Herder sloopt ineens alles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foundtheone

Re: Herder sloopt ineens alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:40

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar onze teef van +/- 12-14 maand was ook voor het eerst loops geworden en daarna schijnzwanger. Trok ook alles los wat vast zat, ging overal mee aan de haal... Kun je helaas (dan) weinig aan veranderen..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:36

Ik train ook ph1 en bij ons op de club word het echt afgeraden om honden bij mekaar te houden en samen uit te laten.

Is het daarom een idee om de honden eens een poos apart van mekaar uit te laten om te kijken of er dan meer rust uit komt?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:54

Urona447 schreef:
Ik train ook ph1 en bij ons op de club word het echt afgeraden om honden bij mekaar te houden en samen uit te laten.

Is het daarom een idee om de honden eens een poos apart van mekaar uit te laten om te kijken of er dan meer rust uit komt?

Sorry hoor maar dat heb ik nog nooit op een club gehoord, vind ik ook heel erg gek.

Mijn hond is opgegroeid met andere honden en dieren, als ik haar nu van alles ga afscheiden word ze dood ongelukkig. Ze is heel erg lief naar andere honden en doet geen vlieg kwaad, maar laat wel merken als ze het er niet mee eens is, en zelfs dan is ze nog te lief..

Gisteren is ze weer mee geweest en al een heel verschil, ze lieten elkaar met rust. Mijn herder heeft de avond op haar kussen op een bot liggen knagen en de rotweiller heeft zich perfect gedragen.

Heb haar nu weer in haar kennel zitten, vanochtend een goeie wandeling gemaakt, heb nu haar bench in de kennel gezet en er ligt een bijtmouw in, 3 handdoeken (waar ze aan kan trekken) een grote rubberen (onverwoestbaar) bal in en een groot bot met nog een beetje vlees er aan. Ga om 12 uur naar huis dus ben benieuwd hoe ik haar dan aan tref..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:05

Hoe lang en hoe vaak moet ze in de kennel? Klinkt toch wel als verveling. Het zijn de beste honden die aangeven als het hen niet bevalt. Veel beter dan berusten in iets wat hen niet past en dan stilaan een trieste hond worden.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 02-11-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:24

Hoe oud is je hond?
Wanneer is ze loops geweest?
Hoe vaak train je met haar op de club?

Het is een werkhonden ras, die willen werken!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 10:55

ThreeFingers schreef:
Hoe oud is je hond?
Wanneer is ze loops geweest?
Hoe vaak train je met haar op de club?

Het is een werkhonden ras, die willen werken!

Staat allemaal al in dit topic maargoed :+
Ze is in augustus voor het eerst loops geworden
ze is nu 14 maanden
Ik train 3 x in de week op de club, en op de dagen dat ik niet train ga ik vaak nog met haar speuren (niet iedere dag hoor maar 1 of 2 x in de week extra.
Daarnaast fiets ik iedere dag en ga ik met haar wandelen in het bos.
Meeste vrije tijd die ik heb besteed ik aan haar.

Mijn paard komt vanaf zaterdag in pension te staan dus daar mag ze dan ook mee naar toe (ze vind stallen helemaal geweldig dus dat is goed).

@ Sclimpre: Inderdaad ben heel erg blij dat ze aangeeft dat haar iets dwars zit zodat ik het kan oplossen. Wil haar absoluut niet zien veranderen in een trieste hond, vandaar dat ik hier dus om tips en advies vraag.

