Pup plast in huis voor aandacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:12

Laat de urine gewoon voor de zekerheid checken. Een urinetest kost rond de 25,- dus zoveel heb je niet te verliezen.
Als de urine in orde is zou je haar aandranggedrag kunnen gaan negeren. Neem haar even een periode weer vaker mee naar buiten (elke 2 a 3 uur) en versterk het “even plassen” moment door bijvoorbeeld een typisch geluid te laten horen. (Kies een leuk deuntje op je telefoon). Laat de toon horen en lijn haar aan om mee naar buiten te gaan voor een wandeling. (Zeg er desnoods bij “komt plasje doen” als je zoiets normaal ook zegt). Plast ze buiten beloon dit dan. Plast ze tijdens de trainingsperiode binnen, doe dan net of er niks gebeurd is. Ruim het ook niet in haar bijzijn op! Doe dit pas buiten haar zicht. Maar nogmaals, pas dit pas toe als je zeker weet dat er medisch niets aan de hand is. Dus hop met de soeplepel op stap.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:49

Inderdaad, urine checken
Die van mij deed het op die leeftijd exact zoals jij zegt. De truc was niet wandelen buiten de normale wandelingen. Dan komt er weer afleiding, plezier, gewoon stilstaan op het gras, al is het een half uur, tot ze de rust had om te plassen. Want plassen moest ze echt wel. Door stil te staan kwamen er niet steeds nieuwe geurtjes en afleiding, en was het niet jippie wandelen. Hierdoor ging ze steeds sneller plassen, en kon ze het uiteindelijk ophouden tot de 4 normale wandelingen die ze kreeg. Rond een half jaar kunnen ook langzaam hormonen gaan spelen, dat kan ook een terugval geven net als wisselen en pubertijd (en dan niet om koppigheid of aandacht, er gebeurd gewoon veel in dat lijfje).
*Edit: dit hield dus ook in dat ik ook geen uitgebreid kletspraat tegen haar ging houden, maar ik communiceerde wel gewoon met haar
Laatst bijgewerkt door Bellex op 28-10-17 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:54

Ik zou het al aanpakken bij het ijsberen.Zodra ze dat gaat doen even afleiden, een aai,een speelgoedje of een opdrachtje.
Dat leid af van het plassen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:00

Is de tuin omheind? Zo ja, haar gewoon naar buiten doen en direct daarna de deur weer dicht toen, 5 minuten buiten laten zijn. Geen woord zeggen. Een andere methode is een lijntje aan haar halsband of tuig doen en dat in huis laten dragen. Zodra ze aangeeft te moeten direct het lijntje pakken maar verder geen interactie en 5 minuten saai zijn in de tuin. Of het lijntje aan een vaste lijn buiten vastleggen zodat ze niet weg kan, na 5 minuten naar binnen (of als ze geplast heeft).

De truc is dat ze maar minimale aandacht krijgt door haar gedrag. Ik heb er ook eentje die zich op die leeftijd ook wanneer er onrust in huis was (mijn aanwezigheid was daarvoor voldoende) vaak moest plassen en dat ook meldde door tegen de deur op te springen en daar op een keer misbruik van begon te maken. Sinds ik haar alleen de mogelijkheid gaf om te plassen en verder niets meer aan aandacht erbij gaf is het uiteindelijk uitgedoofd (bij haar was nog een extra lastige factor dat de bewegende deur een lichtflits gaf om achteraan te kunnen jagen, wat één van haar andere problemen was. Ik moest haar dus altijd bij haar halsband of lijn pakken voordat ik de deur open kon doen).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-10-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pup plast in huis voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:05

Voor de mensen die het ontkennen; een hond kan wel degelijk binnen plassen om aandacht te vragen. Niet omdat hij het niet meer kan ophouden, maar om aan te geven dat er iets niet ok is.
Mijn hond, hij is nu 3,5 jaar oud, was een tijdje over op ander voer. Hij is zo zindelijk als 't maar kan, maar hij plaste ineens 's nachts onder de stoel in de woonkamer. Steeds op dezelfde plek.
Nu is hij weer een week of 4 terug over op zijn oude voer en is het plassen opgehouden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:07

Renee1991 schreef:
Voor de mensen die het ontkennen; een hond kan wel degelijk binnen plassen om aandacht te vragen. Niet omdat hij het niet meer kan ophouden, maar om aan te geven dat er iets niet ok is.
Mijn hond, hij is nu 3,5 jaar oud, was een tijdje over op ander voer. Hij is zo zindelijk als 't maar kan, maar hij plaste ineens 's nachts onder de stoel in de woonkamer. Steeds op dezelfde plek.
Nu is hij weer een week of 4 terug over op zijn oude voer en is het plassen opgehouden.

