje nemen, je maakt hem het trekken enkel meer comfortabel. Leer hem eerst met een normale halsband niet te trekken, dan kan je nog kijken of je een tuig wil. met ene tuig heb je ook veel minder controle over je hond in situaties dat het echt nodig zou kunnen zijn.

Ik gebruik eigenlijk altijd een halband behalve op de flyball, mijn hondne hebben net geleerd te gaan hangen en trekken in een tuig (voor een snellere start) en ik ben erg tevrede van de IDC tuigen van julius K9, ze zijn net iets beter gevormd wat de schouders beter toelaat vrij te bewegen. Ik heb border collies trouwens. ik heb nog nooit schuurplekjes of haarverlies gehad bij deze tuigen.