Op de hondenclub denken ze er heel anders over dan hier, trek me daar niet veel van aan aangezien hun nog allemaal van de oude stempel zijn. Bedoel het is een super fijne club maar ik zie mijn hond echt ook als mijn vriend en wil het allerbeste voor haar. Kwa training is het een super club alleen houden hun hun honden echt als werkhonden en die honden zijn ook gewend om de hele dag in de kennel te zitten. Maar heb zelfs gisteren iemand gehoord die tegen mij zei dat ik maar een tele-tac om moest doen en als ze begon te bijten de tele-tac vol open moest zetten(werk zelf nooit met stroom vind ik niet de juiste manier om een hond af te richten) .. Gaan we dus absoluut niet doen 8)7

Vandaar dat ik voor dit probleem liever hier mijn advies vraag.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:05

De voornaamste info ontbreekt nog : hoe lang en hoe vaak de hond in de kennel moet.
Jouw hond was ook gewend aan het ideale hondenleven, lekker altijd erbij zijn en een erf waar ze kon rondlopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:09

Sclimpre schreef:
De voornaamste info ontbreekt nog : hoe lang en hoe vaak de hond in de kennel moet.
Jouw hond was ook gewend aan het ideale hondenleven, lekker altijd erbij zijn en een erf waar ze kon rondlopen.

Ook het antwoord op jouw vraag is terug te lezen in dit topic.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:13

Sclimpre schreef:

Ja klopt dat was ze inderdaad gewend, maar ze zit al vanaf augustus in de kennel overdag en het gedrag begint nu pas. Toen ze op het begin voor het eerst in de kennel moest had ik ook niet het idee dat ze het vervelend vond..

Ze zit in de ochtend van 8 tot 12 in de kennel, daarna ga ik een uur fietsen en wandelen. En dan zit ze weer van 1 tot 5 in de kennel. Daarna is ze gewoon bij mij, tenzij ik iets moet doen waar ze niet bij mee kan. Maar dat komt niet heel erg vaak voor. En als er iemand thuis is ligt ze ook lekker binnen.

Als het aan mij had gelegen had ze helemaal niet in de kennel hoeven te zitten, maar mijn moeder wil haar niet in huis als er niemand is.

EDIT: In het weekend zit ze trouwens ook bijna niet in de kennel, alleen snachts

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:19

Als je het bij elkaar optelt dan zit ze dus op doordeweekse dagen soms 16 uur alleen in een kennel. Er vanuit gaande dat ze er snachts 8 uur inzit. Ik vind het dan ook niet gek die ze zichzelf gaat entertainen. Maar lastig is het wel. Ze krijgt genoeg beweging en werk, dus daar ze het hem niet in. Maar de uren alleen breken haar blijkbaar op. Ik denk zelf dat meer gezelschap de oplossing is, maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 14:54

Freggle_Edge schreef:
Als je het bij elkaar optelt dan zit ze dus op doordeweekse dagen soms 16 uur alleen in een kennel. Er vanuit gaande dat ze er snachts 8 uur inzit. Ik vind het dan ook niet gek die ze zichzelf gaat entertainen. Maar lastig is het wel. Ze krijgt genoeg beweging en werk, dus daar ze het hem niet in. Maar de uren alleen breken haar blijkbaar op. Ik denk zelf dat meer gezelschap de oplossing is, maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

Ben gisteren weer met haar naar mijn vriend thuis geweest, en moet zeggen dat het veel beter ging als daarvoor.. Heb haar een bot gegeven en daar heeft ze heel de avond lekker op geknabbeld. Ik hoop eigenlijk dat ze straks wat rustiger word, en zodra ik bij mijn vriend in trek dat ze een maatje heeft aan de rotweiller.

Heb trouwens cribox pasta gehaald, en net al het hout mee ingesmeerd zodat ze daar in ieder geval niet op kan gaan bijten. Kwam zo net thuis en ze heeft zich eigenlijk goed gedragen, ze heeft een beetje in haar wolle deken gebeten maar dat vind ik nog niet zo erg.

Ook heb ik natuurlijke pillen gekregen van de meneer van de dierenwinkel (hij vond het heel erg vervelend voor de hond) en die moeten er voor zorgen dat ze iets meer kan ontspannen.. Weet nog niet zeker of ik ze haar ga geven. Er zit geen troep in en is 100% natuurlijk maar dat lost het probleem niet op, ga haar niet de rest van haar leven of voor langere tijd pillen voeren om haar relaxed te krijgen.