1 van mijn honden is op sommig voer ook onzindelijk. Dat is geen aandacht vragen maar niet op kunnen houden doordat er meer gedronken wordt op dat voer. Cavom gaat hier mis. En een eerdere hond dronk veel meer op orijen (vergeleken met RC), maar kon het nog wel ophouden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:10

Ik vond mijn hond ook erg vaak moeten plassen op rc. Toch overgezet op een andere brok en het gaat al veel beter. Kan idd zijn dat er veel zout in zit waardoor ze veel drinken en daardoor veel naar buiten willen. Deed mijn pup van 6 maanden ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:11

fjordjes schreef:
Ik vond mijn hond ook erg vaak moeten plassen op rc. Toch overgezet op een andere brok en het gaat al veel beter. Kan idd zijn dat er veel zout in zit waardoor ze veel drinken en daardoor veel naar buiten willen. Deed mijn pup van 6 maanden ook.

Die van mij moest juist minder plassen op RC, niet meer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:03

Nog even een schopje, gisteravond en vanmorgen ging ze doelbewust in haar mand zitten om daar eens even lekker te gaan plassen -O-

We gaan het nu de komende dagen negeren (zowel het drentelen als het eventueel plassen in huis) en als het dan niet beter wordt gaan we haar plas laten onderzoeken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:22

Ik zou het compleet negeren. Geen aandacht voor je hond als die zo doet. Als je huis geen tapijt hebt kan je het gelukkig zo opvegen.

Gewoon negeren. Laat haar maar plassen. Jullie komen toch niet.

Ik had voor mijn pup trouwens de hele dag de deur open naar buiten. Zodat ze zelf kan bepalen of ze haar behoefte moet doen of niet. Dan loop je ook niet de hele tijd met die hond heen en weer em heb je zelf ook meer rust. Is dat geen optie?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:39

We hebben ook twee katten die niet naar buiten mogen, onze tuin is niet cat-proof helaas. Anders hadden we de tuindeur ook wel open gezet :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:41

Dan zou ik persoonlijk de tuin kat proof maken en de dieren lekker naar buiten. Denk dat het grootste probleem dan al weg is

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:55

Wat voor hond heb je?

Je hebt genoeg vragen gehad over medisch en dat soort dingen. Maar laten we er even vanuit gaan dat je aanname van aandacht vragen juist is.. dan is meer uitdaging toch het antwoord?

Je pup heeft uitdaging tekort en vraagt hierdoor om aandacht. Dan zou hersenwerk een uitkomst zijn. Op www.hersenwerkvoorhonden.nl kan je veel leuke ideeen vinden. Ook kan je je hond trucjes leren als de deur dichtdoen, z’n speelgoed opruimen of een handdoek uitrollen/ opvouwen (dat gebeurd trouwens niet zo netjes als je het zelf zou kunnen :+ )

Een makkelijk hersenwerkje met dingen die je meestal in huis hebt is snoepjes zoeken in een cupcakevorm. In elk bakje een snoepje leggen en een paar bakjes afschermen met een bal/ cakevormpje of wat je ook maar kan vinden. Wel een paar opties open houden de eerste keren, dan snappen ze het sneller. Zet dat koppie maar lekker aan het werk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:05

Ten eerste kan het stress zijn, omdat ze het bij de oppas niet doet en jullie je er allebei aan ergeren....
Het kan ook zijn dat ze loops gaat worden, dan zijn ze ook vaak wat onzindelijker, zeker de eerste keer.
Wat voor hond is het?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:07

Ik zou beginnen met een plasje opvangen en bij de dierenarts brengen. Kost je 2 tientjes en dan kun je uitsluiten of het iets medisch is. Onze blaasgruisgevoelige kat doet ook alleen raar als wij thuis zijn en niet als wij er niet zijn waardoor iets medisch onwaarschijnlijk lijkt. Helaas toch al 2x blaasontsteking geweest.

Als 2e: plasgedrag NOOIT afstraffen. Dit zal altijd leiden tot meer plasproblemen in plaats van minder. Ook het woord NEE is uit den boze. Honden leren heel simpel en kunnen niet allerlei situaties aan elkaar koppelen. Je hond zal het plassen koppelen aan straf en zal voortaan in jouw bijzijn ook niet meer durven te plassen. Zo kom je in een vicieuze cirkel waarbij je hond in huis gaat plassen als je er niet bent of gaat dreutelen buiten als je er wel bij bent.

Ik zou in dit geval het plassen binnen negeren en buiten belonen.