Vind het alleen nog steeds vreemd dat het de eerste 2 maanden heel erg goed is gegaan in de kennel en nu in een keer niet meer..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:16

Jammer dat je zo reageerd op iemand die je alleen maar probeerd te helpen.

Wel fijn dat het nu al beter gaat.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:38

Afgelopen voorjaar heb ik een mechelteefje gekocht van 3 jaar en die heeft ook best veel moeite met verandering en dan vooral nieuwe honden. Elke keer als er een nieuwe hond komt schiet ze in de stress.
Zowel met het wandelen als thuis als ze de nieuwe hond ziet, ze veranderd dan meteen in een een hele drukke zenuwachtige hond. Na enkele weken is ze weer rustiger.

Een andere mechelaar heeft al maanden een hondenmand in zijn ren staan en sinds gisteren is hij daar ook in aan het bijten gegaan, en waarom dat weet ik echt niet. Voor zover bekend zijn er geen veranderingen.

Met de honden waar wij mee trainen liggen op de dagen dat er niet getraind wordt gewoon stil in hun kennel (op de wandelingen na) en dit is absoluut geen probleem. Mensen moeten een mechelaar in de sport niet vergelijken met een huishond. Dit zijn werkhonden en die moeten ook voldoende rust krijgen is mijn mening dus een hele dag in de kennel is geen probleem.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 15:59

Urona447 schreef:
Jammer dat je zo reageerd op iemand die je alleen maar probeerd te helpen.

Wel fijn dat het nu al beter gaat.

Het spijt me, maar ik snap niet wat je bedoeld.. Ik probeer namelijk echt iets te doen met alle tips en adviezen die ik krijg. Naar mijn weten reageer ik normaal en vriendelijk..
Oh heb even terug gelezen en heb je vorige bericht gelezen, er is niks geks aan mijn reactie. Ik mag het toch gek vinden als mensen zeggen dat je honden niet bij elkaar mag houden? Vooral omdat mijn hond een hele lieve sociale hond is die het fijn vind om met andere honden te ravotten..

Heb vandaag een kong gehaald en die volgepropt met lekkers om haar een beetje bezig te houden, daarnaast heeft ze nu een flink bot met nog wat vlees er aan..

Nu was ik haar via mijn slaap kamer aan het bespioneren en was ze dat bot in haar dekens aan het begraven :+ :+

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:25

Buiten het feit om dat jouw hond veel veranderingen ineens heeft moeten meemaken zit ze ook op een leeftijd dat ze ook pubert.
Ook sluit ik eventuele schijnzwangerschap niet uit.

Haal eens alle dekens weg en vervang het eventueel met stro in het nachthok.
Max 2 speeltjes in de kennel.
En zet vooral de hond niet in overdrive.
Probeer ook niet telkens iets te geven om te knabbelen en dergelijke wanneer ze in huis is bij jouw vriend waar de andere hond bij is.

Ik heb heel hard gemerkt dat zo'n honden ook rust moeten hebben.
Hoeveel werkhonden ik niet zie dat overprikkeld zijn omdat ze té in het werk worden gezet.

Mijn honden worden gemiddeld 40min per dag gewandeld (dit los voor het grootste deel van de wandeling).
Worden normaal gezien 2x in de week getraind op de club.
De overige dagen doe ik eventueel kort (5-10min) bepaalde oefeningen verder uit- en afwerken.
Spelen ook heel weinig met elkaar, spelen geeft onbewust toch ook veel stress met zich mee.
In de kennels heb ik ook nooit problemen met slopen (maar heb dit ook wel voorkomen!)
Nachthokken zijn volledig met bijtstrips, de ligplanken ook en niets van dekens en dergelijke.

Ik heb trouwens 2 werklijn Duitse herders zitten, een showlijn Duitse herder met veel drift (allen IPO training) en een VEO.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 16:42

_Alarm_wlkp schreef:
Buiten het feit om dat jouw hond veel veranderingen ineens heeft moeten meemaken zit ze ook op een leeftijd dat ze ook pubert.
Ook sluit ik eventuele schijnzwangerschap niet uit.