Dan:
- Wat voor type hond is het?
- Wat doet de hond op een dag qua fysieke en mentale uitdaging?
- Wat voor voer krijgt de hond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:11

Ik mis heeel veel informatie. Je praat in deze alleen over je pup maar niet over jezelf. Je geeft aan dat je man al ontzettend geïrriteerd is richting de hond omdat ie het om t half uur doet. De hond voelt dat aan en vaak is dat het begin van ongelukjes, ik zou dus zeker met je man hierover praten want zowel voor jullie als voor de hond is het geen leuke situatie als je man zich elk half uur daarom opvreet.. Je hebt een pup, hij mag dan zindelijk zijn maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Vraag jezelf ook af hoe verstandig het voor jullie is/was om een pup te nemen.
Dan zeg je hij doet het voor aandacht maar ik mis het stuk waar je verteld wat jullie hem aan aandacht geven, ik lees alleen wandelen, maar eenmaal thuis word hij dan aan z'n lot overgelaten en moet ie zichzelf vermaken? Of word er naast ergernis ook echt lol met hem gemaakt en veel met hem gespeeld? Bij de oppas doet ie het niet zeg je, dan zit het toch ergens bij jullie, ik zou echt eens goed gaan kijken en denken wat de oppas anders doet met de hond dan jullie. Als hij van jullie alleen negatieve aandacht krijgt met NEE en het gevoel van stress bij jullie hierom is het niet zo gek dat ie het doet..
Als je het nog niet gedaan hebt is misschien een puppy cursus een idee daar kan je vaak ook genoeg tips krijgen over wat je hiermee moet..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:13

Is ze niet bang voor knallen? Hier begint het geknal van vuurwerk weer en onze hond laat dan ook angstgedrag zien (gelukkig geen plassen in huis).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:20

Wat denken jullie ingewikkeld.
Als TS in eerste instantie altijd met de pup naar buiten ging als hij ging ijsberen ipv naar buiten gan voordat het dier zelf aangeeft, ja dan is de actie-reactie inderdaad keurig aangeleerd en bevestigt waarschijnlijk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:28

Wilawander schreef:
Juist dat duid op blaasproblemen. De aandrang hebben maar niet kunnen of hooguit een drupje. Dan is de druk voor even weg. Door stress voor iets waar ze niks aan kan doen word het alleen maar erger.

Ik denk idd ook eerder aan blaasproblemen.
Laatst bijgewerkt door loez op 29-10-17 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:35

Renee1991 schreef:

Datzelfde heb ik afgelopen week ook ontdekt bij de mijne. Ze zat weer op brok ivm niet leverbaar van haar juiste vlees. En ze begon in huis te plassen, ik dacht Hmm ze wordt ouder, zou het incontinentie zijn, nu is haar brok op en zit ze tijdelijk op het vlees van mijn reu, alles weer droog :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 10:36

Nou nou Annet_Dottie, wat een hoop aannames in 1 post :+
Wat betreft aanvullende informatie, het is een kruising Rottweiler Bordeauxdog, ik ben al naar de puppy cursus met haar geweest. Ze kent de clicker en daar ben ik ook dagelijks mee bezig met haar en dat vindt ze erg leuk. Ik heb een speurmat voor haar gemaakt waarin ik haar voer verstop en ook daar kan ze zich lekker op uitleven. We gaan regelmatig naar buiten met haar, minstens 1 keer per dag maken we een lange wandeling waarbij ze los mag lopen en dan komen we altijd wel andere honden tegen waarmee ze dan kan spelen.
Dus om meteen even uit te gaan dat we niks met haar doen klopt ook niet helemaal.. en natuurlijk wisten we waar we aan begonnen met een pup.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:40

Ik zou nu al naar de dierenarts gaan en het niet eerst een paar dagen compleet negeren. Eerst medische oorzaken uitsluiten. Mijn puppy bleek een blaasontsteking te hebben, nu hoeft dat niet te betekenen dat het bij de jouwe ook zo is, maar dan weet je wat.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:43

Sizzle schreef:
Wat denken jullie ingewikkeld.
Als TS in eerste instantie altijd met de pup naar buiten ging als hij ging ijsberen ipv naar buiten gan voordat het dier zelf aangeeft, ja dan is de actie-reactie inderdaad keurig aangeleerd en bevestigt waarschijnlijk.

Dit :j

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar wat de invulling van de hond zijn dag verder is op het moment dat jullie thuis zijn. Doet mij ook denken aan te weinig uitdaging binnenshuis, waardoor hij liever naar buiten gaat zodat hij daar allerlei geurtjes op kan snuffelen en doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:06

Aranel schreef:
Nog even een schopje, gisteravond en vanmorgen ging ze doelbewust in haar mand zitten om daar eens even lekker te gaan plassen -O-

We gaan het nu de komende dagen negeren (zowel het drentelen als het eventueel plassen in huis) en als het dan niet beter wordt gaan we haar plas laten onderzoeken.

Een hond die in zijn eigen mand gaat zitten plassen daarbij zou ik er niet vanuit gaan dat dit is om alleen aandacht te vragen.
Stress en angst zou dit heel goed kunnen veroorzaken. Ze is 6 maanden dat is hartstikke jong, dus verwacht niet dat alles perfect gaat.
Urine laten testen zoals al vaker is aangeraden zou ik ook zeker doen.

Een pup van 6 maanden negeren vind ik sowieso een slecht plan,bied afleiding, beloon goed gedrag ipv een negatieve houding aan te nemen tegenover de pup

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:15

Dat is het 'm net. Je negeert hem als hij iets doet wat niet mag, en wanneer hij zijn plasje buiten doet prijs je hem de hemel in ;) .