Haal eens alle dekens weg en vervang het eventueel met stro in het nachthok.
Max 2 speeltjes in de kennel.
En zet vooral de hond niet in overdrive.
Probeer ook niet telkens iets te geven om te knabbelen en dergelijke wanneer ze in huis is bij jouw vriend waar de andere hond bij is.

Ik heb heel hard gemerkt dat zo'n honden ook rust moeten hebben.
Hoeveel werkhonden ik niet zie dat overprikkeld zijn omdat ze té in het werk worden gezet.

Mijn honden worden gemiddeld 40min per dag gewandeld (dit los voor het grootste deel van de wandeling).
Worden normaal gezien 2x in de week getraind op de club.
De overige dagen doe ik eventueel kort (5-10min) bepaalde oefeningen verder uit- en afwerken.
Spelen ook heel weinig met elkaar, spelen geeft onbewust toch ook veel stress met zich mee.
In de kennels heb ik ook nooit problemen met slopen (maar heb dit ook wel voorkomen!)
Nachthokken zijn volledig met bijtstrips, de ligplanken ook en niets van dekens en dergelijke.

Ik heb trouwens 2 werklijn Duitse herders zitten, een showlijn Duitse herder met veel drift (allen IPO training) en een VEO.

Bedankt voor je reactie.
Dat puberen kan kloppen, alleen heb ik nog nooit een teef gehad en alleen reutjes.. Dus heb ook echt geen idee hoe een schijnzwangerschap er uit moet zien en wat ik van kan verwachten. Vriendin van mij waar ze vaak mee naar toe gaat heeft een jack russel die pas nog schijnzwanger was, maar die werd heel erg bezitterig over de stomste dingen (slippers schoenen etc). En haar tepels zien er normaal uit en ze word niet dik ofzo.. Pff ik hoop dat het schijnzwangerschap is eigenlijk want dat gaat vanzelf wel weer over :+ Is het trouwens besmettelijk dat schijnzwanger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:09

Die van mij hadden ook een sloop periode in hun puberteit.

Nu zijn ze 2 en 3 jaar en niks meer aan de hand. Zitten alleen overdag in de bench als we weg zijn. Maar verder altijd los.

Ze zitten overdag puur vast omdat we anders niks meer op de vensterbank hebben staan. Want er willen weleens katten in de voortuin lopen.

Teletac zou ik hier niet voor gebruiken. Kan wel een zeer goede hulpmiddel zijn. Was er zelf ook eerst tegen. Maar voor 1 van mijn honden werkt het perfect met de training. Zet zichzelf zo onwijs hoog in de drive. Dat je hem met stem niet meer kunt bereiken. Sinds we met teletac trainen is er veel meer 'rust'. Is hij goed te bereiken. En er is geen enkele frustratie meer vanaf zijn kant.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:12

TS Sorry maar ik heb niet eerst alles doorgelezen!

Ik begrijp uit je reactie dat je KNPV traint, meer uit hobby?

En misschien is het al besproken, maar is een grote vari kennel geen optie? Zodat de hond een " eigen" plek heeft. Een hond soms binnen en dan weer de kou in is ook niet optimaal.
En zeker niet je hond keer op keer meenemen.
Is de hond lekker mee geweest bv wandeling of de club ( na een middagje training zijn ze echt wel moe) thuis gewoon in de vari kennel doen, daar eten en drinken in geven, en tijd om te slapen!
Geen dekens of jute of ander materiaal in doen, als ze dit opeet krijgt ze verstoppingen!
Klaar is KLAAR!
De meeste knpv mechels zijn slopers.

Hoe doet ze het op de club?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 17:21

ThreeFingers schreef:
TS Sorry maar ik heb niet eerst alles doorgelezen!

Ik begrijp uit je reactie dat je KNPV traint, meer uit hobby?

En misschien is het al besproken, maar is een grote vari kennel geen optie? Zodat de hond een " eigen" plek heeft. Een hond soms binnen en dan weer de kou in is ook niet optimaal.
En zeker niet je hond keer op keer meenemen.
Is de hond lekker mee geweest bv wandeling of de club ( na een middagje training zijn ze echt wel moe) thuis gewoon in de vari kennel doen, daar eten en drinken in geven, en tijd om te slapen!
Geen dekens of jute of ander materiaal in doen, als ze dit opeet krijgt ze verstoppingen!
Klaar is KLAAR!
De meeste knpv mechels zijn slopers.

Hoe doet ze het op de club?

Ja train haar puur voor de hobby, vind het gewoon heel erg leuk om te doen en de hond ook!
Ze heeft een grote kennel met binnenhok, maar die heb ik nu vervangen voor de bench aangezien haar nachthok dus helemaal gesloopt is. Heb een deken over de bench gegooid dat mocht het waaien ze uit de wind ligt. De dekens eet ze niet op maar trekt ze kapot en de stukjes laat ze gewoon liggen.

Moet zeggen dat in de periode dat ik nog bij mijn ex woonde we wel eens ruzie hadden en ze daarna wel van slag was, en dit merkt ik aan de ontlasting want dan had ze flinke diarree. Nu is alles rustig en kalm, ik zit een stuk beter in mijn vel. En haar ontlasting is echt perfect nu. Dus mij lijkt het als ze nu ook stress heeft of van slag is dat ze dan nu ook diarree zou moeten hebben en dat is dus niet het geval.

@love_western: Ben ook niet tegen het correcte gebruik van een teletac, maar dat vind ik voor haar niet nodig. Denk dat ik haar daar alleen maar bang mee maak. Heb haar ooit een antiblaf band om gehad omdat ze maar bleef blaffen in de tuin, en die blafband gaf alleen maar trillingen en daar was ze al helemaal van over de flos (hijgen gapen krabben en piepen). Dus dat is voor deze hond (nog) niet nodig en hoop m nooit nodig te gaan hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:49

In mijn opinie,zit je hond te veel alleen . Je hebt wel een heel trainings en bewegings schema maar reken eens uit hoeveel uur ze alleen in dat kenneltje zit.Een hond blijft een roedeldier. Bovendien zit ze best in een.leeftijd dat ze vaak terug gaan slopen. Als we in het asiel puppys plaatsen krijg je ze rond deze leeftijd vaak terug wegens slopen. Of worden afgestaan wegens slopen. Dus best kans dat het over 2 maanden ineens over is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 17:52

beatje schreef:
In mijn opinie,zit je hond te veel alleen . Je hebt wel een heel trainings en bewegings schema maar reken eens uit hoeveel uur ze alleen in dat kenneltje zit.Een hond blijft een roedeldier. Bovendien zit ze best in een.leeftijd dat ze vaak terug gaan slopen. Als we in het asiel puppys plaatsen krijg je ze rond deze leeftijd vaak terug wegens slopen. Of worden afgestaan wegens slopen. Dus best kans dat het over 2 maanden ineens over is.

Moet er wel even bij zeggen dat toen ze mee ging naar mijn werk op stal dat ze daar ook de hele dag alleen zat, maar daar had ze wat meer ruimte. Het is niet zo dat ze los over het terrein mocht lopen, had gewoon een flink stuk afgezet voor haar met gaas en hekken.

Ik wil haar ook het liefst de hele dag bij me hebben hoor, alleen is dit helaas niet mogelijk. Meer aandacht als wat ik haar nu geef is eigenlijk bijna onmogelijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:00

Ik ben het eens met mijn voorganger. Je doet super je best voor je hond, dat zie ik echt!!
Alleen zit ze dus wel 2x 4 uur en dan ook nog ‘s nachts alleen in de kennel. Tel daar nog eens bij op dat dit totaal het tegenovergestelde is van haar leventje eerder en ik begrijp de frustraties heel goed.
Het verschil tussen de hele dag met je mee naar stal, en de hele dag in een kennel (ik vind 8 uur een hele dag) is nogal wat. Tel daar ook nog eens alle veranderingen bij op en het gedrag lijk me goed verklaarbaar.

Dat ze het eerst niet deed is imo goed te verklaren. Misschien was ze eerst overdonderd, of juist extreem moe door alle veranderingen. Hoe dan ook, ze voelt zich nu niet fijn. Dat zal dus op een of andere manier opgelost moeten worden ben ik bang.

Hoe? Geen idee! Uiteindelijk heb je dus helemaal niets aan mijn post ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:05

Ik snap jou probleem wel maar de hare ook. Ik neem aan dat ze op je werk je wel kon horen en je misschien toch eens vaker langs liep om wat zeggen. En.mocht ze toen niet binnen slapen ? Kan je niet iemand vinden die in de dag nog een paar uurtjes met haar bezig is? Soms zijn er mensen die wel graag een hond uitlaten maar er geen 1 kunnen houden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:36

Ik bedoel dus dat je de vari binnen zet in de woonkamer.
Omdat ik begreep dat de hond voorheen ook altijd binnen zat?
Een hond overdag in huis ( ca 20 graden ) en dan s'nachts naar buiten, dit ook in de winter, is niet goed voor een hond. Een hond die altijd buiten ligt krijgt ook een goede wintervacht.
Dus of binnen, of buiten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:00

CharmingS schreef:
Meer aandacht als wat ik haar nu geef is eigenlijk bijna onmogelijk.

Dat is ook niet het belangrijkste. Een hond is een roedeldier, wil gezelschap, wil erbij horen. Aandacht vinden ze uiteraard fijn, en is ook nodig, maar wat er op het eerste gezicht bij jouw hond ontbreekt is het 'erbij horen'. Hij moet veel te veel tijd alleen in een kennel doorbrengen, dat gaat compleet in tegen de natuur van een hond. Je hebt ook een hond die generaties lang geselecteerd is op goede energieke werkers. Met luiaarden werd niet verder gefokt. Jouw hond wordt 's ochtends wakker, klaar om aan een actief dagje te beginnen. Maar na korte tijd vliegt hij weer terug in zijn kennel. Dan zit hij daar 4 uur te niksen. Dan mag hij er eindelijk weer uit. Dan denkt hij weer dat de dag toch nog kan beginnen, maar na een uurtje moet hij nogmaals de kennel in. Weer 4 uur niks te beleven. Toch logisch dat hij na een tijdje gaat slopen? Nee, niet onmiddellijk, dat is ook logisch. Want één saai dagje, dat kan elke hond wel aan. Nog één, dat kan er ook wel bij. Hond wacht braaf af. Maar stilaan hoopt de frustratie zich op en gaat de hond op zoek naar afleiding. Op een bepaald moment ontdekt hij dat er wel iets te knabbelen valt aan dat hok. En dan wordt dat een gewoonte.
Zie het maar als een noodkreet van jouw hond. Je kan hem verhinderen zijn frustratie te uiten, maar dat neemt de frustratie niet weg. Je kan het vergelijken met luchtzuigen of weven bij een paard. Je kan de symptomen bestrijden, maar als je de oorzaak van de frustratie niet wegneemt krijg je geen happy paard.
Veranderingen daar kan een hond die goed in zijn vel zit dan weer prima mee overweg. Het kan stress geven, maar dat kunnen ze wel aan. Wij hebben regelmatig honden uit een buitenlands asiel in opvang. Of herplaatsters. Het valt juist op hoe vlot die honden zich aanpassen en hoe snel ze gewoon meelopen met onze honden en zich helemaal thuis voelen.
Als je ervoor kan zorgen dat je hond niet meer zo vaak en zo lang alleen in zijn kennel moet zijn je problemen hoogstwaarschijnlijk opgelost.